2017-12-17, 15:24
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Jag tänker såhär ang. PU: Polisens utredare måste ha synat hans förehavanden in i minsta detalj. Han kan absolut inte ha gått under deras radar! Den kända kopplingen mellan PU och Helena var att de tränade på samma gym. Någon koppling till ”Mannen med pilotglasögon” har inte framgått (som jag känner till).

En annan sak som slog mig: Minns ni kungkarlXII? Han släppte vissa uppgifter som kan vara relevanta. Bl.a om en ljus bil som setts åkande i hög fart på Västra vägen/Bråtenvägen den aktuella natten.

Det var användaren "Gatsten" som kom med de uppgifterna. Det som i tråden benämns som "Lockerudsvittnet".
Någon som minns, eller orkar gå tillbaka och kolla upp, huruvida det nämns säkert vara samma bil som åker fram och tillbaka?
Citera
2017-12-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Med tanke på egna erkännande så var både PU och Pilot (enligt mig KM) så berusade den natten HA försvann att de har stora minnesluckor. Detta är något de har gemensamt förutom att de kände/visste vem HA var.

En teori:
När man blir full har man en tendens att bli jävlig social. Alla är snygga, trevliga och man kan bli bundis med någon man egentligen aldrig skulle prata med. Detta kan vara något som hände denna natt på Stadt. PU och KM blir helt enkelt så pass påverkade att dessa två omvandlas till bästa kompisar och kan ta över hela världen.

De har dessutom ögon på samma tjej, dvs, HA. Jag tror inte att HAs död var planerat däremot så gick något fel. Både PU och KM fanns på plats och ”löste” situationen på så sätt att HA inte har hittats än. De svor att ALDRIG nämna detta igen och dessutom aldrig nämna varandra. PUs bil fick användas som transport (förklara rengörningen med klorin, annorlunda beteende efteråt). PK menar att PU stormar in i hans hus tidigt på morgonen och ber om alibi samtidigt som han säger: Jag har gjort något fruktansvärt (mer eller mindre).

Lämpligt att båda har minnesluckor vid ett visst tillfälle. Jag kan vara hely ute och cyckla i min spekulation...eller inte.

Ps. Notera PUs frånvaro från tråden sedan KM nämns som eventuell pilot.

Detta låter som en väldigt bra teori tycker jag oxå.
Citera
2017-12-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ett vittne som säger sig höra flera mansröster som är aggressiva och HA som gråter och skriker från och till i ca 5 minuter och* bildörrar som sedan stängs. Två vittne som sitter i en bil på hällristningsvägen ser en liten ljus bil köra på cykelstigen och kör därifrån ca 10 minuter senare. Ett vittne säger sig ha sett HA gående på bron med en man vid sin sida.. Mannen ska ha burit pilotglasögon. Ett vittne säger att en ljus bil* parkeras vid sjukhuset vid 4.20 tiden och en man i shorts springer/går därifrån. I tråden säger P*ter Kr*mer att P*r Ullb*rg kommer upp till honom någon gång vid 6 tiden och ser ut som ett bergatroll och är upprörd och säger att han vill ha alibi. I tråden sägs att P*r ska ha tagit taxi hem tillsammans med en tjej någon gång runt 3 tiden. I tråden säger en person att han ser P*r och en till person stiga ur en bil vid Trafikverkets ingång och att han kände av stämningen kring männen. I tråden sägs att någon hör genom en öppen balkongdörr att HA diskuteras inifrån P*r Ni*lsens lägenhet och att kvinnan blir tillsagd att vara tyst.

Spekulativt händelseförlopp med cirkatider:

2.00 statt stänger
2.05 - 2.10 Helena är på väg hemåt, KM har anslutit.
PU hämtar sin bil vid samma tidpunkt.
Någon gång mellan 2.05 - 2.15* har PU kört och ställt sig vid lekplatsen och inväntar HA och KM.
2.15 - 2.20 HA och KM har anlänt till lekplatsen.
2.15- 22.25 Bråk uppstår, HA gråter och skriker, minst två aggressiva röster hörs. Bråket pågår i 5 minuter. Omedelbart efter att HA bragts om livet lyfts hon in i bilen.*
*KM ser PU döda HA och kanske hjälper han till att lyfta in HA i bilen. I tumultet har han ofrivilligt blivit indragen i HA död.

