2017-12-25, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Gnäller hon över att hennes chef fått ta del av detta..?

"Och min chef har tydligen fått ta del av diskussionen också. "
https://mobile.twitter.com/pernillab...63820585881601

Var det inte.. lixom det hon själv sade att hon skulle göra från första början..?
Ojdå, när det drabbar pk-hjonen själv så är det inte så kul.
Citera
2017-12-25, 13:13
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Hon verkar ha blivit trött..

"Ni kan sluta hacka på mig nu. Jag är trött på att höra hur puckad jag är och hur lite jag förstår, och att jag minsann inte ska yttra mig om jag inte själv jobbar som lärare. Jag har nu avföljt alla lärare i mitt flöde, och tänker inte yttra mig i frågan mer."
https://mobile.twitter.com/pernillab...60996183494656

Gnäller hon över att hennes chef fått ta del av detta..?

"Och min chef har tydligen fått ta del av diskussionen också. "
https://mobile.twitter.com/pernillab...63820585881601

Var det inte.. lixom det hon själv sade att hon skulle göra från första början..?

Det fetmarkerade:

Användaren Ankdammsman gjorde en fantastiskt välformulerad och stringent sammanfattning av det här journalistfenomenet i en annan tråd. Jag hoppas det är ok att jag citerar eftersom det i allra högsta grad är relevant för den här trådens ämne:

Citat:
Det är ju tyvärr så det funkar. De uppvisar ett imponerande dubbeltänk.

Journalister får göra hembesök, men inte andra.

Journalister får ställa aggressiva frågor och klippa ihop intervjuer, men inte andra.

Journalister får samarbeta med extremister, men inte andra.

Journalister får ägna sig åt personangrepp och karaktärsmord, men inte andra.

Journalister får kontakta folks arbetsgivare, men inte andra.

Observera att journalister inte heller utgör en grupp med lagstadgade särskilda befogenheter, som polisen. Det har dock gett sig själva en liknande status, men eftersom den är informell och självutnämnd matchas den inte av några kontrollmekanismer. Det är ett recept på maktmissbruk.

Denna Pernilla Berghé uppvisar alltså ett klassiskt journalistbeteende.

Först hotar hon "lärarjävel" med att hon ska hänga ut honom för rektorn så att han ska få sparken.

När sedan Pernilla Berghés råkar ut för samma sak som hon själv planerade så gråter och bölar och lipar och snyftar hon.

Men... men... Så där kan ni ju inte göra... JAG ÄR JU JOURNALIST JU!!!
Senast redigerad av Nordanvindarna 2017-12-25 kl. 13:16.
Citera
2017-12-25, 13:22
Medlem
Idioter finns det gott om. Här har vi en på sann dagisnivå. Att börja med att rada upp "meriter" på twitter och sätta Mamma som första merit - ja det säger ju allt.Gårdagens generationer skulle ha vridit sig i pinsamhet och skam över att läsa nåt sånt.Hjärntvättad Facebook-generation utan verklighetsförankring.Att en sådan kallar sig journalist visar med all tydlighet samhällets totala förfall.
Citera
2017-12-25, 19:44
Medlem
Hmm, gäller Efterforskningsförbudet i detta fallet när journalisten frågar var han jobbar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Efterf...ngsf%C3%B6rbud

I Sverige är det förbjudet för myndigheter och andra allmänna organ att efterforska vem som, med stöd av meddelarfriheten, har lämnat en uppgift till media eller en journalist. Det följer av tryckfrihetsförordningen (3 kap 4 §) och yttrandefrihetsgrundlagen (2 kap 4 §). Myndigheter och allmänna organ får inte heller utsätta meddelaren för repressalier i de fall meddelaren är känd. Den som ingriper eller efterforskar i strid med lagen kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Efterforskningsförbudet utgör en del av meddelarskyddet för uppgiftslämnare. Efterforskningsförbudet gällde länge endast offentlig verksamhet, men från den 1 juli 2017 omfattar efterforskningsförbudet även anställda och uppdragstagare i privat bedriven verksamhet inom skola, vård och omsorg, som till någon del är offentligt finansierad.

