Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-18, 15:51
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
sid 434 FUP:
Förhör med Emma:

" Det var slut. Hon gick på krogen. Umgås med andra kompisar lite. Sen åkte jag till Mallorca. Vi sa
det allihop att det är första gången Tova var glad. Att hon mer var sig själv än hon varit på
länge.
"

Självklart tar det tid att återgå till det "vanliga" livet. Men det verkade iaf som om hon började må bättre.

Bara för att Emma har den uppfattningen behöver det inte vara sant. Det kan lika gärna vara precis tvärt om och att Tova bara framstod som glad för att hon ville ta vara på sin sista tid i livet. Hon förstod säkert att slutet var nära. Det är ingen som vet och just därför är det fel att försöka fastställa att Tova minsann var glad och "sig själv" mot slutet för det är det ingen som vet. Den antagna glädjen kan lika gärna ha betytt att hon inte var glad. Det finns flera sidor på ett mynt.
Citera
2017-12-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Bara för att Emma har den uppfattningen behöver det inte vara sant. Det kan lika gärna vara precis tvärt om och att Tova bara framstod som glad för att hon ville ta vara på sin sista tid i livet. Hon förstod säkert att slutet var nära. Det är ingen som vet och just därför är det fel att försöka fastställa att Tova minsann var glad och "sig själv" mot slutet för det är det ingen som vet. Den antagna glädjen kan lika gärna ha betytt att hon inte var glad. Det finns flera sidor på ett mynt.
Trots allt som stod i dagbok, SMS och förhör så tror jag oddsen för att hon verkligen förstod och insåg att slutet var nära var ganska liten.
Väldigt sällan en människa får den uppfattningen hur uppenbart de än blir.

Edit: ett stort bevis på att det faktiskt är så må vara att hon faktiskt åkte hem till Billy självmant på mordnatten.
Senast redigerad av Treshar111 2017-12-18 kl. 16:04.
Citera
2017-12-18, 16:14
Medlem
Citat:

Menar du på allvar att Tova ändrade sitt beteende bara för att hon visste att hon skulle dö snart??
"Ta vara på sin sista tid i livet" är bland det dummaste jag har hört!
Citera
2017-12-18, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ja, det är sant. Ingen kan veta säkert hur hon kände innerst inne.
Och jag funderar på varför det inte finns några dagboksanteckningar från mars och fram till hennes död.
Det var Emmas kommentar att alla vännerna uppfattade Tova gladare, men samtidigt verkade det inte som att hon sa hela sanningen till dom heller.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-18 kl. 16:37.
Citera
2017-12-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
En stilla undran. Var håller Billys mor hus, i allt detta? Finns hon?

Pappan har ju skymtat förbi, men ingen mamma. Eller har jag missat nåt?

Hursomhelst så är kan man väl gissa att hans föräldrar inte är några av samhällets stöttepelare, direkt.
Hans mor har tydligen besökt Billy i häktet och uppmanat honom att erkänna mordet, enl. Förhörsledaren i ett av förhören.
Citera
2017-12-18, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Hans mor har tydligen besökt Billy i häktet och uppmanat honom att erkänna mordet, enl. Förhörsledaren i ett av förhören.

Ja, eller säga som det är i alla fall.. (inte ljuga m.a.o.)
Citera
2017-12-18, 17:58
Medlem
Citat:

Modern var även ner och följde med honom vid något läkarbesök. Efter att Tova gjort slut led han av ångest, upplevde problem från hjärtat, trodde han hade en fysisk sjukdom av något slag och ville ha ångestdämpande mediciner. Han har under samma tid behandlats för ryggskott.
Citera
2017-12-18, 17:59
Medlem
Citat:
Trots allt som stod i dagbok, SMS och förhör så tror jag oddsen för att hon verkligen förstod och insåg att slutet var nära var ganska liten.
Väldigt sällan en människa får den uppfattningen hur uppenbart de än blir.

Edit: ett stort bevis på att det faktiskt är så må vara att hon faktiskt åkte hem till Billy självmant på mordnatten.

Absolut. Och hade romantisk övernattning i hemmet dagen innan.
Citera
2017-12-18, 21:01
Medlem
Citat:

Nja, hon sa väl att hon uppmanat B***y att berätta precis allt han vet. Och OM han dödat Tova så ska han också stå för det. Hon har inte sagt till sin son att erkänna mordet.
Citera
2017-12-18, 22:18
Medlem
Jag rent av äcklas över alla som försöker lägga skuld på Tova.
En ung kvinna har blivit mördad. Ingen har rätt att ta hennes liv oavsett hur många dåliga val hon har gjort. Punkt.
Citera
2017-12-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atticusfetch
Jag rent av äcklas över alla som försöker lägga skuld på Tova.
En ung kvinna har blivit mördad. Ingen har rätt att ta hennes liv oavsett hur många dåliga val hon har gjort. Punkt.

Helt rätt. Det är förövaren som ensidigt äger skulden!

Billy har berövat en oskyldig ung kvinna sitt liv. Förorsakat föräldrar, syskon, anhöriga evig sorg under resten av deras liv.
Citera
2017-12-18, 22:30
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är sant. Ingen kan veta säkert hur hon kände innerst inne.
Och jag funderar på varför det inte finns några dagboksanteckningar från mars och fram till hennes död.
Det var Emmas kommentar att alla vännerna uppfattade Tova gladare, men samtidigt verkade det inte som att hon sa hela sanningen till dom heller.

Jag undrar också varför anteckningarna tar slut. Själv tänker jag att det kan handla om att hon bara tröttnade. Ungefär som när alla börjar på gymmet i januari för att starta sina nya liv men slutar gymma redan under våren. Det är också beklagligt att hon inte beskrivit misshandeln mycket utförligare och beskrivit mer noggrant vad som sades mellan henne och Billy. Precis som du skriver tror jag inte att vännerna har haft hela sanningen. De verkar ha missat mycket och därför tror jag att deras ord kan tas med en liten nypa salt. En hel del grejer har de säkert bra koll på. Det kan hända att Tova var gladare och mer "sig själv" men det kan också vara tvärtom. Det är som sagt synd att hon inte skrev mer och mer utförligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in