2017-12-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Handeln håller redan på att förlora mot Kina när 160 000 paket OM DAGEN anländer därifrån just nu, nästa år beräknas denna siffra vara 200 000 paket.
Clas Ohlson aktien har rasat närmare 36% i år, folkaktien HM är ner 30%, varför köpa på fina gatan när du kan köpa direkt av tillverkaren för halva priset?
Shoppingmall döden kommer bli ett begrep på allas läppar.
Det här är något som förundrar mig. Du har tull samt 25% moms på all import och ändå verkar det löna sig jämfört med att handla i Sverige. Undrar när Magda inför en allmän e-handelsavgift på 50% för att komma åt det här så jobben stannar i Sverige. Säger inte att jag tycker detta är rätt men dom har ju just tvingat den del av folket som jobbar att jobba 3 år längre så e-handelsavgift är säkert nästa steg. Då kan man ju även i viss mån komma åt dom som beställer vitvaror från EU för att komma runt kemikalieskatten. Men att stoppa e-handlen vore ju säkert en dröm för fastighetsägarna så handeln blir kvar.
2017-12-16, 12:01
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Fascinerande att så många i tråden inte verkar ha en aning om hur prisfallet på bostäder kommer att slå hårt mot hela ekonomin. På något sätt tror dom att allt annat kommer vara lika och att dom kommer kunna hyra ut sina ettor i centrala Stockholm för 15 000 i månaden.
Konsekvenserna av att lyfta bort 200-300 miljarder ur ekonomin när BNP är ca 4400 miljarder kommer vara förödande.

Arbetslösheten kommer gå genom taket när byggena slår på storbromsen och småknickarna går i konkurs. Kvar på de få byggen som finns kommer polackerna bli, resten får sparken. Köpkraften och skattekraften urholkas med sådan kraft att statsskulden kommer skena, detta i ett läge när idioten Ingves redan sitter på mer än 50% av statsobligationerna.
Handeln håller redan på att förlora mot Kina när 160 000 paket OM DAGEN anländer därifrån just nu, nästa år beräknas denna siffra vara 200 000 paket.
Clas Ohlson aktien har rasat närmare 36% i år, folkaktien HM är ner 30%, varför köpa på fina gatan när du kan köpa direkt av tillverkaren för halva priset?

Samtidigt fylls landet på med 100000 personer per år varav 50% inte kommer komma i arbete på minst 10 år eller mer. Detta sker samtidigt som den svenska skolan nu börjar släppa ifrån sig de sämst utbildade kullarna på flera generationer, med sämst utbildning menar jag kunskapsnivån.
Inga stora svenska hi-tech bolag skapas och de få som finns går med miljardförlust, läs Spotify.
Ändå sitter det folk här som inte tror att ett boprisfall kommer påverka dom, historekunskapen verkar vara helt frånvarande.
Mycket bra sammanfattning!
För på lite sikt är det så mycket mer än bara, räntan och amorteringskrav som kommer att påverka bostädernas värde.
2017-12-16, 12:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Fascinerande att så många i tråden inte verkar ha en aning om hur prisfallet på bostäder kommer att slå hårt mot hela ekonomin. På något sätt tror dom att allt annat kommer vara lika och att dom kommer kunna hyra ut sina ettor i centrala Stockholm för 15 000 i månaden.
Konsekvenserna av att lyfta bort 200-300 miljarder ur ekonomin när BNP är ca 4400 miljarder kommer vara förödande.

Arbetslösheten kommer gå genom taket när byggena slår på storbromsen och småknickarna går i konkurs. Kvar på de få byggen som finns kommer polackerna bli, resten får sparken. Köpkraften och skattekraften urholkas med sådan kraft att statsskulden kommer skena, detta i ett läge när idioten Ingves redan sitter på mer än 50% av statsobligationerna.

Samtidigt fylls landet på med 100000 personer per år varav 50% inte kommer komma i arbete på minst 10 år eller mer. Detta sker samtidigt som den svenska skolan nu börjar släppa ifrån sig de sämst utbildade kullarna på flera generationer, med sämst utbildning menar jag kunskapsnivån.
Inga stora svenska hi-tech bolag skapas och de få som finns går med miljardförlust, läs Spotify.
Ändå sitter det folk här som inte tror att ett boprisfall kommer påverka dom, historekunskapen verkar vara helt frånvarande.

Jag känner mig inte träffad, och jag vet inte vilka du tycker bör känna sig träffade. Det är många som har skrivit att prisökningen har fått folk att känna sig rika och därmed höja lån eller låta bli att amortera, för att istället konsumera mera och investera/spekulera mera. Mindre konsumtion, parat med försäljning av andra objekt man investerat/spekulerat/konsumerat i kommer förstås få ekonomin att gå ned.

Stat och kommun kommer att bli tvungna att göra nedskärningar och skattehöjningar.

Jag är helt säker på att jag och många fler har skrivit detta flera gånger.
2017-12-16, 12:12
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Ja, det är skrämmande hur Sverige ser ut idag! Som "fjortis" i slutet av sjuttiotalet minns jag hur unga skolungdomar skämtade med varandra om hur tråkigt det skulle vara att i framtiden bara bli en "Svensson" med bara radhus, Volvo och husvagn. Ingen ville bli en sådan Svensson! Alla trodde/ville ha mer!

