2017-12-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Vad är det som bestämmer folks vilja att ta en viss summa betalt för en andrahandsuthyrning? Avkastning på vad motsvarande kapitalet vore om man sålde ställt mot risk och avgift. Andra faktorer som att man vill undvika kostnader under en kortare tid när man inte bor hemma finns också.
Ser ut som vi verkligen får ta detta från grunden.

* Antag att du har en lägenhet och avser hyra ut den.
* Och jag har intresse av att hyra en lägenhet.

Fall A) du begär högre hyra än dina konkurrenter. Jag hyr av en av dina konkurrent och du står med utgifter men inga intäkter.

Fall B) min betalvilja är lägre än mina konkurrenters. Jag blir utan boende och du hyr ut till en av mina konkurrenter.

Ditt prat är kliniskt rent från det som avgör. I vilket av fallen A) och B) har dina utgifter någon som helst betydelse för nivån.

På lång sikt och på en fri marknad så kommer hyresnivån att sättas av kostnaderna för det som hyresvärden levererar. Men där är vi inte.
2017-12-16, 14:05
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Den här gillar jag, Termometergatan 41 i Länsmansgården, Göteborg:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lansmansgarden-goteborgs-kommun-termometergatan-41-13038716

"Nuvarande ägare tillträdde i maj 2017 vilket gör huset nästintill obebott."

Driften endast 27000 om året.

Området ligger nära gamla riksgränsen mot Norge och har historia, för några år sedan råkade en ung flicka vid namn Elin Krantz stiga av vagnen här på fyllan och träffade då en otrevlig bekantskap. I övrigt kan nämnas att området ligger i krig med Biskopsgården och att polisen inte åker ensam till området. Givetvis upptaget på listan över särskilt utsatta områden. Men därför är ju priset också bara 4.6 miljoner.

Vilket kap!

Om man lägger ihop deras inkomster, så endast runt 11 nettoårslöner för ett par med medellön.

Nu snackar man ju hela tiden bruttolöner när man pratar skuldkvot etc vilket ju egentligen är helt irrelevant. Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan bostadspriser och nettolöner jämfört med andra länder och städer. Som bekant så har vi ju rätt kraftiga skatter i detta landet..

Det var någon som pratade om importen från Kina och den lär knappast avstanna. Kina drar precis som alla andra länder på sig enorma skulder, men till skillnad från andra så investerar man enorma summor i infrastruktur, AI, robotar osv. Bl a så försöker man återuppbygga "the silk road" (inte den gamla darknetsidan då, även om det hade vart fint) där man bl a bygger hamnar, kanaler och en ny järnväg med direktförbindelse mellan Kina och Nederländerna, sök på "one belt one road" för mer info. Detta kommer göra att det blir ännu enklare att frakta saker och man kan även frakta saker som idag kan vara svårt att få på en båt. Vi kanske äntligen kan få lite konkurrens när det kommer till byggmaterial, det finns väl inte ett flerbostadshus som är byggt under de tio senaste åren som inte har gips från KnaufDanogips eller Gyproc i sig t ex. Kineserna har väl inte gjort annat än att bygga hus senaste decennierna, så kompetensen lär finnas.

Det kommer även att bli intressant att se alla dessa kataloghus av tveksam kvalitet om 10-15 år, det finns nog många dolda fel i stil med de enstegstätade putsfasaderna. Generellt så är det extremt mycket inkompetens i byggbranschen just nu då den påtvingade högkonjunkturen gör att även de som i en normal värld hade fått packa ihop kan göra pengar. Arkitekter, konstruktörer osv vill inte tacka nej till jobb utan anställer alla de kan få tag i oavsett om det är någon nyanländ syrier eller en person direkt från en yrkeshögskola någonstans (inget ont om det, men man är knappast redo för det ansvar man ges i nuläget). Detta leder till många som inte har en aning om vad de håller på med, och byggarna är nöjda så länge de får ett bygglov och något som kan likna en bygghandling. Så ännu en faktor att ha med i beräkningen för alla de som köpt en ny villa eller en nyproducerad bostadsrätt de senaste åren.
2017-12-16, 14:36
Avslutad
Uppdaterar

Manuellt härlett från booli.se:s visade slutbud* för ettor och tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 96,3
sep: 93,9
okt: 89,1
nov: 86,9
1-16 dec: 84,4

