2017-12-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Jo, väldigt många kvinnor som arbetar inom vården är av utländsk bakgrund. Men det är slående hur många i just denna grupp som nu inte verkar har några problem med att helt öppet säga att de stöder SD. Det märkliga är - enligt egna erfarenheter genom familjemedlemmar som arbetar inom vården - att just dessa kvinnliga invandrare i högre grad tycks sympatisera och välja SD än t o m många etniska svenskar? På nåt sätt har dessa invandrarkvinnor "lättare" att sätta ned foten och inse att den nuvarande politiken leder rätt åt helvete. Frågan är bara varför invandrarkvinnor inom vården verkar se problemen snabbare och tydligare och sedan agera efter hur de upplever sin verklighet? Lever det ännu kvar en större "skuldkänsla" och "skämsfaktor" hos etniska "vita" svenskar, vilket gör att man drar sig för att välja SD? Är svenskar mer mottagliga för anti-SD propagandan som spys ut i våra medier?

Hela detta ämne med invandrare och SD är väldigt intressant - på så många plan.

I augusti månad var jag och tre goda vänner på "vår" pizzeria dit vi brukar går. Den drivs av tre kristna libanesiska bröder som bott i Sverige sedan 1982. Medan vi väntade på våra pizzor, ställde min polare en rak och klar fråga till en av bröderna som kom till vårt bord för att snacka lite: "Vad tycker du om allt det som sker i Sverige nu? Med invandringen, det ökade våldet, otryggheten i samhället, våra politiker o s v?" Pizzeriaägaren blev i det närmaste skogstokig. Han viftade med händerna, förbannade politikerna i hela sjuklövern, tyckte vi svenskar var fega som lät detta vansinne få fortgå.

"Vad skulle du göra om du hade makt att ändra saker och ting", frågade min vän. Högljutt så hela restaurangen hörde sa Pizzaägaren: "Jag skulle omedelbart avskeda Löfven och hela regeringen och jaga iväg alla de som orsakat detta kaos. Inte en minut till skulle han få vara statsminister om jag fick bestämma. Därefter skulle jag jaga ut alla dessa kriminella, bilbrännare, fanskap och parasiter som kommit till landet, alla som bara vill ha och ha och ha men vägrar att arbeta... de får mer i bidrag än vad jag tjänar som Pizzeriaägare - fast jag arbetar 12-14 timmar per dag. Detta land kommer att gå åt helvete..." Han fortsatte i flera minuter, bara öste på politikerna och att vi svenskar måste vakna nu.

Han var orolig för sina barns framtid i Sverige. En libanes och hans familj i Sverige är alltså mer oroliga för Sverige än många svenskar är? Hur ironiskt är inte det? När hans fru kom ut med de första pizzatallrikarna höll hon med, men gick ett steg längre och begrip inte hur man inte kunde rösta på SD när man tar ett koll på samhällsutvecklingen? Galenskapen som pågår i landet måste få ett stopp, var även hennes uppfattning.

Fast restaurangen var nästan fullsatt var de inte ett dugg rädda för att öppet stödja SD. Flera gäster tittade åt vårt bord och lyssnade intressant och nästan lite nervöst. En och annan som inte var SD:are lär han nog ha tappat som kund efter detta, men det verkade inte bekomma honom eller hans familj alls.

När det gäller tjänstemannakvinnorna delar jag din uppfattning helt. I den gruppen är nog stödet för SD minimalt. Frågan är om ens två av hundra röstar SD bland dem? Å andra sidan är jag bekant med två pensionerade adjunkter, man och fru, som båda röstade SD 2014 och högst sannolikt lär göra det nästa år också. Men de är nog ett undantag.

Det ska bli väldigt spännande att se i vilken utsträckning kvinnorna kommer att rösta på SD i valet 2018. Personligen tror jag att valforskarna och statsvetarna kommer att bli minst sagt överraskade. Kvinnorna har vaknat, de känner av otryggheten, orättvisorna och politikernas svek än mer än vad vi män gör. Och när kvinnorna på allvar väljer att gå till SD då kan partiet flyga genom taket i opinionen... Kommer det att ske redan i nästa val eller 2022? Vi får se vad som händer.

Ja att invandrare har lättare att säga som det är är väl ingen hemlighet direkt. Helt logiskt att ifall de ser något som de uppfattar som ett problem röstar de helt enkelt på det parti som fixar problemen. Det måste vara någon form av "guilt" det handlar om när det kommer till varför vi Svenskar inte vågar sätta ned foten på samma vis. Det är väl den hemska rasist-stämpeln som alla fruktar i grund och botten, och med den på sig kan man förlora både vänner och jobb. Tacka "journalisterna" som har fört propaganda-krig mot oliktänkande.
2017-12-16, 13:21
Medlem
svenabs avatar
I en SCB mätning (inte den senaste) visade det sig att invandrarkvinnor väljer SD i mycket större utsträckning än vad etniskt svenska kvinnor gör. Det är intressant att spekulera om orsaken till det.
Kanske har de fått lära sig tänka logiskt i stället för att slösa sitt medlidande på världens alla nödställda.
Kanske har de fått lära sig att tänka friare och inte indoktrinerats i den svenska DDR-skolan.
Kanske märker de snabbare att det är fullt i båten. Helt enkelt därför att de lever i de miljöer som drabbats värst av det snabba förfallet.

