2017-12-16, 10:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Att Tyskland (Europas motor) är så billigt kom som en överraskning faktiskt, det är klart att det finns städer som får Sthlm att verka dyrt men jämför du med London, Paris, Moskva, Tokyo mfl. så är Sthlm mycket billigt.

Det finns flera innerstadsstadsdelar i Paris som är billigare än Stockholms dyraste stadsdelar, särskilt om man betänker att det är ägarlägenheter utan del i någon brf-skuld.

https://parispropertygroup.com/blog/2017/paris-real-estate-price-update-january-2017/
2017-12-16, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkillen
Något raljant uttryckt! I gbg så har jag inte en chans att få en hyreslght med mina 5 år i kön.....möjligtvis i en no go zone! Antar att sthlm är snäppet värre?

I en perfekt marknad skall det finnas lägenheter att hyra vid: inflyttning till stan, skilsmässa osv, det har vi inte idag!

I mitt resonemang så utgår jag från att alla inte har 400kkr till en kontantinsats. Eller för den delen inte blir kreditvänligt bedömd av banken.
Hyresmarknaden kommer aldrig vara i balans, det kommer vara underskott eller överskott. Dock skulle en friare hyressättning öka utbudet i attraktiva lägen. Men det skulle kosta betydligt mer.
2017-12-16, 10:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Med tanke på att du inte ens har råd att betala underhåll till dina fyra barn med lika många kvinnor betvivlar jag stark att du har någon större insikt i hur bostadsmarknaden i New York och London ser ut.

(FB) Barn med flera kvinnor
Östra Berlins hippaste stadsdelar har betydligt billigare lägenheter än i Sthlm.
2017-12-16, 11:01
Medlem
Citat:
Inte fan är det höga bostadspriser i Sverige. I Warszawa kostar lägenheter nästan lika som i sthlm men lönerna är mkt lägre. Går att räkna upp många låg löneländer med liknande bostadspriser som Sverige. Löner och bostadspriser måste hänga ihop

Citat:
Okej och NY och London 10xSthlms bostadspriser?

Klart det går att hitta nåt sunkigt billigt i Tyskland men inbilla mig inte att tyska storstäder är billigare än Sthlm. Visst det KAN vara det om det är oattraktiva objekt.

Hur har du lyckats inbilla dig det här? Läs i tråden innan du börjar hitta på nonsens och försöker lura folk.

Som jag har skrivit tidigare och länkat till källa, vad det gäller bostadspriser i respektive stads centrala delar så är priserna i Stockholm tredje dyrast i EU (sjätte om vi räknar på hela Europa inklusive Schweizarna Zürich, Genevè och Lausanne) med en nivå bara marginellt under Paris dock är priserna i London ca 60 % högre. Som jämförelse är priserna i New York högre dock med måttliga 17 %. Globalt sett ligger priserna i centrala Stockholm på plats 16. För övrigt är priserna i Warszawa ca 72 % lägre än i Stockholm så jag förstår inte hur du har fått ihop det. I Tyskland är München dyrast men fortfarande lite billigare än Stockholm och övriga tyska storstäder har markant lägre priser.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/city_price_rankings?itemId=100&displayCurrency=SEK

Nu tycker jag att du ska backa upp dina uttalanden och länka till en trovärdig källa som styrker dem, om du inte lyckas med det så tycker jag du borde vara tyst och läsa på lite bättre innan du hittar på saker.
2017-12-16, 11:06
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Intressant. Undrar om lager och magasineringsmarknaden, typ Shurgard, får ett uppsving också? Tänker mig att det blir så när fler och fler tvingas till tillfälliga lösningar och boenden.

Undrar också om nybildade föreningar är mer generösa med att tillåta andrahandsuthyrning?

Ja shurgard får nog ett uppsving ett tag, vi skaffade ett nu när vi sålde i våras tills vi väntar på att skiten skall träffa fläkten ordentligt och det är bra ruljans på folk där.

Skulle vi däremot få det så pass allvarligt som 90-talskrisen så slår det nog tillbaka på shurgard då man lika gärna kan köpa en etta i närheten och magasinera sin saker när det växer.

