2017-12-17, 01:02
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
.... Jag svarade till qbit. Vänligen läs tråden:
Det följer av det faktum att naturens ordning och lagar är deterministiska och genomsyrar varje aspekt av den materiella verkligheten, att ett fenomen som helt befinner sig utanför dessa ramar är ett övernaturligt fenomen. Något som inte är deterministiskt kan enbart existera med ett syfte i åtanke (dvs. dess existens är inte resultatet av någon naturlig process), och enbart medvetna entiteter kan ha ett syfte.
...

Du har fortfarande inte bevisat dina postulat (se (FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)). Ett fenomen som hypotetiskt är indeterministisk i sin natur innebär inte nödvändigtvis att den existerar med ”ett syfte i åtanke”. Ett sådant postulat har en bevisbörda.
Citera
2017-12-18, 09:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du glömde förklara... för någon förklaring återfinns inte i ditt inlägg.
Jodå, om det du svarade åt qbit är det du citerade så svarade jag på det i detalj.

Citat:
Om någonting står över naturlagarna, dvs. är opåverkade av naturlagarna, är de "över-naturliga". Förklaringen följer av ordet, och dessutom framgår detta med all önskvärd tydlighet i mitt argument.
När jag skriver "demonstrera att någonting är ett övernaturligt fenomen" menar jag det jag skriver. Inte att du ska upprepa dig.
Citat:
Jag har redan förklarat att fri vilja är ett indeterministiskt koncept, vilket innebär att den fria viljan inte påverkas av externa, naturliga krafter eller är en del i en serie av pågående naturalistiska, deterministiska händelser.
Nej, du har påstått detta. Inte demonstrerat hur eller att det är övernaturligt. Igen, bara påstått det, vilket är varför jag skrev att jag vill att du demonstrerar det så.

Citat:
Jo, den fria viljan. Diskussionen har sedan länge handlat om just fri vilja. Du kanske missade det? Om ett indeterministiskt fenomen existerar så är det inte resultatet av en naturlig process, en kemisk reaktion eller liknande, utan resultatet av "någots" egna fria vilja, dvs. något annat indeterministiskt, något med ett syfte i åtanke. Indeterminismen måste ha initierats av något som själv är opåverkat av naturlagarna.
Igen, din premiss är att det är övernaturligt. Detta är inte bevisat.

Citat:
Nu förklarade du datorn genom att åberopa externa faktorer. Jag bad dig förklara datorn helt internt. Om din förklaring för en dator är att den byggdes med ett syfte i åtanke av externa aktörer, så är min förklaring av människan och universum att de byggdes med ett syfte i åtanke av en extern aktör, nämligen Gud.
Jag har redan sagt att det är en falsk analogi. Vi vet inte att något biologiskt "byggs" med syfte. Det har sin egen bevisbörda. Att jämföra det med något annat producerar inga bevis.

Citat:
Jo, mer komplext. Ett organiserat informationssystem som gett upphov till den mänskliga hjärnan och våra mentala fakulteter är mer komplext än ett modernt operativsystem eller programmeringsspråk.
Igen jämför du saker som inte är samma och gör slutsatser baserat på det. Falsk analogi heter det. Googla det.

Citat:
Nu är ditt argument motstridigt igen. Om det finns en logik och systematik i hur DNA fungerar, och vi kan "lära oss" hur man använder DNA till våra egna syften,
Vi gör det och utvecklar det hela tiden, men vi förstår det inte fullt ut.
Citat:
så är ju DNA uppenbarligen organiserat och uppfunnet av en medveten extern aktör.
Hur kom du fram till det? Du påstår ju bara igen.
Citat:
Om DNA helt enkelt existerade som ett resultat av slumpen, så hade ingen systematik eller logik kunnat "förstå" det.
Ingen påstår slump. Strawman.
Citat:
Då hade vi bara kunnat kartlägga kalla fakta om dess existens.
Så som vi gör?

Citat:
Men detta har alltid varit en av ateisternas största banemän: existensen av naturlagarna och varför de är betingade på de sätt de är, till att ge upphov till den verklighet vi lever i.
Kan du påvisa att det är möjligt för naturlagarna att vara på ett annat vis? Om inte, varför påstå att det har någon speciell betydelse? Det påverkar inte min ateism att folk inte förstår vad de pratar om.

