Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 21:58
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Spelade en del Sword of the Samurai i vintras. Det känns som att slagen numera är för tråkiga. Vad som har stått sig bäst är i mitt tycke arkadstriderna. Svärdsfajterna är lite tråkigare. Roligast är när man ska in och mörda någon i dennes slott eller så.

Då känns det som att det hade kunnat vara ett arkadspel från 82-83 kanske.

Själv har jag aldrig vunnit UFO, men det blir väl någon gång. Jag är för dålig på att skaffa psi-krafter.

Slagen är klart usla, men är iaf mycket korta. Gillar ändå atmosfären, spelidén och helheten!

I UFO brukade jag bara offra många soldater och målsökande missiler, billigt och snabbt. Men forska fram allt snabbast möjligt för att ligga i framkant vapenmässigt. Runt 50 forskare man kickar när de är klara, soldater är billigt och köps löpande, blir de bra är det en bonus tills de går åt, fast jag tycker iaf rustningar är värda att tillverka, i långsamt tempo haha.
Citera
2017-12-20, 18:08
  #518
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Slagen är klart usla, men är iaf mycket korta. Gillar ändå atmosfären, spelidén och helheten!

I UFO brukade jag bara offra många soldater och målsökande missiler, billigt och snabbt. Men forska fram allt snabbast möjligt för att ligga i framkant vapenmässigt. Runt 50 forskare man kickar när de är klara, soldater är billigt och köps löpande, blir de bra är det en bonus tills de går åt, fast jag tycker iaf rustningar är värda att tillverka, i långsamt tempo haha.

Vann UFO på Superhuman nu: läste igen på ufo-wikin om vilka som hade psikrafter. Till sist kom det ett litet etherealskepp där jag fick med mig 3 hem. Efter det byggde jag en ny bas med till sist 8 psilabs. Av alla som utbildades där behövde jag dock bara 10 gubbar eller så. De sista striderna blev väldigt lätta - bara 2 dog, och en av dessa beroende på slarv, då jag glömde att kontrollera två älgar

I striderna på Mars dog det ingen.

PSIkrafterna är för starka. Men så är det ofta med datorspel. De kan vara skitsvåra tills man lärt sig rätt sätt att lösa dem på.

Nästa retrospel jag försöker mig på blir nog Pharaoh & Cleopatra igen. Jag har inte spelat till slut där heller - och inte heller Caesar III - även om jag kommit långt i båda spelen.
Citera
2017-12-26, 16:15
  #519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vann UFO på Superhuman nu: läste igen på ufo-wikin om vilka som hade psikrafter. Till sist kom det ett litet etherealskepp där jag fick med mig 3 hem. Efter det byggde jag en ny bas med till sist 8 psilabs. Av alla som utbildades där behövde jag dock bara 10 gubbar eller så. De sista striderna blev väldigt lätta - bara 2 dog, och en av dessa beroende på slarv, då jag glömde att kontrollera två älgar

I striderna på Mars dog det ingen.

PSIkrafterna är för starka. Men så är det ofta med datorspel. De kan vara skitsvåra tills man lärt sig rätt sätt att lösa dem på.

Nästa retrospel jag försöker mig på blir nog Pharaoh & Cleopatra igen. Jag har inte spelat till slut där heller - och inte heller Caesar III - även om jag kommit långt i båda spelen.

Imponerande! :-) Och håller med om att det ofta snabbt går från väldigt svårt till för lätt, speciellt strategispel.
Spelar sällan, och mer sällan något nytt och har just insett att jag nu har dåligt tålamod när det gäller underhållning. Tidigare skulle jag alltid välja hard-hardest i de flesta spel och nöta, det passande inte riktigt nu som julunderhållning så startade om det nyinstallerade (fps)spelet halvvägs in i läget normal så jag kunde njuta lite också, höll på att bli vansinnig efter ha loadat samma save ungefär 10x och insett att jag inte ens var nära att klara det.

Kanske till viss del därför jag gillar gamla spel jag kan haha
__________________
Senast redigerad av hodde 2017-12-26 kl. 16:18.
Citera
2018-01-11, 10:36
  #520
Medlem
2560ps avatar
Med ojämna mellanrum alternerar jag mellan Sierras tidiga AGI-spel (Space quest, Larry, KQ, Police quest osv.), samt Maniac Mansion, Indy och Zak McKracken från LucasArts.

Gillar de gamla hederliga äventyrsspelen, nu till helgen tror jag det blir Uninvited från ICOM. Har aldrig spelat det faktiskt, så det ska bli kul.

Någon som har tips på liknande spel?
Citera
2018-01-16, 15:08
  #521
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Med ojämna mellanrum alternerar jag mellan Sierras tidiga AGI-spel (Space quest, Larry, KQ, Police quest osv.), samt Maniac Mansion, Indy och Zak McKracken från LucasArts.

