2017-12-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Då är det ju tur att han skriver det rakt ut i sin bok "Ett oskrivet blad"
Länk

Då vill du plötsligt byta samtalsämne, intressant.

Så om det inte går att bevisa, varför är då ditt stöd för att det rör sig om diskriminering? Vi vet att när man tar hänsyn till alla relevanta variabler är skillnaden försvinnande liten som det är.

Haha, du vet mycket väl att jag inte sagt något som är sexistiskt eller rasistiskt. Jag skrev att det finns kvinnor som gillar att sälja sex (vilket är självklart sant) men men poängen är att lagstiftning gjort det värre för kvinnor att sälja sex oavsett om de vill det eller inte. Det är därför Amnesty och nästan alla andra stora människorättsorganisationer är emot det ink den svenska sexköpsmodellen. Jag har aldrig skrivit att kvinnor är "dåliga" etc. Du har inte ett enda exempel och tills du har det kanske du skall hålla käften lite mer?

Lönediskriminering är flera saker än just individuell lönesättning. Så du som försöker få ett betydligt störrre problem att pressas in i din enda fråga...och få mig att acceptera din fellgik...
så svar nej...jag kan inte gå med på att lönediskriminering mot kvinnor i Sverig eä ett litet problem.

Snarare är det nog så att du mycket väl vet att jag har rätt i detta, men du vågar inte inse det själv.
och det du har sagt är att typ att...det finns kvinnor som gillar sälja sex...(ja visst det finns det säkert , men förmodligen enligt all forskning i detta, extremt få) och därför ska vi göra det lagligt för män att utnyttja andra människor för sex.
Citera
2017-12-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Lönediskriminering är flera saker än just individuell lönesättning. Så du som försöker få ett betydligt störrre problem att pressas in i din enda fråga...och få mig att acceptera din fellgik...
så svar nej...jag kan inte gå med på att lönediskriminering mot kvinnor i Sverig eä ett litet problem.
Olika typer av "diskriminering" har olika namn. Det vi diskuterar här är ju förekomsten av direkt lönediskriminering av kvinnor d.v.s. om kvinnor får lägre lön än män för samma arbete, allt annat lika. Kan vi enas om att ex. JämO fann att den absoluta majoriteten av alla män och kvinnor inte hade oskäliga skillnader i lön (>98%)? Av de fåtal män och kvinnor som hade oskäligt lägre lön än sina manliga och kvinnliga arbetskamrater var det dock en klar majoritet kvinnor och oavsett kön var det bra att de fick sin lön korrigerad med i genomsnitt 96kr.
Citat:
Snarare är det nog så att du mycket väl vet att jag har rätt i detta, men du vågar inte inse det själv. och det du har sagt är att typ att...det finns kvinnor som gillar sälja sex...(ja visst det finns det säkert , men förmodligen enligt all forskning i detta, extremt få) och därför ska vi göra det lagligt för män att utnyttja andra människor för sex.
Jag drar samma slutsats som Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationer. Såvida du inte tycker dessa organisationer är sexistiska så finns det ingen grund för dig att kalla mig sexistisk på grund av min ståndpunkt i den här frågan. Kan vi vara överens om det?
Citera
2017-12-20, 20:09
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Ganska lite svar på frågor för att vara en frågetråd.

Celeno har ställt frågan :

Citat:
Kan någon ge ETT exempel på ett banbrytande framsteg vi kan tacka genusvetenskapen för ??

Ingen har kunnat påvisa något sådant , åtminstone har ingen svarat på frågan .....

Sedan ställdes nästa fråga till TS :
Citat:
Kan du ge något exempel på något framsteg överhuvudtaget?

Inget svar från TS .

Jag personligen känner inte till några som helst vetenskapliga framsteg sprungna ur genusvetenskapen .
Citera
2017-12-20, 20:15
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Celeno har ställt frågan :

Ingen har kunnat påvisa något sådant , åtminstone har ingen svarat på frågan .....

Sedan ställdes nästa fråga till TS :

Inget svar från TS .

Jag personligen känner inte till några som helst vetenskapliga framsteg sprungna ur genusvetenskapen .
Mina frågor var hyfsat lätta. Dessa svarar inte TS på heller.

Du vet frasen: skiter björnen i skogen..... Vet genusstudenter något öht om ämnet dom forskar i? hehe
Citera
2017-12-21, 12:04
Medlem
Citat:
Olika typer av "diskriminering" har olika namn. Det vi diskuterar här är ju förekomsten av direkt lönediskriminering av kvinnor d.v.s. om kvinnor får lägre lön än män för samma arbete, allt annat lika. Kan vi enas om att ex. JämO fann att den absoluta majoriteten av alla män och kvinnor inte hade oskäliga skillnader i lön (>98%)? Av de fåtal män och kvinnor som hade oskäligt lägre lön än sina manliga och kvinnliga arbetskamrater var det dock en klar majoritet kvinnor och oavsett kön var det bra att de fick sin lön korrigerad med i genomsnitt 96kr.

Jag drar samma slutsats som Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationer. Såvida du inte tycker dessa organisationer är sexistiska så finns det ingen grund för dig att kalla mig sexistisk på grund av min ståndpunkt i den här frågan. Kan vi vara överens om det?

Du frågade mig: "Är vi överens om att antalet människor som får felaktig lön är försvinnande litet?"
Mitt svar är nej, det är vi inte överens om, allright?
Jag kan säga att direkt lönediskriminering av kön vid samma arbete verkar vara rätt liten....( men inte icke existerande som du och co brukar hävda)
men inte att gruppen kvinnor får korrekt ersättning för sitt arbete i samhället kontra gruppen män, nej.

