2017-12-17, 12:46
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2018-Aktiespanaren
Denna tråd ska ta upp roliga, knäppa, knasiga, sjuka, galna fakta och händelser kring Bitcoin.

Jag börjar:

En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är att alla bankhaters och FIAT-dissare när de ska ta ut sina Bitcoins och använda dem vänder sig till sina hatade ”gammelbanker”.

Det är enormt lustigt.
Hög ironi att såga FIAT och banksystemet utan att inse att utan dem skulle inte Bitcoin kunna omvandlas till verklighet, samt att utan ”utdöende gammelvalutor” som Euro och USD skulle Bitcoin inte ha något att värderas mot.

Min självklara fråga blir därmed:

Om Bitcoin enligt profetiorna krossar dollarn etc, då måste det parallellt betyda att Bitcoins värde också är noll när dollarn är nollad.

Haha. Dör av skratt.

Tråkigt bitter kille..
Citera
2017-12-17, 13:14
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:

Om Bitcoin enligt profetiorna krossar dollarn etc, då måste det parallellt betyda att Bitcoins värde också är noll när dollarn är nollad.
Ja det är det självklara. Dollar är det enda man kan byta bitcoins med så det är det enda referensvärdet som finns. Du kan inte byta det mot SEK, kokain, bröd, hus, eller bilar. Så försvinner dollar försvinner också bitcoin också. Det är helt grundläggande ekonomi som en 5-åring förstår.

Citat:
En sak jag tycker är lustigt med bitcoin är hur bitcoinägarna kommer få panik om och när en blackout av internet kommer. Eller om de står utan el pga krig. Eller när miners slutar minea. Eller när hackers tömmer deras wallets.
Blir det krig kommer jag få panik oavsett, men kommer vara glad att jag har bitcoins. Det är ju lite som guld. Skulle Sverige bli attackerat skulle svenska kronan rasa, många banker lika så. Mina bitcoins är den enda tillgången jag skulle ha kvar som värderas lika på en internationell marknad.

Skulle någon hacka min wallet skulle jag bli ledsen, ja. På samma sätt jag blivit ledsen när företag dragit för stora summor på mitt kreditkort

Citat:
Blir komiskt med 1 miljon människor som springer runt med en massa ord-kombinationer offline på papper och försöker köpa mat.
Tror inte något blir så komiskt om vi skulle få en global blackout, säg efter en extrem solstorm som bränner varenda elektronisk krets på jorden. Problemet kommer sträcka sig långt utöver betalningsproblem med bitcoins.
Men för att fokusera på betalningsproblem under detta scenario så görs ca 85% av alla betalningar i Sverige med betalkort/andra elektroniska sätt, och den absoluta majoriteten av de kontanter det handlas med tas ut genom bankomater, alltså med hjälp av digitala funktioner. Nästan inga bankkontor har ens kontanthantering längre, och pappersarkivet av alla transaktioner ligger nog djupt i källaren när datorerna slutar fungera.

Nej du behöver nog inte oroa dig för bitcoin specifikt där. I det scenariot är vi tillbaka till byteshandel en bra stund framöver.

Varma uländer är nog de som klarar sig någorlunda oskadda.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2017-12-17 kl. 13:33.
Citera
2017-12-17, 13:23
Medlem
Citat:
Nr 2:

En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin ... är allas hyllning av det decentraliserade.

Jag är istället rädd för en decentraliserad bitcoinekonomi. Nackdelarna och riskerna ser vi tydligt redan: Det är inte decentraliserat, det hela är i händerna på de mäktigaste minearna.

Minermaffian styr vilka som ska få betalt och i vilken ordning etc. Och alla som har sina Bitcoins i digitala wallets kan och kommer få dem stulna av hackers förr eller senare.

Hela den här decentraliserade hajpen är skrattretande eftersom alla ni skulle få stryk och bli rånade och våldtagna i ett decentraliserat samhälle.

Vi behöver en stat eftersom religiösa dårar annars slår ihjäl varandra. Utan stater hade människan slaktat varandra ännu mer. Det är paradoxen.

På samma vis behöver vi centralt garanterade pengavärden som skyddas av stat uppbackad av polis/militär.

Hur många av alla svenssonbitcoinare som just nu försöker lära sig använda en wallet skulle klara sig utan staten i sina liv?

