Citat:
Ursprungligen postat av
teasardig
Det är dock inte nödvändigt och inte tillräckligt för en korrelation. En korrelation kräver nämligen att två mätvärden är kopplade till varandra.
Haha, älskar när du pratar om saker du inte har en aning om. Att det ena sker före det andra är ett NÖDVÄNDIGT men inte tillräckligt kriterium
Citat:
Nej, det har vi inte. De gissningar du kommer med (och upprepar i inlägg efter inlägg) kan inte förklara varför kvinnliga ingenjörer har lägre ingångslöner än män. I din värld är alla möjligheter sannolika, oavsett hur orimliga de än är, den enda som är otänkbar är systematisk lönediskriminering.
Nej, det är sådana saker som visat sig ha påverkan på lönen

När det gäller ingångslönen så får både killar och tjejer som begär högre ingångslön i regel högre lön. De behandlas alltså lika när de beter sig lika.
Citat:
Vilket förstås är trams, eftersom det finns mängder med miljöfaktorer som visats påverka intelligensen. Exempelvis är jodbrist vanligt i delar av Afrika och påverkar fosters intelligensutveckling negativt.
Ja, det är ingen som förnekar att svält och vissa sjukdomar kan påverka intelligensen negativt. Det är därför man räknar med att snittintelligensen kommer öka från 75 till 85 i Afrika när standarden ökar till ung den som är i västvärlden. Det är därför man tittar på hur hög den är för Afrikaner här i västvärlden.
Citat:
Jag noterar dock nyckelfrasen "inte hittat någon ..." I grunden är det av samma skrot och korn som mitt resonemang. Vi har inte hittat någon faktor, utöver lönediskriminering, som förklarar löneskillnaden mellan män och kvinnor. Men när det gäller intelligens finns det mängder med outforskade faktorer som kan förklara intelligensskillnader, det finns det inte när det gäller lön.
Haha, skillnaden med löneskillnaden är ju att vi hittat en massa variabler som förklarar skillnaden och bara genom att kontrollera för en del av dem minskar skillnaden enormt. Det finns inte en seriös ekonom som tror att diskriminering är något annat än ett marginellt problem och ingen som har något stöd för att det förekommer annat än i undantagsfall
Citat:
Snälla inse att forskning på intelligensen hos gruppen amerikanska adoptivbarn från Afrika inte säger ett skit om intelligensen hos människor i Afrika.
Hahaha, fan vilken dumskalle du är. Så Afrikanska människor som växer upp i väst säger inget om vilken potential afrikanska människor i afrika har om standarden där skulle öka...
Citat:
Notera att jag skrev "skulle genomsnittskinesen (om vi utgår ifrån dina bristfälliga iq-studier) tjäna betydligt mer än vad du gör." Det gör inte genomsnittskinesen, eller hur? Att barn från immigrantfamiljer i USA tjänar mer än vita amerikaner har inte med saken att göra.
Ja, vilket var fel. Asiater som har högre snittintelligens tjänar mer än vita, vilket är precis vad jag skrev.