2017-12-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuskarusell
Började med Nebido på recept för någon vecka sen, tog östradiol-prov innan första sprutan vilket visade sig vara 170 pmol/l (ref <150). Läkaren påstår sig att det är förhöjt men krävs ingen åtgärd vilket oroar mig, bör inte dessa värden stiga i takt med att nebidon slår in? har även lite gyno sedan tidigare.

Vad hade du i testo innan nebido. skulle absolut prova med en ai typ arimidex före nebido. du är förmodlingen delvis nerstängd med dessa ö-värden du har låga t-värden och låga lh , fsh värden pga för hög konvertering till östro.

Att gå på nebido resten av livet är inte kul. en del av oss har ganska många biverkningar och att få hjälp med dessa är inte lätt.
Citera
2017-12-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe

Att gå på nebido resten av livet är inte kul. en del av oss har ganska många biverkningar och att få hjälp med dessa är inte lätt.

Till er som går på Nebido, vilka är era biverkningar?

Själv har jag kraftig rodnad i ansiktet ett par veckor efter varje injektion och i slutet kraftigt sänkt energinivå.
Citera
2017-12-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra_sun
Själv har jag kraftig rodnad i ansiktet ett par veckor efter varje injektion och i slutet kraftigt sänkt energinivå.

I början var det en del biverkningar. T.ex. blev jag helt utslagen av att få en spruta. Blev varm och trött i nån dag. Sedan började jag må ok. Mot slutet kände jag mig upprörd, arg kände en slags hunger.

Nu får jag mina sprutor ca 0,5 till 1 vecka kortare intervall än vad syster ville dryga ut det till och jag har inte haft några sådana känningar. Emellanåt har jag värk i testiklarna, men det är inte så ofta och mina testiklar är idag precis lika stora som innan jag började få Nebido för typ 3 år sedan.

Du kanske ska justera ditt intervall en aning? Vad är ditt fallvärde?
Citera
2017-12-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Vad hade du i testo innan nebido. skulle absolut prova med en ai typ arimidex före nebido. du är förmodlingen delvis nerstängd med dessa ö-värden du har låga t-värden och låga lh , fsh värden pga för hög konvertering till östro.

Testot var 12-13 nmol/l. Misstänker också att det ev. hade räckt med tex nolvadex eller arimidex. Tränar styrketräning + lätt kondition 3-4 dagar i veckan med bra kost sedan 3 år tillbaka för att ens kunna må någorlunda bra, har i övrigt alltid hållit igång kroppen under hela livet. Är ej överviktig men heller ej jättevältränad pga svårigheter med att bygga muskler.

Känner förövrigt att energin är mycket bättre, ångest och oron helt borta. Sexlusten är även tillbaka. Men känner mig mer irriterad nu än tidigare, ont i käke och tänder pga att man går runt och spänner det hela tiden, påverkar även sömnen. Haft lite problem med det innan men efter sprutan har det blivit mycket värre. Är detta något någon annan upplevt? eller kan det ha och göra med högre östrogenvärden?

Köpt gurkmeja och svartpeppar, lite skeptisk till det men tänkte ge det ett försök med tanke på att läkaren inte vill ge något mot östro just nu. Antar att han vill se hur värdena ser ut inför 4e sprutan.

Är förövrigt 27 år.
Citera
2017-12-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra_sun
Till er som går på Nebido, vilka är era biverkningar?

Det är inte några större biverkningar om man tar det tillräckligt ofta. Jag tar arimidex då jag får för mycket östrogen annars men det är i väldigt små mängder. Mitt protokoll är som följer:

• Nebido 1ml varannan vecka
  • Arimidex 0,04mg (1/24 av ett piller) varannan dag
  • HGC 400IE varannan dag
Då håller jag mitt testosteronvärde stabilt kring 25nmol/L varje dag utan några dippar eller dylikt. Tar jag inte HGC så stängs testiklarna av och då de producerar fler hormon än testosteron, såsom androstendion och DHEA så ser jag helst att de är igång.

