2017-12-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buzz-Aldrin
Något mer du vill upplysa folk om?
Kanske att han fick 17 år.
Citera
2017-12-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Dan Nyholm är död med han son Eddi* Nyh*** försökte sig på samma bana med bl a Mat* Johan**on i Töcksförs. Nu är dom ute allihopa. 3 lever

De här killarna har tillbringat bortåt halva livet bakom galler. Det kan nog vara trevligt för dem att vara ute nu, men två av dem är väl 60 plus. Och rånarkarriärerna kan de väl knappast fortsätta med.
Citera
2017-12-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
De här killarna har tillbringat bortåt halva livet bakom galler. Det kan nog vara trevligt för dem att vara ute nu, men två av dem är väl 60 plus. Och rånarkarriärerna kan de väl knappast fortsätta med.
Jodå de kan de visst. Finns ju flera fall där folk varit över 60 och ändå begått rån. Mat* Johanss** har ju kunnat träna under de år han satt nu senast.
Citera
2017-12-23, 19:50
Medlem
Citat:
Jodå de kan de visst. Finns ju flera fall där folk varit över 60 och ändå begått rån. Mat* Johanss** har ju kunnat träna under de år han satt nu senast.

Jag menade, att bankrån - liksom värderån - är en utdöd brottsbransch.
Citera
2017-12-24, 10:27
Medlem
Citat:
Jag menade, att bankrån - liksom värderån - är en utdöd brottsbransch.
Det sa folk 2012 också...Om man väntar ut tidlåset så går det fortfarande att få med sig bra summor men då får man vara bra iskall. Sedan vet jag hur många av bankerna som har förlängt tiden (något dom skulle gjort för länge sedan egentligen). Eter rånet i Töcksfors har banken nu ökat tiden till 60 minuter.
Citera
2017-12-24, 10:43
Medlem
Citat:
Det sa folk 2012 också...Om man väntar ut tidlåset så går det fortfarande att få med sig bra summor men då får man vara bra iskall. Sedan vet jag hur många av bankerna som har förlängt tiden (något dom skulle gjort för länge sedan egentligen). Eter rånet i Töcksfors har banken nu ökat tiden till 60 minuter.

Det är ju så, att bankrån/värderån är en i princip utdöd bransch i Sverige. Jag känner i vart fall inte till något, som gett några större summor under 2010-talet. Dessutom räcker det oftast inte att vänta ut tidlåset, då bankerna för närmare 7-10 år sedan införde kompletterande säkerhetssystem, som gör att det strängt taget inte finns några åtkomliga kontanter. Det var t. ex. ett bankrån för ett antal år sedan, där rånarna endast kom över en kasse myntrullar. Trots att de väntat ut tidlåset.
Citera
2017-12-24, 11:05
Medlem
Citat:
Det är ju så, att bankrån/värderån är en i princip utdöd bransch i Sverige. Jag känner i vart fall inte till något, som gett några större summor under 2010-talet. Dessutom räcker det oftast inte att vänta ut tidlåset, då bankerna för närmare 7-10 år sedan införde kompletterande säkerhetssystem, som gör att det strängt taget inte finns några åtkomliga kontanter. Det var t. ex. ett bankrån för ett antal år sedan, där rånarna endast kom över en kasse myntrullar. Trots att de väntat ut tidlåset.
Det var rånet i Töcksfors där dom fick 110 000 i mynt men du vet inte siffrorna de senaste åren då det begåtts ca 12 bankrån per år?
Citera
2017-12-24, 15:35
Medlem
Citat:
Det var rånet i Töcksfors där dom fick 110 000 i mynt men du vet inte siffrorna de senaste åren då det begåtts ca 12 bankrån per år?

Jaså, fick de verkligen 110.000:- i mynt? Det låter överdrivet mycket.

12 bankrån om året? Källa på det, tack!

Jag utgår ifrån att nästan samtliga bankrån under 10-talet gett små summor, eller inget alls. Annars skulle fler banker rånas - logiskt sett. Och de skulle bli omskrivna. Det är ytterst sällan man läser om bankrån i Sverige numera. Jag läste dock om en ensam person, som kom över en 100-150.000:-. Men han greps kort tid senare. Men jag kan inte tänka mig, att branschen längre är intressant för gamla ligamedlemmar till rånare. De "uppträder" ju 3-4 man vid rånen, som då ska dela på bytet.
Citera
2017-12-25, 18:52
Medlem
Citat:
Jaså, fick de verkligen 110.000:- i mynt? Det låter överdrivet mycket.

12 bankrån om året? Källa på det, tack!

Jag utgår ifrån att nästan samtliga bankrån under 10-talet gett små summor, eller inget alls. Annars skulle fler banker rånas - logiskt sett. Och de skulle bli omskrivna. Det är ytterst sällan man läser om bankrån i Sverige numera. Jag läste dock om en ensam person, som kom över en 100-150.000:-. Men han greps kort tid senare. Men jag kan inte tänka mig, att branschen längre är intressant för gamla ligamedlemmar till rånare. De "uppträder" ju 3-4 man vid rånen, som då ska dela på bytet.
140 000 kr
(FB) Bankrån - Töcksfors 2012-08-07

13 bankrån 2016 https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.html
Citera
2017-12-25, 21:27
Medlem
Citat:
140 000 kr
(FB) Bankrån - Töcksfors 2012-08-07

13 bankrån 2016 https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/ran.html

Ja, de 13 bankrånen har inte inbringat större summor.
Citera
2017-12-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ja, de 13 bankrånen har inte inbringat större summor.
Du vill ha källa och fick det, men kan du ange källa till ditt påstående?
Citera
2017-12-26, 22:07
Medlem
Citat:
Du vill ha källa och fick det, men kan du ange källa till ditt påstående?

Det är en förmodan, som jag grundar på den omständigheten att rånen blir så lite omskrivna. Sedan har jag läst om ett par uppklarade fall, som handlat om ca 100' kr. Dessutom talar det faktum att så få banker rånas klart för att det är närmast hopplöst att göra några pengar på det. Annars skulle ligorna ha fortsatt i hög utsträckning. Flera rån handlar dessutom om endast rånförsök, och har alltså misslyckats.

Du kan jämföra statistik från tidigt 1990-tal. Då kunde ca 350 banker rånas om året!

Jag tror absolut inte det finns tillgänglig statistik över rånbyten, utan för att få reda på det måste man läsa tidningsartiklar om de fall som klarats upp, alternativt domar. Gällande ouppklarade rån råder alltjämt förundersökningssekretess fram till preskription.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in