2017-12-17, 09:37
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det var mer menat som "back Up" eftersom jag känner just det att PU inte verkar ha riktigt rent mjöl i påsen. Men om jag tankemässigt försöker länka i hop de båda kandidaterna KM o PU så känns det helt enkelt lite knepigt. Om det inte kan komma fram något som kan peka på en "gemensam nämnare" får man väl konstatera att iaf en av dom är oskyldig trots besvärande fakta o utpekandet. Just nu känns ju KM som mer trolig.

Vilka är var det nu PU var inne på förhör, o vilka är KM.

Vilka ÅR, f.ck autocorrect.
Citera
2017-12-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då är vi två som har gjort samma iakttagelser!

Eller nu minns jag: Någon skrev att en journalist hade skrivit på KM:s "vilket-konto-det-nu-var" (nu vet jag att det var Twitter) och frågat om han kunde få intervjua KM. Men det var väl bara så det stod? Jag minns inte att hela inlägget var inklistrat här i tråden?

Nu tror jag att jag börjar få ordning på det.

Japp - så var det.
Citera
2017-12-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här postas 20/7, någon dag tidigare har CGM postats. Det är Harley som i inlägget tidigare först använder K för Klas.

Det här uppgiften har inte jag heller läst tidigare.

Är enig och ställer samma frågor.

Och nu är vi på 2017, här gick det snabbt från 1992.

Allt drog ju igång i och med förhöret 17e maj i år efter det annonserats av Radio Skaraborg om programmet om Helena - allt handlade väl om en spark i baken på polisen. Man har ju haft ett antal på förhör. Per skall ha all heder att han fråga rakt upp o ner där andra sprungit tisslat förrut.
Citera
2017-12-17, 10:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det var mer menat som "back Up" eftersom jag känner just det att PU inte verkar ha riktigt rent mjöl i påsen. Men om jag tankemässigt försöker länka i hop de båda kandidaterna KM o PU så känns det helt enkelt lite knepigt. Om det inte kan komma fram något som kan peka på en "gemensam nämnare" får man väl konstatera att iaf en av dom är oskyldig trots besvärande fakta o utpekandet. Just nu känns ju KM som mer trolig.

Vilka är var det nu PU var inne på förhör, o vilka är KM.

Det förefaller som att både PU och KM (om det nu är två personer var för sig som avses) har varit inne på förhör 1992, 1998 och 2001. I frågan om 1998 och 2001 har PU ändrat sig från "runt 2000" (han nämnde faktiskt också vid ett tillfälle 2001 som möjligt år) till exakt 1998. Om KM nu är "mannen med pilotglasögon" så har han varit inne 2017 också. Två personer alltså som är inne på förhör samma år (den enda kända differensen är 2017) och båda har besvärande minnesluckor om vad de gjorde efter 02:00. Jag påstår inte att någon av dem måste vara inblandad i fallet men frågetecknen finns där.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-12-17 kl. 11:02.
Citera
2017-12-17, 11:05
Medlem
Jag tror att journalistrn Per ringt som en dåre för att få tag på honom. Han har struntat i att svara och Per skriver på twitter för att han ska se att han är ivrig i att få tag i honom.

Har Per dessutom skrivit tidigare om HA kan jag ialf säga att denna twitt gjorde mig ännu säkrare på vem Pilot är
Citera
2017-12-17, 11:11
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Allt drog ju igång i och med förhöret 17e maj i år efter det annonserats av Radio Skaraborg om programmet om Helena - allt handlade väl om en spark i baken på polisen. Man har ju haft ett antal på förhör. Per skall ha all heder att han fråga rakt upp o ner där andra sprungit tisslat förrut.

Då drog det igång igen för den som åter förhördes och delgavs misstanke om mord. Förr allmänheten drog det igång igen iom dokumentären som började sändas i mitten av juni.

Jag har full förståelse för att allmänheten och individer även i sin egenskap av journalister vill sparka igång intresset och pratet för att i förlängningen få fallet framåt. Jag har under det här halvåret faktiskt delvis ändrat min syn på att släppa namn utan belägg och 'jaga folk på bygatan' som jag ansåg att det var. Min åsikt idag är tvetydig men jag är fortfarande inte bekväm med namedropping. Dock kan allmänheten lyckas med sin press mot den enskilde som flest indicier pekar mot. Det kan möjligtvis leda någon vart - om fler vittnen pratar eller om han pratar själv.

