Citat:
Ursprungligen postat av
ad
Jag tycker hcg är en viktig komponent för välmåendet, i annat fall missar man några hormoner som förvisso inte är lika avgörande som testosteron men ändå gör att åtminstone mitt välbefinnandet minskar.
Hcg påverkar hormoner som är minst lika viktiga som testosteron bla kortisol, testosteroninjektioner kan bla orsaka kortisolbrist och även brist på många andra hormoner och det kan hcg fixa.
Prata för några år sen med en läkare i usa som kommenterade att 30% av hans patienterna upptäcktes ha eller utvecklade hormonbrister när testosteroninjektioner sattes in.
Citat:
Injektion testosteron, HCG och arimidex är ju standard för testosteronbehandling i exempelvis USA men de är inte lika uppdaterade i Sverige dessvärre så här skriver de bara ut testosteron och struntar i allt annat.
I usa använder dom dessutom ofta kortverkande estrar med kort injektionsintervall, har både förstahand och andrahandsuppgifter från både läkare och mottagningar som vägrar använda nebido för det fungerar så dåligt jämfört med ex: enanthate
Citat:
Jag går inte till någon privatläkare. Däremot så måste man ligga på väldigt mycket för att det ska hända något. Arimidex ska inte vara några problem att få utskrivet om du har problem med östrogen, det är bara be allmänläkaren kontakta en endokrinolog för konsultation.
Tyvärr många läkare osm inte accepterar att östradiol kan ge problem.
Citat:
Att samtidigt få HCG är svårare. Man får förklara hur det ligger till med hb och välmående samtidigt som det faktiskt inte finns någon kontraindikation för att ha båda samtidigt. Även att ta upp att man vill ha barn i framtiden och därmed hålla testiklarna igång. Det är ju inget skumt eller uppseendeväckande du vill uppnå, det enda du vill är att må bra och fungera normalt.
Även hcg är svårt, enda endokrinologen jag träffat som ens övervägde det har testosteronbehandling som specialitet, dom andra endokrinologerna jag träffat har inte ens känt till hur det ska användas.
Citat:
Även om jag bara fick en nebido var 10:e vecka så skulle jag i ditt fall ändå dela upp det och ta 1ml var 2½ vecka för att få jämnare nivåer. Det går ju inte att må bra om ditt värde är 40 första veckan och 10 sista. Du kan injicera det själv eller exempelvis låta din partner göra det. Det är knappast något svårt och så slipper du åka till vårdcentralen och strula och betala pengar. Tar du en mindre mängd såsom 1ml så måste du inte nödvändigtvis ta det i skinkan, då det kan vara svårare själv.
I sverige är det intramuskulärt som gäller men i usa godkändes för ett par år sen subkutan användning även språkat med män som kört subkutant i många år och det verkar fungera bra i en del fall bättre än intramuskulärt, fördelen med subkutana injektioner är att peakvärdet blir mycket lägre vilket i längden ger jämnare testosteronnivåer, nackdelen är att det tar längre tid innan full effekt uppnås.