2.25 Bilen lämnar lekplatsen med PU och HA samtidigt som KM går tillbaka till torget och där ringer sin sambo.
2.30 PU parkerar bilen hemma hos sig.
Han förstår att han måste skaffa sig alibi.
Han ber någon i närheten (PN?) att köra honom ner till stan igen.
2.45 PU kliver ur PNs? bil utanför trafikverket.
Runt 3.00 tar han taxi hem tillsammans med JJ. Här har PU ännu inte gömt undan HA och således inte smutsat ner sig.
Direkt efter tar han sin bil där HA ligger i bagageutrymmet och kör någonstans och dumpar henne.
4.20 parkerar han bilen på sjukhuset och springer/går därifrån.
Någon gång därefter besöker han PK för att skaffa sig alibi för tiden mellan 2.00 - 3.00.

Kan det enkelt så vara att KU och PU hamnar i slagsmål ( därav den enes tillrustade uppenbarelse den natten då han kom till en kompis) Helena försökte avstyra bråket ( därav skriken ) och av misstag så kommer hon emellan ? Ramlar så illa att hon avlider? I denna situation med en eller två såkallade "bråkstakar i Mariestad hjälps de åt att sopa undan spåren ? Ett bråk som av misstag blev väldigt fel och en ung tjej fick sätta livet till. I stundens hetta och situationen i sig själv , alkohol med i bilden så skulle det absolut kunna varit ett motiv .
Bara en fundering 🤔🤔🤔
Citera
2017-12-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Kan det enkelt så vara att KU och PU hamnar i slagsmål ( därav den enes tillrustade uppenbarelse den natten då han kom till en kompis) Helena försökte avstyra bråket ( därav skriken ) och av misstag så kommer hon emellan ? Ramlar så illa att hon avlider? I denna situation med en eller två såkallade "bråkstakar i Mariestad hjälps de åt att sopa undan spåren ? Ett bråk som av misstag blev väldigt fel och en ung tjej fick sätta livet till. I stundens hetta och situationen i sig själv , alkohol med i bilden så skulle det absolut kunna varit ett motiv .
Bara en fundering 🤔🤔🤔

Ursäkta felstavningar .. skyller på mobilen .
Mannens till rufsade utseende ... ska det stå .
Citera
2017-12-17, 18:05
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ett vittne som säger sig höra flera mansröster som är aggressiva och HA som gråter och skriker från och till i ca 5 minuter och* bildörrar som sedan stängs. Två vittne som sitter i en bil på hällristningsvägen ser en liten ljus bil köra på cykelstigen och kör därifrån ca 10 minuter senare. Ett vittne säger sig ha sett HA gående på bron med en man vid sin sida.. Mannen ska ha burit pilotglasögon. Ett vittne säger att en ljus bil* parkeras vid sjukhuset vid 4.20 tiden och en man i shorts springer/går därifrån. I tråden säger P*ter Kr*mer att P*r Ullb*rg kommer upp till honom någon gång vid 6 tiden och ser ut som ett bergatroll och är upprörd och säger att han vill ha alibi. I tråden sägs att P*r ska ha tagit taxi hem tillsammans med en tjej någon gång runt 3 tiden. I tråden säger en person att han ser P*r och en till person stiga ur en bil vid Trafikverkets ingång och att han kände av stämningen kring männen. I tråden sägs att någon hör genom en öppen balkongdörr att HA diskuteras inifrån P*r Ni*lsens lägenhet och att kvinnan blir tillsagd att vara tyst.

Spekulativt händelseförlopp med cirkatider:

2.00 statt stänger
2.05 - 2.10 Helena är på väg hemåt, KM har anslutit.
PU hämtar sin bil vid samma tidpunkt.
Någon gång mellan 2.05 - 2.15* har PU kört och ställt sig vid lekplatsen och inväntar HA och KM.
2.15 - 2.20 HA och KM har anlänt till lekplatsen.
2.15- 22.25 Bråk uppstår, HA gråter och skriker, minst två aggressiva röster hörs. Bråket pågår i 5 minuter. Omedelbart efter att HA bragts om livet lyfts hon in i bilen.*
*KM ser PU döda HA och kanske hjälper han till att lyfta in HA i bilen. I tumultet har han ofrivilligt blivit indragen i HA död.