Jag är verkligen ingen som förstår kvinnligt tänkande, men jag anar, att när de svänger i frågan, så kommer det att gå undan.
2017-12-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
I en SCB mätning (inte den senaste) visade det sig att invandrarkvinnor väljer SD i mycket större utsträckning än vad etniskt svenska kvinnor gör. Det är intressant att spekulera om orsaken till det.
Kanske har de fått lära sig tänka logiskt i stället för att slösa sitt medlidande på världens alla nödställda.
Kanske har de fått lära sig att tänka friare och inte indoktrinerats i den svenska DDR-skolan.
Kanske märker de snabbare att det är fullt i båten. Helt enkelt därför att de lever i de miljöer som drabbats värst av det snabba förfallet.

Jag är verkligen ingen som förstår kvinnligt tänkande, men jag anar, att när de svänger i frågan, så kommer det att gå undan.

Troligen tänker de mer själva. Inte uppläxade i vad de ska tycka för att hålla sig i "åsiktskorridoren".
2017-12-16, 14:37
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag kanske känner 50 svenska akademikerkvinnor här i utlandet där jag bor och åtminstone 4 har uttryckt samma åsikter om invandringspolitiken som SD har. Vid besök i Sverige har jag dock inte hört några sådana åsikter från denna grupp, bland de runt tio jag träffar. Vet inte hur någon röstar, de kanske ändå röstar M, eller så blir det SD, MED eller, mest troligt, soffan.
2017-12-16, 15:26
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Han var orolig för sina barns framtid i Sverige. En kristen libanes och hans familj i Sverige är alltså mer oroliga för Sverige än många svenskar är? Hur ironiskt är inte det? När hans fru kom ut med de första pizzatallrikarna höll hon med, men gick ett steg längre och begrip inte hur man inte kunde rösta på SD när man tar ett koll på samhällsutvecklingen? Galenskapen som pågår i landet måste få ett stopp, var även hennes uppfattning.

Det känner jag igen. Har haft många utländska vänner genom studier och jobb, och vissa av dom har också uttalat sig hur vi svenskar kan vara så naiva. Det kanske inte är så konstigt i den hjernevask som pågått, att "vi" som sitter mitt i smeten inte är vakna nog. Invandrare reflekterar mer på hur man ska förhålla sig till det nya landet. Dom är inte kokta grodor som svenskar är. Är inte alls förvånad att utrikes födda växer inom SD.
2017-12-16, 19:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag har motiverat detta så många gånger redan. Hur SD går i opinionen har väldigt lite att göra med vad de själva gör.

SD växte enormt efter valet och hade enorm vind i seglen. Det var INNAN flyktingkatastrofen var i full blom och innan de värsta terrordåden. Sociala medier tycktes översvämmas av arga svenskar som var övertygade invandringskritiska. Facebook svämmades över av nidbilder på regeringsmedlemmar med vinklade texter och rubriker på hur korkade de var. SD tycktes ostoppbara.

Men där tog det stopp, Trots världens bästa flyt fanns inte fler rädda, otrygga människor lagda åt det populistiska hållet kvar att värva.

Det gick två år och våras kändes det för mig som att luften gått ur SD. Nu i höstas kom sättningen och SD tappade ca 15-20% av sina anhängare.

I decembet ser det ut som att den omedelbara krisen är över och några anhängare kom tillbaka direkt.

Hur det går härifrån får vi se. Jag tror SD har haft sin storhetstid och att kurvan vänder söderut i vår. Folk har tröttnat på dem

Du fattar väl att alla i den här tråden gissar om framtiden. Ingen vet.

Tack för svar!

Håller helt med dig om att många saker gick deras väg. De var dessutom ensamma om sin position, vilket förståss var till deras fördel.

Att de sjönk nu under hösten är nog rätt odiskutabelt. Jag tippar på att det främst var missnöjda moderater som gått till SD som nu gick tillbaka till M. Att de nu talar om ett närmande till S tror jag är smart, de kan förvisso förlora ytterligare lite till M, men jag tror de har en stor potential att fånga många av arbetarklassens kvinnor som är traditionella S-väljare. Men vi får väl se om det ger ett pluss eller minus totalt...

