Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Vänd på det. Hur motiverar du evig procent på en punktinsats? Beloppet kan ju sättas efter förväntad längd.
När det finns ramavtal eller liknande som underhålls av förmedlaren är det så klart en annnan sak.
Som förmedlare får du ju tänka varför ska de gå via dig? Om du gör en insats och hjälper en konsult snabbare hitta uppdraget så är det ju värt en slant. Men om det är för stor peng kan ju konsulten leta upp uppdraget själv.
Det är faktiskt en bra poäng. Jag ska ta med mig det.
Det känns dock inte så bra att sätta beloppet baserat på något som i de flesta fall är ganska ospecifikt, oexakt och öppet för diskussion som förväntad längd.
Jag vill hellre ha något exakt som man enkelt kan räkna ut för att undvika diskussion om hur mycket som ska betalas. Att förmedlaren t.ex. får 10% av allt som faktureras första 6 månaderna tycker jag känns rimligt och bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
fillefilosof
20 % tog mitt företag som anlitade mig och det var okey. Jag fick nästan 1 000 kr i timmen.
Du fakturerade alltså ditt eget företag? Då kan du väl avtala lite vad du vill så länge du följer lagen.