2017-12-26, 15:52
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
För övrigt var det nytt för mig att budgeten krympt till 1000 miljarder?
Ja ska man vara noga så står det på regeringskansliets hemsida att utgiftssidan är 999 miljarder och intäkterna på 1040 lite drygt.
2017-12-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja ska man vara noga så står det på regeringskansliets hemsida att utgiftssidan är 999 miljarder och intäkterna på 1040 lite drygt.
40 miljarder är ju astronomiska summor, nästan hela försvarsbudgeten
2017-12-26, 16:05
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
10-25% enormt stort spann, visar bara på att siffrorna är tagna ur tomma intet.

Inavdringen skall stoppas och bidragen slopas men när man hasplar ur sig siffror som 250 miljarder så är det ju just ett bevis på vad jag skriver, de flesta svenska är åsnor som inte vet ett skit och populisterna drar nytta av dessa nyttiga idioter.

Hasplar ur sig? De som räknat på kostnaderna är bland annat Jan Ekberg och Jan Tullberg. Jan Ekberg räknade åt den förra regeringen och hamnade på ca 100 miljarder. Tullberg räknade utifrån Ekberg, men menade att Ekberg bortsett från undanträngningseffekter och bland annat den ökande kriminaliteten som belastar rättssystemet. Sådana här siffror kan aldrig bli helt exakta, men läs gärna Tullbergs bok Låsningen, där han resonerar om sina beräkningar. (finns att ladda ned) Siffrorna kommer från 2014 vill ja minnas, alltså invällandet från 2015 är inte med.
2017-12-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Men vi är faktum fortfarande i den artificiella högkonjunkturen dumskalle !.
"Artificiella"??
Har du ett sätt där länder kan skapa högkonjunktur?
I så fall får du vänligen ta och redogöra för hur man går tillväga då?
(Innan du kommer med den redogörelsen så ta och fundera vad som hindrade Sovjet mfl länder från att använda den metoden. Och andra stagnationsländer).

Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Den av huvudsak bärande lånekarusellen är dock under hot nu så därför står också hela korthuset under attack.
Menar du att man genom ökad skuldsättning kan skapa en högkonjunktur??
I så fall får du gärna redogöra för hur det går till.

(Notera nu att jag skriver redogörelse. Inget tyckande eller föreställningar således).
2017-12-26, 17:54
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
"Artificiella"??
Har du ett sätt där länder kan skapa högkonjunktur?
I så fall får du vänligen ta och redogöra för hur man går tillväga då?
(Innan du kommer med den redogörelsen så ta och fundera vad som hindrade Sovjet mfl länder från att använda den metoden. Och andra stagnationsländer).

Menar du att man genom ökad skuldsättning kan skapa en högkonjunktur??
I så fall får du gärna redogöra för hur det går till.

(Notera nu att jag skriver redogörelse. Inget tyckande eller föreställningar således).

Konjunkturer går väl i cykler. Men genom styrmedel går det att påverka hur stora svängningarna blir. Bland annat Keynes idè gick ut på det. I det avseendet kan man säga att Sverige, rakt motsatt Keynes rekommendation, har boostat ekonomin i högkonjunktur (minusränta och flyktingström, som båda skapar jobb på kort sikt).
2017-12-26, 18:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De lär väl säljas, men kanske inte så det ger någon lönsamhet till de som bygger. Verkar ju inte ha funnits någon bubbla. Så det kan nog bli så att nyproduktionen upphör.

Ja, har vi ingen bubbla och betalviljan faller så lär produktionen falla. Och då kan väl två saker hända.
A) De i byggsektorn blir arbetslösa.
B) De får bygga kontor och offentliga lokaler i stället.

Ser ut som du inte läste vad jag svarade på. Kan vara en bra ide att gå tillbaka och göra det.

Låt oss kanske beskriva det som ett ökat utbud som inte motsvaras av en lika stor ökad efterfrågan.
Och det kan ju reducera priserna.
Och finns ingen bubbla så lär då nyproduktionen upphöra. Och då kan det leda till arbetslöshet inom byggsektorn.