Självkart förstår jag att du inte vet hur valet kommer att sluta, verken för SD eller något annat parti. Det finns ju hur mycket som helst som kan ske fram till valet som inte går att förutse. Det var just därför jag uttryckte mig som jag gjorde. Men det är helt OK att du inte vill ange en siffra, jag känner mig själv lite obekväm med det, sannolikheten är ju stor att man kommer att få äta upp det senare.

Vad jag främst tänkte på är att jag under de typ senaste 10 åren tycker mig höra allt fler SD-sympatisörer, inte från dag till dag, men över en längre tid. Jag var mer förvånad över att du genom åren uppfattat det som precis tvärt om. Det skillnad på vad man hoppas ska ske och vad man finner sannolikt. Det är väldigt lätt att man vill se tendenser till det man hoppas ska ske. Det var lite det jag var inne på att du kanske gör?
2017-12-16, 19:07
Medlem
Äh opinions undersökningar är spekulationer, och jag kan ge mig fan på att sd vinner människor som kommer rösta varenda jävla dag som det ser ut nu.
2017-12-16, 19:12
Medlem
Citat:
(Min fetning)

Jo, väldigt många kvinnor som arbetar inom vården är av utländsk bakgrund. Men det är slående hur många i just denna grupp som nu inte verkar har några problem med att helt öppet säga att de stöder SD. Det märkliga är - enligt egna erfarenheter genom familjemedlemmar som arbetar inom vården - att just dessa kvinnliga invandrare i högre grad tycks sympatisera och välja SD än t o m många etniska svenskar? På nåt sätt har dessa invandrarkvinnor "lättare" att sätta ned foten och inse att den nuvarande politiken leder rätt åt helvete. Frågan är bara varför invandrarkvinnor inom vården verkar se problemen snabbare och tydligare och sedan agera efter hur de upplever sin verklighet? Lever det ännu kvar en större "skuldkänsla" och "skämsfaktor" hos etniska "vita" svenskar, vilket gör att man drar sig för att välja SD? Är svenskar mer mottagliga för anti-SD propagandan som spys ut i våra medier?

Hela detta ämne med invandrare och SD är väldigt intressant - på så många plan.

I augusti månad var jag och tre goda vänner på "vår" pizzeria dit vi brukar gå. Den drivs av tre kristna libanesiska bröder som bott i Sverige sedan 1982. Medan vi väntade på våra pizzor, ställde min polare en rak och klar fråga till en av bröderna som kom till vårt bord för att snacka lite: "Vad tycker du om allt det som sker i Sverige nu? Med invandringen, det ökade våldet, otryggheten i samhället, våra politiker o s v?" Pizzeriaägaren blev i det närmaste skogstokig. Han viftade med händerna, förbannade politikerna i hela sjuklövern, tyckte vi svenskar var fega som lät detta vansinne få fortgå.

"Vad skulle du göra om du hade makt att ändra saker och ting", frågade min vän. Högljutt så hela restaurangen hörde sa Pizzaägaren: "Jag skulle omedelbart avskeda Löfven och hela regeringen och jaga iväg alla de som orsakat detta kaos. Inte en minut till skulle han få vara statsminister om jag fick bestämma. Därefter skulle jag jaga ut alla dessa kriminella, bilbrännare, fanskap och parasiter som kommit till landet, alla som bara vill ha och ha och ha men vägrar att arbeta... de får mer i bidrag än vad jag tjänar som Pizzeriaägare - fast jag arbetar 12-14 timmar per dag. Detta land kommer att gå åt helvete..." Han fortsatte i flera minuter, bara öste på politikerna och att vi svenskar måste vakna nu.

Han var orolig för sina barns framtid i Sverige. En kristen libanes och hans familj i Sverige är alltså mer oroliga för Sverige än många svenskar är? Hur ironiskt är inte det? När hans fru kom ut med de första pizzatallrikarna höll hon med, men gick ett steg längre och begrip inte hur man inte kunde rösta på SD när man tar ett koll på samhällsutvecklingen? Galenskapen som pågår i landet måste få ett stopp, var även hennes uppfattning.

Fast restaurangen var nästan fullsatt var de inte ett dugg rädda för att öppet stödja SD och säga det högt. Flera gäster tittade åt vårt bord och lyssnade intressant och nästan lite nervöst. En och annan som inte var SD:are lär han nog ha tappat som kund efter detta, men det verkade inte bekomma honom eller hans familj alls.

När det gäller tjänstemannakvinnorna delar jag din uppfattning helt. I den gruppen är nog stödet för SD minimalt. Frågan är om ens två av hundra röstar SD bland dem? Å andra sidan är jag bekant med två pensionerade adjunkter, man och fru, som båda röstade SD 2014 och högst sannolikt lär göra det nästa år också. Men de är nog ett undantag.

