2017-12-21, 09:30
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker det är en mer hoppfull tolkning

Mycket bra resonemang. Gränserna för vad som är PK har flyttats. Det som är obehagligt är, att denna förflyttning sker så ryckigt. Åsikter som var anledning till utfrysning och mobbing ena dagen är nästa dag något vi måste göra av nödvändighet och därmed även PK. Vi som blivit bespottade, därför att vi såg riskerna i tid, stannar tills vidare hos SD.
Paradigmskiftet hos M, krävde ett partiledarbyte. Kanske kan vi hoppas på detta även hos Centern.
2017-12-21, 09:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Den verkliga siffran är högre. Den ligger för närvarande någonstans i trakterna kring Sentios senaste mätning, d v s 23%. Ett mycket fint utgångsläge inför valet 2018

Eller m.a.o. kanonläge för att bli största partiet 2018!
2017-12-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är klart att man som SD-anhängare gärna förvanskar sanningingen i den här frågan. Jag har läst på de senaste sidorna att AKB skulle vara äcklig och att det beror på en förändring i invandrarfrågan som gjorde att M tappade så mycket i våras.

När sanningen är att samma dag som AKB gick ut med att de skulle prata med SD så föll de som en sten.

Juuust det, såååå var det ja.

Efter Batra slutade så har M ökat mellan 5-6%-enheter. Att några %-enheter försvann till C när Batra gjorde sitt SD-utspel är precis som du säger bortom allt tvivel. Samtidigt är det ju så att det är lika uppenbart att Batras avgång i sig har fått M att öka stort och det efter att man skärpt migrationspolitiken ytterligare samt hållit fast vid Batras SD-utfästelse.
2017-12-21, 10:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Eller m.a.o. kanonläge för att bli största partiet 2018!

Det blir svårt. Sverige är unikt genom att det har haft större bidrags-invandring än något annat Europeiskt land. 3 miljoner invandrare i 1;a 2;a 3;e generationen gör att sossarna har ett stöd som inte har någon motsvarighet i andra länder. Svenska är inte sossar längre men alla dessa invandrare är det.
Det var sossarnas plan och den fungerade.

Nu tror jag att Sd med lätthet slår moderaterna men inte riktigt når sossarna. Just nu tror jag att Sd har 23-25% och till valet mer. Invandringsrelaterade "händelser" under det kommande året får stor betydelse för valutgången.
2017-12-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det blir svårt. Sverige är unikt genom att det har haft större bidrags-invandring än något annat Europeiskt land. 3 miljoner invandrare i 1;a 2;a 3;e generationen gör att sossarna har ett stöd som inte har någon motsvarighet i andra länder. Svenska är inte sossar längre men alla dessa invandrare är det.

Nu tror jag att Sd med lätthet slår moderaterna men inte riktigt når sossarna. Just nu tror jag att Sd har 23-25% och till valet mer. Invandringsrelaterade "händelser" under det kommande året får stor betydelse för valutgången.

Håller med dig om det mesta. Men jag tror nog snarare att i 3:e generationen kommer det vara en stor del som röstar Sd. Typ öst- och sydeuropéer. 2:a generationen i förorten börjar nog till viss del strömma över med. Invandrare som vill leva i lugn och ro finns det nog gott om.
2017-12-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015
Håller med dig om det mesta. Men jag tror nog snarare att i 3:e generationen kommer det vara en stor del som röstar Sd. Typ öst- och sydeuropéer. 2:a generationen i förorten börjar nog till viss del strömma över med. Invandrare som vill leva i lugn och ro finns det nog gott om.
SD har redan invandrare från MENA som är kristna eller atheister.
2017-12-21, 13:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Förstår helt och hållet ditt resonemang. Bidragsinvandringen har varit och är fortfarande stor, men den utgör inte den "fara" i valsammanhang som en del anser. I olika undersökningar har man klart kunnat visa att så många som 42% anser att SD:s invandringspolitik är bra. Detta betyder självfallet inte att SD kommer att få 42% i valet (eller något val alls) men det är en mycket tydlig indikator på och signal om var det berömda "taket" går hos svenskarna i förhållande till SD. Om läget ballar ur ordentligt i landet - riktigt ordentligt - p g a nu förda politik då skulle sossarnas planer på att behålla makten med hjälp av bidragsberoende valboskap falla platt till marken. Ca 40% av befolkningen (förmodligen fler) skulle alltså kunna tänka sig att rösta på SD om allt skiter sig totalt.
2017-12-21, 14:22
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015

