2017-12-23, 23:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Jag tror väl inte att jorden är platt, men jag tror inte heller på att vi vet avståndet till polstjärnan.
Det är vinkeln till Polstjärnan som är intressant. Enligt observationer ändrar sig vinkeln beroende på breddgrad (avstånd från nordpolen). Om jorden vore platt så skulle det bli andra vinkar till Polstjärnan i förhållande till avståndet från nordpolen.
Citera
2017-12-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Och det avståndet används inte därför att?

Tja, det är väl först vid en promille det är intressant, mao 0,4 ljusår. Hur ofta seglar man 0,4 ljusår utan att byta riktning på ett ungefär? Antar att du vet hur långt ett ljus år är, åtminstonde på ett ungefär. Man behöver liksom inte räkna på det ens med överslagsräkning för att besvara frågan.
Citera
2017-12-23, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej du har verkligen inte förklarat ett enda skit.

Förklara hur avståndet till polstjärnan kan vara okänt om vi vet att den är synlig 90 grader över nordpolen och 80 grader 111 mil därifrån.
Det beror väl på hur långt bort polstjärnan befinner sig?
Citera
2017-12-23, 23:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kan du svara på varför du menade att mina svar i de väsentliga frågorna bara var 'jag vet inte'?
Är ovan frågor till för att avleda från ditt felaktiga och generaliserande påstående om mig enligt föregående mening?
Frågorna är till för att kontrollera om du har några andra svar än ”jag vet inte”.
Citera
2017-12-23, 23:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
På den runda jorden utgår ni ifrån att avståndet är irrelevant och utesluter det och det fungerar, men när det gäller plattjorden insisterar ni på att avståndet ska vara med och då funkar det inte. Sanningen är att beviset med polstjärnan som talar emot platt jorden kräver att avståndet är känt annars fungerar inte bevisningen.
Oavsett vilket avståndet till polstjärnan är så fungerar inte det vi vet om polstjärnans vinkel över horisonten på en platt jord. Är polstjärnan så nära att avståndet har betydelse så blir ju inte vinkeln proportionell mot breddgraden utan borde alltid ligga över horisonten oavsett var på jorden du är. Om polstjärnan verkligen ligger så långt bort som det sägs officiellt (drygt 400 ljusår) så skulle den ligga på samma höjd över horisonten oavsett var på den platta jordskivan du befinner dig bortsett från någon miljondels grad. Den ligger på 59° i Stockholm och skulle då ligga på 59° även i Sydney. Att höjden är proportionerlig mot breddgraden går inte ihop med plattjordshypotesen oavsett vilket avstånd från jorden den än ligger på.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-23 kl. 23:55.
Citera
2017-12-23, 23:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kan man inte, enligt dig, triangulera ett avstånd med hjälp av två sidor?

"Du är så jävla dum så att man blir rädd." Ändå så sitter du här och förnekar 24/7.

Att du inte kan svara på en rak fråga visar med all tydlighet att du inte har en susning. Att du svarar på alla konkreta frågor med rent svammel visar med all tydlighet att du inte har någon sm helst koll.

Förklara hur avståndet till polstjärnan kan vara okänt om vi vet att den är synlig 90 grader över nordpolen och 80 grader 111 mil därifrån.
Citera
2017-12-23, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är vinkeln till Polstjärnan som är intressant. Enligt observationer ändrar sig vinkeln beroende på breddgrad (avstånd från nordpolen). Om jorden vore platt så skulle det bli andra vinkar till Polstjärnan i förhållande till avståndet från nordpolen.
Det beror väl på avståndet till polstjärnan?
Om den är väldigt nära så skulle nog vinklarna kunna bli desamma.
Citera
2017-12-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Därför att vinkel C och A är 90 grader båda två.
Varför det är så är för att polstjärnan är så EXTREMT långt borta och då blir avståndet b är för tok litet för att kunna se någon gradskillnad.

Se denna bild så förstår du: http://imgbox.com/NtsEIPss
Men om jorden var platt kan skillnaden i vinkel vara minskande respektive ökande vid avståndförändringar. Ingendera av modellerna använder dock avståndet, därför av någon anledning, okänd för mig, fungerar det ej. Det passar dock din agenda att använda ett avstånd och således gör du det.
Citera
2017-12-23, 23:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det beror väl på avståndet till polstjärnan?
Om den är väldigt nära så skulle nog vinklarna kunna bli desamma.
Knappast desamma. Vinkeln skulle förändra sig snabbt på höga breddgrader och långsammare och långsammare desto längre söderut du kommer och den skulle aldrig nå ner under horisonten vilket den bevisligen gör. Det vi vet att polstjärnans vinkel är proportionerlig mot breddgraden stämmer inte med plattjorden oavsett vilket avståndet till den är.
Citera
2017-12-24, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Knappast desamma. Vinkeln skulle förändra sig snabbt på höga breddgrader och långsammare och långsammare desto längre söderut du kommer och den skulle aldrig nå ner under horisonten vilket den bevisligen gör.
Enligt plattjordarna så skulle den försvinna under horisonten pga konvergenslinjen eller nåt liknande.
Som sagt så tror jag inte jorden är platt, men avstånden i universum har jag svårt att tro att vi har särskilt bra koll på.
Det är mest gissningar enligt mig.
Citera
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det beror väl på hur långt bort polstjärnan befinner sig?

Nej. Vi kan räkna ut avståndet till stjärnan om vi känner till två vinklar och avståndet mellan betraktelsepunkterna.

Avståndet till polstjärnan är 1111 km * tan (80) under förutsättning att stjärnan är 90 grader över horisonten vid N90 och 80 grader vid N80. Dvs vi vet att stjärnan är 630 mil bort om våra observationer är korrekta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad är det du vill vi ska ha avståndet till, förklara!
Avståndet kan inte användas, det fungerar ej. Varken på platt eller rund jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in