2017-12-25, 19:31
Medlem
rostigamazons avatar
Byggjobbare riskerar att bli varslade när byggbolagen går sämre, många svenskar tycks inte förstå, att 2018 kommer bli ett dåligt år.
2017-12-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Vad behöver det ha med att bobubblan briserar fullt ut?.

Om inga köpare finns går priserna ner och går priserna ner nog mycket blir det kris och folk håller i pengarna och konsumerar mindre och därmed blir 10.000 tals utan jobb. Och givetvis kommer även byggjobbare drabbas allt eftersom tiden och pengarna tar slut.

Däremot kan läget förvärras genom att stat/kommuner köper upp de här haven av lägenheter som inte blir sålda åt Svensken. Det kommer då gå fortare att tömma statskassan och spä på lånen för redan överansträngt kommunekonomi.

Varför spelar du alltid dummare än du är?, eller rättare sagt: varför är du dummare än du spelar?

Det är bruttoinvesteringarna som bidrar till BNPs tillväxt mest i de flesta delarna av landet, där bygginvesteringar ingår, ökade i alla regioner 2015 bortsett från Västsverige=Halland och Västra Götaland, där de minskade, men den regionen går otroligt starkt ändå pga omvärlden, då tillverkning och export är så stora bidragsfaktorer till den lokala ekonomin.

Konsumtionen kan givetvis minska, men än så länge finns det inga tecken på det, försäljningsvolymerna i detaljhandeln fortsätter att öka, 0,9% i November, säsongsrensat vilket alltså är den bästa månaden hittills i år(November tar numera en del av julhandeln från December, pga Black Friday), och 1,4% September-November jämfört med juni-augusti, det är även intressant att byggmaterialhandeln fortsätter gå som tåget, det blev jag faktiskt lite överraskad av när jag läste statistiken.

Tror man att Stockholm skall fullständigt kollapsa så finns det givetvis en god orsak till att vara orolig, då regionen är så viktig för landets ekonomi.

Län som bidrog till BNP-utvecklingen 2015, procentenheter

Stockholms län 1,8
Uppsala län 0,1
Östergötlands län 0,1
Jönköpings län 0,1
Kronobergs län 0,1
Kalmar län 0,1
Skåne län 0,6
Västra Götalands län 0,9
Värmlands län 0,1
Västmanlands län 0,2
Dalarnas län 0,1
Västerbottens län 0,1
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-12-25 kl. 19:40.
2017-12-25, 20:06
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är bruttoinvesteringarna som bidrar till BNPs tillväxt mest i de flesta delarna av landet, där bygginvesteringar ingår, ökade i alla regioner 2015 bortsett från Västsverige=Halland och Västra Götaland, där de minskade, men den regionen går otroligt starkt ändå pga omvärlden, då tillverkning och export är så stora bidragsfaktorer till den lokala ekonomin.

Konsumtionen kan givetvis minska, men än så länge finns det inga tecken på det, försäljningsvolymerna i detaljhandeln fortsätter att öka, 0,9% i November, säsongsrensat vilket alltså är den bästa månaden hittills i år(November tar numera en del av julhandeln från December, pga Black Friday), och 1,4% September-November jämfört med juni-augusti, det är även intressant att byggmaterialhandeln fortsätter gå som tåget, det blev jag faktiskt lite överraskad av när jag läste statistiken.

Tror man att Stockholm skall fullständigt kollapsa så finns det givetvis en god orsak till att vara orolig, då regionen är så viktig för landets ekonomi.

Stockholms län 1,8
Uppsala län 0,1
Östergötlands län 0,1
Jönköpings län 0,1
Kronobergs län 0,1
Kalmar län 0,1
Skåne län 0,6
Västra Götalands län 0,9
Värmlands län 0,1
Västmanlands län 0,2
Dalarnas län 0,1
Västerbottens län 0,1

Du tar inte upp att både privatpersoner och kommuner är belånade. Och att många experter varnar för att börsen kommer rasa.
2017-12-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Du tar inte upp att både privatpersoner och kommuner är belånade. Och att många experter varnar för att börsen kommer rasa.

