Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-20, 14:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpesolsken
för 17 minuter sedan

Då återupptas förhandlingen i rättegången om mordet på Tova Moberg, där hennes 22-åriga expojkvän står åtalad för mord och grov kvinnofridskränkning. 22-åringen förnekar brott.

Genom sin försvarsadvokat Bo Karlsson medger 22-åringen skadeståndskrav i händelse av fällande dom.

Vittnet uppger att hon är bästa kompis med Tova Moberg och hon sörjer henne djup och brottas med gråten när hon sätter sig i vittnesstolen. Jag mår inte bra säger kompisen.

Jag tror jag tog fel på förra vittnet, om det är ett nytt nu. Skulle tro att det här är Moa?

Kan den förra varit Nathalie??

Känns verkligen hjärtskärande att höra detta vittnesmål, får jag lov att säga.
Citera
2017-12-20, 14:40
Medlem
Tamborinos avatar
Snyggt jobbat simpesolsken, Tack
Citera
2017-12-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Känns verkligen hjärtskärande att höra detta vittnesmål, får jag lov att säga.

Det håller jag verkligen med om!

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Snyggt jobbat simpesolsken, Tack

Tack och varsågod!
Citera
2017-12-20, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpesolsken
Det håller jag verkligen med om!

Så svårt det måste vara inte bara för föräldrarna och Tovas brorsa, utan även för kompisarna.

Nu är de ju unga, och har inte den livserfarenheten ännu (som tur är) att nära människor inte alltid vill ens bästa, utan t om kan misshandla och döda en.

Men ändå måste de vara fyllda med skuldkänslor för att de inte förstod, inte såg, inte gjorde, inte berättade, inte anmälde igen, inte pratade med Tovas föräldrar, lydde Tova,.....

Billy har förstört mångas liv.
För evigt.
Citera
2017-12-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Jag har inte sett någon i tråden säga att hon får skylla sig själv. Mord är mord är mord.

Men att påstå att han stal hela hennes ungdom osv. är helt enkelt inte sant. Hon gav ju bort den. Det var frivilligt. Hon hade ett val. Hon valde dåligt, visst, med katastrofalt resultat.

Men hon valde faktiskt att fortsätta relationen - trots alla varningstecken och omgivningens avsky för Billy.

Att det som hände är vidrigt, och att gärningsmannen är ensamt skyldig, är vi alla fullständigt överens om.

Men att hon (och hennes familj!) på nåt vis var så i klorna på det här lilla aset att det inte fanns något att göra mer än att hålla honom med knarkpengar och sex, och sedan vänta på döden, håller jag däremot inte med om.

Ur "genusperspektiv" en MYCKET känslig fråga idag......Är man för fortsatt "feminalisering" av samhället, ser man rött, inser man att kvinnor kanske inte ska styra allt i samhället, ser man som jag, någonstans finns balansen.

Hittills, i genusdebatten, är alla kvinnor offer för mäns "förtryck", men vilka argument kommer, när kvinnor dominerar och bestämmer, och män fortfarande "glatt" kommer att fortsätta att utnyttja och våldta, och kanske t.o.m. döda?

Kommer kvinnor att ta över helt, då får dom börja att rensa ut "oönskade" hannar i sitt matriakat: är det så kvinnliga åklagare och domare gör i domstolarna idag, när de nästan alltid dömer minimistraff för våldtäkter????????? För mig går ekvationen inte riktigt ihop....

Jag vet, jag utmanar, men har inga onda avsikter, bara goda, att vi svenskar ska försöka bygga vidare på våra jämställda och goda traditioner, där migrationen kanske sätter lite käppar i hjulet för den fina utvecklingen?
Senast redigerad av Whyback 2017-12-20 kl. 15:46.
Citera
2017-12-20, 16:30
Medlem
pulverhonungs avatar
Undrar hur ångesten känns för föräldrarna, det var väl dom själva som anmälde pojkvännen för misshandel och trots detta så har dom tillåtit henne att fortsätta träffa pojkvännen, eller umgicks dom i smyg mot slutet?
Citera
2017-12-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Tyvärr e ju Billy ung men jag gissar på 8-10 år minst.
Det var inte så länge sedan att en 23-årig kvinna fick livstid fängelse (hon hade 2 barn också). Den här psykopaten är 22 år! Jag tror att han kommer att sitta inne på/i fängelse runt 16 år. Han terroriserat, slagit och kränkt ett barn och slutningen dödade han henne i hennes bästa period i livet Vad kan den parasiten ge tillbaka till samhället när han kommer ut från fängelse?
Citera
2017-12-20, 17:24
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Vill bara ställa in mig i ledet och tacka simpesolsken för infon från tingsrätten. Tycker man det är jobbigt att skrolla ner ett par sidor för att man läst infon tidigare, har man det nog ganska jobbigt med livet i övrigt.🙄
Citera
2017-12-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Vill bara ställa in mig i ledet och tacka simpesolsken för infon från tingsrätten. Tycker man det är jobbigt att skrolla ner ett par sidor för att man läst infon tidigare, har man det nog ganska jobbigt med livet i övrigt.🙄