Om Efterforskningsförbudet gäller i detta fallet så lämna in en polisanmälan mot journalisten fort som fan. Glöm inte ta printscreen eftersom hon kommer med all sannolikhet radera sina tweets.
Senast redigerad av vitklockan 2017-12-25 kl. 19:59.
Citera
2017-12-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Journalistyrkets sönderfall går ju hand i hand med att det har allt mer blivit ett kvinnoyrke. Precis som lärare eller polis eller sjukvården. Ju fler kärringar på en arbetsplats desto mer ologiskt, hämndlystet, oförsonligt och elakt blir det. Det är bara att vänja sig tills fler inser detta och tröttnar.

Det är en del av kvinnors personlighetsdrag att attackera offret och inte förövaren. Kolla bara på feministerna och våldtäktsstatistiken.
Senast redigerad av vitklockan 2017-12-25 kl. 20:04.
Citera
2017-12-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitklockan
Det är en del av kvinnors personlighetsdrag att attackera offret och inte förövaren. Kolla bara på feministerna och våldtäktsstatistiken.

Jodå det vet jag. Därför är det extremt viktigt att sätta sådana kärringar på plats på samhällets alla nivåer. De ska inte ha en enda lugn stund. De skall ha skit. Oavsett vilka de är. Värst är ju de som tror sig ha någon position. Men de är lätta att få ner på jorden och få att gråta som de småflickor de är. Personligen skiter jag högaktningsfullt om det står polis på uniformen eller om det är en knutblus bakom namnet. Jag har fått båda sorterna att snyfta bara genom att förklara deras inkompetens lugnt och stilla genom normala logiska argument. Känns bra.
Citera
2017-12-25, 20:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Hmm, gäller Efterforskningsförbudet i detta fallet när journalisten frågar var han jobbar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Efterf...ngsf%C3%B6rbud

I Sverige är det förbjudet för myndigheter och andra allmänna organ att efterforska vem som, med stöd av meddelarfriheten, har lämnat en uppgift till media eller en journalist. Det följer av tryckfrihetsförordningen (3 kap 4 §) och yttrandefrihetsgrundlagen (2 kap 4 §). Myndigheter och allmänna organ får inte heller utsätta meddelaren för repressalier i de fall meddelaren är känd. Den som ingriper eller efterforskar i strid med lagen kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Efterforskningsförbudet utgör en del av meddelarskyddet för uppgiftslämnare. Efterforskningsförbudet gällde länge endast offentlig verksamhet, men från den 1 juli 2017 omfattar efterforskningsförbudet även anställda och uppdragstagare i privat bedriven verksamhet inom skola, vård och omsorg, som till någon del är offentligt finansierad.

Om Efterforskningsförbudet gäller i detta fallet så lämna in en polisanmälan mot journalisten fort som fan. Glöm inte ta printscreen eftersom hon kommer med all sannolikhet radera sina tweets.
Jag får intrycket av att du inte läst och förstått det du citerar. Läs en gång till. Jag förstår helt ärligt inte ens hur du kan ställa frågan samtidigt som du lämnar ett citat som säger något helt annat.
Citera
2017-12-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Jodå det vet jag. Därför är det extremt viktigt att sätta sådana kärringar på plats på samhällets alla nivåer. De ska inte ha en enda lugn stund. De skall ha skit. Oavsett vilka de är. Värst är ju de som tror sig ha någon position. Men de är lätta att få ner på jorden och få att gråta som de småflickor de är. Personligen skiter jag högaktningsfullt om det står polis på uniformen eller om det är en knutblus bakom namnet. Jag har fått båda sorterna att snyfta bara genom att förklara deras inkompetens lugnt och stilla genom normala logiska argument. Känns bra.

Att kvinnor saknar moral och rättvisa beror på att de saknar testosteron.

https://www.newscientist.com/article...-of-fair-play/

Comparing the hormone data with the results of the money game showed a correlation between high testosterone levels and an increased likelihood of refusing the low, “unfair” offer of $5. He speculates that testosterone produces a greater aversion to unfair deals because the hormone is linked to dominance-seeking behaviour. Burnham notes that the high-testosterone subjects were slightly more likely to make the more reasonable offer of $25 when placed in the position of making the proposal. This, he says, is in line with the idea from primate studies that found high testosterone males sometimes play a “magnanimous and peacekeeping” role.

