2017-12-17, 08:05
Medlem
Hej!

Nu är de så här att jag har varit på mitt nya jobb i snart 2 månader.
Häromdagen ringde min gammal gamla chef och ville ha mig tillbaka.
Har gått ner 4k i lön före skatt och arbetar 2.5 mer i veckan på de nya jobbet+ att jag har 30 min extra i bil varje dag.

Då kan man ju fråga sig varför jag tog de här nya jobbet.jo det var så här att jag ville prova ngt helt nytt.

Nu har jag grubblat i flera dagar Hur jag ska göra då min gamla arbetsplats vill ha mig tillbaka.

Hur ska man gå tillväga om jag väljer att säga upp mig på de nya jobbet.Jag känner att de är den värsta skräcken att säga t min nya chef att jag vill tillbaka t de gamla jobbet.

Klarar inte av att få onda blickar av alla på de nya jobbet i en månad...
Citera
2017-12-17, 08:23
Medlem
yz44s avatar
Om du bytt till ett, för dig, intressantare eller mer utvecklande arbete spelar väl lönen inte så stor roll. Du visste vad lönen var innan du tog det nya jobbet så frågan är då om du trivs på ditt nya arbete. Trivs du med dina nya arbetsuppgifter så är det bara att jobba på. Har du däremot upptäckt att det inte riktigt var din grej så bör du byta tillbaka.
Citera
2017-12-17, 08:32
Medlem
borrizs avatar
Du har inte skrivit vilken anställningsform du har.
Är du tillsvidareanställd så är det en ordinarie uppsägning som gäller.
Har du däremot en provanställning så kan du gå på dagen.

Var bara försiktig med att gå tillbaka till dig ditt gamla jobb. Din fd arbetsgivare har sökt men inte funnit en ersättare till dig, vad trod du händer när han väl finner någon?
Citera
2017-12-17, 08:38
Medlem
Är tillsvidare anställd.

Sen är det också att jag har betalda raster på de gamla jobbet.

Börjar en timma senare och slutar samma dags på det förra jobbet.

Min förra chef har jag en väldigt bra relation t med.
Problemet är att jag inte vågar säga upp mig på de nya jobbet.vet inte hur jag ska klara av att framföra de.
Citera
2017-12-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om du bytt till ett, för dig, intressantare eller mer utvecklande arbete spelar väl lönen inte så stor roll. Du visste vad lönen var innan du tog det nya jobbet så frågan är då om du trivs på ditt nya arbete. Trivs du med dina nya arbetsuppgifter så är det bara att jobba på. Har du däremot upptäckt att det inte riktigt var din grej så bör du byta tillbaka.
Känner att de kanske inte är min grej.
Citera
2017-12-17, 08:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du har inte skrivit vilken anställningsform du har.
Är du tillsvidareanställd så är det en ordinarie uppsägning som gäller.
Har du däremot en provanställning så kan du gå på dagen.

Var bara försiktig med att gå tillbaka till dig ditt gamla jobb. Din fd arbetsgivare har sökt men inte funnit en ersättare till dig, vad tror du händer när han väl finner någon?

Mycket bra synpunkt! Givetvis ska då TS se till att det blir en tillsvidareanställning i så fall, och inget annat. Arb.giv kan förvisso "fuska sig ur" en sådan anställning också, men det blir iaf. lite svårare.
OM TS hade bra relationer med sin gamla arb.giv. och inte vantrivdes på jobbet, så ser jag ingen anledning (uppenbar) att TS inte återgår till sitt gamla jobb.
Citera
2017-12-17, 08:46
Medlem
Ja jag trivdes på mitt gamla jobb och de har slutat folk som jag ej klarade av förut.
Har en bra relation med min förra chef.

Problemet är att jag är på ett litet företag nu och vet inte hur jag ska säga upp mig på de nya jobbet.får skuldkänslor av tanken.

Jag kommer kräva tillsvidare anställning och samma lön.
Citera
2017-12-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja jag trivdes på mitt gamla jobb och de har slutat folk som jag ej klarade av förut.

Problemet är att jag är på ett litet företag nu och vet inte hur jag ska säga upp mig på de nya jobbet.får skuldkänslor av tanken.

Kräv högre lön för fan!
Citera
2017-12-17, 08:51
Medlem
sasos avatar
Citat:

varför då?
Citera
2017-12-17, 08:52
Medlem
borrizs avatar
Du bör alltid lämna en uppsägningen skriftligt i två kopior där arbetsgivare skriver under på din kopia.

Mall finns här

När arbetsgivaren frågar varför du säger upp dig, så räcker det att du säger att du fått ett bättre bud.
-mer än så behöver du inte säga.
Citera
2017-12-17, 08:55
Medlem
sasos avatar
ts om du säger upp dig och chefen höjer din lön, kommer du stanna då?
Citera
2017-12-17, 09:01
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Är tillsvidare anställd.

Sen är det också att jag har betalda raster på de gamla jobbet.

Börjar en timma senare och slutar samma dags på det förra jobbet.

Min förra chef har jag en väldigt bra relation t med.
Problemet är att jag inte vågar säga upp mig på de nya jobbet.vet inte hur jag ska klara av att framföra de.
Du säger att du vill säga upp dig från den dags datum. Svårare är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in