Att bostadspriserna faller tillbaka lite behöver väl inte göra så mycket. Jag känner mig inte särskilt bekymrad. (Men jag kanske inte är så representativ).
Vi får väl se om julhandeln i stort sett ha upphört.

Nu tror jag i sig inte att det händer. Men gör det det så är det väl en bra affär för kommunerna. Iaf jämfört med att hyra.
Vi ser ju inte ut att ha någon bostadsbubbla så det är billigare med BR än HR. (Och kommunerna har då kvar tillgångarna som ju inte lär falla i pris).

Det är nog så att när ni stora tänkare förklarar så kommer ni inte ned på min jordnära nivå. Så därför lär jag mig aldrig något av er.
Om det inte går att sälja nyproduktion till budgeterat pris? Hur tror du att det kommer att påverka byggbolagens och byggutvecklarnas vinster?
Tror du att det kommer att öka intresset för att bygga nya bostäder?
Vad händer när byggsektorn viker?
Bubblan pyser redan och det i en högkonjunktur.
2017-12-26, 18:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Konjunkturer går väl i cykler. Men genom styrmedel går det att påverka hur stora svängningarna blir. Bland annat Keynes idè gick ut på det. I det avseendet kan man säga att Sverige, rakt motsatt Keynes rekommendation, har boostat ekonomin i högkonjunktur (minusränta och flyktingström, som båda skapar jobb på kort sikt).
Frågan är vad staten förutom kraftigt ökad upplåning skall hitta på när lågkonjukturen kommer?
Åtstramningarna kommer bli rejäla.
2017-12-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hasplar ur sig? De som räknat på kostnaderna är bland annat Jan Ekberg och Jan Tullberg. Jan Ekberg räknade åt den förra regeringen och hamnade på ca 100 miljarder. Tullberg räknade utifrån Ekberg, men menade att Ekberg bortsett från undanträngningseffekter och bland annat den ökande kriminaliteten som belastar rättssystemet. Sådana här siffror kan aldrig bli helt exakta, men läs gärna Tullbergs bok Låsningen, där han resonerar om sina beräkningar. (finns att ladda ned) Siffrorna kommer från 2014 vill ja minnas, alltså invällandet från 2015 är inte med.
Så nån räknade ut 100 miljarder och då kom du fram till att det var mellan 100 och 250 miljarder?
2017-12-26, 19:04
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Så nån räknade ut 100 miljarder och då kom du fram till att det var mellan 100 och 250 miljarder?
Nej. 250 är Tullbergs siffror. Jag ser nu att de föll bort från mitt inlägg.
2017-12-26, 19:24
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:

Regeringen skulle kunna lägga fram siffror hur mycket massinvandringen har kostat Sverige, men regeringen mörkar det, då förstår vi att det är enorma summor. Vi kräver att företag ska redovisa sin affärsverksamhet, men vi kräver inte det av våran regering ?
2017-12-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Regeringen skulle kunna lägga fram siffror hur mycket massinvandringen har kostat Sverige, men regeringen mörkar det, då förstår vi att det är enorma summor. Vi kräver att företag ska redovisa sin affärsverksamhet, men vi kräver inte det av våran regering ?
Står på regeringens hemsida, men att sedan foliehattarna tror att det är lögn bryr jag mig inte om, har viktigare saker att göra än att förklara för tokstollar att det inte är Bilderberg som tillsätter till regeringar, att chemtrails inte är gift från regeringar, att judar inte styr världen och allt annat trams dessa tokstollar drömmer om på natten.
2017-12-26, 20:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Står på regeringens hemsida, men att sedan foliehattarna tror att det är lögn bryr jag mig inte om, har viktigare saker att göra än att förklara för tokstollar att det inte är Bilderberg som tillsätter till regeringar, att chemtrails inte är gift från regeringar, att judar inte styr världen och allt annat trams dessa tokstollar drömmer om på natten.
Så en asylsökande kostar bara när denne finansieras via budgetposten migration? Är det MED´s åsikt också?
Du verkar inte fatta att du lyckas framstå som både obildad och svagsint.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in