2017-12-19, 18:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Min tolkning är att mer komplicerade tester, tar mer tid.

Hur ställer du dig till det?

Salivprover är inte några komplicerade tester .
Att analysera spår av t.e.x blod och annat tar längre tid .
Då är det inte en automatiserad analysprocess som används .
Vad är problemet , vad är det som du inte fattar ?
Citera
2017-12-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det där är nya uppgifter för mig, eller har jag läst tråden slarvigt?

jp.se har en artikel bakom en betalvägg, är det någon prenumerant som kan vara snäll att citera!?
Den publicerades för 6 timmar sedan står det.

https://www.jp.se/article/dubbelmordet-nara-nystas-upp/

Tror inte det har stått i tidningarna men känner mannen! Han som hittade väskan är topsad och förhört flera gånger, senast för ett par veckor sen! Sen har jag hört av säker källa att polisen bad folk hålla koll på två olika yxor, om de hittade några!
Citera
2017-12-19, 18:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Det fanns såna vita flaggor som polisen sätter ut när de markerar i Gärdet och hästhagen där dammen ligger! Sen känner jag en man som skulle röja gräs runt elstängsel i hästhagen som hittade en väska med fru Lekanders tillhörigheter i nyponsnåret nära dammen detta var dagen innan midsommar, polisen hämtade väskan först första vardagen efter midsommar.

Väldigt intressant om det stämmer. Och i så fall är det ännu mer troligt att någon med koppling till dubbelmordet har rört sig i den omtalade hästhagen och/eller stallet.

Utifrån alla dessa, till synes trovärdiga uppgifter, om fynd och övervakningsbilder, så blir det bara ännu märkligare att polisen avfärdade den oidentifierade stallpersonen så snabbt
Citera
2017-12-19, 18:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Tror inte det har stått i tidningarna men känner mannen! Han som hittade väskan är topsad och förhört flera gånger, senast för ett par veckor sen! Sen har jag hört av säker källa att polisen bad folk hålla koll på två olika yxor, om de hittade några!

Det där med de två yxorna är väl också ny information i tråden?

Makabert nog har de förmodligen använts som mordvapen. Framgick det om yxorna ursprungligen har varit L*kanders egna yxor eller om de stulits på någon granngård?

Funderar också på om en kraftig machete (av den sorten som EG lade ut på annons under våren) kan tillfoga skador som liknar skador från yxhugg? T.ex om man med kraft svingar en yxa jämfört med att svinga en machete?
Citera
2017-12-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det där med de två yxorna är väl också ny information i tråden?

Makabert nog har de förmodligen använts som mordvapen. Framgick det om yxorna ursprungligen har varit L*kanders egna yxor eller om de stulits på någon granngård?

Funderar också på om en kraftig machete (av den sorten som EG lade ut på annons under våren) kan tillfoga skador som liknar skador från yxhugg? T.ex om man med kraft svingar en yxa jämfört med att svinga en machete?

Har lovat att inte säga nåt när jag fick reda på det, men blir så förbannat och frustrerad, känns som polisen är lite lata, bara att hämta väskan tog tre dagar! Finns massa mer blunder de gjort!
Citera
2017-12-19, 19:24
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Salivprover är inte några komplicerade tester .
Varför är det inte det? Behandlas alla salivtester på samma sätt, menar du?
Citat:
Att analysera spår av t.e.x blod och annat tar längre tid .
Då är det inte en automatiserad analysprocess som används .
Varför tar det längre tid?

Samtidigt, varför är salivprover en automatisk process? Vilken fakta stöder du det på?
Citat:
Vad är problemet , vad är det som du inte fattar ?
Det jag skrev. Ge mig seriösa källor på det du påstår tack.
Citera
2017-12-19, 19:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Väldigt intressant om det stämmer. Och i så fall är det ännu mer troligt att någon med koppling till dubbelmordet har rört sig i den omtalade hästhagen och/eller stallet.

Utifrån alla dessa, till synes trovärdiga uppgifter, om fynd och övervakningsbilder, så blir det bara ännu märkligare att polisen avfärdade den oidentifierade stallpersonen så snabbt
Vi vet ju faktiskt inte om de har avfärdat den byxlösa, det kanske pågår saker bakom kulisserna.
Citera
2017-12-19, 19:39
Medlem
Att det gick omkirng en man halvnaken i Dammen nedanför stallet kvällen efter mordet pratas det inte mkt om. Varför gick han där? Kanske yxorna ligger i vattnet?? Det här vet polisen om men har valt att inte gå ut med det.
Citera
2017-12-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andsved
Att det gick omkirng en man halvnaken i Dammen nedanför stallet kvällen efter mordet pratas det inte mkt om. Varför gick han där? Kanske yxorna ligger i vattnet?? Det här vet polisen om men har valt att inte gå ut med det.
Vad är din källa?
Citera
2017-12-19, 20:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Varför är det inte det? Behandlas alla salivtester på samma sätt, menar du?

Varför tar det längre tid?

Samtidigt, varför är salivprover en automatisk process? Vilken fakta stöder du det på?

Det jag skrev. Ge mig seriösa källor på det du påstår tack.

Om man med salivtester menar saliv på FTA-kort ja .
Det tar tre - fyra dagar plus en dag till för jämförelse mot DNA-registren .
(för 80 % av proverna).
Andra DNA-tester utförs manuellt . Därför tar de längre tid .
Screenshots på de påstådda PM:en som du har utlovat väntar vi på ?
Citera
2017-12-19, 21:08
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Om man med salivtester menar saliv på FTA-kort ja .
Det tar tre - fyra dagar plus en dag till för jämförelse mot DNA-registren .
(för 80 % av proverna).
Andra DNA-tester utförs manuellt . Därför tar de längre tid .
Screenshots på de påstådda PM:en som du har utlovat väntar vi på ?
Fast nu finns det betydligt fler sätt att faställa DNA på. FTA är ett sätt.

Vad baserar du det på? Hur många dagar tar det att analysera ett DNA-test? Ge gärna fakta i fråga istället för att snurra till det, som en pajas.

Hur många dagar tar det att göra det mer komplicerade testen?

Tror du att de mer avancerade testen har använts i detta fall?

Presentera fakta tack, emoijs är inte fakta.
Citera
2017-12-19, 21:09
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Citat:

Children,behave! Här kommer det en massa ny och spänande information. Och ni tjafsar om detalijer.
Angående tiden: vem bryr sig, det är sexochalv månadsen mordet begicks. Det har högprioriterat på NFC. Inget prov i världen tar 7 månader.
Angående PM, själv skulle jag aldrig röja en källa. Och jag har hört samma sak om tryckkokaren. Så lägg ner. Det står ju varje troll rätt att kritiskt värdera vad den läser. Men att hålla på att kräva källa. Det är journalister och polis som gör. Det är ju här man skriver saker helt utan källa. Sen är det upptill var och en som ser sig vara behov av en källa att hitta den.

Själv Är jag extremt intresserad av den nakna mannen. Vad säger folk som sett honom ? Kan det vara E? Vad hade han annars Kroppsform?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in