Hakar på gör jag också. Tusen tack!
Citera
2017-12-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Undrar hur ångesten känns för föräldrarna, det var väl dom själva som anmälde pojkvännen för misshandel och trots detta så har dom tillåtit henne att fortsätta träffa pojkvännen, eller umgicks dom i smyg mot slutet?
Man kan inte förbjuda någon nånting. Och ja, de träffades i smyg. T var myndig. De kunde bara råda henne och finnas där. Och de gjorde allt de kunde! Trots att T var rädd för honom så hade hon känslor för honom. Vem vet vad han sa och lurade i henne för att få henne till gården den där kvällen?
Föräldrarna verkar helgjutna och kärleksfulla. De gjorde allt de kunde för sin, faktiskt myndiga, dotter.
Citera
2017-12-20, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror fortfarande att det ligger till på det viset att Tova, vilket framgick av dagboken var rädd för Billy och fruktade för sitt liv vid flera tillfällen. Inte så konstigt att man då nedstämd och t.o.m rökar på för att lugna nerverna eller vad det nu kan vara eftersom man troligen då lever under enorm press.
Under denna tiden så tar hon successivt avstånd från vänner,simning börjar få svårt i skolan.(Givetvis som en konsekvens av omständigheterna)
Inte det minsta konstigt. Alla som har levt under stor press kan nog intyga att man under den perioden också har fungerat sämre socialt,prestationsmässigt etc etc. Om Du då ökar på pressen med att dessutom frukta för ditt liv så kan man ju bara ana hur man fungerar som person...
Hon har i samma sekvens också blivit misshandlad av Billy och tvingas sminka sig för att dölja blåmärken och uppe på detta ljuga för föräldrar,vänner,skolan,simningen allt för att dölja att hon blivit misshandlad.
När det med föräldrarnas hjälp sedan tog slut eller åtminstone hamnade i ett "vi får se läge" vilket säkert var taktiskt av Tova för att skjuta på problemet med Billy och genom detta försöka plana ut deras relation helt och hållet. Även om de befann sig i ett s.k vi får se läge så tvingades Tova ändå rikta en del uppmärksamhet till Billy för att denne inte skulle flippa helt och hållet och vem vet med ett definitivt good bye så kanske Tova vore mördad för länge sedan....
Med tiden så blir Tova lättad. Börjar träffa kompisar,gå på fester och med det distansera sig allt mer från Billy men dock inte helt och hållet eftersom Billy blev mer och mer frustrerad i takt med att han började känna att han tappade taget om Tova. Detta bearbetade han med att om vartannat lova Tova bot och bättring och ömsom hota henne med misshandel etc och Tova var helt enkelt för rädd för att ta steget fullt ut och dumpa Billy
Sista dagen ansåg Billy att han hade förlorat Tova när hon valde att gå på festen istället för att umgås med honom och under tårdrypande former lyckade han övertala Tova om att komma dit och sen hade han lovat henne att köra henne till festen... Kompisarna hade han lurat iväg från gården eftersom han med alla medel skulle stoppa Tova från att åka på festen. Gråt eller misshandel. Billy var beredd på att använda alla medel men polarna kunde naturligtvis inte vara närvarande under tiden.
Tyvärr blev misshandel långt mycket värre än vad Billy hade tänkt sig eftersom Tova inte gav med sig och i frustration sa till Billy att det för alltid var över mellan dem....

Jag har skrivit det förut och håller fast vid att Billy var bara till 75 % idiot så länge han trodde det fanns en möjlighet att rädda deras förhållande men samma sekund som han insåg att det var kört så spårade han ur totalt.........

Appappappapp. Lätt att man tar för givet och höjer en "gammelskribent" till skyarna.
3 saker.

1.
Tova brúkade CB men Billy var inte huvudorsaken. CB väljer man av fri vilja och inte för att döva "dåligt samvete". Tillgången fanns redan nästgårds hos brodern och hon hade säkert många orsker.

2.
"Tårdrypande övertalande"?? Nej Tova träffade Billy av alldeles fri vilja både dagen innan och vid andra tillfällen.

3.
"misshandel långt mycket värre än vad Billy hade tänkt sig" - nejdå. Billy hade många gånger både sett, fantiserat och delgivit Tova och andra om sina tankar.

Don't do the crime if you can´t do the time. I Billys pundarhjärna var det värt mödan. Som hos så många andra förnekande "hustrumördare". Iaf en tid. Tills fängelseledan slår in.

Din analys är annars okej, lite dammig och "närvarande"

Mvh "Fräsch Skribent"
Citera
2017-12-20, 18:28
Medlem
Undrar var Billys föräldrar är?😳 De har inte vart närvarande på rättegången, underligt, är man inte mer intresserad av vad sonen gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in