2017-12-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
DE FÖRSTA TECKNEN PÅ ATT LOJALITETEN I KIM´S TOPPSKIKT BÖRJAR KRACKELERA!

En av Kim´s närmaste män, Generalen Hwang Pyong So, misstänks vara avrättad.

https://geopoliticalfutures.com/impure-attitudes-north-korea/
www.infokorea.se/fakta/portratt/hwang-pyong/

Det här var bland det bästa jag läst den här veckan, minst!
Din och artikelförfattarens analys är klockren!

George Friedman är dessutom känd för att inte publicera en massa mumbojumbo.

Nu börjar det...

PS.
Förresten, jag börjar så smått att misstänka att den här nyheten har nått SecudusSilent via Korean Friendship Association (KFA), som är en underorganisation till Nordkoreas arbetarparti eller regeringen (oklart vilket och svårt att få bekräftat), och därmed har lyst med sin frånvaro den senast tiden. DS
Citera
2017-12-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Ett bra jobb? Vet du vad som hade varit bra? Om Nordkorea utfärdade pass så man kunde åka vart fan man ville.

(fniss)... det kan man ju, enligt någon här i tråden har alla nordkoreanska medborgare full frihet att resa var man vill, jag undrar om jag inte läst någonstans att även Christer Lundgren har hävdat det...
Citera
2017-12-15, 18:33
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det här var bland det bästa jag läst den här veckan, minst!
Din och artikelförfattarens analys är klockren!

George Friedman är dessutom känd

Nordkorea-expert är tydligen vanligt förekommande titel bland siare och förståsigpåare.

Här drar man gigantiska växlar av små obetydliga händelser som att enskilda dubbelagenter har avpolleterats och att överordnade desertörer inte skjuts med nacksskott per automatik.

Om ni hade besuttit den minsta slutledningsförmåga hade ni inte dragit någon annan slutsats än densamma som hela världens utrikesministrar förutom Haley, att diplomati är den enda acceptabla vägen framåt.

Om ni hade den minsta aning om hur många konstiga saker som utspelats sig vid gränskontroller, även i Sverige under andra världskriget, hade ni inte greppat efter halmstrån som en skadeskjuten desertör.

En gränskontroll i "fredstid" !
Citera
2017-12-15, 18:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det är väl ingen idag, som är speciellt imponerad av den Nordkoreanska militären.

Samordningen och det faktum, att militärens vardag är fördelad på 60% teoretisk indoktrinering,
och 40% vapenövning, imponerar inte heller.

Jämförelsevis med Sveriges yrkesarmé på 2000 man och några hemvärnsgubbar är självklart några miljoner hårt indoktrinerade nordkoreaner ingenting.

De där 40% vapenövning lär vara några timmar eftersom arbetsdagen kanske kan uppskattas till 14 timmar och tjänstgöringstiden 10 år.

Bestäm er om propagandan ni tror på stämmer eller ej, för om den stämmer är detta inte en liten svensk insatsstyrka på 500 man.
Citera
2017-12-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
.

Om ni hade den minsta aning om hur många konstiga saker som utspelats sig vid gränskontroller, även i Sverige under andra världskriget, hade ni inte greppat efter halmstrån som en skadeskjuten desertör.

Jisses!
Jag är gammal (nåja) men hur gammal är du? Kom in i matchen, det vi diskuterar här är nutid. Ungefär 2017.
Citera
2017-12-15, 21:45
Medlem
Citat:
Nordkorea-expert är tydligen vanligt förekommande titel bland siare och förståsigpåare.

Här drar man gigantiska växlar av små obetydliga händelser som att enskilda dubbelagenter har avpolleterats och att överordnade desertörer inte skjuts med nacksskott per automatik.

Om ni hade besuttit den minsta slutledningsförmåga hade ni inte dragit någon annan slutsats än densamma som hela världens utrikesministrar förutom Haley, att diplomati är den enda acceptabla vägen framåt.

Beror Din dåliga meningsuppbyggnad och den osammanhängande logiken, på någon speciell brist?