Men en risk med allmänhetens och journalisters vida prat är att vittnesmål sedan inte håller i en rättegång.
Citera
2017-12-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Jag tror att journalistrn Per ringt som en dåre för att få tag på honom. Han har struntat i att svara och Per skriver på twitter för att han ska se att han är ivrig i att få tag i honom.

Har Per dessutom skrivit tidigare om HA kan jag ialf säga att denna twitt gjorde mig ännu säkrare på vem Pilot är

Instämmer - Pilot=KM om sedan PU var med eller icke är frågan.
Citera
2017-12-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Då drog det igång igen för den som åter förhördes och delgavs misstanke om mord. Förr allmänheten drog det igång igen iom dokumentären som började sändas i mitten av juni.

Jag har full förståelse för att allmänheten och individer även i sin egenskap av journalister vill sparka igång intresset och pratet för att i förlängningen få fallet framåt. Jag har under det här halvåret faktiskt delvis ändrat min syn på att släppa namn utan belägg och 'jaga folk på bygatan' som jag ansåg att det var. Min åsikt idag är tvetydig men jag är fortfarande inte bekväm med namedropping. Dock kan allmänheten lyckas med sin press mot den enskilde som flest indicier pekar mot. Det kan möjligtvis leda någon vart - om fler vittnen pratar eller om han pratar själv.

Men en risk med allmänhetens och journalisters vida prat är att vittnesmål sedan inte håller i en rättegång.

Ja helt klart kommer de sociala medierna ha stor makt för folks åsikter. Och i just detta fall den enda påtryckningsmedlet för att komma åt en misstänkt efter 25år.
Citera
2017-12-17, 11:23
Medlem
Med tanke på egna erkännande så var både PU och Pilot (enligt mig KM) så berusade den natten HA försvann att de har stora minnesluckor. Detta är något de har gemensamt förutom att de kände/visste vem HA var.

En teori:
När man blir full har man en tendens att bli jävlig social. Alla är snygga, trevliga och man kan bli bundis med någon man egentligen aldrig skulle prata med. Detta kan vara något som hände denna natt på Stadt. PU och KM blir helt enkelt så pass påverkade att dessa två omvandlas till bästa kompisar och kan ta över hela världen.

De har dessutom ögon på samma tjej, dvs, HA. Jag tror inte att HAs död var planerat däremot så gick något fel. Både PU och KM fanns på plats och ”löste” situationen på så sätt att HA inte har hittats än. De svor att ALDRIG nämna detta igen och dessutom aldrig nämna varandra. PUs bil fick användas som transport (förklara rengörningen med klorin, annorlunda beteende efteråt). PK menar att PU stormar in i hans hus tidigt på morgonen och ber om alibi samtidigt som han säger: Jag har gjort något fruktansvärt (mer eller mindre).

Lämpligt att båda har minnesluckor vid ett visst tillfälle. Jag kan vara hely ute och cyckla i min spekulation...eller inte.

Ps. Notera PUs frånvaro från tråden sedan KM nämns som eventuell pilot.
Citera
2017-12-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Med tanke på egna erkännande så var både PU och Pilot (enligt mig KM) så berusade den natten HA försvann att de har stora minnesluckor. Detta är något de har gemensamt förutom att de kände/visste vem HA var.

En teori:
När man blir full har man en tendens att bli jävlig social. Alla är snygga, trevliga och man kan bli bundis med någon man egentligen aldrig skulle prata med. Detta kan vara något som hände denna natt på Stadt. PU och KM blir helt enkelt så pass påverkade att dessa två omvandlas till bästa kompisar och kan ta över hela världen.

De har dessutom ögon på samma tjej, dvs, HA. Jag tror inte att HAs död var planerat däremot så gick något fel. Både PU och KM fanns på plats och ”löste” situationen på så sätt att HA inte har hittats än. De svor att ALDRIG nämna detta igen och dessutom aldrig nämna varandra. PUs bil fick användas som transport (förklara rengörningen med klorin, annorlunda beteende efteråt). PK menar att PU stormar in i hans hus tidigt på morgonen och ber om alibi samtidigt som han säger: Jag har gjort något fruktansvärt (mer eller mindre).