Jag har hört om några vansinnesprotokoll där folk tar 4ml Nebido exempelvis var 10:e vecka, så de har upp mot 40nmol/L första veckan men närmare 10nmol/L vecka 10. Nebido har en halveringstid på 24-34 dagar så redan efter fyra veckor så är man nere på hälften. Efter 10 veckor finns knappt något kvar och då är det inte så konstigt om man mår dåligt. Då blir hela livet som en berg-och-dalbana helt i onödan. Det gör det dessutom nästan omöjligt att dosera arimidex för att hålla östrogenet stabilt på samma nivå hela tiden.
Citera
2017-12-16, 15:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ad
Jag har hört om några vansinnesprotokoll där folk tar 4ml Nebido exempelvis var 10:e vecka, så de har upp mot 40nmol/L första veckan men närmare 10nmol/L vecka 10. Nebido har en halveringstid på 24-34 dagar så redan efter fyra veckor så är man nere på hälften. Efter 10 veckor finns knappt något kvar och då är det inte så konstigt om man mår dåligt. Då blir hela livet som en berg-och-dalbana helt i onödan. Det gör det dessutom nästan omöjligt att dosera arimidex för att hålla östrogenet stabilt på samma nivå hela tiden.
Träffat en man som tar var 18:e vecka och mår bra med det, väldigt olika hur snabbt kroppen bränner igenom en injektion, peakvärde skiljer också mycket jag hade testosteronvärde 29 vid 1 mätning 7 dagar efter injektion men också träffat dom som peakar över 70.
Citera
2017-12-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuskarusell
Köpt gurkmeja och svartpeppar

Fungerar det? Smakar det ok?
Citera
2017-12-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Fungerar det? Smakar det ok?

Det fungerar i den mening att det sänkte mitt östrogenvärde när jag prövade åtminstone, däremot inte tillräckligt även vid stort intag. Arimidex är betydligt smidigare och mer effektivt så jag skulle rekommendera det.
Citera
2017-12-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Träffat en man som tar var 18:e vecka och mår bra med det, väldigt olika hur snabbt kroppen bränner igenom en injektion, peakvärde skiljer också mycket jag hade testosteronvärde 29 vid 1 mätning 7 dagar efter injektion men också träffat dom som peakar över 70.
Det finns väldigt många som mår bra även utan testosteronbehandling så det säger inte så mycket. Vad hade han för värde innan injektion och efter 18 veckor? Jag misstänker att det är väldigt snarlikt.
Citera
2017-12-17, 22:28
Medlem
Citat:
Det är inte några större biverkningar om man tar det tillräckligt ofta. Jag tar arimidex då jag får för mycket östrogen annars men det är i väldigt små mängder. Mitt protokoll är som följer:

• Nebido 1ml varannan vecka
  • Arimidex 0,04mg (1/24 av ett piller) varannan dag
  • HGC 400IE varannan dag
Då håller jag mitt testosteronvärde stabilt kring 25nmol/L varje dag utan några dippar eller dylikt. Tar jag inte HGC så stängs testiklarna av och då de producerar fler hormon än testosteron, såsom androstendion och DHEA så ser jag helst att de är igång.

Det protokollet skulle jag vilja köra på, hur länge har du varit på detta protokollet?
Kan inte få tätare än 10 veckor pga högt hb och ligger nästan på 10 nmol efter 10veckor.
Är det privat dr som behandlar dig? Min dr går det inte att diskutera med direkt, allt ska göras enligt fass.

Har varit på hcg mono och det var överlägset testo när det gäller välmåndet men det höll tyvärr bara 6 månader, så en låg dos hcg två gånger i veckan ihop med nebido hade nog gjort underverk för mig.

Mvh Ove
Citera
2017-12-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ove-Sundberg-
Det protokollet skulle jag vilja köra på, hur länge har du varit på detta protokollet?
Kan inte få tätare än 10 veckor pga högt hb och ligger nästan på 10 nmol efter 10veckor.
Är det privat dr som behandlar dig? Min dr går det inte att diskutera med direkt, allt ska göras enligt fass.

Har varit på hcg mono och det var överlägset testo när det gäller välmåndet men det höll tyvärr bara 6 månader, så en låg dos hcg två gånger i veckan ihop med nebido hade nog gjort underverk för mig.

Mvh Ove
Jag har varit det ganska länge. Hb är inget problem, ta lågdos aspirin (100mg) varje dag så sänks det betydligt.

Jag tycker hcg är en viktig komponent för välmåendet, i annat fall missar man några hormoner som förvisso inte är lika avgörande som testosteron men ändå gör att åtminstone mitt välbefinnandet minskar. Det gör också att man kan hålla sitt östrogen på en grundnivå som inte försvinner direkt av arimidex samt att man kan ta mindre nebido eftersom man producerar en del eget testosteron samtidigt. Så det i sig minskar hb i förhållande till mängden testosteron.

