Citat:
Ursprungligen postat av
2018-Aktiespanaren
Min självklara fråga blir därmed:
Om Bitcoin enligt profetiorna krossar dollarn etc, då måste det parallellt betyda att Bitcoins värde också är noll när dollarn är nollad.
Ja det är det självklara. Dollar är det enda man kan byta bitcoins med så det är det enda referensvärdet som finns. Du kan inte byta det mot SEK, kokain, bröd, hus, eller bilar. Så försvinner dollar försvinner också bitcoin också. Det är helt grundläggande ekonomi som en 5-åring förstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
2018-Aktiespanaren
En sak jag tycker är lustigt med bitcoin är hur bitcoinägarna kommer få panik om och när en blackout av internet kommer. Eller om de står utan el pga krig. Eller när miners slutar minea. Eller när hackers tömmer deras wallets.
Blir det krig kommer jag få panik oavsett, men kommer vara glad att jag har bitcoins. Det är ju lite som guld. Skulle Sverige bli attackerat skulle svenska kronan rasa, många banker lika så. Mina bitcoins är den enda tillgången jag skulle ha kvar som värderas lika på en internationell marknad.
Skulle någon hacka min wallet skulle jag bli ledsen, ja. På samma sätt jag blivit ledsen när företag dragit för stora summor på mitt kreditkort
Citat:
Ursprungligen postat av
2018-Aktiespanaren
Blir komiskt med 1 miljon människor som springer runt med en massa ord-kombinationer offline på papper och försöker köpa mat.
Tror inte något blir så komiskt om vi skulle få en global blackout, säg efter en extrem solstorm som bränner varenda elektronisk krets på jorden. Problemet kommer sträcka sig långt utöver betalningsproblem med bitcoins.
Men för att fokusera på betalningsproblem under detta scenario så görs ca 85% av alla betalningar i Sverige med betalkort/andra elektroniska sätt, och den absoluta majoriteten av de kontanter det handlas med tas ut genom bankomater, alltså med hjälp av digitala funktioner. Nästan inga bankkontor har ens kontanthantering längre, och pappersarkivet av alla transaktioner ligger nog djupt i källaren när datorerna slutar fungera.
Nej du behöver nog inte oroa dig för bitcoin specifikt där. I det scenariot är vi tillbaka till byteshandel en bra stund framöver.
Varma uländer är nog de som klarar sig någorlunda oskadda.