Det ska bli väldigt spännande att se i vilken utsträckning kvinnorna kommer att rösta på SD i valet 2018. Personligen tror jag att valforskarna och statsvetarna kommer att bli minst sagt överraskade. Kvinnorna har vaknat, de känner av otryggheten, orättvisorna och politikernas svek än mer än vad vi män gör. Och när kvinnorna på allvar väljer att gå till SD, då kan partiet flyga genom taket i opinionen... Kommer det att ske redan i nästa val eller 2022? Vi får se vad som händer.
Jag tror att de kan vara utländska kvinnor inom sjukvården som röstar SD. I alla fall kristna och atehister men inte muslimer. De kan nå vara avundsjuka på de nya som kommer å jobbar som får specialbehandling så att de kan ha hijab och inte skaka hand.
2017-12-16, 20:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Vad jag främst tänkte på är att jag under de typ senaste 10 åren tycker mig höra allt fler SD-sympatisörer, inte från dag till dag, men över en längre tid. Jag var mer förvånad över att du genom åren uppfattat det som precis tvärt om. Det skillnad på vad man hoppas ska ske och vad man finner sannolikt. Det är väldigt lätt att man vill se tendenser till det man hoppas ska ske. Det var lite det jag var inne på att du kanske gör?

Det finns ju en alternativ tolkning: Många (allt fler) delar SD:s problembeskrivning (och vädrar just den frågan fritt) utan att nödvändigtvis tycka att SD är ett (tillräckligt) politiskt trovärdigt parti i övrigt.

Vill man hitta en förklaring till SD:s ovanliga opinionsframgångar kan det ju förklaras rätt enkelt med att de varit ensamma med invandringskritik. Samtidigt har man folkat sig, i alla fall på ledningsnivå.

Försöker man nu konkurrera med M och S (Alliansen och vänsterblocket) och deras generalpolitik samtidigt som S och M (i första hand) bryter in på SD:s specialområde kan ju mycket hända i opinionen. Att SD ökar om de konkurrensutsätts kan ju vara mer tveksamt. (OM de konkurrensutsätts är en annan fråga, afghanbeslutet är inte ett starkt tecken på detta).
2017-12-16, 20:36
Medlem
Mellbergans avatar
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/marcus-honom-%C3%A4ter-svenska-folket-helst-julbord-hos-3948721

Marcus Oscarsson listar i detta klippet idag partiernas högsta potentiella valresultat:

KD 6%
L 8%
M 28%
C 17%

V 10%
MP 8%
S 34%

SD 25%

Jesper Börjesson blev i klippet chockad när han såg SDs bästa potentiella resultat på 25% och konstaterade att SD "just nu i alla fall ligger runt 15-16%". Jag vet ju någon som kommer få en extra chock på valnatten.

Tror dessutom att potentialen för SD valet 2018 snarare ligger på 30%. Centern kommer aldrig få 17% och sossarna kommer aldrig få 34%. Mycket tveksamt även om M skulle kunna komma i närheten av 28%. I övrigt håller jag med om siffrorna.
Senast redigerad av Mellbergan 2017-12-16 kl. 20:41.
2017-12-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/marcus-honom-%C3%A4ter-svenska-folket-helst-julbord-hos-3948721

Marcus Oscarsson listar i detta klippet idag partiernas högsta potentiella valresultat:

KD 6%
L 8%
M 28%
C 17%

V 10%
MP 8%
S 34%

SD 25%

Jesper Börjesson blev i klippet chockad när han såg SDs bästa potentiella resultat på 25% och konstaterade att SD "just nu i alla fall ligger runt 15-16%". Jag vet ju någon som kommer få en extra chock på valnatten.

Tror dessutom att potentialen för SD valet 2018 snarare ligger på 30%. Centern kommer aldrig få 17% och sossarna kommer aldrig få 34%. Mycket tveksamt även om M skulle kunna komma i närheten av 28%. I övrigt håller jag med om siffrorna.
M 28! och C17! Tror snarare 24-25 för M och 11-12 för C och 31-32 för SD.
2017-12-16, 22:57
Medlem
Tror att många här i tråden kommer bli besvikna på valnatten. M, S och KD kommer använda all vaken tid åt att locka tillbaks SD väljare. S sitter i regering, dom kommer klubba igenom någa trumfkort i vår på sds marker.

Sd blir tredje största. Flera % bättre än förra valet men inga fantasisummor, 15-20% (väldigt svårt att tro att Åkesson skulle vara missnöjd med
Det) tippar jag. Får se om jag får äta min skalp på valnatten. Tror att glappet mellan opinonsundersökningar och verkliga sympatiser planas ut allt eftersom. Återstår att se dock.,
Senast redigerad av Kent-Herbert 2017-12-16 kl. 23:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in