2017-12-17, 22:29
Medlem
PierreValdezs avatar
Sedan första året då jag började jobba, så har jag alltid betalat Kommunalskatt. Och detta har synts tydligt i skattebeskedet som skickats från Skatteverket.

Men den här gången står det även att jag betalar Landstingsskatt. Något som inte stått tidigare.

Betyder det att jag tjänat så pass bra den här gången att jag numera får även betala Landstingsskatt?

Har jag passerat någon brytpunkt/alternativt har brytpunkten sänkts?

Eller har man bara tidigare bakat in Landstingsskatten i den Kommunala skatten så jag inte märkt av det tidigare?

Tacksam för svar.

Ber om ursäkt om ni tycker att frågan är korkad. Men jag kan väldigt lite om skatter.
Citera
2017-12-17, 22:41
Medlem
Landstingskatten är inbakad i skattesatsen som du tänker på. Brukar stå specificerat på skatten. Kommunalskatten är ofta runt ungefär 22%(olika beroende på kommun givetvis) och landstingsskatten runt 12%.
Citera
2017-12-17, 23:03
Medlem
Den som tjänar mer än 38 200 kronor i månaden kommer från och med nästa år betala statlig inkomstskatt, har jag läst.
Du kan enkelt räkna ut vad du ska betala i skatt på nätet om du är tveksam.
Har för mig att dom pratat om det på radion. Jag tror att dom hellre sänker gränsen för skatterna än höjer skattesatserna.
Citera
2017-12-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Den som tjänar mer än 38 200 kronor i månaden kommer från och med nästa år betala statlig inkomstskatt, har jag läst.
Ja, vanligtvis så höjs skiktgränserna varje år så det är rimligt att gränsen även höjs till nästa år, dvs. man kan tjäna mer innan man börjar betala statlig skatt. Det är ju bara att tacka och ta emot.
Citera
2017-12-19, 09:30
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Ja, vanligtvis så höjs skiktgränserna varje år så det är rimligt att gränsen även höjs till nästa år, dvs. man kan tjäna mer innan man börjar betala statlig skatt. Det är ju bara att tacka och ta emot.

Det kan bli lite annorlunda nästa år. Förslaget är att inte flytta upp gränsen på samma sätt som tidigare.

http://www.regeringen.se/artiklar/20...lag-for-20182/

// CC
Citera
2017-12-19, 14:57
Medlem
fums avatar
Landstingsskatt har ingenting med skiktgränserna för statlig skatt att göra. Landstingsskatt betalar du från första kronan och är inkluderad i kommunalskatten. kommunalskatt=kommunskatt+landstingsskatt.
Så den har du alltid betalat. Möjligen har dina specar blivit tydligare, eller så minns du bara fel.
Citera
2017-12-20, 21:00
Medlem
mteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det kan bli lite annorlunda nästa år. Förslaget är att inte flytta upp gränsen på samma sätt som tidigare.

http://www.regeringen.se/artiklar/20...lag-for-20182/

// CC

Nja, det där förslaget drogs tillbaka efter att Alliansen hotade med misstroendevotum. Så nästa år räknas det upp som det ska, till skillnad från de två tidigare åren med sossebudgeten där man 2016 inte räknade upp skiktgränsen överhuvudtaget, och i år på samma sätt som man ville göra 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in