Tror nybildade föreningar inte riktigt fått till sina styrelser så man kan göra vad som egentligen, det är ju nackdelen idag "beställaren" av föreningen är oftast en bulvan och då kan man ju belåna föreningen så jävligt som det är idag.
2017-12-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Vad är det som bestämmer folks vilja att ta en viss summa betalt för en andrahandsuthyrning? Avkastning på vad motsvarande kapitalet vore om man sålde ställt mot risk och avgift. Andra faktorer som att man vill undvika kostnader under en kortare tid när man inte bor hemma finns också.

Om någon sitter på dubbelboende och behöver täcka sina utgifter kan andrahandshyran för det andra boendet till och med gå under kostnaderna ifall ägaren inte har råd att sälja med förlust och intresset att hyra är svalt.

Som jag skrev tidigare är många av de som söker lägenheter att hyra inga man vill hyra ut till och det ger en överdriven bild av hur svårt det är att hitta ngt att hyra.

Jag menar inte att andrahandshyrorna kommer kommer gå ner till förstahandshyror men ägare av bostadsrätter ska inte förvänta sig att ha uthyrning som plan b till dagens priser om de inte har råd.

Jag håller med om att du har flera bra poänger i ditt resonemang. En reflektion kring önskvärda kontra icke önskvärda hyresgäster, detta är så klart en större fråga desto längre från stan och desto billigare man hyr ut en BR men i mitt fall är det ganska låg andel icke önskvärda hyresgäster som hör av sig eftersom de vet att de inte har råd att betala hyran jag kräver. För ett år sen kunde jag få 80 ansökningar varav 50 var från önskvärda hyresgäster, i år kanske jag fick 65 varav 42 var önskvärda, jag behöver bara en hyresgäst så efterfrågan är 4 200 % större än tillgången på 1. Därav en ganska lång väg till att inte ha någon önskvärd hyresgäst och sänka hyra för att lyckas hyra ut min BR.
2017-12-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-nynashamn-nynashamns-kommun-sigyns-vag-16a-13029416
860 KSEK. 4.5 ggr belåning ger en månadslån på 13.5 KSEK.

Säg att någon som har 20 K/mån köper den och lånar 731K. Då blir ränta + månadsavgift = 2.645/mån.
Säg att denne också åker på 2% tvångssparande. Då är det ytterligare 1,218/mån (Och det leder också till att ränteutgiften minskar för varje år).

Och med 20K/månad i lön får man ut 15.615. Vi talar alltså om (2.645+1.218)/15.615
Vad är problemet?
Om man bor i Nynäshamn är det väl inget problem. Men detta är ju absoluta botten, 24 kvm, radiatorn i rummet hänger på sned (det lyckades man tydligen inte åtgärda vid renoveringen, säger en del om att man byter stammar men inte fixar sådant här, och det ser inte ut att vara vidvinkeln som gör det om du tittar på övriga linjer i bilden). Kokskåp, inte ens en fast platta (men det kunde man ju fixat om man brytt sig om att installera en 2-plattors häll, men klinker i hallen var väl viktigare). Knappt någon förvaring, men det finns ju beg PAX-garderober på Blocket.

Visst, den duger väl åt de absoluta låginkomsttagarna i Nynäshamn. Problemet är att om du jobbar inom vården eller på Le Donc i Stockholm är det inte särskilt mycket bättre betalt men kostnaderna mycket högre.

Problemet är inte kostnaderna i sådana här kommuner utan i de kommuner där det finns jobb. Vad jag vet är inte Nynäshamn en motor på jobbmarknaden. Eller menar du att man skall pendla till Stockholm? Det verkar ju faktiskt gå en tåglinje, hur lång tid tar pendeln?
2017-12-16, 11:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det finns flera innerstadsstadsdelar i Paris som är billigare än Stockholms dyraste stadsdelar, särskilt om man betänker att det är ägarlägenheter utan del i någon brf-skuld.

https://parispropertygroup.com/blog/2017/paris-real-estate-price-update-january-2017/