Bitcoin är bara början och kommer inte vara den kryptovaluta som används i slutet.

Redan idag finns det mycket mycket bättre valutor att använda.

Utvecklingen kommer fortsätta och en decentraliserad valuta innebär att bankbedrägerierna som förekommer i dag inte är möjliga. Du har aldrig funderat över varför lobbyismen mot kontanter har varit så omfattande i Sverige?
Citera
2017-12-17, 13:28
Medlem
Citat:
Nr 3:

En sak jag tycker är lustigt med bitcoin är hur bitcoinägarna kommer få panik om och när en blackout av internet kommer. Eller om de står utan el pga krig. Eller när miners slutar minea. Eller när hackers tömmer deras wallets.

Blir komiskt med 1 miljon människor som springer runt med en massa ord-kombinationer offline på papper och försöker köpa mat.

Exakt samma händer med fiatvalutor om och när en blackout av internet kommer. Tror du jag vill ha din lapp där det står 1000 kr på vid en mer omfattande kris?
Citera
2017-12-17, 14:33
Medlem
Med samma resonemang är man ju en hycklare om man gillar att investera i guld eftersom man inte kan betala varken hyra eller Mcdonalds med guldpengar?

Jag kommer inte växla tillbaka ett skit till fiat. Jag väntar i 5 år, då kommer jag kunna betala det mesta med krypto.
Citera
2017-12-17, 15:43
Bannlyst
Citat:
Denna tråd ska ta upp roliga, knäppa, knasiga, sjuka, galna fakta och händelser kring Bitcoin.

Jag börjar:

En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin är att alla bankhaters och FIAT-dissare när de ska ta ut sina Bitcoins och använda dem vänder sig till sina hatade ”gammelbanker”.

Det är enormt lustigt.
Hög ironi att såga FIAT och banksystemet utan att inse att utan dem skulle inte Bitcoin kunna omvandlas till verklighet, samt att utan ”utdöende gammelvalutor” som Euro och USD skulle Bitcoin inte ha något att värderas mot.

Haha. Dör av skratt.
Ta ut sina Bitcoins/warrants vad menar du? Bara för att jag gör grova pengar på Bitcoins så tror du att jag använder dem när jag handlar? Haha jag dör utav skratt du förstår inget!
Citera
2017-12-17, 15:54
Medlem
Citat:

Jag börjar:

Det är enormt lustigt.

Haha. Dör av skratt.

Men hur är det tänkt att man ska använda Bitcoins? som betalningsmedel?

men blir det inte lite konstigt att köpa något och betala med bitcoins och sedan stiger bitcoins med 100% på en vecka

hade man väntat en vecka med köpet hade man fått prylen gratis
Citera
2017-12-17, 15:56
Bannlyst
För att förstå så måste man se allt från en upphöjd nivå. Vad är inflation det är och kommer alltid vara penningmängdens ökning inget annat. Jag bryr mig inte om vad Ingves säger med sin fina varukorg. 2016 var den väl typ 7% det är alltså vad din köpkraft minskade med om du nu hade dom i madrassen på banken får du lägga till lite för avgifter. Allt Bitcoins/kryptovalutor går ut på är att skära bort mellanhanden den behövs inte längre. I framtiden om allt går som det ska kommer du ha säkra plattformar som via crowfunding finansierar ditt bolån. Vi behöver inte ha hundratusentals parasiter utav en eg ekonomisk nytta som bankväsendet ser ut idag.
Ut med packet!
Citera
2017-12-17, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

men blir det inte lite konstigt att köpa något och betala med bitcoins och sedan stiger bitcoins med 100% på en vecka

Nja Bitcoins kommer nog hitta sitt värde dvs tilliten till systemets värde så småningom. Det är egentligen som vilken fiatvaluta som helst dock utan en massa kostnader iform utav byråkrati som bestämmer exakt hur mycket de skall stjäla ifrån dig innan pöbeln hämtar dig hemma och gör processen kort....
Citera
2017-12-17, 16:06
Medlem
Fizzlors avatar
En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin ...

...är det faktum att samma folk som ser det som en fiat/bankdödare kommer i byxan varje gång den når nya rekordnoteringar. Var inte syftet med BC att det skulle ersätta banksystemet och deras fiatvalutor?

