2017-12-24, 12:50
Medlem
Håller på att bli klar med en högskolekurs på 30hp. Kommer att torska på totalt 15hp, vilka jag har tänkt läsa upp under nästa termin vid sidan om fortsatta studier.
Gick in på CSN och läste det här: "Du behöver inte klara resultatkravet inom samma utbildnings*form som du läst tidigare. Du kan exempelvis byta från studier på högskola till komvux för att läsa in de poäng som du saknar".

I mitt fall så behöver jag klara av 7.5hp för att få fortsatt studielån. Kan jag hoppa på ett gäng komvuxkurser från nästa vecka fram till slutet av januari och på så sätt uppfylla kravet på resultat? I så fall, hur många komvuxpoäng motsvarar 7.5hp?

God jul!

EDIT: Hittade. 1.5hp motsvarar 20 komvuxpoäng. 7.5hp blir alltså 100 komvuxpoäng.
Frågan kvarstår dock om det skulle räknas som uppfyllt studieresultat?
Senast redigerad av DrGreenT 2017-12-24 kl. 12:56.
Citera
2017-12-24, 15:31
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Håller på att bli klar med en högskolekurs på 30hp. Kommer att torska på totalt 15hp, vilka jag har tänkt läsa upp under nästa termin vid sidan om fortsatta studier.
Gick in på CSN och läste det här: "Du behöver inte klara resultatkravet inom samma utbildnings*form som du läst tidigare. Du kan exempelvis byta från studier på högskola till komvux för att läsa in de poäng som du saknar".

I mitt fall så behöver jag klara av 7.5hp för att få fortsatt studielån. Kan jag hoppa på ett gäng komvuxkurser från nästa vecka fram till slutet av januari och på så sätt uppfylla kravet på resultat? I så fall, hur många komvuxpoäng motsvarar 7.5hp?

God jul!

EDIT: Hittade. 1.5hp motsvarar 20 komvuxpoäng. 7.5hp blir alltså 100 komvuxpoäng.
Frågan kvarstår dock om det skulle räknas som uppfyllt studieresultat?

Vad jag förstår och har läst tidigare så ska det gå att göra. Har dock aldrig provat det själv.
Citera
2017-12-24, 15:32
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alisaske
Hej, jag fick en varning från min mentor förra året. Idag, sa han att han ska skicka det vidare till CSN. Ska jag få en ytterligare varning från CSN för att förbättra mig eller drar de pengar direkt ?
Tack.

Vad är detta för varning egentligen? Om man skolkar så skolan meddela CSN om saken, och då kan ens studiemedel påverkas. Dock har det gått lång tid så jag är osäker på om något kan hända dig, såvida du inte ännu läst in poängen som du fick CSN för.
Citera
2017-12-28, 00:22
Medlem
Om jag vill ta 3000kr i lån varje månad, hur många veckor ska jag ansöka studiemedel för då? Eller hur bestämmer jag hur mycket lån jag tar? Vart skriver jag in det? Min första termin ligger på 30HP och jag läser på heltid.
Citera
2017-12-30, 13:59
Medlem
Är skuld hos CSN enda skälet som finns som leder till avslag på studiemedel?

Om man söker studiemedel och är antagen till den eller de kurser du sökt, är det då bara skuld hos CSN som hindrar CSN att bevilja medeln? Finns det fler anledningar att CSN avslår? Tidigare misslyckade studieresultat?

Är det väääldigt enkelt att få studiemedelsansökan beviljat första gången? Räcker det egentligen bara att man är svensk medborgare, fyllt 20 år och skolan registrerat dig på kursen? Bli det att CSN alltid beviljar ansökan om bidrag o lån, om sökanden, som första gången söker har fyllt 20, att skolan reggat dig och att du är svensk medborgare?
Citera
2017-12-30, 14:22
Medlem
ebqts avatar
I princip så ja, det är väääldigt enkelt att få studiemedel. Du ska vara registrerad på kursen och lärosätet ska meddela det till CSN. Du behöver dessutom inte ha fyllt 20 för att få CSN.

Avslag kan grunda sig i fler saker. https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html#Krav
Där står de krav som du måste uppfylla för att få CSN, bland annat måste du ha klarat tidigare studieresultat. Du kan alltså tvingas tenta av och bli godkänd på dina kurser innan du får ansöka om nytt studiemedel.
Citera
2017-12-30, 14:26
Medlem
Ja, CSN är väldigt "snälla" jämfört med andra typer av lån och bidrag.

Enda gången de gör avslag är om du är under 20 och ska läsa någon typ av gymnasiekurs (komvux/folkhögskola) eller om du har kvar lån från 5 år av studier.
Citera
2017-12-30, 20:05
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2017-12-30, 20:28
Medlem
BossModes avatar
jag ska plugga engelska 6 och svenska 3 på distans .. 20 år .. får jag någon csn ?
Citera
2017-12-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
jag ska plugga engelska 6 och svenska 3 på distans .. 20 år .. får jag någon csn ?

En snabb googling hade gett dig svaret på den här frågan, men här har du en länk som kan komma till hjälp: https://www.csn.se/
Citera
2018-01-01, 22:52
Medlem
Tomat1tvas avatar
Long story short -

Kuggade tenta på 15 HP och sitter nu fint i skiten inför vårterminen eftersom jag endast sökt för 6 månader pga lukrativt jobberbjudande som gjorde att jag ville ha denna möjligheten. Tentan kuggades med tre poäng av 85 totalt och nu är inte omtentatillfället förrän i Augusti, vilket dels är väldigt konstigt men också problematiskt.

Kommer med all sannolikhet att klara resterande poäng vilket leder till att jag vid slutet av våren tagit 45/60 vilket hade räckt för fortsatt bidrag om jag hade sökt för ett år.

Jag kommer självfallet vända mig till studieansvarig, ansvarig för tentan och ovan nämnda kurs för att se om det kan kompletteras men i annat fall - vad tror ni om mina möjligheter till undantag och fortsatt CSN under våren? Tänker kring att det kan vara omständigheter utanför min påverkan gällande omtentans tillfälle tidsplacering.

Tankar? Uppskattar all respons.
Citera
2018-01-02, 00:48
Medlem
Tomat1tvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Är det dina första 40 veckor med CSN på eftergymnasial nivå så är det 62,5% som gäller.
Skulle du inte nå upp till ditt studieresultat så kan CSN kolla studieresultat för ett år bakåt i tiden, så om du klarat fler poäng då än vad du studieresultatet krävde så kan tillgodoräkna dig dom poängen.

Ursäktar dubbla poster men hittade nu detta citat från första sidan vilket hade tagit mitt problem ur välden om så är fallet. Dock hittar jag ingen information om detta hos CSN själva - är detta något som någon kan bekräfta?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in