Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
SIFO uppger alltså att SD går fram hos LO-kvinnor. Det är stort. Kvinnor tenderar att agera i flock och i synnerhet den stora S-röstande gruppen inom Kommunal brukar dela gemensamma värderingar. Om uppgången i denna grupp fortsätter lär det bli ett jordskred. Och S har varit mycket behjälpliga genom pensionsuppgörelsen, som inte på något sätt kommer att accepteras av svenska undersköterskor, hemtjänstpersonal osv
Det blir spännande nu.
Spännande blir det! Oerhört spännande, för nu verkar det ta fart på allvar bland kvinnorna. Som jag skrev i några inlägg redan under försommaren så har jag en mycket nära släkting som arbetar inom äldrevården. Hon är undersköterska och på hennes avdelning arbetar ca 20 kvinnor.
Inför riksdagsvalet 2010 röstade min kvinnliga släkting på S, något hon gjort också i många tidigare val, vilket även den största delen av hennes arbetskollegor gjorde. Några röstade t o m på V och någon på L och KD. Ingen (vad hon känner till) röstade på SD på hennes jobb vid den tiden.
Inför valet 2014 röstade - enligt hennes egna ord - minst tre kvinnor där hon arbetar på SD. 3 av 20 låter inte mycket, men så var det 2014... När de nu - i december månad 2017, ca nio månader före valet - pratar med varandra på jobbet uppger
alla utom fyra helt öppet att det blir SD för hela slanten i valet 2018. Måttet är rågat. Nu får det vara nog. Ingen lyssnar på dem, ingen politiker gör nåt.
Dessa kvinnor känner sig svikna, övergivna. De har ständiga besparingskrav på sig; nedskärningar haglar över dem som aldrig förr. Gunnar, 93, får nu bara äta två ägg i veckan till frukost p g a besparingskrav från kommunen medans de nyanlända kan gå och få hela käften reparerad på Folktandvården för det fashionabla priset av 50:- i egenavgift. Sådant här sticker något oerhört i ögonen på dessa kvinnor som arbetar inom äldrevården.
Listan på politikernas orättfärdiga politik och deras fullständigt vansinniga prioriteringar, där man prioriterar nyanlända på bekostnad av äldre och riktigt gamla etniska svenskar, som bidragit till att bygga upp landet med eget tungt kroppsarbete, kan göras lång. Min nära anhöriga säger att det kokar något fruktansvärt bland kommunalanställda, landstingsanställda, LO-knutna kvinnor.
Räkna lugnt med att det finns ett fruktansvärt stort mörkertal därute i landet när det gäller SD-röstande kvinnor i nästa års riksdagsval. Som du så riktigt skriver, agerar kvinnor i flock. Detta kan lätt "urarta" och bli en lavin av röster i SD:s favör i 2018-års val. Spännande blir det. Oerhört spännande.