Citat:
Ursprungligen postat av
biljon
Fascinerande att så många i tråden inte verkar ha en aning om hur prisfallet på bostäder kommer att slå hårt mot hela ekonomin. På något sätt tror dom att allt annat kommer vara lika och att dom kommer kunna hyra ut sina ettor i centrala Stockholm för 15 000 i månaden.
Konsekvenserna av att lyfta bort 200-300 miljarder ur ekonomin när BNP är ca 4400 miljarder kommer vara förödande.
Arbetslösheten kommer gå genom taket när byggena slår på storbromsen och småknickarna går i konkurs. Kvar på de få byggen som finns kommer polackerna bli, resten får sparken. Köpkraften och skattekraften urholkas med sådan kraft att statsskulden kommer skena, detta i ett läge när idioten Ingves redan sitter på mer än 50% av statsobligationerna.
Handeln håller redan på att förlora mot Kina när 160 000 paket OM DAGEN anländer därifrån just nu, nästa år beräknas denna siffra vara 200 000 paket.
Clas Ohlson aktien har rasat närmare 36% i år, folkaktien HM är ner 30%, varför köpa på fina gatan när du kan köpa direkt av tillverkaren för halva priset?
Shoppingmall döden kommer bli ett begrep på allas läppar.
Samtidigt fylls landet på med 100000 personer per år varav 50% inte kommer komma i arbete på minst 10 år eller mer. Detta sker samtidigt som den svenska skolan nu börjar släppa ifrån sig de sämst utbildade kullarna på flera generationer, med sämst utbildning menar jag kunskapsnivån.
Inga stora svenska hi-tech bolag skapas och de få som finns går med miljardförlust, läs Spotify.
Ändå sitter det folk här som inte tror att ett boprisfall kommer påverka dom, historekunskapen verkar vara helt frånvarande.
Ja, det är skrämmande hur Sverige ser ut idag! Som "fjortis" i slutet av sjuttiotalet minns jag hur unga skolungdomar skämtade med varandra om hur tråkigt det skulle vara att i framtiden bara bli en "Svensson" med bara radhus, Volvo och husvagn. Ingen ville bli en sådan Svensson! Alla trodde/ville ha mer!
Sen kom 80-talet! Hör och häpna! Det (källa mig själv, mitt minne) debatterades i tidningarna/TV hur ohälsosamt det är att bo i en etta! Inte hygieniskt, dålig luft och svårstädat enligt dåtida undersökningar, så därför spåddes det att det då i "framtiden" enbart som minst skulle byggas 2

r, men att ok att bygga i undantagsfall ettor för studenter som har dåligt med pengar.
Nu 30 år senare har vi facit i hand! Facit= Det gick åt helvete!