2017-12-17, 16:42
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin ...

...är det faktum att samma folk som ser det som en fiat/bankdödare kommer i byxan varje gång den når nya rekordnoteringar. Var inte syftet med BC att det skulle ersätta banksystemet och deras fiatvalutor?
Själv ser jag gärna att fiat och crypto fungerar sida vid sida ett bra tag framöver, alltid dumt att pröva sig på en revolution.
Men vad menar du med att det är lustigt att se sitt kapital växa? Även om man hoppas att fiat och banker slutar existerar är väl trots allt majoriteten av människorna på jorden mer måna om att själva bli rika än att hålla på sina principer, när det väl kommer till kritan?

Citat:
... det faktum att BC-nördar påstår att Bitcoins är ospårbara, systemet kan inte hackas och är bortom regeringars kontroll - samtidigt som hela jävla blockchain algoritmen man använder sig av designades av NSA:

https://en.bitcoin.it/wiki/SHA-256
Är inte programmerare, matematiker, eller cryptoexpert men SHA-256 är otroligt etablerad och används på väldigt mycket fler områden och gjort så under lång tid. Det är i grunden en matematisk formel. Du kan inte lägga in backdoors i matematiska formler utan att andra matematiker hittar dessa.

Internet är ju i grunden skapat av amerikanska militären. Betyder inte att det inte är den största uppfinningen för individens frihet i mänsklighetens historia.

Citat:
... är det faktum att man inte vet vem eller vilka grundarna till Bitcoin är. Det påstås vara japanen Satoshi Nakamoto, men ingen vet säkert. Skulle lika gärna kunna vara CIA eller valfri bankkartell som ligger bakom.
Ja det är lite lustigt. I det stora hela irrelevant dock. Det är öppen källkod.

Citat:
... är det faktum att den påstådda grundaren Satoshi Nakamoto sägs ha närmare en miljon Bitcoins sittandes på olika wallets:

http://time.com/money/5002378/bitcoin-creator-nakamoto-billionaire/
Ser inte det lustiga i det. Klart som fan han har en jävla massa bitcoins. Det förtjänar han ju också. Han tvingar ingen att köpa de för 20.000 dollar stycket som de är värda nu, det gör folk av fri vilja.

Citat:
... är det faktum att Bitcoins skapare kan genomföra ändringar i koden, eller "forking", viket helt går emot syftet med en "decentraliserad valuta som ingen kan strula med".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bitcoin_forks
Detta är fel, bitcoins skapare kan inte göra det. Blir det en konsensus mellan alla peers och miners kan ändringar genomföras.
Forks blir i praktiken egna valutor. Du kan ignorera dom, eller använda dom.
Men ja lite lustigt är det, lustigt men intressant.

Citat:
... är det faktum att det numera finns närmare tusen olika kryptovalutor där de flesta bygger på exakt samma kod och blockchain algoritm som Bitcoin. Så även om det aldrig kommer skapas mer än 21 miljoner bitcoin (såvida utvecklarna inte väljer att forka ) så finns det definitivt en inflation i mängden olika kryptovalutor.
Och de tidigare nämnda forksen blir också någon form av inflation. 1 av de listade forksen på din länk blev etablerade och inte ignorerade av användarna. Så där dubblades plötsligt coinsen alla bitcoinägare hade, eller de är värda mindre så 5-10% extra i USD-värde skapades ur "luften" likt riksbankerna gör.
Citera
2017-12-17, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2018-Aktiespanaren
Denna tråd ska ta upp roliga, knäppa, knasiga, sjuka, galna fakta och händelser kring Bitcoin.

Jag börjar:

En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är att alla bankhaters och FIAT-dissare när de ska ta ut sina Bitcoins och använda dem vänder sig till sina hatade ”gammelbanker”.

Det är enormt lustigt.
Hög ironi att såga FIAT och banksystemet utan att inse att utan dem skulle inte Bitcoin kunna omvandlas till verklighet, samt att utan ”utdöende gammelvalutor” som Euro och USD skulle Bitcoin inte ha något att värderas mot.

Min självklara fråga blir därmed:

Om Bitcoin enligt profetiorna krossar dollarn etc, då måste det parallellt betyda att Bitcoins värde också är noll när dollarn är nollad.

Haha. Dör av skratt.

Har hört allt redan sedan jag köpte Bitcoins.

Jag kanske också dö av skratt när jag säljer alla jag har efter jul. För det är ett gäng.

Du verkar dessutom inte ha så stor koll vad Bitcoin är. Folk har fö köpt hus för det.

Om de går upp till 200 000 - 500 000 dollar skiter jag fullständigt i, för jag kommer klara mig väl ändå, och lite till.

Du skulle köpt för länge sedan, jag förstår att det gör ont.
Senast redigerad av redlineoffside 2017-12-17 kl. 17:30.
Citera
2017-12-17, 17:29
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Denna tråd ska ta upp roliga, knäppa, knasiga, sjuka, galna fakta och händelser kring Bitcoin.

Jag börjar:

En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är att alla bankhaters och FIAT-dissare när de ska ta ut sina Bitcoins och använda dem vänder sig till sina hatade ”gammelbanker”.

