2017-12-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncestuousMoses
Fan! Blir så jävla besviken över detta! Man får väl vara så god att tro att de är något sånär rätt ute i alla fall...
Jag säger som Krispan, Centerns siffror enskilt gör det värt att öppna upp något för att fira. SD är ju dessutom underskattade, M troligen något överskattade. Och jag får, som det ser ut i dessa siffror, mina 7 lakan som jag spelat på ett centern under 8.5% till oddset 7 gg pengarna
2017-12-20, 20:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det mesta verkar tala för att SD har haft ett visst tapp under hösten på grund av en Kristersson-effekt hos M samt deras i media dramatiskt överdrivna "skärpning" av flyktingpolitiken (vilket ju bara är tomma ord).
Jag tror att SD har tappat ca 3 procentenheter. Men nu börjar det vända uppåt igen, och man kan ha goda förhoppningar om en stark valrörelse med välfylld kassa.

Tipset just nu är att SD får ca 25% i valet och blir näst största parti, snubblande nära S som blir störst.
2017-12-20, 20:21
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Det visar också att de moderater som gick till centern inte gjorde det på grund av skärpta regler angående flyktinginvandringen, som har antytts. Det var nog helt enkelt en motbjudande partiledare som repellerade dem.

Det är klart att man som SD-anhängare gärna förvanskar sanningingen i den här frågan. Jag har läst på de senaste sidorna att AKB skulle vara äcklig och att det beror på en förändring i invandrarfrågan som gjorde att M tappade så mycket i våras.

När sanningen är att samma dag som AKB gick ut med att de skulle prata med SD så föll de som en sten.

Juuust det, såååå var det ja.
Senast redigerad av greta75 2017-12-20 kl. 20:31.
2017-12-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är klart att man som SD-anhängare gärna förvanskar sanningingen i den här frågan. Jag har läst på de senaste sidorna att AKB skulle vara äcklig och att det beror på en förändring i invandrarfrågan som gjorde att M tappade så mycket i våras.

När sanningen är att samma dag som AKB gick ut med att de skulle prata med SD så föll de som en sten.

Det var väl snarare för att hon var så otroligt otydlig och vacklande i frågan och undvek saken med intetsägande robotsvar hela tiden. Hon försökte hålla alla sidorna nöjda samtidigt men tappade istället alla och framstod samtidigt som en ej trovärdig oärlig kappvändare som inte vågade stå för sin sak, så väljarna stack iväg till de med tydliga ståndpunkter. Det var väl så det var greta?
2017-12-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Det visar också att de moderater som gick till centern inte gjorde det på grund av skärpta regler angående flyktinginvandringen, som har antytts. Det var nog helt enkelt en motbjudande partiledare som repellerade dem.

En annan tolkning är faktiskt att de gick till (C) just på grund av öppningen mot (SD) och den generellt mer restriktiva hållningen i migrationsfrågan från (M) och inte främst på grund av att Anna Kindberg-Batra var usel.

Att de sedan går tillbaka skulle istället kunna bero på att media faktiskt uppmärksammat problemen med mångkulturen på ett helt annat sätt senaste halvåret. Det skulle ju kunna ha lett till att vissa som tidigare var tillräckligt verklighetsfrånvända för att välja Annie Lööf nu insett hur korkat det var och gått tillbaka till (M).

Tror faktiskt inte att någon egentligen röstat för att invandrade brottslingar skall ha frisedel; eller för att ensamkommande "barn" som gömmer sig från polisen skall dra runt i gäng i centrum och råna folk i jakt på pengar till herion. Tanken var nog inte heller att kvinnor skulle få se sin handlingsfrihet beskuren av rädsla för våldtäkter. Att det skulle få kosta pengar att vara god är kanske en sak men det bör ju gå upp för fler och fler att det mångkulturella samhället inte direkt är vad som förväntades.

Man skall inte underskatta medias genomslag här. Nyhetsrapporteringen talar ju ett rätt tydligt språk just nu. Klart att folk kan ändra uppfattning.

Den tolkningen innebär att det inte finns en given mängd naiva idioter som delas av (S), (Mp), (C) och (L) utan kanske snarare att gruppen naiva idioter krymper totalt. Alltså samtliga (S), (Mp), (C) och (L) kan krympa samtidigt. Tycker det är en mer hoppfull tolkning
2017-12-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag säger som Krispan, Centerns siffror enskilt gör det värt att öppna upp något för att fira. SD är ju dessutom underskattade, M troligen något överskattade. Och jag får, som det ser ut i dessa siffror, mina 7 lakan som jag spelat på ett centern under 8.5% till oddset 7 gg pengarna

Det bästa här är trots allt (M)+(SD)=22.7+20.5=43.2% och (S)+(V)+(C)+(L)=25.5+7.0+7.9+4.9=45.3%.

