Citat:
Ursprungligen postat av
Hardbeck
Allt drog ju igång i och med förhöret 17e maj i år efter det annonserats av Radio Skaraborg om programmet om Helena - allt handlade väl om en spark i baken på polisen. Man har ju haft ett antal på förhör. Per skall ha all heder att han fråga rakt upp o ner där andra sprungit tisslat förrut.
Då drog det igång igen för den som åter förhördes och delgavs misstanke om mord. Förr allmänheten drog det igång igen iom dokumentären som började sändas i mitten av juni.
Jag har full förståelse för att allmänheten och individer även i sin egenskap av journalister vill sparka igång intresset och pratet för att i förlängningen få fallet framåt. Jag har under det här halvåret faktiskt delvis ändrat min syn på att släppa namn utan belägg och 'jaga folk på bygatan' som jag ansåg att det var. Min åsikt idag är tvetydig men jag är fortfarande inte bekväm med namedropping. Dock kan allmänheten lyckas med sin press mot den enskilde som flest indicier pekar mot. Det kan möjligtvis leda någon vart - om fler vittnen pratar eller om han pratar själv.
Men en risk med allmänhetens och journalisters vida prat är att vittnesmål sedan inte håller i en rättegång.