Har du gjort en sammanvägd analys av samtliga skillnader mellan Paris och Stockholm?
Hur slår t.ex. skillnaderna mellan valutorna, inflation, räntor, skatter, boendestandard bara för att börja med några få saker. Hur ser din analys ut?
2017-12-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Får man ta ett sånt högt pris som 14 papp I månaden? Det är väl nånting med att slå på 10%på hyran om det är möblerat? Kanske andra regler med brf om man får räkna med amortering och sånt

Det du refererar till gäller för hyresrätter. Det är klart att i praktiken kan uthyraren av en BR begära hur hög hyra den vill av en hyresgäst, i teorin och enligt lagen lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen") och Hyresnämden, kan uthyraren inte göra det och hyresgästen kan vända sig till Hyresnämnden för att få hyran nedsatt. I pratiken tycker inte uthyraren om att hyresgästen blandar in myndigheterna och säger upp kontraktet och hyresgästen har 3 månader på sig att hitta ett nytt boende. Förutsatt att hyresgästen trivs så väljer de flesta att fortsätta betala en hög hyra för att få bo kvar, så länge den är på samma ockernivå som övriga marknaden och inte fullkomligt överdriven.

http://www.hyresnamnden.se/Skalig-hyra/Upplatelser-enligt-lagen-om-uthyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/

Vilken hyra får hyresvärden ta ut?
Hyresvärden får ta ut en kostnadsbaserad hyra som inte påtagligt överstiger summan av kapitalkostnaden och driftskostnaden för bostaden.

Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.

I propositionen finns ingen exakt beskrivning av vad som är skälig avkastningsränta. I stället står det att frågan får avgöras av rättstillämpningen. Det betyder att praxis i de ärenden då frågan kommer att prövas så småningom får avgöra hur bestämmelsen ska tolkas. I propositionen står det ändå som en riktpunkt att avkastningsräntan t.ex. kan vara ett par procent över riksbankens referensränta (länken öppnas i nytt fönster). Det står också att avkastningsräntan bör bestämmas efter hur marknadsräntorna rör sig på längre sikt. Det är alltså inte meningen att avkastningsräntan ska följa varje förändring av ränteläget i övrigt.

Eftersom avkastningsräntan ska räknas på bostadens marknadsvärde spelar det ingen roll om den som hyr har lånat pengar för att köpa bostaden.

Driftskostnaderna är till exempel avgift till bostadsrättsförening och kostnader för el och bredband. Om lägenheten hyrs ut möblerad, är det tillåtet att ta ut ersättning för möbelslitage.

På regeringens webbplats (länken öppnas i nytt fönster) finns ett exempel på hur hyran kan beräknas.
2017-12-16, 11:39
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
När det gäller bankernas analytikerkår, så kan jag bara konstatera att de uppenbarligen inte anade det minsta innan denna nedgång startade. De begriper fortfarande inte varför den startade, och de tror att den upphör imorgon. "Räntorna är ju låga".

Själv startade jag första tråden "Bostadskraschen LIVE" här på Flashback den 4 september. Först i mitten av oktober kom de första Valueguardsiffrorna som indikerade att något var på gång. Där nånstans började analytikerna anpassa sin karta efter verkligheten.

Mitt första inlägg i tråden 170719:
Citat:
Om man går igenom nyproduktionen i Stockholms kommun så finner man att andelen lägenheter som är köpta av byggherren på spekulation varierar mellan ca 18 % och 42 %.
(mätt genom att räkna #lgh som kommer ut på Hemnet i anslutning till inflyttning/#lgh totalt)

Man ser även att objekt med inflyttning från kv2-kv4 2017 verkar tämligen svårsålda.

Jag kommenterar Alpoxens inlägg senare samma dag (han såg samma trend med färre spekulanter):

Citat:
Att försäljningen i nyproduktion har gått ner allmänt (bla. hos JM - vilket diskuterats tidigare) beror ju säkert bland annat på att dessa spekulanter inte är aktiva längre. Den nyproduktion som står klar för inflyttning kv2-kv4 2017 såldes ju ca. 2015 och det min beräkning visar är hur utbrett fenomenet var i siffror. Alltså 18-42 % beroende på hur populärt objektet varit för spekulanter.

