2017-12-01, 21:27
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ang Cadillac-startmotorn så var det bara några varianter av motorn där det satt så, tyvärr på min egna Deville.

Och jar ett till korkat bidrag från Cadillac. För er som inte vet så är ju Northstarmotorn en tvärställd v8. Iadf för att byta oljetrågspackning måste man bla lossa motorn från lådan vilket ju är krångligt minst sagt inte minst pga att motorn är tvärställd.

Annars, touchdisplayer i bilar. Känns riktigt trafikosäkert om folk börjar pilla på det medans bilen rullar. Därför mkt bättre med normala reglage då man enkelt känner rätt retglage till det man nu vill ställa in utan att behöva ta ögonen från vägen. Och även om man skulle behöva snegla snabbt så är det säkrare med knappar på alla sätt.

Finns ju en anledning till att mobilanvändade och liknande helt förbjuds under körning efter årskiftet. Touch i bilar känns som en gimmick bara som inte har några egentliga fördelar. Ska hursomhelst inte användas under körning.
Jag har haft 2 STS´er serie 1 och 2, båda med Northstar motorn och tror det var samma arrangemang på båda (bara den första som gick sönder) I övrigt jäkla trevlig och problemfri bil
Citera
2017-12-01, 22:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Jag har haft 2 STS´er serie 1 och 2, båda med Northstar motorn och tror det var samma arrangemang på båda (bara den första som gick sönder) I övrigt jäkla trevlig och problemfri bil
Kollade upp det där och minns inte exakt när de ändrade men hursom så är majoriteten av Northstarmotorer itne sådär med startmotorn.

Ja, jag har haft min DeVille i snart fem år och är helt fruktansvärt nöjd och varje gång jag är ute så får jag den där nöjdhetskänslan som man får när man nyss köpt en bil. I denna så sitter den känslan kvar.
Och en jävla kvalitet på grejjerna med. Allt är totalt knäpptyst när man är ute tex och inga trasiga inredningsdetaljer el reglage. Det efter 21 år och 28k mil. Kvalitet rakt igenom. Så några enstaka idiotlösningar står man mer än gärna ut med.
Citera
2017-12-01, 22:53
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Kollade upp det där och minns inte exakt när de ändrade men hursom så är majoriteten av Northstarmotorer itne sådär med startmotorn.

Ja, jag har haft min DeVille i snart fem år och är helt fruktansvärt nöjd och varje gång jag är ute så får jag den där nöjdhetskänslan som man får när man nyss köpt en bil. I denna så sitter den känslan kvar.

Och en jävla kvalitet på grejjerna med. Allt är totalt knäpptyst när man är ute tex och inga trasiga inredningsdetaljer el reglage. Det efter 21 år och 28k mil. Kvalitet rakt igenom. Så några enstaka idiotlösningar står man mer än gärna ut med.
Tror mina var -95 resp -99, den äldsta hade gått 23.000 när jag sålde, den andra 16+
Citera
2017-12-01, 23:53
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Tror mina var -95 resp -99, den äldsta hade gått 23.000 när jag sålde, den andra 16+
Åkt STS en gång oc h den är lite för europiserad för min smak med delade säten golvspak etc. Men föredrar man sportsedanutseende förelyxsedanutseende så är det ju en nobrainer att köpa STS istf BMW el Merca. Finns ju ända upp till 2011or så man kan ju hitta ganska nya lågmilare.

Åkte nyligen en rätt ny BMW 528i och STSen är både snabbare tttystare och bekvämare. Och framförallt snyggare.
Citera
2017-12-02, 00:01
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Åkt STS en gång oc h den är lite för europiserad för min smak med delade säten golvspak etc. Men föredrar man sportsedanutseende förelyxsedanutseende så är det ju en nobrainer att köpa STS istf BMW el Merca. Finns ju ända upp till 2011or så man kan ju hitta ganska nya lågmilare.

Åkte nyligen en rätt ny BMW 528i och STSen är både snabbare tttystare och bekvämare. Och framförallt snyggare.
Nu är vi väl inne på OT big time - men förutom att dom går som skållade troll, så var bränsleförbrukningen ytter modest för 300+hästar och tung bil - dyr försäkring dock!
Citera
2017-12-02, 10:17
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
Nu är vi väl inne på OT big time - men förutom att dom går som skållade troll, så var bränsleförbrukningen ytter modest för 300+hästar och tung bil - dyr försäkring dock!

Kan inte säga att jag känner igen era uttalanden om Cadillac DeVille i modernare tid. De bör ju dessutom inte jämföras med en BMW 5-serie utan en mer korrekt jämförelse bör vara med BMW 7-serie, och mot den har en Deville från samma årsmodeller inte en chans på nästan en enda punkt.

Jämfört med BMW 7-serie (och en 740i/iL bör vara den naturligaste att jämföra med) så har DeVille/DTS mycket sämre kvalitet på nästan allt, i synnerhet vad gället inredningen. Den är inte i närheten lika tyst, sämre väghållning, klenare motor, sämre acceleration, sämre layout och ergonomi på många saker i interiör och förarplats, enklare primitivare säten, enklare sämre skinnkvalitet etc etc.

