2017-12-17, 13:30
Medlem
Troligtvis är det Stig Engström som man hör med en lite äldre/högre röst säga "han vart skjuten" ca 23:22:20
http://www.itdemokrati.nu/page31.html
SE är runt 50 år vid ögonblicket, resten av personerna runt Dekorima är under 30 år(yngre röster) .
Synd att det inte gjorts någon röstanalys av bandet, vilka det är i bakgrunden som pratar.

23.22.20, en minut efter mordet.
SE var där.
Kan då omöjligen vara GM, (för dom som nu misstänker han).
Då är han troligtvis den man som NF ser.
Någon efterföljande GM blir då mer och mer osannolik, utan det är som IM säger,
GM stod och väntade vid Dekorimaingången.
Senast redigerad av sovvandring 2017-12-17 kl. 13:37.
Citera
2017-12-17, 13:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Troligtvis är det Stig Engström som man hör med en lite äldre/högre röst säga "han vart skjuten" ca 23:22:20
http://www.itdemokrati.nu/page31.html
SE är runt 50 år vid ögonblicket, resten av personerna runt Dekorima är under 30 år(yngre röster) .
Synd att det inte gjorts någon röstanalys av bandet, vilka det är i bakgrunden som pratar.

23.22.20, en minut efter mordet.
SE var där.
Kan då omöjligen vara GM, (för dom som nu misstänker han).
Då är han troligtvis den man som NF ser.

Svensson ser en man som går fram och verkar ge offret hjärt och lungräddning (HLR), det stämmer ju också något med vad SE uppgivit. Svenssons GM drar iväg. Eftersläntraren som Svensson uppfattat (men först i kompletterande förhör) dyker in i porten vid Dekorima. Personen stoppas av Svensson då denne är på väg att ge sig av när Svensson parkerat och klivit ur bilen. Det är ju då AB i så fall.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-17 kl. 13:41.
Citera
2017-12-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tror att AB, likt alla andra vittnen, hade önskat att de var någon helt annan stans den där kvällen.

Antagligen, några kanske var där (i närheten av LOP) av annan grund än slump, men inte kanske för att vara del i ett mordscenario?
Citera
2017-12-17, 14:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag ser det inte som specifikt otänkbart att "man" skulle kunna använt desinformatörer. MEN... jag råkar händelsevis känna till lite om att vittnen inte alltid ger uppgifter som är objektivt sanna. Detta kan ske även om vittnet absolut inte harför avsikt att ljuga eller tala osanning. Jag har ett yrke där jag delvis haft till uppgift att begära uppgifter av andra, påvår arbetsplats har vi också gjort tester med oss själva, där man då alltså vet attman ska utfrågas och verkligen är observant men ändå fick alla deltagare (alla deltagare hade högre utbildning från kvalificerade akademiska institutioner) några fel när de återgav vad som skett och sagts.

Blå är och var en väldigt vanlig färg på kläder och därför ser jag inte det som specifikt skumt, konstigt, osannolikt att såväl många vittnen bar blå kläder och även att dessa hade sett andra vittnen och ev även GM klädd i blått.

Jag nämnde precis i ett inlägg att vittnen i bilar längre bort verkat sett mer. Men å andra sidan, såväl AB som LJ i vart fall verkat varit på galej, LJ menar sig inte ha druckit mycket men vart på pub i alla fall. SE ryktas ha en flaska på jobbet så han kanske också tagit sig en stänkare eller två. De kanske bara framstår som sett mindre just för att bilisterna, yrkesförare, i sitt yrke måste observera mer och just därför ser mer. Fotgängarna i närheten är kanske de ordinära vittnena, om man ska göra någon kvalitetsskattning, de kanske bara verkar sämre för att bilisterna är extraordinära vittnen?

Edit: korrigerade JP till LJ. Jag är usel på att minnas namn.

Vi talar inte om blåa kläder i största allmänhet, det handlar om snarlika blåa täckjackor. Kan ha varit ett medvetet val att bära blåa täckjackor, därför att det var vanligt att folk hade det på den tiden sägs det.

Tre vittnen med blåa täckjackor, en annan gemensam nämnare är att alla tre kan misstänkas ha druckit alkohol, lägg därtill SE. Alla tre bar också någon form av väska, men det var väl också vanligt att yngre män bar väska när de hade varit på krogen och druckit eller jobbat antager jag.
Citera
2017-12-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi talar inte om blåa kläder i största allmänhet, det handlar om snarlika blåa täckjackor. Kan ha varit ett medvetet val att bära blåa täckjackor, därför att det var vanligt att folk hade det på den tiden sägs det.

