Citat:
Ursprungligen postat av
pillenotten
Jag har haft 2 STS´er serie 1 och 2, båda med Northstar motorn och tror det var samma arrangemang på båda (bara den första som gick sönder) I övrigt jäkla trevlig och problemfri bil
Citat:
Ursprungligen postat av
volvo 240
Kollade upp det där och minns inte exakt när de ändrade men hursom så är majoriteten av Northstarmotorer itne sådär med startmotorn.
Ja, jag har haft min DeVille i snart fem år och är helt fruktansvärt nöjd och varje gång jag är ute så får jag den där nöjdhetskänslan som man får när man nyss köpt en bil. I denna så sitter den känslan kvar.
Och en jävla kvalitet på grejjerna med. Allt är totalt knäpptyst när man är ute tex och inga trasiga inredningsdetaljer el reglage. Det efter 21 år och 28k mil. Kvalitet rakt igenom. Så några enstaka idiotlösningar står man mer än gärna ut med.
Citat:
Ursprungligen postat av
pillenotten
Tror mina var -95 resp -99, den äldsta hade gått 23.000 när jag sålde, den andra 16+
Citat:
Ursprungligen postat av
volvo 240
Åkt STS en gång oc h den är lite för europiserad för min smak med delade säten golvspak etc. Men föredrar man sportsedanutseende förelyxsedanutseende så är det ju en nobrainer att köpa STS istf BMW el Merca. Finns ju ända upp till 2011or så man kan ju hitta ganska nya lågmilare.
Åkte nyligen en rätt ny BMW 528i och STSen är både snabbare tttystare och bekvämare. Och framförallt snyggare.
Citat:
Ursprungligen postat av
pillenotten
Nu är vi väl inne på OT big time - men förutom att dom går som skållade troll, så var bränsleförbrukningen ytter modest för 300+hästar och tung bil - dyr försäkring dock!
Kan inte säga att jag känner igen era uttalanden om Cadillac DeVille i modernare tid. De bör ju dessutom inte jämföras med en BMW 5-serie utan en mer korrekt jämförelse bör vara med BMW 7-serie, och mot den har en Deville från samma årsmodeller inte en chans på nästan en enda punkt.
Jämfört med BMW 7-serie (och en 740i/iL bör vara den naturligaste att jämföra med) så har DeVille/DTS mycket sämre kvalitet på nästan allt, i synnerhet vad gället inredningen. Den är inte i närheten lika tyst, sämre väghållning, klenare motor, sämre acceleration, sämre layout och ergonomi på många saker i interiör och förarplats, enklare primitivare säten, enklare sämre skinnkvalitet etc etc.
Bensinförbrukningen i de båda är snarlik med lite fördel till DeVille/DTS som är en trevlig bil på många sätt, tyst bekväm hyfsat rymlig och med ett i jämförelse bra pris då BMW 7-serie i lämpligt konkurrerande utförande är betydligt dyrare.
Det finns även flera ganska korkade lösningar på DeVille/DTS precis som det finns på de flesta bilar, varav i alla fall en är nästan tragikomisk även om det då rör sig om en sak installerad av svensk generalagent.