Kungsholmen
aug: 95,4
sep: 91,4
okt: 88,0
nov: 85,9
1-16 dec: 82,2

Vasastan+Östermalm
aug: 104,6
sep: 101,5
okt: 99,7
nov: 95,5
1-16 dec: 92,2

Bromma
aug: 65,6
sep: 60,8
okt: 57,3
nov: 55,0
1-16 dec: 54,7

Solna
aug: 63,7
sep: 63,1
okt: 59,3
nov: 57,2
1-16 dec: 57,6

Sundbyberg
aug: 63,6
sep: 62,7
okt: 62,8
nov: 59,6
1-16 dec: 57,0

Järfälla
aug: 42,8
sep: 43,5
okt: 37,3
nov: 36,1
1-16 dec: 32,7

Täby
aug: 52,7
sep: 46,8
okt: 43,2
nov: 39,3
1-16 dec: 47,3

Uppsala
aug: 48,8
sep: 44,9
okt: 42,1
nov: 39,8
1-16 dec: 38,7

Hammarby Sjöstad (här ej inkluderat i Södermalm)
aug: 73,1
sep: 75,0
okt: 69,3
nov: 68,8
1-16 dec: 73,5

Nacka
aug: 60,3
sep: 55,8
okt: 48,4
nov: 50,5
1-16 dec: 52,0

*Oklart i vad mån slutbud också blivit slutpris.
2017-12-16, 14:40
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Nu snackar man ju hela tiden bruttolöner när man pratar skuldkvot etc vilket ju egentligen är helt irrelevant. Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan bostadspriser och nettolöner jämfört med andra länder och städer. Som bekant så har vi ju rätt kraftiga skatter i detta landet..

Riksbanken talar om nettolöner när de talar om skuldkvot och även FI använder för det mesta nettolöner i deras rapporter och grafer. Det är nog bara i samband med amorteringskravet som bruttolöner använts.

En aktuell och intressant rapport från Riksbanken från november:
http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/Ekonomiska_kommentarer/2017/rap_ek_kom_nr6_171121_sve.pdf

Finansinspektionens rapport om Den svenska bolånemarknaden från i våras:
http://www.fi.se/contentassets/2a4665e04627420880e4af1c771a11fe/bolan_2017ny3.pdf

Eftersom man använder nettolöner är alltså skuldsättningen värre än många anar.
2017-12-16, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Är du helt feltillverkad eller? Du visar ett jävla ruckel ute på landet, som iof ligger i länet men är inte detta jag berörde. Ett brf går omkring 40tkr/kvm i barkarbystaden. Har du varit i barkarbystaden? Barkarbystaden är Norra Europas största byggprojekt. Man bygger en medelstor stad där. Vet du hur omgivningen ser ut? Det är omringat av Akalla, Husby, Hjulsta, Rinkeby, Tensta.. Säg mig vem vilka 30-50 tusen nya invånare som ska ha råd med de kvadratmeter priserna som inte varit inne på marknaden? Och varför ska de flytta till en stadsdel omgiven av några av de sämsta delarna av landet? Dessutom är varannat hus hyresrätter i barkarbystaden princip.

Arkiverar du kunddokumentation på banken eller?
Ja barkabystaden är det milt uttryckt mest spekulativa bostadsutvecklingsprojektet vi har sett i Sverige på väldigt väldigt länge.
Vi snackar om ett ocharmigt fd flygfält omringat av misslyckade förorter som man förväntar sig ska blomstra eftersom man drar dit tunnelbana och satsar på pendeltågen med en ny knutpunkt.
2017-12-16, 15:23
Avslutad
Trevligt att inflyttningsdatum nu spikats. Den 1 februari börjar inflyttningarna till Prime Livings studentboenden i Spånga. Totalt ska 1 100 boenden färdigställas där (2018?).

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=138062

98 boenden verkar det handla om i denna etapp som kan bokas 14-17 december. Hyran verkar som vanligt för nyproduktion att va hög (6 900 kr för 28 m2), men den saken kommer marknaden att ta hand om under kommande år. Ingen kan klandras för att man i nuläget tar ut den hyra man kan.

"Alla lägenheter på 28 kvm har balkong och en planlösning som gör det möjligt att bo två personer."
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-16 kl. 15:36.
2017-12-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Trevligt att inflyttningsdatum nu spikats. Den 1 februari börjar inflyttningarna till Prime Livings studentboenden i Spånga. Totalt ska 1 100 boenden färdigställas där (2018?).

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=138062

98 boenden verkar det handla om i denna etapp som kan bokas 14-17 december. Hyran verkar som vanligt för nyproduktion att va för hög (6 900 kr för 28 m2), men den saken kommer marknaden att ta hand om under kommande år. Ingen kan klandras för att man i nuläget tar ut den hyra man kan.

"Alla lägenheter på 28 kvm har balkong och en planlösning som gör det möjligt att bo två personer."

