Inlägg av Jagärhär-medlem som Mina Dennert delat:
"”KACKERLACKSINVASION -STAMPA, STAMPA”
Den meningen har etsat sig fast i mig. Den var skriven i ett helt vanligt kommentarsfält sommaren 2016, apropå antalet människor som flytt till Sverige. Tidningen, vars artikel kommenterades, lät kommentaren stå kvar. Och ingen ifrågasatte kommentaren i kommentarsfältet. Istället var kommentaren i mycket gott sällskap. Det bokstavligen kryllade av liknande kommentarer.
Detta var INNAN #jagärhär hade fått fart, medan vi fortfarande bara var ett tusental i gruppen. Någon som ser den typen av kommentarer längre? Nej precis. Aldrig.
Jag skriver detta för att jag är så evinnerligt trött på att läsa all kritik mot #jagärhär. Det sägs att vi själva hatar/hotar, att vi tystar andra och begränsar yttrandefriheten.
Självklart gör #jagärhär inte allt perfekt. Vi är ju 76 000 individer, som precis som alla andra människor ibland gör misstag, är okunniga och reagerar i affekt. Men HUR kan fokus vara på de undantagen när det inte längre finns kommentarer på nätet där några människor kallar andra människor för kackerlackor? När 76 000 personer ställt sig bakom idén om ett samhälle utan rasism, sexism, homofobi, transfobi och funkofobi? När 76 000 personer försöker skapa utrymme för att alla röster och alla åsikter ska få rymmas?
Till er som fokuserar på undantagen, vill jag säga: se det stora perspektivet, gå med, bidra själv, hjälp oss bli ännu bättre! Och till alla er som inte är med men tror på människors lika värde och mänskliga rättigheter, säger jag såklart detsamma - gå med!
Låt oss skapa ett inkluderande samhälle utan hat. Tillsammans."
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=817603175114676&set=a.1218165646933 44.1073741829.100005950020040&type=3&theater
Jagärhär-aktivister brukar kalla kreti och pleti rasister, nazister, främlingsfientliga osv. Nazze-svin är ett annat återkommande epitet.