Visst det är inte ända framme som majoritet men lycka till att få ihop en regering som innehåller (V) och (C). Alla övriga partier måste gå samman för att stoppa (M) och (SD).

Några %-enheter till så är en majoritetsregering i hamn. Alternativet är väl extraval. En ren mitten regering är utesluten i vilket fall.
2017-12-20, 22:48
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Har Yougov ändrat något i sin viktning under hösten/början av vintern?
Verkar så men vet inte säkert.Förra valperioden gjorde man ju det dock mer mot slutet.
Men gäller nog nu att inte släppa iväg SD för mycket ,då är ju småpartierna döda..
2017-12-20, 22:59
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Verkar så men vet inte säkert.Förra valperioden gjorde man ju det dock mer mot slutet.
Men gäller nog nu att inte släppa iväg SD för mycket ,då är ju småpartierna döda..
Ja, jag får inte siffrorna att stämma riktigt. Men det är väl helt enkelt så att vi har ett antal som rymt till M. Jävlar i min låda vad de kommer bli besvikna när tunnorna var lika tomma...igen.
2017-12-21, 00:00
Medlem
Yougov

https://www.metro.se/artikel/yougov-centern-tappar-n%C3%A4r-moderaterna-knappar-in-p%C3%A5-s

– Ibland leder Alliansen och ibland leder de rödgröna, det vi kan säga är att det är jämt läge nu. Som det ser ut nu blir det väldigt spännande mellan de två gamla blocken. Men Sverigedemokraterna verkar bli så starka att de gamla blocken får svårt att nå 50 procent, säger Sören Holmberg.

I Yougovs decembermätning är Sverigedemokraterna, som landar på 20,5 procent, fortsatt tredje största parti. På partinivå är bara Centerpartiets tapp en signifikant förändring från novembermätningen.
2017-12-21, 02:27
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det bästa här är trots allt (M)+(SD)=22.7+20.5=43.2% och (S)+(V)+(C)+(L)=25.5+7.0+7.9+4.9=45.3%.

Visst det är inte ända framme som majoritet men lycka till att få ihop en regering som innehåller (V) och (C). Alla övriga partier måste gå samman för att stoppa (M) och (SD).

Några %-enheter till så är en majoritetsregering i hamn. Alternativet är väl extraval. En ren mitten regering är utesluten i vilket fall.
Visst är det många moderater i stugorna som inte längre vill öppna sina hjärtan. Men då SD har ett stort mörkertal kommer de att bli större än M. Tänk förnedringen om M:s riksdagsledamöter skulle rösta för Jimme Åkesson som statsminister...

Nä, det kommer inte att hända. Decemberöverenskommelsen gäller.
2017-12-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Visst är det många moderater i stugorna som inte längre vill öppna sina hjärtan. Men då SD har ett stort mörkertal kommer de att bli större än M. Tänk förnedringen om M:s riksdagsledamöter skulle rösta för Jimme Åkesson som statsminister...

Nä, det kommer inte att hända. Decemberöverenskommelsen gäller.

Nej (SD) kommer att bli större än (M). Det tror jag också. Det utesluter inte att (M) blir regeringsbildaren i vilket fall. Jag tror dessutom att (KD) kommer att vara kvar i riksdagen och satsar då på en (M)+(KD) regering som samtalar med (SD) i riksdagen.

Skulle jag gissa så tror jag att även (SD) föredrar en sådan lösning.

Det man kan säga att opinionsmätningarna bidrar med här är att sätta fokus på regeringsfrågan. Just nu är det Alliansen som försöker presentera sig som ett regeringsalternativ och det är ju slående hur totalt verklighetsfrånvänt det är.

Det räcker ju med Novus eller SIFO's (SD) siffror för att det regeringsalternativet skall vara uteslutet. Dock krävs det YouGov eller Sentio för att en mitten regering (S)+(C)+(L) skall vara totalt omöjlig.

Att få regeringsalternativ att framstå som omöjliga efter valet är en viktig funktion som de höga (SD) siffrorna fyller. En som insett det verkar ju vara Stefan Löfven som i Aktuellt igår betonade att de går till val som enskilt parti och tänker fundera på regeringen först efter valet. Det är nog smart eftersom alla inser att (S) tänker försöka gripa makten oavsett valresultat. För den borgerliga sidan är det svårare då ingen kan lita på att Alliansen ens försöker utan de kanske föredrar att släppa fram Löfven som under nuvarande mandat period.
2017-12-21, 09:16
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

Det var den förklaringsmodell som MSM presenterade när M föll, men det förklarar ju inte att detta tapp nu är utraderat. Moderaternas politik har snarare hårdnat, än närmat sig Centerns infantila, jolmiga liberalism.
Kör man in i ett träd, efter att ha passerat en svart katt, så kan man inte vara säker på, att det var kattens fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in