... det faktum att BC-nördar påstår att Bitcoins är ospårbara, systemet kan inte hackas och är bortom regeringars kontroll - samtidigt som hela jävla blockchain algoritmen man använder sig av designades av NSA:

https://en.bitcoin.it/wiki/SHA-256

Citat:
SHA-256 is a member of the SHA-2 cryptographic hash functions designed by the NSA.

... är det faktum att man inte vet vem eller vilka grundarna till Bitcoin är. Det påstås vara japanen Satoshi Nakamoto, men ingen vet säkert. Skulle lika gärna kunna vara CIA eller valfri bankkartell som ligger bakom.

... är det faktum att den påstådda grundaren Satoshi Nakamoto sägs ha närmare en miljon Bitcoins sittandes på olika wallets:

http://time.com/money/5002378/bitcoin-creator-nakamoto-billionaire/

Citat:
Hence, the alleged Satoshi stash still contains 980,000 Bitcoins — which at current prices are worth about more than $5.8 billion.

... är det faktum att Bitcoins skapare kan genomföra ändringar i koden, eller "forking", viket helt går emot syftet med en "decentraliserad valuta som ingen kan strula med".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bitcoin_forks

... är det faktum att det numera finns närmare tusen olika kryptovalutor där de flesta bygger på exakt samma kod och blockchain algoritm som Bitcoin. Så även om det aldrig kommer skapas mer än 21 miljoner bitcoin (såvida utvecklarna inte väljer att forka ) så finns det definitivt en inflation i mängden olika kryptovalutor.
Citera
2017-12-17, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

Sen med att köpa saker....du lever i en sån bubbla så jag nästan gråter. Vadå köpa vänta sen...vad menar du om du på något sätt trodde att en ekonomi var baserad på att människor ska köpa skit till höger och vänster för att hålla uppe ekonomin.. Va fan vakna allt det du lärt dig är precis tvärtom! Nåväl det här systemet vi haft är slut/begravet borta när ni väl inser det så får ni väl betala ozon skatt för att betala med era värdelösa papper.
Rothshild
Citera
2017-12-17, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
En sak som jag tycker är lustigt med Bitcoin ...

...är det faktum att samma folk som ser det som en fiat/bankdödare kommer i byxan varje gång den når nya rekordnoteringar. Var inte syftet med BC att det skulle ersätta banksystemet och deras fiatvalutor?

... det faktum att BC-nördar påstår att Bitcoins är ospårbara, systemet kan inte hackas och är bortom regeringars kontroll - samtidigt som hela jävla blockchain algoritmen man använder sig av designades av NSA:

https://en.bitcoin.it/wiki/SHA-256

... är det faktum att man inte vet vem eller vilka grundarna till Bitcoin är. Det påstås vara japanen Satoshi Nakamoto, men ingen vet säkert. Skulle lika gärna kunna vara CIA eller valfri bankkartell som ligger bakom.

... är det faktum att den påstådda grundaren Satoshi Nakamoto sägs ha närmare en miljon Bitcoins sittandes på olika wallets:

http://time.com/money/5002378/bitcoin-creator-nakamoto-billionaire/

... är det faktum att Bitcoins skapare kan genomföra ändringar i koden, eller "forking", viket helt går emot syftet med en "decentraliserad valuta som ingen kan strula med".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bitcoin_forks

... är det faktum att det numera finns närmare tusen olika kryptovalutor där de flesta bygger på exakt samma kod och blockchain algoritm som Bitcoin. Så även om det aldrig kommer skapas mer än 21 miljoner bitcoin (såvida utvecklarna inte väljer att forka ) så finns det definitivt en inflation i mängden olika kryptovalutor.
Ingenting spelar någon roll längre....du kommer förstå senare. Det kommer finnas miljontals kryptovalutor men alla kommer knytas till ett system. Om du nu trodde att du var smart varför har de inte stängts ner? bara lite tomma hot om att den som investerar i kryptovalutor får klara sig själv koordinerat. Du tror verkligen vad som sägs till dig inte vad som i verkligheten sker.
Det kanske var så eller är att nuvarande system krackelerar under sin egen vikt, kan vara skönt att glida ur utan armageddon/revolution. Men vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in