2017-12-15, 23:10
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Även om vi kan se en ökning även hos Inizio är det ju larvigt av det institutet att man inte berättar att man ändrat viktningen och vill påverka aktivt att folk ska tro en tydlig förändring har skett som inte syns hos andra opinionsinstitut. Inizio har varit ett av dom allra bästa instituten gällande Sverigedemokraterna, till att plötsligt vara bland dom allra sämsta. Detta är inte seriöst om man inte meddelar varför denna förändring skett. Skulle man ha samma metodik och viktning borde man ligga minst tre procentenheter högre sett till andra institut och deras resultat man får fram i mätningarna.

Var står det att läsa om att Inizo ändrat viktningsmodell?
2017-12-15, 23:10
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Jag inte hängt med i den här tråden på ett tag.
De inkompetenta/korrupta instituten bryr jag mig inte om.
Inför valet 2014 var det bara Sentio och YouGov som var hyfsat nära SD:s valresultat.
Vet du vad senaste YouGov hade för siffror för SD?

www.status.st

20,7%. Gissar på en ökning även där för december månad som hos övriga institut hittills denna månad.
2017-12-15, 23:12
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
www.status.st

20,7%. Gissar på en ökning även där för december månad som hos övriga institut hittills denna månad.
Tack.
2017-12-15, 23:15
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Var står det att läsa om att Inizo ändrat viktningsmodell?

Det står vad jag menar i inlägget du citerar och i mina tidigare inlägg om du läser dessa? Jag skriver ju just det att det är fult att man inte har berättat om det, men att det är uppenbart. Inizio har gått från att vara bland dom allra bästa angående Sverigedemokraterna i opinionsmätningar till att nu vara sämst och till och med efter institut som Sifo som har en mycket stor inbyggd underskattning angående Sverigedemokraternas siffror i sina mätningar.

Hela min kritik bygger ju på att man inte meddelat något om detta och att det är en oförklarlig förändring om man inte hade bytt metod och viktning, jag menar att man försökte påverka opinionen från Inizios och aftonbladet senaste månaderna och därför har man hamnat där. Man måste lägga till minst 3 procentenheter på Inizios siffror för att dom ska återfå normal nivå och ligga där dom tidigare alltid legat bland toppen av mätningarna gällande Sverigedemokraternas siffror.

Förklara annars hur man går från topp tre till klart sämst vid en jämförelse mot andra institut, när andra institut sätter SD på normala nivåer för instituten, men Inizio kommer med 15,9% när det normala hos institutet länge varit kring 20%.
Senast redigerad av 8711 2017-12-15 kl. 23:18.
2017-12-16, 01:10
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Gunnar, 93, får nu bara äta två ägg i veckan till frukost p g a besparingskrav från kommunen medans de nyanlända kan gå och få hela käften reparerad på Folktandvården för det fashionabla priset av 50:- i egenavgift. Sådant här sticker något oerhört i ögonen på dessa kvinnor som arbetar inom äldrevården.

Min nära anhöriga säger att det kokar något fruktansvärt bland kommunalanställda, landstingsanställda, LO-knutna kvinnor.

Räkna lugnt med att det finns ett fruktansvärt stort mörkertal därute i landet när det gäller SD-röstande kvinnor i nästa års riksdagsval. Som du så riktigt skriver, agerar kvinnor i flock. Detta kan lätt "urarta" och bli en lavin av röster i SD:s favör i 2018-års val. Spännande blir det. Oerhört spännande.

(Min feting ovan)

Om egenavgiften är 50:- eller något annat är väl ändå helt irrelevant? Deras inkomster är ju uteslutande bidrag. Rubbet betalas ju ändå med skattepengar...

Jag har inte så mycket kontakt med kvinnor innom vården, men är inte minst hälften invandrare? Kommer de också rösta på SD?

I mitt arbete har jag förmånen att tala med rätt många olika människor. Att SD ökat (här i Sthlm) känns glasklart. Speciellt bland de svenska/västerländska knegarna är SD klart största parti idag. Jag uppfattar att det börjar röra sig lite bland arbetarkvinnorna också. Bland de manliga tjänstemännen har det länge funnits ett stöd för SDs I&I-politik men många har funnit andra frågor viktigare. Jag uppfattar att endel kommer byta till Sd, men Ms omläggning kommer nog att stoppa många/flertalet från att byta. Men bland tjänstemannakvinnorna, speciellt de högre akademikerna, uppfattar jag stödet för SD som absolut noll. Men det är nog möjligt att många håller inne med vad de tänker?

Citat:
Ursprungligen postat av vitbmw
Viktigt att SD kan ut och tala mer till folken i Täby, Djursholm och Danderyd. SD är riktigt svaga där. Visst de har ingen invandring men det är viktigt att förklara för folket där att invandringen långsiktigt kommer drabba dem.