Gillar de gamla hederliga äventyrsspelen, nu till helgen tror jag det blir Uninvited från ICOM. Har aldrig spelat det faktiskt, så det ska bli kul.

Någon som har tips på liknande spel?

Det är väl kanske inte liknande direkt, men Sid Meier's Pirates har åtminstone någon form av berättelse som man kan försöka uppfylla. För något år sedan spelade jag den nya versionen från 2004. Den är rätt ok, med flera olika minispel inbakade.

För att lyckas måste man kunna fäktas bra, dansa bra, skjuta med skeppskanoner, och kriga med soldater.
Citera
2018-01-27, 16:07
  #522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väl kanske inte liknande direkt, men Sid Meier's Pirates har åtminstone någon form av berättelse som man kan försöka uppfylla. För något år sedan spelade jag den nya versionen från 2004. Den är rätt ok, med flera olika minispel inbakade.

För att lyckas måste man kunna fäktas bra, dansa bra, skjuta med skeppskanoner, och kriga med soldater.

Ett av de coolaste spelen någonsin var Arcade Volleyball. Detta hade CGA-grafik så möjligen gjorts till några av de första PC som fanns.

Spelet ser "för djävligt ut" med dagens mått men var kul att spela med två spelare. Inte nog med det, AI var faktiskt svår att spela emot.

Det otroliga är att spelet faktiskt utan någon sorts av emulation funkade under alla operativ från Microsoft fram till Windows XP.

I Vista verkade det inte gå. Ändå kul det gick så länge.

Och är det värt att spela idag? Ja, då det ännu är kul. Finns kloner men har nog inte samma känsla som originalet...
Citera
2018-02-14, 14:43
  #523
Medlem
Klownfaces avatar
Heroes of Might and Magic 3! Finns på appstore också men då kan man inte slumpa nya kartor har jag läst men så fort det går så köper jag det
Citera
2018-03-29, 22:10
  #524
Medlem
Inte så cool men körde igenom warcraft 2 nyss, ägde lite för mycket... Lider över att jag hade tiden. ;-p

Föredrar ju klart turnbaserat också när det kommer till liknande.
Citera
2018-07-12, 00:42
  #525
Medlem
Rauf Denktass avatar
Gjorde i ordning en retroburk ett par år sen (p3 733mhz 640mb ram 60gb hd geforce 2mx win98se) och har dammat av dessa spel:

Baldurs Gate 2 (rpg): har aldrig nött ett spel så som denna (eller jo förresten) och den sviker aldrig. Skön atmosfär, bra ljudeffekter, story, många sätt att spela en party fast det slutar alltid med en mage,cleric, bågskytt, tjuv och två tanks. Expansionspaketet TOB är ok men Neverwinter nights sög hårt. Inget 2d isometrisk vy och gameplayen/storyn föll inte mig i smaken.

Mech Warrior 2 (simulering: Lyckades få igång detta spel med Ati Rage versionen som jag hade 1997. Grym grafik tyckte man då men kanske inte lika grym idag. Däremot är soundtracket kanon och passar verkligen spelstilen. Lite fps-vibbar med många strider. Uppföljarna MW3 osv var en besvikelse. Jump jets och målsökande missiler ftw. Hade lite problem med kontrollerna denna gång dock (mus+tangentbord) vilket jag aldrig har upplevt under 90-talet trots kopiöst många timmars spelande.

Populous 3 the beginning (strategi): Det här liret är tidlöst och stundtals svårt vilket gör det inte mindre kul, grafiskt sett så funkar det fortfarande. Man får en sjuk tillfredsställelse av att utplåna andra stammar.

Age of Empires 1+rise of rome (strategi): isometrisk 2d igen och många olika sätt att utplåna andra nationaliteter. Älskar att börja ett lir på svåraste nivån och bara krossa, lite nerd rage varning dock när fienden använder sig av dessa vidriga präster och snor ens trupper. AI är inte så smart alla gånger som tur är annars är man rätt så rökt när alla 3 länder har nått rymdåldern när man själv sitter vid lägerelden med primitiva apor som har flintyxor som vapen och blir attackerad från alla håll. Hoppar in i detta spel lite då och då för en runda.

Diablo 1 (hack/slash): Bästa i serien och ett utav bästa liren någonsin, dekadent atmosfär som fullständigt uppslukar en. Mörkt och läskigt spel blizzard inte har lyckats komma i närheten igen.

Street rod1+2 garage/racing: Spelade mycket på gymnasiet (DOS) men har aldrig lyckats att klå spelet innan timern rann ut så det har jag gett upp på totalt.

Lighthouse (peka och klura): Lyckades aldrig klura ut, fastnade på samma ställe i nån jävla ubåt som jag inte fattade hur jag skulle komma vidare.