Jag vet redan att många privatpersoner har lån och så även kommuner. Nästa år kommer tillväxten landa någonstans mellan 2-3%. Västsverige kommer antagligen vara den region där bruttoregionalprodukten ökar mest.

En viss minskning i bostadsinvesteringarna kan det nog bli, framförallt då i Stockholm, men det finns så mycket annat i pipelinen i andra byggsegment, så totalt sett blir det nog inte någon större skillnad.

Investeringar i bostäder per capita

Listan per capita, byggstartade volymer bostäder totalt (nybyggnad + ROT) dec 2015-nov 2016:
Län - Mkr - Befolkning - Per capita
1 Uppsala län - 5 465 - 359 384 - 15 207
2 Stockholms län - 31 520 - 2 260 795 - 13 942
3 Skåne län - 14 079 - 1 317 548 - 10 686
4 Kronobergs län - 2 001 - 193 516 - 10 340
5 Örebro län - 3 033 - 293 799 - 10 323
6 Östergötlands län - 4 284 - 450 445 - 9 511
7 Västra Götalands län - 15 158 - 1 666 055 - 9 098
8 Södermanlands län - 2 589 - 286 712 - 9 030
9 Värmlands län - 2 488 - 277 945 - 8 951
10 Västerbottens län - 2 137 - 265 166 - 8 059

Trots relativt sett låga investeringar i bostäder i Västsverige så ...

Klicka länken
Klicka länken
2017-12-25, 20:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur tänker du här?
Ska nyproduktion av bostäder upphöra, och byggjobbare/hantverkare/mfl bli arbetslösa när folk inte är beredda att betala vad nyproduktion kostar?
Nyproduktion kommer sjunka kraftigt pga att det väller ut nyproducerade lägenheter som inte säljs de närmaste åren.
När den sjunker så minskar sysselsättningen kraftigt i byggsektorn.
2017-12-25, 20:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det tror jag absolut inte, jag tror dock vi kommer få se en tillbakagång där det produceras betydligt mer hyresrätter, det finns aktuella upphandlingar i t ex allmännyttan i GBG som gör att investeringsvolymerna kommer öka enormt mycket de närmaste åren. Sett till inflyttningsklara bostäder så kommer dom att öka med ca 1000 bostäder per år, från ca 300-400 i nuläget.

Edit: Dvs 1500 inflyttningsklara lägenheter per år från allmännyttan, vilket kan sättas i relation till att det färdigställdes totalt 2404 bostäder i kommunen 2016.

Addera övriga bygginvesteringar i infrastruktur, kommersiella fastigheter och samhällsfastigheter.

Edit #2: Sorry 1400 färdigställda lägenheter med start 2019.
Det tar tid att starta upp och det tar tid att bromsa. Det vi ser nu är ett preludium på den lågkonjuktur som kommer få 90 tals krisen att framstå som en lättare bris.
2017-12-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nyproduktion kommer sjunka kraftigt pga att det väller ut nyproducerade lägenheter som inte säljs de närmaste åren.
De lär väl säljas, men kanske inte så det ger någon lönsamhet till de som bygger. Verkar ju inte ha funnits någon bubbla. Så det kan nog bli så att nyproduktionen upphör.
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När den sjunker så minskar sysselsättningen kraftigt i byggsektorn.
Ja, har vi ingen bubbla och betalviljan faller så lär produktionen falla. Och då kan väl två saker hända.
A) De i byggsektorn blir arbetslösa.
B) De får bygga kontor och offentliga lokaler i stället.

Citat:
Vad behöver det ha med att bobubblan briserar fullt ut?.
Ser ut som du inte läste vad jag svarade på. Kan vara en bra ide att gå tillbaka och göra det.

Citat:
Om inga köpare finns går priserna ner och går priserna ner nog mycket blir det kris och folk håller i pengarna och konsumerar mindre och därmed blir 10.000 tals utan jobb. Och givetvis kommer även byggjobbare drabbas allt eftersom tiden och pengarna tar slut.
Låt oss kanske beskriva det som ett ökat utbud som inte motsvaras av en lika stor ökad efterfrågan.
Och det kan ju reducera priserna.
Och finns ingen bubbla så lär då nyproduktionen upphöra. Och då kan det leda till arbetslöshet inom byggsektorn.