Täby park hotell kan väl hjälpa en del, då flyktingförläggningen öppnades ett år efter senaste valet.

Djursholm ligger i Danderyd!

Täby och Danderyd har även de sina problemområden. Kanske inte lika många som många andra kommuner, men ändå... Dessutom är de en högst integrerad del av övriga Storsthlm och känner naturligtvis till situationen i andra delar av Sthlm.

Men jag förstår vad du menar, Sthlms alla villa- och radhusområden. Dessa är rätt många och skulle kunna öka SD med flera % i valet. Men dessa är alltid väldigt starka M-fästen. De instämmer i SDs I&I-, försvars- och kriminalpolitik. I övrigt så föredrar de M, speciellt deras ekonomiska politik. Med Ms omläggning kan det nog bli svårt att nå dem tror jag.

Men helt klart är att om SD skall fortsätta öka måste de finna nya väljargrupper. Personligen tror jag att attrahera arbetarkvinnorna är en bättre taktik. Det förefaller som många arbetarkvinnor har bytt och än fler överväger ett byte.
2017-12-16, 01:38
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Det står vad jag menar i inlägget du citerar och i mina tidigare inlägg om du läser dessa? Jag skriver ju just det att det är fult att man inte har berättat om det, men att det är uppenbart. Inizio har gått från att vara bland dom allra bästa angående Sverigedemokraterna i opinionsmätningar till att nu vara sämst och till och med efter institut som Sifo som har en mycket stor inbyggd underskattning angående Sverigedemokraternas siffror i sina mätningar.

Hela min kritik bygger ju på att man inte meddelat något om detta och att det är en oförklarlig förändring om man inte hade bytt metod och viktning, jag menar att man försökte påverka opinionen från Inizios och aftonbladet senaste månaderna och därför har man hamnat där. Man måste lägga till minst 3 procentenheter på Inizios siffror för att dom ska återfå normal nivå och ligga där dom tidigare alltid legat bland toppen av mätningarna gällande Sverigedemokraternas siffror.

Förklara annars hur man går från topp tre till klart sämst vid en jämförelse mot andra institut, när andra institut sätter SD på normala nivåer för instituten, men Inizio kommer med 15,9% när det normala hos institutet länge varit kring 20%.

Ok, så du vet inte med säkerhet att Inizio har ändrat viktningsmodell utan du drar slutsatsen att Inizio har ändrat viktningsmodell utifrån hur SD's väljarstöd har utvecklat sig?

1) Jag påstår inte du har fel, men är det inte ett väldigt långtgående påstående på väldigt lösa grunder med tanke på att du:
  • verkar ha ytterst lite data att stödja dig på
  • inte visat ditt påstående matematiskt
2) Vore det inte klädsamt, och därför kanske även bättre för SD, om du uttryckte dig i stil med att: 'Utifrån de senaste månadernas skift i väljarstödet för SD i Inizios OU, finns det skäl att misstänka Inizio har ändrat sin vikningsmodell'?
2017-12-16, 02:19
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Sifos väljarbarometer

"10 516 slumpmässigt utvalda personer intervjuades 4–14 december 2017. Ca 2 000 av intervjuerna är gjorda med telefon, resten på webben.

Telefonintervjuerna ges ett större värde (viktas högre) än webbintervjuerna, så att 90 procent av totalresultatet baseras på telefonintervjuerna och 10 procent baseras på webbintervjuerna.

Webbintervjuerna görs enligt Sifo främst för att få en större bas för att kartlägga strömningar mellan partierna."

Kan någon som är närmare insatt i ämnet förklara varför Sifo baserar 90% av totalresultatet på telefonintervjuer när de bara utgör 2000 av 10 516 personer? Varför ges telefonintervjuerna större värde? Låter jäkligt märkligt... 8 516 av "intervjuerna" gjordes på webben; 10% baseras på webbintervjuer...? Varför håller Sifo så förtvivlat hårt kvar vid telefonundersökningar? De verkar ju fullständigt vettskrämda för internet ???
Det hade varit mycket intressant att få se rådatan. Jag tror den skulle kunna vara väldigt talande för SIFO som OI.
2017-12-16, 02:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hur vet du att Inizio ändrat sin viktning? Kan jag få en källa på det eller är det bara skitsnack som vanligt från ditt håll? Jag förstår att du är ledsen för att SD inte fick de 30 procenten som du går och drömmer om men du kan väl trösta dig med att SD fick en ökning på 0,5 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Du behöver inte oroa dig, jag är här. Bara köra på att vara skadeglad!

Jag förutsåg att nedgången skulle stanna av i december och att det bara skulle bli liten nedgång. Nu verkar det bli en liten uppgång istället. Kul för er efter en sorglig höst.