6900kr för 28 kvm! Med krav på max 2 personer, måste vara student, får inte röka, inte ha husdjur.
Det är högre månadskostnad än vad jag har för min nyligen inköpta centrala 2:a BR i gbg, om jag räknar bort amorteringen. Amorteringen är ingen kostnad utan ett sparande som den minnesgode läsaren säkert minns

Frågan är då: har jag betalat orimligt högt pris för mitt boende? Alternativen är i mina ögon desto sämre!
2017-12-16, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Ja barkabystaden är det milt uttryckt mest spekulativa bostadsutvecklingsprojektet vi har sett i Sverige på väldigt väldigt länge.
Vi snackar om ett ocharmigt fd flygfält omringat av misslyckade förorter som man förväntar sig ska blomstra eftersom man drar dit tunnelbana och satsar på pendeltågen med en ny knutpunkt.
Ja, Barkarbystaden är nog den typ av marginalområde där den siste byggaren i princip kommer att få marken gratis mot att han lovar att bygga. Där kan vi då till slut komma att få se BoKlok bygga ettor som säljs för 695 000 kr och tvåor för 995 000 kr (som i Angered idag). Eller då polska/baltiska bolag som bygger ännu billigare.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-16 kl. 16:01.
2017-12-16, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barkillen
6900kr för 28 kvm! Med krav på max 2 personer, måste vara student, får inte röka, inte ha husdjur.
Det är högre månadskostnad än vad jag har för min nyligen inköpta centrala 2:a BR i gbg, om jag räknar bort amorteringen. Amorteringen är ingen kostnad utan ett sparande som den minnesgode läsaren säkert minns

Frågan är då: har jag betalat orimligt högt pris för mitt boende? Alternativen är i mina ögon desto sämre!
Som hyresgäst är du 100% försäkrad mot den priskrasch som nu pågår. Som BR-ägare är du 100% exponerad mot den priskrasch som nu pågår. Varje nybygge är "bad news" för BR-ägare, men "good news" hyresgäster, och för Sverige.

Min tes är alltså, att boendet i dessa kinesiska containrar kommer att bli billigare framöver när utbudet ökat. Däremot ska de idag, momentant, givetvis ta ut så mycket hyra som marknaden kan svälja. Vill de hyra ut 98 lägenheter så ska hyran i idealfallet va satt så högt att de bara får 98 intressenter.

Alla andrahandsuthyrare i innerstan tar givetvis också ut så mycket de kan i hyra, och kommer också de att få anpassa sig till en ny verklighet nu när utbudet ökar. Inget konstigt med att marknadshyrorna faller framöver. Det är lika naturligt som att BR-priserna faller.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-16 kl. 16:09.
2017-12-16, 15:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu har väl HM haft nätförsäljning i massor med år. Minst 10 iaf.
Jo, men det är en helt annan konkurrens där, lägre marginaler och nya aktörer som verkar vara vassare på just näthandel. Det är inte alltid så lätt att hänga med i teknikutvecklingen och stora teknikskiften, se bara på Kodak till exempel. Trots att de var tvåa på digitalkamera-pucken, fick de aldrig till det, utan konkade till slut.
2017-12-16, 15:57
Avslutad
På tal om HM och e-handel så ser vi allt mer konverteringar av centralt belägna näringsytor till bostadsytor. Ökat utbud av bostäder även den vägen alltså.

I e-handelns tidevarv är ett varuhus bara ett lager. Och det finns ingen anledning att ha ett lager mitt i stan.

Visst finns det motsatta trender också, som att IKEA öppnar mer centralt belägna minivaruhus, men generellt så flyttar varulagringen ut från stadscentra.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-16 kl. 16:06.
2017-12-16, 16:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men det är en helt annan konkurrens där, lägre marginaler och nya aktörer som verkar vara vassare på just näthandel. Det är inte alltid så lätt att hänga med i teknikutvecklingen och stora teknikskiften, se bara på Kodak till exempel. Trots att de var tvåa på digitalkamera-pucken, fick de aldrig till det, utan konkade till slut.

Ja och det finns fler faktorer som kan spela med här, om man nu tar steget att börja handla kläder på nätet öppnas en flora av olika alternativ, kanske är det då inte HM-kläder som alla andra har man är mest intresserad av. Kanske blir det i högre utsträckning för svensk del, lite mer exklusiva och udda märken som vinner mark. Det som i svenska butiker inte går att få tag på eller som kostar för mycket blir nu tillgängligt till rimligare priser.

Exakt vilken eller vilka faktorer som gör att HM har missgynnats av detta kan säkert diskuteras hur mycket som helst men faktum kvarstår att de har tappat pga näthandeln, och det går inte att dra slutsatsen att det visar att folk inte har råd med HM. Det är nog mer sannolikt det rakt motsatta, folk har råd med mer exklusiva märken.

Däremot kan man förstås se att hela trenden med näthandel kan slå mot butiksfastigheter för att koppla det närmare till topic.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-12-16 kl. 16:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in