Ett samhälle där kvinnor styr blir godtyckligt, inskränkt, misstänksamhet ökar, och att man jagar offren för problemet än problemet i sig. Det är därför det är viktigt att åtminstone försöka trycka tillbaka dessa kvinnors övertramp så gott det går.
Citera
2017-12-25, 21:04
Medlem
Citat:
Att kvinnor saknar moral och rättvisa beror på att de saknar testosteron.

https://www.newscientist.com/article...-of-fair-play/

Comparing the hormone data with the results of the money game showed a correlation between high testosterone levels and an increased likelihood of refusing the low, “unfair” offer of $5. He speculates that testosterone produces a greater aversion to unfair deals because the hormone is linked to dominance-seeking behaviour. Burnham notes that the high-testosterone subjects were slightly more likely to make the more reasonable offer of $25 when placed in the position of making the proposal. This, he says, is in line with the idea from primate studies that found high testosterone males sometimes play a “magnanimous and peacekeeping” role.

Ett samhälle där kvinnor styr blir godtyckligt, inskränkt, misstänksamhet ökar, och att man jagar offren för problemet än problemet i sig. Det är därför det är viktigt att åtminstone försöka trycka tillbaka dessa kvinnors övertramp så gott det går.

Jag säger bara, broder. Det finns fler än jag alltså.
Men teorin om testosteron haltar betänkligt. Negrer har ju inte sällan extrema nivåer av testosteron. Samtidigt som de är extrema även då det gäller inskränkthet, misstänksamhet, godtycklighet, avsaknad av moral och rättvisetankar. Dessutom är de inte sällan lika dåliga på fasta familjebildningar som råttor.
Senast redigerad av Pingubengt 2017-12-25 kl. 21:09.
Citera
2017-12-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag får intrycket av att du inte läst och förstått det du citerar. Läs en gång till. Jag förstår helt ärligt inte ens hur du kan ställa frågan samtidigt som du lämnar ett citat som säger något helt annat.

Man får inte ens ställa frågan om vem personen är som berättar om missförhållanden i offentlig sektor. Själva frågan i sig är olaglig

https://www.alltomjuridik.se/sakerhe...ot-grundlagen/

Enligt åklagaren hade säkerhetschefen vid ett möte med en internutredningsgrupp frågat vem som hade lämnat uppgifter till tidningen. Säkerhetschefen erkände att han ställt frågan, men förnekade att syfte varit att efterforska vem som lämnat uppgifterna. Avsikten hade enligt honom istället varit att utreda eventuella systemfel som kunde ha lett till att en utredning kommit i orätta händer.

Stockholms tingsrätt skrev i sin dom att det förvisso är tillåtet att utreda eventuella systemfel, så som chefen uttalat. Däremot fanns en ljudupptagning från mötet där det framgick att chefen frågat ”vem som har läckt”. Vid en kontrollfråga om vad han verkligen menade hade han bekräftat frågan genom att svara ”ja, vem kan ha läckt?”.

Enligt rätten talar ordvalet ”läckt” för att det snarare handlat om att reda ut en kontakt mellan en källa och massmedia, än att reda ut ett internt systemfel. Sammantaget fann tingsrätten att chefens avsikt inte kan ha varit att endast utreda systemfel – utan att faktiskt efterforska Expressens källa.

Tingsrätten dömde chefen för brott mot efterforskningsförbudet och bestämde påföljden till 40 dagsböter om 750 kronor. I och med att det stod klart att chefen skulle förlora sitt jobb vid en fällande dom valde tingsrätten att ge en så pass lindrig påföljd, eftersom chefen på så vis ”redan straffas”.

Meddelarfriheten ger också ett efterforsknings- och repressalieförbud för arbetsgivaren. Om uppgifter om en myndighet läckt till media får inte myndighetschefen eller någon annan försöka reda ut vem den anonyme källan är.
Citera
2017-12-25, 21:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Man får inte ens ställa frågan om vem personen är som berättar om missförhållanden i offentlig sektor. Själva frågan i sig är olaglig

https://www.alltomjuridik.se/sakerhe...ot-grundlagen/
Men du har totalt missförstått. En journalist får självfallet fråga på vilken skola en lärare jobbar. Allt du behöver göra är att försöka läsa igenom texterna du citerar och förstå dem.
Citera
2017-12-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men du har totalt missförstått. En journalist får självfallet fråga på vilken skola en lärare jobbar. Allt du behöver göra är att försöka läsa igenom texterna du citerar och förstå dem.

Och vad betyder detta?

Meddelarfriheten ger också ett efterforsknings- och repressalieförbud för arbetsgivaren. Om uppgifter om en myndighet läckt till media får inte myndighetschefen eller någon annan försöka reda ut vem den anonyme källan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in