Det är enormt lustigt.
Hög ironi att såga FIAT och banksystemet utan att inse att utan dem skulle inte Bitcoin kunna omvandlas till verklighet, samt att utan ”utdöende gammelvalutor” som Euro och USD skulle Bitcoin inte ha något att värderas mot.

Min självklara fråga blir därmed:

Om Bitcoin enligt profetiorna krossar dollarn etc, då måste det parallellt betyda att Bitcoins värde också är noll när dollarn är nollad.

Haha. Dör av skratt.

Vad skrattar du åt egentligen? Din egen enfald? Självklar har några siffror i en dator inget absolut eller inneboende värde. Säg något som har det. Alla pengar är påhittade. De är bara ett sätt att hålla reda på skulder mellan en massa människor. Pengarnas värde är knutet till användbarheten som betalmedel. Om dollarn blir värdelös så kommer ingen att byta sina bitcoins till dollar. Svårare än så är det inte. Det lär knappast påverka bitcoins användbarhet som betalmedel negativt och därmed lär heller inte värdet påverkas negativt. Snarare kommer det motsatta hända om man inte kan betala med dollar med bitcoin går bra. Ditt resonemang är ju som att säga att guld skulle bli värdelöst om svenska kronan blev värdelös. Guld värderas ju i kronor! Dör av skratt!
Citera
2017-12-17, 17:51
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bern666
Ingenting spelar någon roll längre....du kommer förstå senare. Det kommer finnas miljontals kryptovalutor men alla kommer knytas till ett system. Om du nu trodde att du var smart varför har de inte stängts ner? bara lite tomma hot om att den som investerar i kryptovalutor får klara sig själv koordinerat. Du tror verkligen vad som sägs till dig inte vad som i verkligheten sker.
Det kanske var så eller är att nuvarande system krackelerar under sin egen vikt, kan vara skönt att glida ur utan armageddon/revolution. Men vad vet jag.

Du bemöter ingenting av vad jag skriver, utan kommer bara med massa nonsens.

Hur vet du att man inte redan har full kontroll över bitcoin marknaden, och alla andra kryptovalutor för den delen? Tror du själv att denna utveckling totalt gått förbi bankerna utan att de agerat?
Jag menar, för några år sedan kunde du köpa upp större delen av marknaden för kaffepengar i sammanhanget.

Har tanken aldrig slagit dig att man kanske, kanske kanske redan kontrollerar Bitcoin/kryptomarknaden och planerar att sänka den totalt när alla idioter investerat sig till max?
Varför? Jo, för att bli snuskigt rika och på köpet krossa allt förtroende folk har för decentraliserade, anonyma kryptovalutor. Sen rullar man ut alternativet.
Citera
2017-12-17, 17:59
Bannlyst
Citat:

Hur vet du att man inte redan har full kontroll över bitcoin marknaden, och alla andra kryptovalutor för den delen? Tror du själv att denna utveckling totalt gått förbi bankerna utan att de agerat?
Jag menar, för några år sedan kunde du köpa upp större delen av marknaden för kaffepengar i sammanhanget.

Har tanken aldrig slagit dig att man kanske, kanske kanske redan kontrollerar Bitcoin/kryptomarknaden och planerar att sänka den totalt när alla idioter investerat sig till max?
Varför? Jo, för att bli snuskigt rika och på köpet krossa allt förtroende folk har för decentraliserade, anonyma kryptovalutor. Sen rullar man ut alternativet.
Absolut är detta ett alternativ, dock så är det så att de människor du tror dig veta något om ej bryr sig om pengar i det kortsiktiga. De ser pengar som ett medel och information som det styrande maktmedlet. Du vet inget och jag bryr mig inte om dig.
Lycka till
Citera
2017-12-17, 18:00
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Själv ser jag gärna att fiat och crypto fungerar sida vid sida ett bra tag framöver, alltid dumt att pröva sig på en revolution.
Men vad menar du med att det är lustigt att se sitt kapital växa? Även om man hoppas att fiat och banker slutar existerar är väl trots allt majoriteten av människorna på jorden mer måna om att själva bli rika än att hålla på sina principer, när det väl kommer till kritan?

Jag tycker det är lustigt att folk kommit av sig så pass mycket från vad som var själva grundtanken med bitcoin från första början.

Citat:
Är inte programmerare, matematiker, eller cryptoexpert men SHA-256 är otroligt etablerad och används på väldigt mycket fler områden och gjort så under lång tid. Det är i grunden en matematisk formel. Du kan inte lägga in backdoors i matematiska formler utan att andra matematiker hittar dessa.

Internet är ju i grunden skapat av amerikanska militären. Betyder inte att det inte är den största uppfinningen för individens frihet i mänsklighetens historia.

Du har en poäng, jag tycker dock att det känns lite olustigt.

Citat:
Ser inte det lustiga i det. Klart som fan han har en jävla massa bitcoins. Det förtjänar han ju också. Han tvingar ingen att köpa de för 20.000 dollar stycket som de är värda nu, det gör folk av fri vilja.