Lämpligt att båda har minnesluckor vid ett visst tillfälle. Jag kan vara hely ute och cyckla i min spekulation...eller inte.

Ps. Notera PUs frånvaro från tråden sedan KM nämns som eventuell pilot.

Intressant spekulation. Att PU varit på förhör 98 kan dock ha att göra med att de ville stämma av saker med honom när vittnesmålet från bron kom i dagen. Jag tycker även kopplingen mellan lockerud-systrarna M och danskarna (PN, EA) är värd att nämna i sammanhanget. Kände de varandra väl så kan hjälp kommit därifrån (OBS spekulation+).
Citera
2017-12-17, 11:48
Medlem
Ett vittne som säger sig höra flera mansröster som är aggressiva och HA som gråter och skriker från och till i ca 5 minuter och* bildörrar som sedan stängs. Två vittne som sitter i en bil på hällristningsvägen ser en liten ljus bil köra på cykelstigen och kör därifrån ca 10 minuter senare. Ett vittne säger sig ha sett HA gående på bron med en man vid sin sida.. Mannen ska ha burit pilotglasögon. Ett vittne säger att en ljus bil* parkeras vid sjukhuset vid 4.20 tiden och en man i shorts springer/går därifrån. I tråden säger P*ter Kr*mer att P*r Ullb*rg kommer upp till honom någon gång vid 6 tiden och ser ut som ett bergatroll och är upprörd och säger att han vill ha alibi. I tråden sägs att P*r ska ha tagit taxi hem tillsammans med en tjej någon gång runt 3 tiden. I tråden säger en person att han ser P*r och en till person stiga ur en bil vid Trafikverkets ingång och att han kände av stämningen kring männen. I tråden sägs att någon hör genom en öppen balkongdörr att HA diskuteras inifrån P*r Ni*lsens lägenhet och att kvinnan blir tillsagd att vara tyst.

Spekulativt händelseförlopp med cirkatider:

2.00 statt stänger
2.05 - 2.10 Helena är på väg hemåt, KM har anslutit.
PU hämtar sin bil vid samma tidpunkt.
Någon gång mellan 2.05 - 2.15* har PU kört och ställt sig vid lekplatsen och inväntar HA och KM.
2.15 - 2.20 HA och KM har anlänt till lekplatsen.
2.15- 22.25 Bråk uppstår, HA gråter och skriker, minst två aggressiva röster hörs. Bråket pågår i 5 minuter. Omedelbart efter att HA bragts om livet lyfts hon in i bilen.*
*KM ser PU döda HA och kanske hjälper han till att lyfta in HA i bilen. I tumultet har han ofrivilligt blivit indragen i HA död.

2.25 Bilen lämnar lekplatsen med PU och HA samtidigt som KM går tillbaka till torget och där ringer sin sambo.
2.30 PU parkerar bilen hemma hos sig.
Han förstår att han måste skaffa sig alibi.
Han ber någon i närheten (PN?) att köra honom ner till stan igen.
2.45 PU kliver ur PNs? bil utanför trafikverket.
Runt 3.00 tar han taxi hem tillsammans med JJ. Här har PU ännu inte gömt undan HA och således inte smutsat ner sig.
Direkt efter tar han sin bil där HA ligger i bagageutrymmet och kör någonstans och dumpar henne.
4.20 parkerar han bilen på sjukhuset och springer/går därifrån.
Någon gång därefter besöker han PK för att skaffa sig alibi för tiden mellan 2.00 - 3.00.
Senast redigerad av divadnil 2017-12-17 kl. 12:04.
Citera
2017-12-17, 15:07
Medlem
Jag tänker såhär ang. PU: Polisens utredare måste ha synat hans förehavanden in i minsta detalj. Han kan absolut inte ha gått under deras radar! Den kända kopplingen mellan PU och Helena var att de tränade på samma gym. Någon koppling till ”Mannen med pilotglasögon” har inte framgått (som jag känner till).

En annan sak som slog mig: Minns ni kungkarlXII? Han släppte vissa uppgifter som kan vara relevanta. Bl.a om en ljus bil som setts åkande i hög fart på Västra vägen/Bråtenvägen den aktuella natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in