2017-12-16, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
fast herregud människa....fattar du ens vad du själv sitter och blurrar här och nu?

lite:...kvinnor förväntar sig lägre lön...därför får de lägre lön....
män förväntar sig högre och får därför högre....men det är ju ingen diskriminering som ligger bakom som förklaringsmodell..... nääää inte alls, låt mig gissa...det beror på ditt kära: biologi eller hur?

Pust, ok: Kvinnor förväntar sig ett lägre utfall i sin löneförhandling än vad män gör. Detta påverkar det faktiska utfallet. Finns en del ganska basala psykologiska förklaringsmodeller här men det tror jag du inser själv.. Detta till trots så var skillnaden mellan förväntat utfall och faktiskt utfall mindre för kvinnorna. Tänka sig?

Citat:
Ger man 2 individer olika lön för samma arbete/ tid enbart baserat på vad de har mellan benen så ÄR det diskriminering.
finns inget annat man kan skylla detta på.

Vem har sagt något annat? Du projicerar/hallucinerar nu igen.
Citera
2017-12-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Pust, ok: Kvinnor förväntar sig ett lägre utfall i sin löneförhandling än vad män gör. Detta påverkar det faktiska utfallet. Finns en del ganska basala psykologiska förklaringsmodeller här men det tror jag du inser själv.. Detta till trots så var skillnaden mellan förväntat utfall och faktiskt utfall mindre för kvinnorna. Tänka sig?

Vem har sagt något annat? Du projicerar/hallucinerar nu igen.

hahaha
Citera
2017-12-16, 17:59
Medlem
Citat:
fast herregud människa....fattar du ens vad du själv sitter och blurrar här och nu?

lite:...kvinnor förväntar sig lägre lön...därför får de lägre lön....
män förväntar sig högre och får därför högre....men det är ju ingen diskriminering som ligger bakom som förklaringsmodell.....
Kanske kommer som en överraskning för dig men begär du lägre lön så får du i regel lägre lön. Nu är det förvisso inte en könsfråga utan män som begär lägre lön får också lägre lön.
Citat:
Kvinnor har i alla tider fått lägre lön...pga faktiskt diskriminering. man har ansett att deras arbete/ tid/ fysiska svett etc. är lägre värt ( hälften) än mäns.
Nja, kvinnor har nog diskriminerades systematiskt i det förflutna men det har nog inte varit sant på åtminstone 30 år, enligt forskningen.

Citat:
Ger man 2 individer olika lön för samma arbete/ tid enbart baserat på vad de har mellan benen så ÄR det diskriminering.
finns inget annat man kan skylla detta på.
Ja, då är det ju tur att det inte är så.
Citat:
Hittar man ingen förklaring, och det fortfarande återstår en oförklarad skillnad i lön mellan 2 grupper så är det som återstår diskriminering.
Nej, för då hade man ju hittat en förklaring, nämligen diskriminering. Det finns kanske 10-15 till variabler, förutom ev. diskriminering, som vi fortfarande inte kontrollerat för. Trots det är skillnaden redan nu minimal.
Citat:
vill du heller kalle det för "kvinnohandikapp" eller "mansersättning" eller dylikt så vassegod.
Alla som seriöst anser att kön inte ska spela någon roll då man ekonomiskt ska ersätta ett utfört arbete kommer kalla en sådan oförklarad löneskillnad för diskriminering.
Kan inte du leta fram en enda vetenskaplig studie som påstår att den oförklarade löneskillnaden är ett mått på lönediskriminering? Jag har visat dig 6-7 studier som rakt ut säger att det inte är det. Det är inte så mycket begärt att du skall hitta en enda studie som stöder din ståndpunkt, eller hur?
Citera
2017-12-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skamligt
Kanske är kvinnor sämre än män helt enkelt, därför dom får lägre lön
Kvinnor som grupp är "bättre" än män på en del saker och män är "bättre" på andra. I den här frågan handlar det mer om att män och kvinnor i genomsnitt värderar saker lite olika och således fattar olika beslut. Detta i sin tur leder till olika utfall, i genomsnitt.
Citera
2017-12-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Kanske kommer som en överraskning för dig men begär du lägre lön så får du i regel lägre lön. Nu är det förvisso inte en könsfråga utan män som begär lägre lön får också lägre lön.

Nja, kvinnor har nog diskriminerades systematiskt i det förflutna men det har nog inte varit sant på åtminstone 30 år, enligt forskningen.

Ja, då är det ju tur att det inte är så.