Sen kom 80-talet! Hör och häpna! Det (källa mig själv, mitt minne) debatterades i tidningarna/TV hur ohälsosamt det är att bo i en etta! Inte hygieniskt, dålig luft och svårstädat enligt dåtida undersökningar, så därför spåddes det att det då i "framtiden" enbart som minst skulle byggas 2r, men att ok att bygga i undantagsfall ettor för studenter som har dåligt med pengar.

Nu 30 år senare har vi facit i hand! Facit= Det gick åt helvete!
2017-12-16, 12:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Det här är något som förundrar mig. Du har tull samt 25% moms på all import och ändå verkar det löna sig jämfört med att handla i Sverige. Undrar när Magda inför en allmän e-handelsavgift på 50% för att komma åt det här så jobben stannar i Sverige. Säger inte att jag tycker detta är rätt men dom har ju just tvingat den del av folket som jobbar att jobba 3 år längre så e-handelsavgift är säkert nästa steg. Då kan man ju även i viss mån komma åt dom som beställer vitvaror från EU för att komma runt kemikalieskatten. Men att stoppa e-handlen vore ju säkert en dröm för fastighetsägarna så handeln blir kvar.
De jobb som e-handeln tar är butiksbiträdenas, HM´s kläder sys i Asien och i länder utanför Europa redan idag.
2017-12-16, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag känner mig inte träffad, och jag vet inte vilka du tycker bör känna sig träffade. Det är många som har skrivit att prisökningen har fått folk att känna sig rika och därmed höja lån eller låta bli att amortera, för att istället konsumera mera och investera/spekulera mera. Mindre konsumtion, parat med försäljning av andra objekt man investerat/spekulerat/konsumerat i kommer förstås få ekonomin att gå ned.

Stat och kommun kommer att bli tvungna att göra nedskärningar och skattehöjningar.

Jag är helt säker på att jag och många fler har skrivit detta flera gånger.
Jo vi är ett gäng som påpekat det och det orimliga att belåna sig med miljontals kronor som inte ens skulle amorteras bort utan skulderna skulle föras vidare och vidare och vidare.
Orsaken till dagens orimliga situation är de lättvindig lånereglerna på 00 talet.
2017-12-16, 12:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Jag tror tvärtom att de som kommer försvinna till stor del är polacker och balter, det lär vara runda slängar 10.000 st byggjobbare som åker hem.
Sen kommer ett gäng svenska byggjobbare förlora jobben med, och det dras ned på husfabrikanter, trävaruhandel, sågverk, mäklare, inredare, inredningsbutiker etc etc.
Den stora bromsen är inte att 40.000-50.000 st blir arbetslösa utan att vi övriga drar ned vår konsumtion kraftigt.
2017-12-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, problemet är att 90% av borätterna tecknas av spekulanter och prisnivån är för hög för vanliga personer, dvs man kan aldrig få lån för en sådan dyr bostadsrätt.
Stämmer det verkligen? Eller är det någon vandringssägen.

Jag tittade hos Booli för att se hur mycket av Rinkebyterrassen som omsatts. Jag hittade (till min förvåning) bara ett enda objekt. Nu vet jag inte hur mycket som färdigställts, men mer än en lägenhet borde det vara. Och på Hemnet hittade jag bara en annons som verkade vara försäljning av privatperson (dvs inte ordinarie nyproduktionsförsäljning).

Inte ser det ut att vara några 90% spekulanter iaf.

------------------------------
Om prisnivån är för hög så borde de vara osäljbara. Och BRF och spekulanter sitta fast med dessa. Men stämmer det med verkligheten?
2017-12-16, 12:30
Bannlyst
Citat:

Känner mig heller inte träffad. Problemet hela tiden är bankmupparna i tråden som försvarar bankerna och påstår att Sverige går bra. Hela ekonomin är ju förljugen. Klart det slår tillbaka till slut.
2017-12-16, 12:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jo vi är ett gäng som påpekat det och det orimliga att belåna sig med miljontals kronor som inte ens skulle amorteras bort utan skulderna skulle föras vidare och vidare och vidare.
Orsaken till dagens orimliga situation är de lättvindig lånereglerna på 00 talet.

Kan du förklara närmare hur du tänker, varför är det orimligt att INTE efterlämna ett arv på en massa miljoner? Varför är det inte rimligt att lånen kvittas mot tillgångarna när man dör så att det bara blir någon enstaka miljon i arv?
2017-12-16, 12:36
Medlem
Den här gillar jag, Termometergatan 41 i Länsmansgården, Göteborg:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lansmansgarden-goteborgs-kommun-termometergatan-41-13038716

"Nuvarande ägare tillträdde i maj 2017 vilket gör huset nästintill obebott."

Driften endast 27000 om året.

Området ligger nära gamla riksgränsen mot Norge och har historia, för några år sedan råkade en ung flicka vid namn Elin Krantz stiga av vagnen här på fyllan och träffade då en otrevlig bekantskap. I övrigt kan nämnas att området ligger i krig med Biskopsgården och att polisen inte åker ensam till området. Givetvis upptaget på listan över särskilt utsatta områden. Men därför är ju priset också bara 4.6 miljoner.
2017-12-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Du har 90% lån på en lägenhet som var värd 6 miljoner, men banken ser att deras säkerhet har sjunkit i värde (kanske till 3 miljoner) och vill öka räntan på ditt lån för att täcka upp för säkerhetens (lägenhetens) lägre värde. Det är väl så det funkar?
Nej, det är inte så det fungerar.

Det som händer är att folk ska flytta och köpt en ny bostad och har ca 3 mån på sig att sälja befintlig.
Och då säljer dom till den som pyntar bäst.

Inget konstigt i det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in