Av vilken anledning bryr Du Dig överhuvudtaget, när Du är fullblodscyniker i total avsaknad av illusioner?

Med den självgodhet och höga kunskapsinsikt om hur saker ÄR, och inte något annat, som Du vill påskina att Du har, såsom det alltid är med iskalla cyniker, förstår jag inte att Du ödslar Din energi, på polemik med oss mindre bemedlade här i denna tråd.

Att Du nedlåter Dig själv till detta?

Visst ja, jag glömde det Du sa tidigare i tråden, "Jag saknar makt" och
"Därför behöver jag varken politisk åskådning eller ambition att förändra något".
Citera
2017-12-15, 22:20
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:

Likt en spambot upprepar du samma argumentationsfel tjugo gånger per dag. Har du verkligen inget annat än whataboutism att komma med? Är du verkligen så IQ-befriad? Behöver du en personlig assistent för klara av vardagen? Hade varit kul att veta vad det är som driver dig till att göra det här, någon allvarlig defekt är det alldeles säkert.
Citera
2017-12-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Likt en spambot upprepar du samma argumentationsfel tjugo gånger per dag. Har du verkligen inget annat än whataboutism att komma med? Är du verkligen så IQ-befriad? Behöver du en personlig assistent för klara av vardagen? Hade varit kul att veta vad det är som driver dig till att göra det här, någon allvarlig defekt är det alldeles säkert.

Tack!
Citera
2017-12-15, 22:56
Medlem
Clay Allisons avatar
När man försöker bedöma sanningshalten i påståenden om Nordkorea, så antar jag att båda sidor har en avsikt med sin info. Det är nog så att Nordkoreas värsta kritiker överdriver, det är är väl rimligt att anta.

Men vad landets vänner säger... Bara till exempel den här grejen med att alla i landet är så helt nöjda med sin ledare att ingen opposition behövs eller ens existerar. Detta är helt orimligt. I ett land med 20 - 25 miljoner invånare måste det finnas rätt många som vill nåt annat. Det ligger i vår natur. Ingen organisation är 100% enig.

Om man bedömer rimligheten i ett sådan påstående, var hamnar ni då?
Citera
2017-12-15, 23:26
Medlem
Mordkorea ja, med alla offer. Aldrig förr kan jag tänka mig att så många liv har släckts till absolut ingen nytta.
Citera
2017-12-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
När man försöker bedöma sanningshalten i påståenden om Nordkorea, så antar jag att båda sidor har en avsikt med sin info. Det är nog så att Nordkoreas värsta kritiker överdriver, det är är väl rimligt att anta.

Men vad landets vänner säger... Bara till exempel den här grejen med att alla i landet är så helt nöjda med sin ledare att ingen opposition behövs eller ens existerar. Detta är helt orimligt. I ett land med 20 - 25 miljoner invånare måste det finnas rätt många som vill nåt annat. Det ligger i vår natur. Ingen organisation är 100% enig.

Om man bedömer rimligheten i ett sådan påstående, var hamnar ni då?

Självklart så finns det ju ingen rimlighet i det.
Det finns mängder av internationella organisationer som visar på orimligheterna i allt som regimen i Nordkorea hävdar.
I tråden finns en människa som visar på motsatsen.
Bedöm rimligheten genom att bedöma hans påståenden jämfört med de påståenden vi andra framför.

Dessutom kan vi ju faktiskt diskutera Nordkorea utan att riskera dödsstraff vilket man inte kan i Nordkorea

Nu har vi ju avslöjat den där grekiske filosofen, så det finns en risk att han inte återkommer.
Tråkigt tycker jag
Citera
2017-12-15, 23:33
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av microvogsugn
Mordkorea ja, med alla offer. Aldrig förr kan jag tänka mig att så många liv har släckts till absolut ingen nytta.
I Kina har man släckt 65 miljoner liv till ingen nytta, svårt för ett litet land som Nordkorea att toppa det.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Book_of_Communism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in