Nej, för då hade man ju hittat en förklaring, nämligen diskriminering. Det finns kanske 10-15 till variabler, förutom ev. diskriminering, som vi fortfarande inte kontrollerat för. Trots det är skillnaden redan nu minimal.

Kan inte du leta fram en enda vetenskaplig studie som påstår att den oförklarade löneskillnaden är ett mått på lönediskriminering? Jag har visat dig 6-7 studier som rakt ut säger att det inte är det. Det är inte så mycket begärt att du skall hitta en enda studie som stöder din ståndpunkt, eller hur?

kanske borde det inte komma som en överraskning för dig...att människors förväntningar ofta bygger på realiteter, om dina manliga "buddies" får höga löner så är det vad du förväntar dig också.
Men...eftersom jag numera känner till bristerna i dina resonemang så är jag förvånad? svar nej.

Samma sorts "förväntningar" men hos den som ger lön kallas fördom/ sexism och leder ofta konkret till diskriminering.

För betalar du nyexaminerad man 800 kr mer än dito kvinna utan annat att gå på än deras kön, så är det just könsdiskriminering...
¨
Hur många ggr måste jag skriva detta uppenbara tycker du?
Citera
2017-12-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Kvinnor som grupp är "bättre" än män på en del saker och män är "bättre" på andra. I den här frågan handlar det mer om att män och kvinnor i genomsnitt värderar saker lite olika och således fattar olika beslut. Detta i sin tur leder till olika utfall, i genomsnitt.

Just...

Män har "fattat beslutet" att de och vad de arbetar med är mer värda/ värt än det som kvinnor är/gör.
De har öven "fattat beslutet" att de ska sitta i majoritet på de platser där dessa saker avgörs..

DETTA leder till olika utfall i livet för män/ kvinnor.
Senast redigerad av Merapi 2017-12-16 kl. 19:04.
Citera
2017-12-16, 19:01
Medlem
Citat:
Just...

Män har "fattat beslutet" att de och vad de arbetar med är mer värda/ värt än det som kvinnor är/gör.
De har öven "fattat beslutet" att de ska sitta i majoritet på de platser där dessa saker avgörs..

DETTA leder till lika utfall i livet för män/ kvinnor.

Men alla vet ju att det är män som bestämmer
Citera
2017-12-16, 19:25
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
vad menar du skulle finnas för skäliga skillnader mellan två kön som nyss examinerats från samma utbildning?

Men nu var det ju jag som ställde frågan.

Om du fick spekulera helt fritt (det får du för mig):
Kan det finnas skäliga anledningar till att två nyutexaminerade medlemmar i Sveriges Ingenjörer erhåller olika ingångslön?
Citera
2017-12-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Men nu var det ju jag som ställde frågan.

Om du fick spekulera helt fritt (det får du för mig):
Kan det finnas skäliga anledningar till att två nyutexaminerade medlemmar i Sveriges Ingenjörer erhåller olika ingångslön?

Visst, om den ena genomgått examen med bländande resultat och den andre haltat sig igenom med nöd och näppe.

men! den skillnaden finns mellan individer men går alltså inte se mellan könen...
Citera
2017-12-16, 20:27
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Hur många ggr måste jag skriva detta uppenbara tycker du?
Tills du kan backa upp det du skriver med fakta som bevisar det du säger ......
Citera
2017-12-17, 10:03
Medlem
Citat:
Just...

Men att kvinnor är bättre än män på universitetsutbildningarna säger inte allt om hur de presterar på en arbetsplats. Att klara en utbildning och att prestera i verkligheten är sällan samma sak och därför går det inte att säga att det ena automatiskt ger det andra.
Citera
2017-12-17, 12:26
Medlem
Citat:
Just...

Haha, jag glömmer av att du är en raging kommunist. Du tror på allvar att det sitter en grupp män på regeringskansliet och beslutar om lönerna i samhället. Du tror inte på att sådana tramsiga saker som tillgång och efterfrågan, produktivitet och lönsamhet etc. ligger till grund för lönesättningen.

Hur kommer det sig att kvinnor som gör samma val som män tjänar lika mycket som män och män som samma val som kvinnor lika tjänar lika mycket som kvinnor? Varför tjänar kvinnor inte bättre när de har kvinnliga chefer? Varför har inte kvinnor som startar företag bara kvinnliga medlemmar i sin styrelser? Varför tjänar lesbiska kvinnor mycket mer pengar än heterosexuella kvinnor och varför tjänar homosexuella män mycket mindre än heterosexuella män?

Ja, olika beslut leder till olika utfall men detta gäller båda könen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in