Bensinförbrukningen i de båda är snarlik med lite fördel till DeVille/DTS som är en trevlig bil på många sätt, tyst bekväm hyfsat rymlig och med ett i jämförelse bra pris då BMW 7-serie i lämpligt konkurrerande utförande är betydligt dyrare.

Det finns även flera ganska korkade lösningar på DeVille/DTS precis som det finns på de flesta bilar, varav i alla fall en är nästan tragikomisk även om det då rör sig om en sak installerad av svensk generalagent.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-12-02 kl. 10:30.
Citera
2017-12-02, 10:32
Medlem
Lancia a112 1984.
Är den roligaste och sämsta bil jag ägt.
Exempel på toklösningar

Veven till sidorutan satt för långt fram på dörren så man kunde inte få runt den utan att öppna dörren, den tog i stolpen...

Ett reglage för kall luft och ett för varm luft.

Reglaget för fläkten satt dold på sidan av mittkonsolen bredvid gaspedalen

Radion satt monterad under en lucka lodrätt under vindrutan. Man kunde alltså inte se vilken kanal man valde utan att stanna bilen och stå utanför och kika in utifrån.

Och ja mittkonsolen var helt tom utom de två spakarna för kall och varm luft. Det fanns gott om plats för både radio och fläktreglage på en funktionell plats, men nej.....
Citera
2017-12-02, 13:11
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Jag tycker iaf det är smidigare att regnsensorn alltid är på om man har valt auto då.. Då slipper man ju bry sig om att röra reglaget alls. Att kasta ett öga på torkarreglaget för att försäkra sig om att den stod i läge 0 när det var is ute blev ju en ren reflex.

I min Cupra, lämnar jag auto på när jag lämnar bilen och sedan kör iväg med den i auto, så fungerar inte auton, utan att jag måste stänga av den först och sedan igång igen för att den ska funka.
Citera
2017-12-02, 13:25
Medlem
Citat:
Jag tycker iaf det är smidigare att regnsensorn alltid är på om man har valt auto då.. Då slipper man ju bry sig om att röra reglaget alls. Att kasta ett öga på torkarreglaget för att försäkra sig om att den stod i läge 0 när det var is ute blev ju en ren reflex.

Kan ha sina för och nackdelar det....

Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
I min Cupra, lämnar jag auto på när jag lämnar bilen och sedan kör iväg med den i auto, så fungerar inte auton, utan att jag måste stänga av den först och sedan igång igen för att den ska funka.

Funkar så även på t ex BMW om jag minns rätt nu i farten.
Det kan ju vara lite irriterande, å andra sidan kan det vara skapligt irriterande om auto alltid är aktivt, och man låter motorn stå på tomgång vid nån mack när man ska ut och göra rent rutan.......
Citera
2017-12-02, 13:52
Medlem
Direktinsprutnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Även E32 om jag inte missminner mig.

Även Nissan Micra från 1980-talet..
Citera
2017-12-03, 20:47
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ja väldigt fin bränsleförbrukning på den motorn vid normal körning. Mjo, jag bytte från folksam till länsf då det skilde 22000 per år i försäkring. Ca 5k för en helförsäkring där.

Och jo alltid kul att överraska folk, DeVillen ser ju rätt så långsam ut men fan vad man kan sticka iväg fort.
Citera
2017-12-03, 21:01
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan inte säga att jag känner igen era uttalanden om Cadillac DeVille i modernare tid. De bör ju dessutom inte jämföras med en BMW 5-serie utan en mer korrekt jämförelse bör vara med BMW 7-serie, och mot den har en Deville från samma årsmodeller inte en chans på nästan en enda punkt.

Jämfört med BMW 7-serie (och en 740i/iL bör vara den naturligaste att jämföra med) så har DeVille/DTS mycket sämre kvalitet på nästan allt, i synnerhet vad gället inredningen. Den är inte i närheten lika tyst, sämre väghållning, klenare motor, sämre acceleration, sämre layout och ergonomi på många saker i interiör och förarplats, enklare primitivare säten, enklare sämre skinnkvalitet etc etc.

Bensinförbrukningen i de båda är snarlik med lite fördel till DeVille/DTS som är en trevlig bil på många sätt, tyst bekväm hyfsat rymlig och med ett i jämförelse bra pris då BMW 7-serie i lämpligt konkurrerande utförande är betydligt dyrare.

Det finns även flera ganska korkade lösningar på DeVille/DTS precis som det finns på de flesta bilar, varav i alla fall en är nästan tragikomisk även om det då rör sig om en sak installerad av svensk generalagent.
Nä 7-serien och Cadillac Fleetwood är det som borde jämföras i sådana fall. Ha upp till 1997 då. Nån gång in på 00-talet tror jag inredningen ändrades radikalt på de amerikanska bilarna. Rejält till det sämre med massa plast och så. DeVille var hursomhelst Cadillacs mellanstora och overall mellanbilen i allt så borde ju jämföras med BMWs mellanbil 5-serien. Personligen har jag erfarenhet av min 96a Concourse och den STS -98 jag åkt.Kommer aldrig skaffa mig en bil tillverkad efter -00 då bnästan alla ser ut som hej kom och hjälp mig.

BMW har garanterat bättre rostskydd hursomhelst. Och berätta gärna om idiotgrejen som svenska generalagenten satte in. Min egen är ju importerad 03 så se om jag känner igen det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in