Citat:
Det är absolut jämförbart med teoretisk fysik och astronomi. Dessa forskningsfält är mer eller mindre baserade på att observera resultaten av påstådda processer för att härleda existensen av diverse fenomen.
Ja, men det är inte vad du sysslar med.
Citat:
Jag gör precis samma sak här, men ateisterna i tråden blir arga och vreda när man konfronterar dem med deduktiva bevis för Gud. Teisterna kan ju omöjligen ha rätt!
För att du hittar på, antar och fabulerar och sedan kallar det legitimt. Klart vi argumenterar emot.
Citera
2017-12-19, 23:29
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Du menar accepterar, Inte respekterar.
Har svårt att tro att man kan respekterar någon annans åsikt om man själv tycker den är helt galen.
Det går att respektera och att acceptera en galen åsikt. Jag respekterar och accepterar t ex din position avseende guds existens.

Bara det att jag kan skriva detta är ett bevis för att det finns en gud. Fotspår i sanden. <3
Citera
2017-12-20, 07:59
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det går att respektera och att acceptera en galen åsikt. Jag respekterar och accepterar t ex din position avseende guds existens.

Bara det att jag kan skriva detta är ett bevis för att det finns en gud. Fotspår i sanden. <3

Anta att jag är fullt övertygad om att förintelsen bara är ett påhitt ihopkokat av kommunisterna.
Egentligen var Hitler en frihetskämpe som befriade världen från förtryck.
Och jag tror att antibiotika är påhittat av läkemedelsbolagen.
Jag är även övertygad om att det är bra att slå barn ofta och hårt i uppfostringssyfte.

Respekterar du fortfarande mina åsikter? Eller kan du förklara skillnaden på åsikter du tycker är galna men respekterar och åsikter du tycker är galna men inte respekterar?
Citera
2017-12-20, 08:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vidareutveckla gärna. Hur vet du att det är en gud bakom det?
Citera
2017-12-20, 15:33
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vidareutveckla gärna. Hur vet du att det är en gud bakom det?
Vem skulle annars kunna vara den som ser till att jag är vid liv?
Citera
2017-12-20, 15:40
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Anta att jag är fullt övertygad om att förintelsen bara är ett påhitt ihopkokat av kommunisterna.
Egentligen var Hitler en frihetskämpe som befriade världen från förtryck.
Och jag tror att antibiotika är påhittat av läkemedelsbolagen.
Jag är även övertygad om att det är bra att slå barn ofta och hårt i uppfostringssyfte.

Respekterar du fortfarande mina åsikter? Eller kan du förklara skillnaden på åsikter du tycker är galna men respekterar och åsikter du tycker är galna men inte respekterar?
Jag respekterar och accepterar fortfarande din åsikt. Jag behöver inte hålla med dig för att göra det.

Dina exempel är på pricken.
Citera
2017-12-20, 17:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och en sån "determinism" skulle alltså ha ett (filosofisk) "absolut idealistisk" ursprung, snarare än ett (filosofisk) "absolut materialistisk" ursprung?

Citat:
Det är nog för dig att svara på.

Varför det?

Citat:
Jag tror inte på absolut determinism.

Vad är det då du marknadsför och försöker "bevisa" teologisk?
Citera
2017-12-20, 17:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Först dina föräldrar, sedan den eller de som ser till att du får mat och sånt.
Citera
2017-12-20, 17:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

"Respekt" och "acceptans" har inte ett dyft med bevisföring att göra.
Citera
2017-12-21, 08:07
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Jag respekterar och accepterar fortfarande din åsikt. Jag behöver inte hålla med dig för att göra det.

Dina exempel är på pricken.

Antingen har du hängt för mycket med kaosturkar, så att du inte riktigt
förstår var respekt betyder.
Eller så har du en väldigt konstig definition av respekt

Respekt betyder att man har aktning eller vördnad för någon, och att man värdesätter deras egenskaper.

Att säga att man respekterar någon som man tycker har korkade åsikter, är ungefär som att säga att man tycker någon är ärlig samtidigt som man vet att personen alltid ljuger.
Citera
2017-12-21, 08:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och det anser du vara ett resonerat argument för något? "Vem annars?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in