Tre vittnen med blåa täckjackor, en annan gemensam nämnare är att alla tre kan misstänkas ha druckit alkohol, lägg därtill SE. Alla tre bar också någon form av väska, men det var väl också vanligt att yngre män bar väska när de hade varit på krogen och druckit eller jobbat antager jag.

Jag säger inte att det är uteslutet att något försigått som så att säga skapar situationen. Jag säger bara att var för sig eller tillsammans ser inte blåa jackor, avvikande vittnesuppgifter eller väskorna ut som omständigheter som är tillräckligt för att jag skulle anta att de ingår i något slags komplott, inte heller att de druckit, även om det fanns mycket fyllon i Försvaret (källa Åke Hassler) . Jag utesluter inte att en komplott av något slag kan varit igång, men det finns inte tillräckligt med indikationer för det, från mitt perspektiv, för att jag ska anta det före något annat.
Citera
2017-12-17, 14:35
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Tack. Det var ungefär så jag tänkte. Dina bilder var bättre än mina. Exakta antal meter däremellan uppskattade jag till 12, men det kan vara plus minus ett par meter. Ska ta med lasermätaren nästa gång jag går ut. Ska man nörda in sig på något så ska man göra det ordentligt😀
Jag tror att varje fönster är 1,2 m så totalt ca 12 m mellan banken och affärens entré er nog rätt.
Citera
2017-12-17, 14:40
Medlem
299792458s avatar
Citat:
....Enligt LP går LOP helt normalt från Sari. Mao ingen konstig manöver runt pelaren.

Det CA ser är AB som precis när LOP passerat pelaren börjar gå?

Ja, precis när LOP passerat pelaren börjar AB gå. LOP går intill pelaren på grund av det mötande gänget som går norrut.
Citera
2017-12-17, 14:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det kanske är så att de inte väjde?

Om AB stått söder om pelaren, så är det ju helt jävla obegripligt om han inte sett GM om, OM den stått i porten till Dekorima? Är bara några enstaka meter?

Kan det då vara så att GM trots allt, precis som IM sagt i alla år, GM kliver fram vid avfasningen?
Finns snart inte många andra möjligheter.
Nej, GM kliver inn i avfasningen efter skotten, medan AB kliver inn i porten till Dekorima efter skotten. Det er det AB säger.
Citera
2017-12-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror att varje fönster är 1,2 m så totalt ca 12 m mellan banken och affärens entré er nog rätt.
Ja kan man tänka sig. Endast 12, m. Och AB hade dessutom uppehållit sig söder om bankomaten. Det placerar honom ytterligare något närmre porten.
Klart det är AB som står där med toppluvan nere över öronen...

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."
Citera
2017-12-17, 15:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag är också inne på att det är AB som Cecilia A ser bakom paret Palme - det måste ha varit någon manöver där kring reklampelaren som gav henne det intrycket. Hon tittade väl inte i många sekunder och hade ju ingen anledning att tänka på folk på trottaren egentligen....

Så vad hon ser, är det här ?

http://oi68.tinypic.com/2hs4v8k.jpg
Citera
2017-12-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, GM kliver inn i avfasningen efter skotten, medan AB kliver inn i porten till Dekorima efter skotten. Det er det AB säger.

Fast jag tror signatur Fallmo menade att det möjligt kan vara så att GM klev ut från Tunnelgatan ut på trottoaren ungefär vid Dekorimas avfasning ( min fortsättning: vände ett kvarts varv när LOP passerade, sköt två skott, stod någon sekund för att konstatera mission complete, vände om och stack samma väg hen kom till platsen?).

Annars är en möjlighet att GM klev ut ur samma port där AB tar sin tillflykt ett par sekunder senare?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-17 kl. 15:29.
Citera
2017-12-17, 15:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag undrar om det verkligen är så att GM är "kraftigt byggd"?
En del vittnen uppger att hen är bred över axlar och ryggen. Uppgifter finns också från några vittnen att GM bar en lång jacka eller rock.
Det kan väl vara så att rocken eller jackan är såpass rymlig att GM bär kavaj eller annan typ av jacka under?

Hen kanske heller inte går lite underligt i normala fall, det var några minusgrader och fläckvis barmark på betongplattorna, det kanske var lite frosthalka och därför GM verkar röra sig underligt (och inte springer utan snarare lunkar).?

Det är en sak till, han är lite framåtlutad, när han lunkar iväg, som om han har något framför sig. Vad kan det vara? är han på väg att förlora vapnet ? Eller har han något tungt på bröstet ? kanske fler vapen ?
Senast redigerad av 299792458 2017-12-17 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in