Citat:
Ursprungligen postat av
Totijan
Alldeles i slutet hittade du själv en av förklaringarna till att han inte är "vald av folket" du menar att systemet är defekt och det innebär ju att utkomsten idag att han är vald av folket inte stämmer säkert.
Då kan man inte säga att syrierna är nöjda med sitt val lägg sen på alla förbjudna partier, det bekräftar min tes tycker jag.
Det var ett allmänt resonemang jag förde, det gäller alla valsystem. Var finns ett utan brister?
I Syrien försvårades naturligtvis valen av kriget och att terrorgrupper kontrollerade stora områden.
Valobservatörerna var nöjda med vad de såg. De valda är ansvariga inför sina väljare, inte några andra.
En del verkar tro att val skall godkännas internationellt, men så är det ju inte. Ett val är en intern angelägenhet i det landet. Det behövs inget godkännande vare sig från FN, USA eller någon annan.
Bevisligen har Assads popularitet stigit, så de flesta i Syrien är ju uppenbart nöjda. Men precis som i alla länder finns det oppositionella, men det är ju ingen grund för terrorism och invasion. USA har inte rätt att avsätta en president i ett annat land därför att där finns en opposition. Ännu mindre har de rätt att beväpna dessa.
Anklagelserna mot Assad har ju sin grund i att man ogillar hans motstånd mot Israel. USA har inga problem med diktatorer. Om det var det verkliga problemet så kan de ju invadera Saudi istället.