Citat:
Så visst, Allegri sätter fortfarande pragmatiken framför allt och den som vill ha underhållning får hitta ett annat favoritlag. Det tog ett tag men jag har kommit till en viktig insikt om Allegris storhet och det är att han sätter alltid säsongen framför den enskilda matchen. Det är därför Juventus aldrig vinner med fem eller sex bollar. Allegri sätter helheten. Ju.
Här tycker jag att du framhåller något väldigt väsentligt. Både om Juve och om Allegri.
Till skillnad från andra fans tycker jag sällan att Juve spelar tråkigt. Jag är så van vid "Juve-lunken" och tar tre poäng före fint spel alla dagar i veckan. Jag kan titta på Serie A-matcher som efteråt folk spyr galla över eftersom det inte är "underhållande" men jag fattar inte exakt vad de menar. Serie A är för mig en grymt underhållande liga men man måste se helheten och inte bara målen eller eventuell brist på detsamma. Jag minns en match i början av 2000-talet mellan Inter och Roma, det stod 0-0 länge (möjligtvis stod det 1-1) för att i slutet fullkomligen explodera och sluta 3-3, där lagen också träffade virket. Galen match. Kanske var inte målen eller resultatet det primära i den matchen utan mer hur den personifierade det italienska mullret som alltid omger Serie A.
Visst kan man hävda att man kan få både underbart, målrikt spel och tre poäng och vinster, det har framför allt Barca och Real bevisat, men jag antar att jag är lite Juve-skadad och föredrar deras målsnåla stabilitet.