Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det finns ingen sådan regel. Domstolen har tre veckor på sig att meddela dom, men kan också välja att göra det i direkt anslutning till målet (ovanligt vid grova brott men det förekommer).
Det finns således en maxtid som domen får dröja- men ingen minimitid för överläggning.
Däremot kan en person inte nöjda sig på dom .... dvs den blir inte verkställighetsbar förrän tidigast på tredje dagen från dom.
Jag tror inte att jag kan göra det tydligare än det inlägg du har missförstått... jag kan göra ett sista försök:
1) Dom beslutar om häktningsfrågan, inte domen, men det bygger i huvudsak på om dom kommer fälla eller fria
2) Det här har tagit tid, mer än vad man kan förvänta sig om det råder enighet. Man kan därför förmoda att det råder oenighet kring häktingsfrågan och därför i förlängningen huruvida den åtalade kommer att frias eller fällas
3) Då det inte är rimligt att det kommer råda enighet i domslutsfrågan ikväll får man anta dom därför kommer ha fortsatt delade åsikter om den åtalade skall förbli fortsatt häktad eller inte
4) Därför är det rimligt att han förblir häktad då det åtminstone finns någon/några som tror på en fällande dom, vilket betyder att det inte är orimligt (och förhoppningsvis sannolikt) att han kommer fällas för mordet
5) En potentiell mördare är det bäst att ha i häktet, såvida inte alla är överens om att han kommer att frias