2.25 Bilen lämnar lekplatsen med PU och HA samtidigt som KM går tillbaka till torget och där ringer sin sambo.
2.30 PU parkerar bilen hemma hos sig.
Han förstår att han måste skaffa sig alibi.
Han ber någon i närheten (PN?) att köra honom ner till stan igen.
2.45 PU kliver ur PNs? bil utanför trafikverket.
Runt 3.00 tar han taxi hem tillsammans med JJ. Här har PU ännu inte gömt undan HA och således inte smutsat ner sig.
Direkt efter tar han sin bil där HA ligger i bagageutrymmet och kör någonstans och dumpar henne.
4.20 parkerar han bilen på sjukhuset och springer/går därifrån.
Någon gång därefter besöker han PK för att skaffa sig alibi för tiden mellan 2.00 - 3.00.

Ja. Det är så jag också fått ihop det. Fick lite kalla kårar när jag läste detta. Det är inte mycket som talar mot detta scenario som jag förstått sakernas tillstånd. Kan HA fortfarande varit vid liv bak i bilen? Kan det ha uppstått tumult när PU skulle göra sig av med henne? Därav hans utseende hemma hos PK senare på natten? Ack och ve.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2017-12-17 kl. 18:08.
Citera
2017-12-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Ja. Det är så jag också fått ihop det. Fick lite kalla kårar när jag läste detta. Det är inte mycket som talar mot detta scenario som jag förstått sakernas tillstånd. Kan HA fortfarande varit vid liv bak i bilen? Kan det ha uppstått tumult när PU skulle göra sig av med henne? Därav hans utseende hemma hos PK senare på natten? Ack och ve.
Eller så var han och dumpade henne på ett otillgängligt ställe där han kan ha rispat sig på grenar. Hade han shorts den kvällen eller vek han upp byxorna för att vada ut en bit i någon sjö eller å?
Citera
2017-12-17, 19:57
Medlem
Lite märkligt att nu när det är många som är inne på att mannen med glasögon av pilotmodell mycket väl kan vara KM så börjar många skriva om PU igen. Min lilla gissning om vad som hände är att antingen var KM själv eller så var talesman med, där av har detta tystas ner under alla år.
Citera
2017-12-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror Frans
Lite märkligt att nu när det är många som är inne på att mannen med glasögon av pilotmodell mycket väl kan vara KM så börjar många skriva om PU igen. Min lilla gissning om vad som hände är att antingen var KM själv eller så var talesman med, där av har detta tystas ner under alla år.

Instämmer i det du skriver, Morbror Frans. Så fort det börjar blåsa snålt om Klassemannen66 så börjar flera nick här älta om R*nnlund eller P*r Ullb*rg igen och igen! Som på en given signal från ovan! Är det sånt som kallas målförskjutning, månne?!

Kan ändå inte låta bli att tänka på hundvittnets uppgifter: Hon var säker på att hon hörde minst två mansröster och kvinnoröst som skrek ”Ni får inte.....”! Vet vem hundvittnet är och upplevde henne -92 som klart seriös och ordningsam. Tvivlar starkt på att hon skulle ha hittat på berättelsen. Sen är det upp till psykologer att avgöra hur personer agerar i chocktillstånd (eftersom ”Hanna” var granne med Helena var hon antagligen chockad när hon redogjorde för polisen).
Citera
2017-12-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Instämmer i det du skriver, Morbror Frans. Så fort det börjar blåsa snålt om Klassemannen66 så börjar flera nick här älta om R*nnlund eller P*r Ullb*rg igen och igen! Som på en given signal från ovan! Är det sånt som kallas målförskjutning, månne?!

Kan ändå inte låta bli att tänka på hundvittnets uppgifter: Hon var säker på att hon hörde minst två mansröster och kvinnoröst som skrek ”Ni får inte.....”! Vet vem hundvittnet är och upplevde henne -92 som klart seriös och ordningsam. Tvivlar starkt på att hon skulle ha hittat på berättelsen. Sen är det upp till psykologer att avgöra hur personer agerar i chocktillstånd (eftersom ”Hanna” var granne med Helena var hon antagligen chockad när hon redogjorde för polisen).
Förstår att det kan tyckas så. Men nu är det ju fokus på både KM och PU.. Om de var två så är det ju dessa som båda har märkligheter kring sig. Därför försöker iallafall jag få rätt på händelseförloppet. Får inte ihop att KM skulle ha varit ensam. Men det är fritt fram för alla att spekulera i hur det gick till och vilka som var inblandade. I min spekulation så får jag det hela till att gå ihop.
Citera
2017-12-17, 22:31
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Förstår din reaktion, men nu är det ju så att även PU verkar ha haft märkliga o skumma saker för sig denna kväll. Tillsammans med direkta utpekaden så känns det lite för mycket för att man bara ska vifta bort det hela o bara fokusera på KM. Jag tycker ÄN SÅ LÄNGE att man inte kan o bör utesluta PU ur ekvationen. I stridens hetta är det lätt att glömma bort tidigare heta spår.

