Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Jag brukar nalla av tantens
Core Female Vitamins.
Kapslarna är förstärkta med vitamin-K, sojaisoflavoner, ginseng, rosenrot och mjölksyrabakterier. Sojaisoflavoner fungerar som antioxidanter som motverkar cellnedbrytning. Ginseng och rosenrot samt pantotensyra bidrar till normal prestationsförmåga och ett komplex av en aktiv bakteriekultur till den naturliga tarmfloran.
Jag kör också med Core Female Vitamins, helt klart den bästa multivitamintabletten jag sett säljas, hittills. Stora pluspoäng att den innehåller inte bara soja-fytoöstrogener, utan även en probiotisk bakterie som kan omvandla soja-fytoöstrogenen daidzein till (
S)-Equol, vilket är en mycket viktig konvertering som maxar antioxidant-effekten (eller "östrogeniciteten") av soja. Många anti-intellektuella killar är paranoida och osäkra, och går omkring och tror att blir manligare av att hämma östrogen så mycket som möjligt (i själva verket är en måttlig mängd östrogen, även bra för testosteronet), och tror mot bättre vetande att soja kommer att göra dem till kvinnor, få bitchtits osv. Nu är soja-fytoöstrogener inte riktigt östrogen överhuvudtaget, men soja-fytoöstrogener är hur som helst mycket bra även för män, faktiskt minst lika nyttigt för män som för kvinnor.
Med det sagt finns det rum för förbättringar även när det kommer till till CFV. Jag hade, utöver nuvarande ingredienser, gärna velat se en vegansk kapsel (gelatinkapslarna suger och ibland får man en tom kapsel som har öppnats och spillt ut allt). Vitamin K1 bör höjas till 120 µg och man bör även inkludera vitamin K2 MK-7 och MK-4, i minst 100 µg vardera, och D3 bör tillverkas från lavextrakt, inte lanolin. Sedan bör de även inkludera vitamin A 800 µg RAE, från veganskt retinylpalmitat (ta inte bort betakarotenet dock, det är bra grejer det också). Och så vore det bra om de kunde inkludera lactobacillus rhamnosus GG och lactobacillus reuteri ATCC PTA 6475, båda kickass probiotika. Folsyra bör bytas ut mot metylfolat och cyanokobalamin bör bytas ut mot metylkobalamin också, och det hade varit pricken över i.
Om detta höjer priset för mycket så vore det ju bra om Svensktkosttillskott släppte en separat produkt som är lite dyrare med fler och fetare ingredienser, eller under ett nytt produktnamn, typ "Core Female Vitamins 2.0" eller liknande.
Poängen hur som helst är att jag sedan ett år tillbaka, la ner Mitt Val Sport efter 15 års användande, och gick över helt till Core Female Vitamins när jag såg ingredienserna och priset. Denna fantastiska multivitaminprodukt kan dock förbättras och jag hoppas att de tar till sig av min feedback ifall de läser det här inlägget.