Nästa spel på tur är:

Dreams to reality: otroligt buggigt men väldigt udda spel, funkar med ett par glas vin bredvid. Spelade det sist 1998 när det väl kom ut och jag har fragmentariska minnen från detta spel. Små pygmeaktiga varelser, 3d person vy där gubben kan flyga, lite knep å knåp och en del fighter. Skummaste liret jag har spelat och det är väl anledningen till att det har fastnat i huvet på en.

Därefter kan det bli första Myst om jag pallar, minns att jag klarade det utan fusk eller walkthrough när det begav sig. Kan bero på att man tog sig tid då och förde anteckningar samtidigt som man hinkade rödvin.
Citera
2018-07-12, 03:22
  #526
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ett av de coolaste spelen någonsin var Arcade Volleyball. Detta hade CGA-grafik så möjligen gjorts till några av de första PC som fanns.

Spelet ser "för djävligt ut" med dagens mått men var kul att spela med två spelare. Inte nog med det, AI var faktiskt svår att spela emot.

Det otroliga är att spelet faktiskt utan någon sorts av emulation funkade under alla operativ från Microsoft fram till Windows XP.

I Vista verkade det inte gå. Ändå kul det gick så länge.

Och är det värt att spela idag? Ja, då det ännu är kul. Finns kloner men har nog inte samma känsla som originalet...
Många DOS-lir fungerade fram till XP, däribland C-Dogs, Flodbåt, Dan Dolme, Liero och liknande. Vissa äldre spel som DrugWorm och Cyberdogs fungerade dock inte, men inte pga Windows i sig, utan pga RTE-buggen (division by zero) i alla Intelproppar över 200 MHz.

Arcade Volleyball måste jag hålla med om att det än idag är riktigt skoj. Enkelt men löjligt roligt. Grafiken är såklart tidstypisk, men samtidigt lite humoristisk med den bollformade lila-turkosa gubben. Att det sedan går att spela på en 286:a gör ju inte saken sämre

Vet inte om jag svarat i tråden innan, men av gamla DOS-spel tycker jag det lite bortglömda Commander Keen förtjänar en liten hyllning. Det är både Mario- och Sonicinspirerat (kanske främst Sonic med grafik och effekter) och jag som ägare av både NES och SNES tycker det slår samtliga 2D-Mariospel i ren spelkänsla. Banorna är byggda på höjden och man kan samla på sig både strålpistol och hoppstylta för att likvidera diverse skitfula rymdvarelser. Målet är att samla på sig delar till ett luftskepp för att flyga vidare till nästa värld. Tror det inkl. inofficiella varianter kommit 9 spel i serien, där det fr.o.m. episod 4 blev 16-bit grafik och inkluderade en minivariant av Pong.
Citera
2018-07-12, 07:53
  #527
Medlem
DR-Drunks avatar
Lite före sin tid men jag spelat CS source länge och många sköna timmar. Det är ett gammal spel som man fortfarande kan tycka är kul


Counter-Strike: Source är en ny version av datorspelet Counter-Strike. Spelet släpptes tillsammans med datorspelet Half-Life 2, i november 2004, och använde till en början samma spelmotor, men i juni 2010 uppgraderades den till samma version av Source-motorn som, bland annat, Team Fortress 2 använde. Spelet har även vissa förändringar i gameplay från föregångaren.

Nu plockar jag bort Pacman etc - lever inte spå stenåldern
Citera
2018-07-12, 08:13
  #528
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Många DOS-lir fungerade fram till XP, däribland C-Dogs, Flodbåt, Dan Dolme, Liero och liknande. Vissa äldre spel som DrugWorm och Cyberdogs fungerade dock inte, men inte pga Windows i sig, utan pga RTE-buggen (division by zero) i alla Intelproppar över 200 MHz.

Arcade Volleyball måste jag hålla med om att det än idag är riktigt skoj. Enkelt men löjligt roligt. Grafiken är såklart tidstypisk, men samtidigt lite humoristisk med den bollformade lila-turkosa gubben. Att det sedan går att spela på en 286:a gör ju inte saken sämre

Vet inte om jag svarat i tråden innan, men av gamla DOS-spel tycker jag det lite bortglömda Commander Keen förtjänar en liten hyllning. Det är både Mario- och Sonicinspirerat (kanske främst Sonic med grafik och effekter) och jag som ägare av både NES och SNES tycker det slår samtliga 2D-Mariospel i ren spelkänsla. Banorna är byggda på höjden och man kan samla på sig både strålpistol och hoppstylta för att likvidera diverse skitfula rymdvarelser. Målet är att samla på sig delar till ett luftskepp för att flyga vidare till nästa värld. Tror det inkl. inofficiella varianter kommit 9 spel i serien, där det fr.o.m. episod 4 blev 16-bit grafik och inkluderade en minivariant av Pong.

Commander Keen var fantastiska spel, dock släpptes alla 6 första delarna under år 1990-91, så de kan väl knappast ha inspirerats av Sonic vars första spel kom 1991?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback