Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Tja jag skulle främst förklara det med tradition, men traditioner kommer någonstans ifrån. Det var ändå inte så länge sedan som alla yrken var mansdominerade så saker förändrar sig, att tro att allt beteende är bestämt av biologin är demonstrativt felaktigt, om du inte tror att människor förändras stort på 100 år. Ta en sån sak som rytteri, det var en manlig hobby för inte så länge sedan, nu är det mest kvinnor som sysslar med det. Beror det på att biologin har förändrats eller kan du föreställa dig alternativa förklaringar?
Jo men ta brandkåren exempelvis, där kvinnor inte är byggda för arbetet- kvotering är svaret?!
Så PK är nog inte ens du. Jag är 191 cm och 110 kilo stor, jag har ej arbetat till mig denna längd eller vikt, det är tack vare mitt kön å gener, eller hur?
Rytteri var populärt förr i tiden bland män ja, men då hade de flesta med pengar en egen "häst", hästar användes inte bara för transport (offroad exempelvis), adeln och borgare använde dessa i jakt långt in på 1900-talet.
Så nu när hästen inte är en status symbol, inte används inom jakt eller transport- varför är det bara kvinnor som gillar hästar? Du ser inte många "män" som borstar och tvättar hästar på sin fritid.
Ja, precis.
Förresten, min pappa ägde två travhästar (delägare som tävlade i solvalla), säger inte att det är fel att äga hästar för män.
ps! min pappa lät hästarna bli avelshästar när de blev för gamla för trav, så ni kan vara lugna, jag tror de lever än idag ute på landet.
Glömde tillägga, att kvinnor söker arbeten med barn kanske helt enkelt beror på att de är naturligt att vilja ta hand om eller hjälpa barn.