Dessa spekulanter verkar få svårare och svårare att avyttra lägenheterna och min gissning är att under hösten så kommer priserna gå ner till ursprungspris+mäklararvode för de objekt där spekulationsgraden legat över 25 %.

Jag förtydligar litet dagen efter (som svar till Alpha):
Citat:
Jag bedömer att lägenheter med inflyttning 2016 inte står tomma alls, att lägenheter med inflyttning kv. 1 2017 i någon utsträckning står tomma och att marknaden bromsat upp rejält för de spekulationslägenheter som har inflyttning från kv. 2 2017.

Så min gissning står kvar: Lägenheter i projekt med en spekulationsgrad över 25 % kommer gå ner till ursprungspris (inkl. tillval) + mäklararvode när alla dessa spekulanter får kalla fötter.

Om analytikerna såg trenden med överproduktion och färre spekulanter de med så kommenterade de det inte utåt i alla fall. Jag tror man skall ha ett öppet sinne till all information man nås av och alltid fundera över vilka drivkrafter som kan finnas bakom.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-16 kl. 11:50.
2017-12-16, 11:46
Medlem
biljons avatar
Fascinerande att så många i tråden inte verkar ha en aning om hur prisfallet på bostäder kommer att slå hårt mot hela ekonomin. På något sätt tror dom att allt annat kommer vara lika och att dom kommer kunna hyra ut sina ettor i centrala Stockholm för 15 000 i månaden.
Konsekvenserna av att lyfta bort 200-300 miljarder ur ekonomin när BNP är ca 4400 miljarder kommer vara förödande.

Arbetslösheten kommer gå genom taket när byggena slår på storbromsen och småknickarna går i konkurs. Kvar på de få byggen som finns kommer polackerna bli, resten får sparken. Köpkraften och skattekraften urholkas med sådan kraft att statsskulden kommer skena, detta i ett läge när idioten Ingves redan sitter på mer än 50% av statsobligationerna.
Handeln håller redan på att förlora mot Kina när 160 000 paket OM DAGEN anländer därifrån just nu, nästa år beräknas denna siffra vara 200 000 paket.
Clas Ohlson aktien har rasat närmare 36% i år, folkaktien HM är ner 30%, varför köpa på fina gatan när du kan köpa direkt av tillverkaren för halva priset?
Shoppingmall döden kommer bli ett begrep på allas läppar.

Samtidigt fylls landet på med 100000 personer per år varav 50% inte kommer komma i arbete på minst 10 år eller mer. Detta sker samtidigt som den svenska skolan nu börjar släppa ifrån sig de sämst utbildade kullarna på flera generationer, med sämst utbildning menar jag kunskapsnivån.
Inga stora svenska hi-tech bolag skapas och de få som finns går med miljardförlust, läs Spotify.
Ändå sitter det folk här som inte tror att ett boprisfall kommer påverka dom, historekunskapen verkar vara helt frånvarande.
2017-12-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Man kan ju alltid flytta till Hofors. Där får man massor med kvm för pengarna. Kanske långt till jobbet då.

http://www.fastighetssverige.se/artikel/har-far-du-mest-bostadsyta-for-arslonen-26790
Ja, jag brukar peka på att det finns bostäder för klart lägre priser som folk kan flytta till om de nu knorrar över höga priser.

Vanligen brukar tomtarna ignorera det. Det är ju i Stockholms innerstad dom vill bo, men förstår inte att det är konkurrens om de få bostäderna.

Men vill man köpa bostad till lågt pris så går det utmärkt. Finns många objekt runt om i landet.

Sedan detta med jobb så har man två val.

A) Antingen flyttar man till ett ställe som Hofors och startar en egen verksamhet som man avlönas av tills pensionering.

B) Men tvingas konstatera att Stockholmarna är smartare och flyttar dit och blir anställd av någon där som klarar av att driva verksamhet och avlöna andra.

-----------------------------------------
Men det är klart att det är ju enklare att blunda för verkligheten och leva i sina fantasier.
Och kanske tom få oss som skriver om verkligheten stoppade från att skriva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in