Jo de från främst östländer tänker Sd mycket mer än vad etniska svenskar gör. Men Midel East North Africa and Deep Down Afrika är en mycket stor majoritet av antalet bidragsinvandrare i Sverige.
2017-12-21, 14:46
Medlem
Jag ser att många är besvikna över Yougov mätningen men jag är faktiskt glad att SD har sjunkit där. Varför? Jo om SD märker att de andra växer eller står stilla medans de sjunker lite så kan det få dem att börja tänka på olika strategier. Det är inte konstigt att SD har tappat lite men inte rasat som några IQ befriade människor beskriver det som. Mer och mer svenskar börjar bli mer intoleranta till islam och massinvandringen medans SD blir mesigare medans S och M blir tuffare i alla fall i retoriken. SD måste inse att om de ska lösa problemen och locka till sig fler väljare så måste man blir hårdare. Med det menar jag absolut inte att de ska blir Nazister eller Alt-right men jag menar att de måste börja ta upp att alla som inte har assimilerat sig ska hem då räknar jag med andra gen invandrare också och att alla flyktingar som kommit sedan 2014 ska hem nu när det är fred i deras hemland. SD kan räkna med att 1,5miljoner ska ut. SD måste samt inse att Islam är inte bara en religion utan ideologi och kultur som är inte kapabel att existera i Sverige eller något samhälle alls. Islam har skapat krig och olycka vart den än har kommit. Jag så en artikel från 2009 där Åkesson sa att den muslimska invandringen är det största hotet mot Sverige vilket var rätt så Jimmie måste börja bli tuffare. En annan sak är att man kan inte assimilera en muslim för islam är inte bara religion utan också ideologi och kultur PS det betyder inte att alla muslimer är dumma och elaka. SD borde helt enkelt se polen och Ungern som ett föredöme. Sen kom jag nyss på att om det skulle göra detta om de van så skule S typ hamna på cirka 15% och V 5%.
2017-12-21, 16:27
Medlem
Sooks avatar
Den dagen sverige ser polen och ungern som ett föredömme är det nog dags att ge upp. Hahahhaa.

Nä, jag tror tiden för högerpopulism är slut. Invandringen är redan begränsad. Sossarna har gått vidare till att sätta igång med att lösa problemen som uppstått. Eftersom dessa problem bevisligen är knutna till invandring så är svensken naturligtvis mer kritisk till invandring nu än vi var 2014. Däremot ser inte speciellt många SD som lösningen eftersom politik är så mycket mer än att vara mot invandring.

Jag tror vi kommer fortsätta se SD tappa väljare, speciellt om de inte lyckas övertyga väljarna om att det inte är ett enfrågeparti.
Senast redigerad av Sook 2017-12-21 kl. 16:29.
2017-12-21, 16:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
SD måste inse att om de ska lösa problemen och locka till sig fler väljare så måste man blir hårdare.

Skall de som ännu inte är övertygade SD väljare fås att bli SD väljare med hårdare politik?
Det tror jag inte på. Jag har inget emot en hårdare politik men det är inte rätt metod för att få till sig de tveksamma väljarna. Tvärtom.

Den tveksamma gruppen måste dock väckas ur sin dvala och ta sitt ansvar.

Och det gör man bäst menar jag genom att använda en tuffare retorik. Att kräva ansvar av de ansvariga.
Att visa vilja och humör i debatter och ta för sig mer. Visa att man vill regera.

Vinner man inte debatterna med Löfven och hans anhang har man stora problem.
2017-12-21, 17:19
Medlem
8711s avatar
Ipsos, December:

S 28 (+/-0)
V 7% (-1)
Mp 4% (-1)

SD 16% (+/-0) Samma nivå som tidigare i Ipsos som har en mycket stor underskattning. Vid val idag skulle Sverigedemokraterna få cirka 21-23% med dessa siffror med tidigare väl kända underskattning.

M 23% (+2)
C 10% (-1)
L 5% (+/-0)
Kd 3% (+/0)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in