SIFO överdriver, hade inte lagt för stor vikt vid det enskilda resultatet.

Till Powergirl och Greta75.
Jag är väl medveten om att ovanstående inlägg från er inte är perfekta exempel på mina frågor nedan. Eter att ha läst mängder av inlägg av er på denna tråd har jag några ärliga frågor till er.

1. Jag är själv inte sverigedemokrat, har inte röstat på dem tidigare, planerar inte att göra det framöver. Likväl tycker jag det är glasklart att SD ökar. Inte varje månad, men på lång sikt. Det är ju bara att lyssna på samtalen i fikarummet, på bussen eller var som helst. Helt ärligt, märker ni inte det? Eller uppfattar ni verkligen att allt färre nämner dem i positiva ordalag?

2. Är inte era bedömmningar om SDs redan begynnande, eller kommande ras, snarare ett uttryck för era önskningar?

3. Man baserar väl sina bedömningar på vad man hör och läser. För många år sedan uppfattade ni att Sd knappt hade något stöd alls, baserat på vad ni hörde i er omgivning, detta har sedan hela tiden minskat. Om det knappt var några från början och hela tiden blir än färre, hur funkar det? Då måste det ju vara ett negativt antal SDare i er omgivning i dag!

4. Människor byter väl parti för att de tycker att något annat är bättre. På vilket sätt har alla de som bytt till SD nu funnit SD sämre än innan som kommer att få dem att lämna i massor?

5. På ett ungefär, hur många % bedömmer ni att SD skulle få om det vore val idag?

6. Jag förstår också att mängder av oförutsedda händelser kan inträffa fram till valet 2018, men utifrån vad vi vet idag, vad gissar ni att SD kommer att få i valet 2018, bara på ett hum?

Om igen, jag är inte sverigedemokrat, jag är bara nyfiken då vi verkar leva i två parallella universum.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Ancistrus 2017-12-16 kl. 02:39.
2017-12-16, 02:54
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloakkrigaren
Tycker att det får henne att framstå som en varm medmänniska som man kan känna sig trygg med lägga sin och sitt lands framtid i händerna på. Vi som är unga kanske ska komma ihåg att även om många bland oss röstar *mot* saker för att vi är förbannade, så är det samtidigt en hel del bland de äldre generationerna av medelsvenssons och pensionärer som snarare röstar *för* nån som de tror kan vara en trygg familjefar/mor för nationen. Folk gillar Ulf Kristersson för att han känns stabil trots att han är en tråkig gubbe med incidenter som liknar korruption bakom sig. Samma typ av människor gillade t. e. x. Göran Persson förut. Ett SD med enbart företrädare som Kenta Ekeroth skulle inte kunna bli accepterat bland de stora folklagren. Man vill också ha nån sort trevlig samhällsvision och fina människor som företräder den.

Så alla t. e. x. gamla moderater måste tycka och känna att allt med det gamla partiet är blaj och typ lika dåligt som Vänsterpartiet, för att kunna lägga sin röst på SD?

Nejdu. Så skapar man en sekt med ett tag på kanske 5%.
Du har tidigare här i tråden påstått att huvudanledningen (Alternativt åtminstone en absolut avgörande anledning) till att människor röstar på SD är för att de vill bevara den "liberala demokratin". Centralt för den liberala demokratin är ju bland annat stor respekt för konceptet medborgerliga rättigheter, vad som i USA kallas civil liberties, t ex rättssäkerhet och pressfrihet samt mänskliga rättigheter. Inget konstigt med detta. Men på senare år har fokuset (Åtminstone i Sverige) alltmer kommit att ligga på att detta måste villkorslöst gälla för för alla grupper, alltså oavsett bland annat religiös tillhörighet och etnicitet. Den "liberala demokratin", så som begreppet används idag, har vuxit fram de senaste decennierna och begreppets betydelse skiftade subtilt någon gång under tiden där skyddet för minoriteter kom att anses som helt fundamentalt, och ofta med en närmast fanatisk tolkning av vad som innebär en kränkning av minoriteters rättigeter.

När man idag i Sverige beskriver den liberala demokratin anses skyddet för minoriteter vara en av de absoluta grundstenarna i denna. I den liberala demokratin finns pressfrihet i bemärkelsen att gammelmedia som den ser ut just idag måste skyddas och att absolut ingenting behöver förändras när det gäller hur gammelmedia fungerar annat än att t ex stärka skyddet för journalister som utsätts för "hat och hot". I den liberala demokratin förbjuder religionsfriheten alla åtgärder särskilt riktade mot muslimer. I den liberala demokratin förbjuder principen om likhet inför lagen etnisk eller religiös "profiling" vid polisarbete.