Att bostadspriserna faller tillbaka lite behöver väl inte göra så mycket. Jag känner mig inte särskilt bekymrad. (Men jag kanske inte är så representativ).
Vi får väl se om julhandeln i stort sett ha upphört.

Citat:
Däremot kan läget förvärras genom att stat/kommuner köper upp de här haven av lägenheter som inte blir sålda åt Svensken. Det kommer då gå fortare att tömma statskassan och spä på lånen för redan överansträngt kommunekonomi.
Nu tror jag i sig inte att det händer. Men gör det det så är det väl en bra affär för kommunerna. Iaf jämfört med att hyra.
Vi ser ju inte ut att ha någon bostadsbubbla så det är billigare med BR än HR. (Och kommunerna har då kvar tillgångarna som ju inte lär falla i pris).

Citat:
Varför spelar du alltid dummare än du är?, eller rättare sagt: varför är du dummare än du spelar?
Det är nog så att när ni stora tänkare förklarar så kommer ni inte ned på min jordnära nivå. Så därför lär jag mig aldrig något av er.
2017-12-25, 22:19
Medlem
Mess avatar
Citat:

Stockholms län 1,8
Uppsala län 0,1
Östergötlands län 0,1
Jönköpings län 0,1
Kronobergs län 0,1
Kalmar län 0,1
Skåne län 0,6
Västra Götalands län 0,9
Värmlands län 0,1
Västmanlands län 0,2
Dalarnas län 0,1
Västerbottens län 0,1

Alla siffror bygger fortfarande på luftslottet artificiell högkonjunktur som har främst minusräntan och de extremt billiga krediter kombinerat med den massiva invandringen att tacka för de i sammanhanget dåliga BNP-siffrorna. Att vi sänkt kronans värde med -15% på 2 år gör givetvis att vi har ökat omsättningen också (Vad bra att vi får betala mer för samma varor).

Bara reavinstbeskattningen förra året på sålda fastigheter/lägenheter bestod av hela 60 miljarder (Bara gå in och kolla) fattar du vilken sjuk bubbla vi har som vi nu med största sannolikhet ser slutet av då de billiga lättgivna krediternas tid är förbi (Om inte de i vanlig ordning öppnar kranen och förvärrar allt ännu mer)

Allt har en förseningseffekt inbyggd i sig och vi lär inte se frukterna av det extremt vanskötta Sverige innan slutet av 2018. De som tar över och styr nästa mandatperiod kommer få ett helvete på jorden.

Dina siffror ovan betyder lika mycket som kattskiten i sandlådan !.
Senast redigerad av Mes 2017-12-25 kl. 22:30.
2017-12-25, 22:27
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De lär väl säljas, men kanske inte så det ger någon lönsamhet till de som bygger. Verkar ju inte ha funnits någon bubbla. Så det kan nog bli så att nyproduktionen upphör.

Ja, har vi ingen bubbla och betalviljan faller så lär produktionen falla. Och då kan väl två saker hända.
A) De i byggsektorn blir arbetslösa.
B) De får bygga kontor och offentliga lokaler i stället.

Ser ut som du inte läste vad jag svarade på. Kan vara en bra ide att gå tillbaka och göra det.

Låt oss kanske beskriva det som ett ökat utbud som inte motsvaras av en lika stor ökad efterfrågan.
Och det kan ju reducera priserna.
Och finns ingen bubbla så lär då nyproduktionen upphöra. Och då kan det leda till arbetslöshet inom byggsektorn.

Att bostadspriserna faller tillbaka lite behöver väl inte göra så mycket. Jag känner mig inte särskilt bekymrad. (Men jag kanske inte är så representativ).
Vi får väl se om julhandeln i stort sett ha upphört.

Nu tror jag i sig inte att det händer. Men gör det det så är det väl en bra affär för kommunerna. Iaf jämfört med att hyra.
Vi ser ju inte ut att ha någon bostadsbubbla så det är billigare med BR än HR. (Och kommunerna har då kvar tillgångarna som ju inte lär falla i pris).

Det är nog så att när ni stora tänkare förklarar så kommer ni inte ned på min jordnära nivå. Så därför lär jag mig aldrig något av er.

Du har helt tappat fattningen så korkad är du !.

