Citat:
Ursprungligen postat av
Kent-Herbert
Tror att många här i tråden kommer bli besvikna på valnatten. M, S och KD kommer använda all vaken tid åt att locka tillbaks SD väljare. S sitter i regering, dom kommer klubba igenom någa trumfkort i vår på sds marker.
Sd blir tredje största. Flera % bättre än förra valet men inga fantasisummor, 15-20% (väldigt svårt att tro att Åkesson skulle vara missnöjd med
Det) tippar jag. Får se om jag får äta min skalp på valnatten. Tror att glappet mellan opinonsundersökningar och verkliga sympatiser planas ut allt eftersom. Återstår att se dock.,
Och jag tror precis tvärtom, att SD kommer att sända chockvågor genom hela det politiska etablissemanget på valnatten 2018. Missnöjet i Sverige är monumentalt redan nu, vilket kommer att visa sig än mer i valet om knappt nio månader. Många, många väljare kommer att använda SD:s valsedel som ett slags politisk "Molotov cocktail" mot de andra partierna och i protest mot politikernas vansinne. En politisk "handgranat" kommer att rullas in i riksdagshuset i det val som närmar sig.
Ett större politiskt jordskalv som kommer att rita om den politiska kartan väntar. Detta grundar jag främst på att mörkertalet när det gäller SD överhuvudtaget inte tas med i beräkningen då det gäller detta parti i opinionen - och mörkertalet är
enormt. Det räcker att prata med vänner, grannar, bekanta, VVS:aren, snickaren, bilhandlaren, sotaren, lyssna på snacket i lunchrestaurangerna, på de i väntrummet på vårdcentralen, på bensinstationen, till de som arbetar inom vården och äldrevården för att förstå att jorden skälver...
Opinionsinstituten ligger idag åtskilliga procent för lågt, med betoning på "åtskilliga". SD kommer att få långt mer i riksdagsvalet än vad de själva hade räknat med. 15-20% är alldeles för blygsamma siffror. 25-30% är mer troligt, vilket med stor sannolikhet anses vara rena "fantasierna" av många. Om knappt nio månader, den 9 september 2018, vet vi. SD kommer - precis som i alla tidigare riksdagsval de ställt upp i - att åter fördubbla sig. Minst 26%. Minst!
Mörkertalet (the hidden voter) är en realitet som för länge sedan borde ha tagits i beaktande då det gäller SD i opinionsmätningar. Denna faktor kommer att spela en helt avgörande roll i nästa års val.