Jag överlåter till andra användare att bedöma huruvida vurmandet för skydd för minoriteter, som i praktiken yttrar sig t ex som nedläggandet av utvisnings-projektet REVA såväl så som hatbrottslagar, antisvenska lagar som mot hets mot folkgrupp och lagar mot diskriminering, samt under senare år en mycket vid tillämpning av dessa lagar, är en avgörande anledning till människors val att lägga sin röst på SD. Beakta dessutom hur mycket respekt människor som kan tänkas rösta på SD har för traditionell media och journalister samt hur många eventuella SD-röstare som bryr sig om religionsfrihet för muslimer, rättssäkerhet i asylprocessen eller hur många som tycker att etnisk profiling vid polisarbete är sunt förnuft.

Jag ber också alla betänka om ni tror att SD-röstande, potentiella såväl som aktuella, anser att demokratin i Sverige som den ser ut idag är att föredra framför demokratin så som den såg ut 1970.

Därefter kan ni överväga om användaren kloakkrigaren bara har en politisk fingertoppskänsla som en dubbelamputerad man, är autistisk och inte förstår vad som i praktiken avses/förstås med uttrycket "liberal demokrati" i Sverige idag, eller eventuellt är någon som inte har varken Sveriges eller SDs bästa i åtanke och skriver här med oärligt uppsåt.
2017-12-16, 03:11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Ok, så du vet inte med säkerhet att Inizio har ändrat viktningsmodell utan du drar slutsatsen att Inizio har ändrat viktningsmodell utifrån hur SD's väljarstöd har utvecklat sig?

Du kan jämföra Inizios siffror innan denna förändring relativt mot alla andra opinionsinstitut. Man har varit bland dom bästa med bland dom högsta siffrorna för Sverigedemokraterna under flera år.

Plötsligt är man absolut sämst av alla institut gällande Sverigedemokraterna. Man har en förändring mot alla andra institut som är mycket kraftig. Man är till och med långt efter Sifo som har en mycket stor inbyggd underskattning av Sverigedemokraternas siffror i sina mätningar.

Förklara det du istället. Hur man kan gå från bland dom bästa, till absolut sämst. Utan ändringar. Det är såklart inte rimligt.
2017-12-16, 03:16
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hur vet du att Inizio ändrat sin viktning? Kan jag få en källa på det eller är det bara skitsnack som vanligt från ditt håll? Jag förstår att du är ledsen för att SD inte fick de 30 procenten som du går och drömmer om men du kan väl trösta dig med att SD fick en ökning på 0,5 procent.

Förklara hur det är möjligt att man i flera år är bland dom bästa av 8 institut gällande Sverigedemokraternas siffror och ligger hyggligt till med en svag underskattning av Sverigedemokraternas siffror, till att nu vara toksämst av alla institut gällande Sverigedemokraterna. Till och med en bra bit efter Sifo som har en mycket stor inbyggd underskattning av Sverigedemokraternas siffror i sina mätningar som vi kan se val efter val efter val. Inizio är alltså nu plötsligt ännu sämre än Sifo, från att ha legat i toppen. Utan ändringar i metod och viktningar? Helt osannolikt.
2017-12-16, 03:26
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Du kan jämföra Inizios siffror innan denna förändring relativt mot alla andra opinionsinstitut. Man har varit bland dom bästa med bland dom högsta siffrorna för Sverigedemokraterna under flera år.

Plötsligt är man absolut sämst av alla institut gällande Sverigedemokraterna. Man har en förändring mot alla andra institut som är mycket kraftig. Man är till och med långt efter Sifo som har en mycket stor inbyggd underskattning av Sverigedemokraternas siffror i sina mätningar.

Förklara det du istället. Hur man kan gå från bland dom bästa, till absolut sämst. Utan ändringar. Det är såklart inte rimligt.

Don't shoot the messenger.
Jag bara varnade dig för din hyperboli. Du vet inte om SIFO ändrat sin viktningsmodell, trots detta påstår du detta.

Det kan mycket väl, t.o.m. rent av vara troligt, att SIFO ändrat sin viktningsmodell…MEN, du vet inte detta med säkerhet!
Du kan ej heller visa detta matematiskt, varför det är fullständigt idiotiskt att påstå något sådant då detta verkar kontraproduktivt. (Förstärker bilden av SD-väljaren som varandes en inavlad lågutbildad idiot)

Jag själv är (extremt) högutbildad och har väldigt hög IQ. Trots detta faktum har jag röstat på SD sedan 2006.
Jag blir uppriktigt sagt jävligt trött på löst folk som överdriver situationen i Sverige när sanningen är fullt tillräcklig för att varje icke-sinnessjuk person skall inse att dagens (invandrings)politik kommer sluta i inbördeskrig och/eller systemkollaps.

Varför i helvete ljuga/överdriva när sanningen är fullt tillräcklig??

Obegripligt korkat!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in