Vem skall husera i de kontorslokalerna när lågkonjunkturen slagit till ?, lediga lokaler kommer explodera i hela landet och vänta bara när köpcentra etc får lägga ner en efter en.

På vilket JÄVLA sätt skall det vara bra affär och göra hyresrätter av de dyra nybyggena som de kommer proppa fulla med bidragsmigranter i hundratusental varav minst 90% kommer betalas av skattebetalarna (både inköp, hyror, drift samt övriga bidrag). ( förmodligen 80% nu under högkonjunktur, vad fan tror du händer vid LÅG?)

Förut kunde du ha någon poäng men nu är du hopplöst borta, skärp dig för fan.
Senast redigerad av Mes 2017-12-25 kl. 22:35.
2017-12-26, 03:31
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Du har helt tappat fattningen så korkad är du !.

Vem skall husera i de kontorslokalerna när lågkonjunkturen slagit till ?, lediga lokaler kommer explodera i hela landet och vänta bara när köpcentra etc får lägga ner en efter en.

På vilket JÄVLA sätt skall det vara bra affär och göra hyresrätter av de dyra nybyggena som de kommer proppa fulla med bidragsmigranter i hundratusental varav minst 90% kommer betalas av skattebetalarna (både inköp, hyror, drift samt övriga bidrag). ( förmodligen 80% nu under högkonjunktur, vad fan tror du händer vid LÅG?)

Förut kunde du ha någon poäng men nu är du hopplöst borta, skärp dig för fan.

Ja, kan intyga med min egna observation att det står fullt av tomma lokaler längs efter vägen (centralt i en större svensk stad) på min pendling till jobbet och de blir fort fler. Det är definitivt köparens/hyrarens marknad.

Hela 2018 kommer pysa som ett fatalt skadeskjutet luftslott. Vi har snart en död fet djävla gris till offentlig sektor och på det blivande planekonomiska julskinkekadavret har man dessutom påpassligt brett på ett tjockt senapslager med en helt efterblivet stor invandring av lågkvalificerad kretin.

Vad hade nomenklaturan förväntat sig? Att deras sketna BLT boende och "jobb" i stekeriets världsmetropol ska för evigt stegra sig i värde samtidigt som farbror staten fortsätter hålla dom med sysselsättning i och med fiktiva arbeten tack vare bland annat invandringen?
Senast redigerad av kinematisist 2017-12-26 kl. 03:34.
2017-12-26, 09:58
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinematisist
Ja, kan intyga med min egna observation att det står fullt av tomma lokaler längs efter vägen (centralt i en större svensk stad) på min pendling till jobbet och de blir fort fler. Det är definitivt köparens/hyrarens marknad.

Hela 2018 kommer pysa som ett fatalt skadeskjutet luftslott. Vi har snart en död fet djävla gris till offentlig sektor och på det blivande planekonomiska julskinkekadavret har man dessutom påpassligt brett på ett tjockt senapslager med en helt efterblivet stor invandring av lågkvalificerad kretin.

Vad hade nomenklaturan förväntat sig? Att deras sketna BLT boende och "jobb" i stekeriets världsmetropol ska för evigt stegra sig i värde samtidigt som farbror staten fortsätter hålla dom med sysselsättning i och med fiktiva arbeten tack vare bland annat invandringen?

Ja precis, likförbannat har vi en intelligent befolkning som borde förstå, men istället har vi värdens mest korkade högintellektuella befolkning tydligen.

Uppvaknandetakten är som att väcka levande döda.
2017-12-26, 12:16
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ja precis, likförbannat har vi en intelligent befolkning som borde förstå, men istället har vi värdens mest korkade högintellektuella befolkning tydligen.

Uppvaknandetakten är som att väcka levande döda.

Intelligent men totalt i avsaknad av bondförnuft. Det självgoda och pretentiösa har fått förtur framför det uppenbara och realistiska.

Tyvärr blir det så att den stora massan drar med sig även de som försöker undvika att förgås i den kommande skuld och demografilavinen. Speciellt för de som inte har internationellt eftertraktade kunskaper.

Det kommer dock bli ”intressant” att följa så länge man har en ”Plan B” redo att sättas i verket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in