Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Min argumentation bygger på att det krävs en omfattande analys om man ska jämföra bostäder i olika länder med varandra eftersom det är så mycket mer än bostäderna i sig som skiljer sig åt. Olika valutor, räntor och inflation kan inte bara negligeras. Därtill kommer olika klimat och kvalitet på bostäderna mm.
Struntar man helt i detta är det helt enkelt inte samma saker man jämför.
Jag kan vidare hålla med dig om att det i princip är omöjligt att jämföra prisvärdheten mellan olika lägenheter, i synnerhet om lägenheterna i fråga befinner sig på olika kontinenter med olika skattesystem, genomsnittsinkomst, arbetsmarknad, osv…
De flesta, för att inte säga alla, ekonomiska analyser når aldrig över en nivå som som bäst kan betecknas en indikation. För att kunna komma till någon form av slutsats måste man tyvärr göra ett antal icke-önskvärda antagande.
Mina antaganden bygger på helt på kontant-principen. Vad kostar en bostad, med en viss standard, i en viss typ av område, vid ett visst tillfälle (läs vid viss valutakurs). Inget annat.
Säkerhet, skattesystem, politiskt system, Condominium vs Co-op, skolor, klimat, Gated Community, osv, osv, … lämnas därhän.