Jag håller med om att just nu känns KM intressantare som huvudmisstänkt, o i synnerhet till att vara Pilot. Som ensam GM känns han inte lika självklar även om jag som sagt har lite svårt att få med båda herrarna i typ ett "joint venture". Att KM typ skulle se PU ha ihjäl Helena o sedan hålla käften om det, o i 25 år dessutom, nja känns svårsmält, speciellt då bandet mellan dessa båda, än så länge, inte verkar ha varit speciellt starkt. Av vilken anledning skulle han göra det?

I övrigt så var det ju skickligt att få ihop ett händelseförlopp där iaf tre utpekade individer figurerar i olika skeenden. Det är naturligtvis inte helt osannolikt baserat på de uppgifter som förekommer i tråden men inte heller helt lättsmält.

MRö tycker jag inte i nuläget känns så intressant förutom för någon enstaka inbilsk individ, men dom har ju rätt ibland dom med.
Citera
2017-12-17, 23:08
Medlem
Det är ju bra att olika händelseförlopp diskuteras och om KM var ensam eller inte ...?att alla kan dela vad de tror på detta sätt kanske man kommer framåt.

Vi vänner som tränade ihop med Helena kan bara konfirmera för er att PU och Helena inte kände varandra på något sätt och vis jag vet att vi bara brukade heja på honom som man gjorde med alla på gymmet.

Att PU är inblandad tror inte jag på och många av mina vänner tror samma.
Vad jag har hört så kände ju KM inte ens PU plus att det är väl en ganska stor åldersskillnad.
Det här med att KM och PU skulle ha ha snackat ihop sig om att PU skulle komma till lekplatsen tror inte jag på, vad ska de göra där?..

Nej, jag tror att KM var själv ( I alla fall till att börja med ) när det gäller detta så är jag 50 / 50 om han var själv eller fick hjälp.
Jag känner att om han fick hjälp så var det av någon inom familjen och då med all säkerhet av något syskon i den yngsta kullen, förmodligen brodern eller lika gärna en av systrarna.

Det här med att hans kusin UAh skulle ha varit där och hjälpt honom denna natt det tror jag inte på, jag vet att många går igång på det för att det är ju inte vem som helst.
Vad som isåfall är mer sannolikt är att han hjälpte honom 98 med råd, fast å andra sidan så höll han sig nog undan...

Nu när jag ändå kom att tänka på det! Vem var det som hade tagit reda på att både åklagare Marianne Aldén ( heter hon så ) och U Ahlin hade sommarstugor utanför Hova och var aktiva under samma år i politiken i Mariestad?

Jag vill också passa på att skriva lite snabbt om KMs personlighetsförändring, Jag hade två gamla vänner på besök som jag faktiskt inte har träffat på 20 år! De har mycket mer koll eftersom de bor kvar i stan och var goda vänner till Karin och Helena jag kände ju bara Karin genom Helena...

KM var väldigt utåtriktad och en riktig glad kille alltså inte en introvert som de senaste åren de sa också att när de fick reda på av Karin att KM hade varit inne på förhör 98 så tyckte alla synd om honom och Karin givetvis...
Det var ju ingen som misstänkte snälla Classe det skulle ju vara omöjligt! ..
Ja, ni vet ju inget händer förrän 2001 och då går K och KM isär.

Hinner inte skriva mer ikväll men ska bara lägga till att mina vänner var båda överens om att hans beteende så här i efterhand var äckligt när man var på fest och han var där så skulle han alltid kladda och blev alltid jättefull.
Citera
2017-12-17, 23:16
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Vilken talesman? Eller menar du talmannen Urban Ahlin. (Vill inte att det uppstår fler missförstånd än det redan gjort)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in