2017-12-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
ts om du säger upp dig och chefen höjer din lön, kommer du stanna då?
Det kommer inte att hände att de höjer min lön med 4000kr.

Som sagt jobba en timme mindre varje dag och tjäna mer tilltalar väldigt mkt.

Vad händer om jag säger upp mig och ej dyker upp mer på jobbet?
Citera
2017-12-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin

Då riskerar du att åka på skadestånd, tex om företaget förlorar pengar pga din frånvaro.

Det är jobbigt att säga upp sig i din sits, men du får ta det. Det känns säkert trist om du får sura blickar, men du har ju faktiskt förtjänat sådana eller hur? Men de är inte farliga, annat än för egot. Kanske lär du dig en läxa här? Ngt du inte kommer upprepa? Du fixa det!
Citera
2017-12-17, 09:18
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:

Har du uppsägningstid och skiter i att dyka upp kan det leda till kontraktsbrott och du kan bli skadeståndsskyldig för de angelägenheter det innebär för din arbetsgivare. Så länge du fullföljer ditt avtal så är du safe

Säg till din chef som det är, du har fått ett bättre jobberbjudande som du tänker nappa på och vill säga upp dig från den dagens datum. Att vara konflikträdd i arbetslivet funkar inte, du måste tänka på dig själv - din chef bryr sig inte nämnvärt om dig.

Lägger du upp det snyggt så kanske din nuvarande chef kan korta ner uppsägningstiden, arbetsgivare brukar inte vara så pigga på att ha anställda som inte ämnar att jobba kvar.

Skjuter du på det så kanske du missar chansen att återgå till din gamla arbetsplats.

//tripportreat
Citera
2017-12-17, 09:18
Medlem
sasos avatar
Citat:

säger du anledningen att du fått bättre lön kommer nog arbetsgivaren höja din lön
4000kr hit eller dit spelar mindre roll för arbetsgivarn
Citera
2017-12-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Har du uppsägningstid och skiter i att dyka upp kan det leda till kontraktsbrott och du kan bli skadeståndsskyldig för de angelägenheter det innebär för din arbetsgivare. Så länge du fullföljer ditt avtal så är du safe

Säg till din chef som det är, du har fått ett bättre jobberbjudande som du tänker nappa på och vill säga upp dig från den dagens datum. Att vara konflikträdd i arbetslivet funkar inte, du måste tänka på dig själv - din chef bryr sig inte nämnvärt om dig.

Lägger du upp det snyggt så kanske din nuvarande chef kan korta ner uppsägningstiden, arbetsgivare brukar inte vara så pigga på att ha anställda som inte ämnar att jobba kvar.

Skjuter du på det så kanske du missar chansen att återgå till din gamla arbetsplats.

//tripportreat
Ja de är väl de att jag är konflikt rädd.

Grejen är den att jag underlättar för min familj genom att börja en timma senare med.då jag kan köra min son t dagis mer på morgonen .

Sen har chefer på mitt nuvarande jobb en vistidsanställd som kan mer än mig så den kan ju ersätta mig i så fall.
Citera
2017-12-17, 09:40
Medlem
TS, du sitter i ett ypperligt förhandlingsläge.

Självklart ska du försöka få upp lönen på gamla jobbet. Säg att du vill ha mer än vad du hade tidigare. Det är inget konstigt och din arbetsgivare räknar nog med det. Kräv minst en tusenlapp till, kanske två.
Funkar det inte med lönen så kräv mer semesterdagar. Har du normalt fem veckor så kan du absolut få någon extra dag utan att det känns jobbigt för arbetsgivaren. Eller att du ska gå utbildning eller något annat som känns värdefullt för dig.

Om du inte vill gå tillbaka till gamla jobbet så kan du spela ut nuvarande mot gamla. Oavsett går du ut som en vinnare om du spelar dina kort rätt. Var taktisk.
Citera
2017-12-17, 10:05
Medlem
Energiknippes avatar
Du har ju ett guldläge. Vill din chef ha tillbaka dig så får han väl öppna plånboken. Han har fortfarande inte hittat en ersättare till dig och hittar han en ny så blir det ändå upplärningstid. Din fd chef vet väl inte om att du gick ned i lön?
Citera
2017-12-17, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Du har ju ett guldläge. Vill din chef ha tillbaka dig så får han väl öppna plånboken. Han har fortfarande inte hittat en ersättare till dig och hittar han en ny så blir det ändå upplärningstid. Din fd chef vet väl inte om att du gick ned i lön?
Nej han vet ej att jag gick ner lön.

Ja de kanske jag är i.

Vad livet ska vara jobbigt med dessa beslut
.
Citera
2017-12-17, 10:45
Moderator
Citat:

Ja de kanske jag är i.

.
Det är inte jobbigt alls, du sa upp dig från ett jobb som är bättre än det du tog, va det verkar på alla sätt?
Du tycker dessutom själv att det är så, du tjänade bättre på det gamla jobbet och det är bättre arbetstider, finns det nån som helst anledning att vara kvar på det nya?

Du jobbar i första hand för din egen skull. För att dra in pengar och för att utveckla dig själv förhoppningsvis. Säg till din nya chef hur det ligger till, säg som det är utan omsvep. Säg upp dig och gå tillbaka till ditt gamla jobb, om det är det du vill. Du behöver inte skämmas överhuvudtaget.
Citera
2017-12-17, 10:45
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:

Ja de kanske jag är i.

.
Just nu vänder du något positivt till något negativt, du befinner dig precis som många påpekat i en rätt bra situation här. Försök rycka upp dig och ta tillfället i akt.

//tripportreat
Citera
2017-12-17, 10:59
Medlem
Du ska tänka på dig själv helt och hållet. Du kan ju inte agera utifrån vad du är rädd för vad andra ska tycka om dig. Det är ditt liv eller hur. Ska du tvinga dig själv kvar för att du inte vill göra din chef besviken. Nä, funkar inte.

Tror du vet svaret själv redan men behöver en push.
Citera
2017-12-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är inte jobbigt alls, du sa upp dig från ett jobb som är bättre än det du tog, va det verkar på alla sätt?
Du tycker dessutom själv att det är så, du tjänade bättre på det gamla jobbet och det är bättre arbetstider, finns det nån som helst anledning att vara kvar på det nya?

Du jobbar i första hand för din egen skull. För att dra in pengar och för att utveckla dig själv förhoppningsvis. Säg till din nya chef hur det ligger till, säg som det är utan omsvep. Säg upp dig och gå tillbaka till ditt gamla jobb, om det är det du vill. Du behöver inte skämmas överhuvudtaget.
Ja det är sant.
Nej det finns nog ingen anledning att vara kvar på de nya då jag håller med de du skrev.

Tack så mkt för pussen.jag är en feg jäkel när de gäller mig själv men får ta tag i mina demoner..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in