Vidare så jo 90% är en "klar majoritet".

Here we go again...hur många gånger har du kört den där harangen? och hur många ggr måste jag svara på den? de stora organisationerna där ute pratar inte m specifikt svensk sexköpslag..de pratar prostitution i stort..ex ska det vara förbjudet för människor att sälja sex globalt?
Hu vettigt är det i ett land som Indien att polisen kan rusa in gripa alla kvinnor , fängsla dem för att förgripa sig på dem inne i fängelset istället medan torskarna går fria?
Man är emot förbud mot sexsäljare främst.

Din underförstådda åsikt, som du brukar komma till, av att kvinnor gillar att sälja sig, det ingå i den kvinnliga sexualiteten, men inte den manliga...är grovt sexistiskt, för att inte säga grovt misogynt.

Fatta detta.
Citera
2017-12-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Svarade på detta inlägg i en annan tråd så vi inte fortsätter att vara "Off topic"
Citera
2017-12-22, 13:48
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du får väl starta en svarstråd i stället?
Varför? TS kan svara på frågorna. Är det för mycket begärt efter startat en frågetråd?
Citera
2017-12-22, 13:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Varför? TS kan svara på frågorna. Är det för mycket begärt efter startat en frågetråd?
Självklart.
Det krävs väldigt lite logik för att konstatera att man st'ller frågor i en frågetråd och ger svar i en svarstråd.

Jag kan svara på alla dina frågor om du vill.
Svaret är 43.
Citera
2017-12-22, 14:03
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Självklart.
Det krävs väldigt lite logik för att konstatera att man st'ller frågor i en frågetråd och ger svar i en svarstråd.

Jag kan svara på alla dina frågor om du vill.
Svaret är 43.
Trollhumör idag?

Varför startar man som TS en frågetråd och inte svarar på frågor som hen erbjudit sig att göra? Blir inte mycket flervägsdiskussion.
Citera
2017-12-22, 14:09
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Trollhumör idag?

Varför startar man som TS en frågetråd och inte svarar på frågor som hen erbjudit sig att göra? Blir inte mycket flervägsdiskussion.
Ja, det är fredag. Flervägsdiskussionen kommer troligen av att andra har synvinklar och en del saknar ögonmått.
Citera
2017-12-22, 15:36
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur så? Vad spelar det för roll? Jag kan hitta på sjuttiofjorton anledningar till.

Klart det spelar roll hur sannolik en teori är. Med ditt resonemang kan man påstå att det fanns massförstörelsevapen i Irak för Saddam kanske gömde dem på ett så bra gömställe att amerikanarna inte lyckats hitta dem. Jovisst men hur sannolikt är det?

Citat:
Ursäkta, men att 1% av kvinnorna tjänade, och fick justerat, 90 spänn påvisar inte detta överhuvudtaget.

Jo, det gör det. Annars hade lika många män som kvinnor fått lönen justerad.

Citat:
Jaså? Jag tycker det kan vara värt en ganska stor löneskillnad. Eller vill du byta?

Vad har det ena med det andra att göra? Det finns länder där män lever längre än kvinnor OCH där kvinnor är systematiskt lönediskriminerade. Otroligt flamsig argumentation.
Citera
2017-12-22, 15:45
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Nej, man gissade att så var fallet och den gången visade sig stämma. Sedan finns det 1000-tals fall där korrelationen inte visat sig röra sig om ett orsakssamband. Redan på 90-talet konstaterade man att det i princip inte fanns någon lönediskriminering i Sverige och detta stämde överens med internationell forskning.

Nej, ingen "gissade" sig till kopplingen mellan rökning och cancer. Sambandet var väl styrkt även om kausaliteten inte var känd. Den brasklapp du la till "i princip inte" betyder att resultatet var ett icke-resultat. I en studie lyckades man inte påvisa en hög lönediskriminering. Det betyder inte att den inte existerade.

Citat:
Detta är en helt annan fråga och eftersom du är helt oinsatt i ekonomi (eftersom vi ens har den här diskussionen) är det knappast någon ide att jag börjar förklara för dig hur detta fungerar.

Förklara då varför det är lönediskriminering när Mustafa tjänar 25 kr/h och Janne 125 kr/h, men inte lönediskriminering när Janne tjänar 125 kr/h och Berit 100 kr/h. Som sagt, ditt resonemang medför att lönediskriminering inte kan existera över huvud taget. "Arbetstagare kan säga upp sig, alltså är de inte diskriminerade."

Citat:
Visst var det fler kvinnor som fick sin lön korrigerad i relation till sina manliga och kvinnliga kollegor men det är fortfarande väldigt få kvinnor och män totalt. Den absoluta majoriteten av män och kvinnor har inte felaktig lön. Vill du ändra ditt påstående från att kvinnor i allmänhet är lönediskriminerade till att det finns fall av där kvinnor lönediskrimineras så är vi överens (plus att du har du en vetenskapligt korrekt uppfattning för en gång skull)

Påståendet är att kvinnor som grupp lider av lönediskriminering. På precis som illegala invandrare diskrimineras som grupp jämfört med svenskar. Eller som korta män (sannolikt) som grupp diskrimineras jämfört med långa män. Lönesättningen styrs av faktorer som inte har med meriter eller arbetsprestation att göra.

Citat:
Citat:
Utifrån detta kan man inte sluta sig till att uppmätta löneskillnader mellan män och kvinnor minskar med mer finfördelad data.
Eh, den sjunker ju med runt 75% (från 4.2 till 0.9%)

Oavsett om det är sant i den studien du refererar till eller inte, så kan man inte sluta sig till att trenden gäller för studier av löneskillnader i allmänhet. Du har fel som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in