Injektion testosteron, HCG och arimidex är ju standard för testosteronbehandling i exempelvis USA men de är inte lika uppdaterade i Sverige dessvärre så här skriver de bara ut testosteron och struntar i allt annat.

Jag går inte till någon privatläkare. Däremot så måste man ligga på väldigt mycket för att det ska hända något. Arimidex ska inte vara några problem att få utskrivet om du har problem med östrogen, det är bara be allmänläkaren kontakta en endokrinolog för konsultation. Att samtidigt få HCG är svårare. Man får förklara hur det ligger till med hb och välmående samtidigt som det faktiskt inte finns någon kontraindikation för att ha båda samtidigt. Även att ta upp att man vill ha barn i framtiden och därmed hålla testiklarna igång. Det är ju inget skumt eller uppseendeväckande du vill uppnå, det enda du vill är att må bra och fungera normalt.

Även om jag bara fick en nebido var 10:e vecka så skulle jag i ditt fall ändå dela upp det och ta 1ml var 2½ vecka för att få jämnare nivåer. Det går ju inte att må bra om ditt värde är 40 första veckan och 10 sista. Du kan injicera det själv eller exempelvis låta din partner göra det. Det är knappast något svårt och så slipper du åka till vårdcentralen och strula och betala pengar. Tar du en mindre mängd såsom 1ml så måste du inte nödvändigtvis ta det i skinkan, då det kan vara svårare själv.
Citera
2017-12-18, 15:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag tycker hcg är en viktig komponent för välmåendet, i annat fall missar man några hormoner som förvisso inte är lika avgörande som testosteron men ändå gör att åtminstone mitt välbefinnandet minskar.
Hcg påverkar hormoner som är minst lika viktiga som testosteron bla kortisol, testosteroninjektioner kan bla orsaka kortisolbrist och även brist på många andra hormoner och det kan hcg fixa.

Prata för några år sen med en läkare i usa som kommenterade att 30% av hans patienterna upptäcktes ha eller utvecklade hormonbrister när testosteroninjektioner sattes in.

Citat:
Injektion testosteron, HCG och arimidex är ju standard för testosteronbehandling i exempelvis USA men de är inte lika uppdaterade i Sverige dessvärre så här skriver de bara ut testosteron och struntar i allt annat.
I usa använder dom dessutom ofta kortverkande estrar med kort injektionsintervall, har både förstahand och andrahandsuppgifter från både läkare och mottagningar som vägrar använda nebido för det fungerar så dåligt jämfört med ex: enanthate

Citat:
Jag går inte till någon privatläkare. Däremot så måste man ligga på väldigt mycket för att det ska hända något. Arimidex ska inte vara några problem att få utskrivet om du har problem med östrogen, det är bara be allmänläkaren kontakta en endokrinolog för konsultation.
Tyvärr många läkare osm inte accepterar att östradiol kan ge problem.

Citat:
Att samtidigt få HCG är svårare. Man får förklara hur det ligger till med hb och välmående samtidigt som det faktiskt inte finns någon kontraindikation för att ha båda samtidigt. Även att ta upp att man vill ha barn i framtiden och därmed hålla testiklarna igång. Det är ju inget skumt eller uppseendeväckande du vill uppnå, det enda du vill är att må bra och fungera normalt.
Även hcg är svårt, enda endokrinologen jag träffat som ens övervägde det har testosteronbehandling som specialitet, dom andra endokrinologerna jag träffat har inte ens känt till hur det ska användas.

Citat:
Även om jag bara fick en nebido var 10:e vecka så skulle jag i ditt fall ändå dela upp det och ta 1ml var 2½ vecka för att få jämnare nivåer. Det går ju inte att må bra om ditt värde är 40 första veckan och 10 sista. Du kan injicera det själv eller exempelvis låta din partner göra det. Det är knappast något svårt och så slipper du åka till vårdcentralen och strula och betala pengar. Tar du en mindre mängd såsom 1ml så måste du inte nödvändigtvis ta det i skinkan, då det kan vara svårare själv.
I sverige är det intramuskulärt som gäller men i usa godkändes för ett par år sen subkutan användning även språkat med män som kört subkutant i många år och det verkar fungera bra i en del fall bättre än intramuskulärt, fördelen med subkutana injektioner är att peakvärdet blir mycket lägre vilket i längden ger jämnare testosteronnivåer, nackdelen är att det tar längre tid innan full effekt uppnås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in