Om jag var ägare till bitcoins så hade jag inte direkt varit bekväm med att det sitter någon anonym grupp/person med den såpass stor andel.

Dessutom så ska dessa bitcoins vara orörda, vilket bara gör det ännu mer suspekt. En random person sitter alltså med något värt miljarder, och han har inte cashat ut en endaste för att köpa ett hus, en bil eller vad som?

Citat:
Detta är fel, bitcoins skapare kan inte göra det. Blir det en konsensus mellan alla peers och miners kan ändringar genomföras.
Forks blir i praktiken egna valutor. Du kan ignorera dom, eller använda dom.
Men ja lite lustigt är det, lustigt men intressant.

Vad jag hört så ska tydligen miners åsikter väga tyngre än övriga användare. Hur rättvist eller demokratiskt det är låter jag vara osagt.

Citat:
Och de tidigare nämnda forksen blir också någon form av inflation. 1 av de listade forksen på din länk blev etablerade och inte ignorerade av användarna. Så där dubblades plötsligt coinsen alla bitcoinägare hade, eller de är värda mindre så 5-10% extra i USD-värde skapades ur "luften" likt riksbankerna gör.

Exakt
Citera
2017-12-17, 18:02
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bern666
Absolut är detta ett alternativ, dock så är det så att de människor du tror dig veta något om ej bryr sig om pengar i det kortsiktiga. De ser pengar som ett medel och information som det styrande maktmedlet. Du vet inget och jag bryr mig inte om dig.
Lycka till

Här har vi anledningen till varför jag avskyr kryptomänniskor. Strutsmentalitet bortom denna värld.

Fortsätt stoppa huvudet i sanden så löser sig säkert allt ska du se.
Citera
2017-12-17, 18:21
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Nr 3:

En sak jag tycker är lustigt med bitcoin är hur bitcoinägarna kommer få panik om och när en blackout av internet kommer. Eller om de står utan el pga krig. Eller när miners slutar minea. Eller när hackers tömmer deras wallets.

En hacker kan inte tömma en wallet.
Citera
2017-12-17, 18:33
Medlem
Citat:

Vadå full kontroll? Vad skulle det innebära? Hur mycket coins skulle de behöva äga för att ta över marknaden? När skulle de ha gjort detta? Vad finns det som tyder på att bankerna äger marknaden? Ingenting, såvitt jag vet. Du kanske har någon ny revolutionerande information som du kan lägga fram?

Ärligt talat, hade du bara ägnat fem minuter åt att googla alla de frågor du har ställt hade du fått svar på dem direkt. Helt sjukt vad okunnig du är.
Citera
2017-12-17, 18:40
Medlem
Citat:
...är det faktum att...
... det faktum att...
... är det faktum att...
... är det faktum att...
... är det faktum att...
... är det faktum att...
Det där var inte 1 sak, det var 6 saker... bra om man kan räkna om man är intresserad av valutor...
Citera
2017-12-17, 19:15
Medlem
Wow, du satte flera av mina tänkta kommande "En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är ..." hahaha, härligt. Ja, det är fantastiskt roligt (och skrämmande) hur mycket lustigt det finns kring denna programkod och folks haussande av dem. Tack för ditt inlägg! Du klädde av hela projektet. Kejsaren är naken. Bravo!

Citat:

...är det faktum att samma folk som ser det som en fiat/bankdödare kommer i byxan varje gång den når nya rekordnoteringar. Var inte syftet med BC att det skulle ersätta banksystemet och deras fiatvalutor?

... det faktum att BC-nördar påstår att Bitcoins är ospårbara, systemet kan inte hackas och är bortom regeringars kontroll - samtidigt som hela jävla blockchain algoritmen man använder sig av designades av NSA:

https://en.bitcoin.it/wiki/SHA-256

... är det faktum att man inte vet vem eller vilka grundarna till Bitcoin är. Det påstås vara japanen Satoshi Nakamoto, men ingen vet säkert. Skulle lika gärna kunna vara CIA eller valfri bankkartell som ligger bakom.

... är det faktum att den påstådda grundaren Satoshi Nakamoto sägs ha närmare en miljon Bitcoins sittandes på olika wallets:

http://time.com/money/5002378/bitcoin-creator-nakamoto-billionaire/

... är det faktum att Bitcoins skapare kan genomföra ändringar i koden, eller "forking", viket helt går emot syftet med en "decentraliserad valuta som ingen kan strula med".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bitcoin_forks

... är det faktum att det numera finns närmare tusen olika kryptovalutor där de flesta bygger på exakt samma kod och blockchain algoritm som Bitcoin. Så även om det aldrig kommer skapas mer än 21 miljoner bitcoin (såvida utvecklarna inte väljer att forka ) så finns det definitivt en inflation i mängden olika kryptovalutor.
Citera
2017-12-17, 19:22
Medlem
JustZlatans avatar
En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är att det varje vecka startas nya trådar om Bitcoin som hamnar under Aktuella ämnen med många läsare. En fingervisning om att Bitcoin snart kommer krascha. Jag brukar ha en ganska bra känsla för såna här saker. Var beredd på kraschlandning säger jag bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in