2017-12-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Så sent som i slutet av 1800-talet användes sju olika diagnoser i den psykiatriska klassifikationen. Hundra år senare kan ca 300 olika diagnoser med tusen underdiagnoser användas. Innehållet i diagnoserna överlappar varandra och psykiska sjukdomar bottnar i olika orsaksförhållanden men den största svårigheten för att förstå en människa är att vi till naturen ändå är så olika att det inte finns personer med identiska psykiska avvikelser.

En diagnos kan ge en viss förklaring till en persons beteende då det utmärkande beteendet i sig gör det möjligt att diagnostisera, men personen har ju mycket mer i sig än detta. Även om det går att diagnostisera Madsen kan vi efter det ändå bara göra antaganden om hur sannolikt det är att han tex har begått tidigare brott. Någon gång är ju alltid den första och på det sätt som Madsen har levt kan väl inte ens med det vi vet (tex filmer på hans dator) anses vara att ligga på noll om det han nu har gjort kan anses som hundra.

Det är bara Madsen som kan förklara varför det här hände och det tror jag inte han är intresserad av, men det är också bara ett antagande.
Det där är ju alldeles riktigt.

En diagnos är ju egentligen inte intressant, i ett fall som det här.

Diagnosystemet är ju egentligen bara ett verktyg vi använder för att sätta in rätt åtgärder, för patienten.

Inte ens då man skall avgöra påföljd är diagnosen, egentligen intressant. Inte i Sverige och ännu mindre vad jag förstår, i Danmark.

En diagnos är ännu mindre värdefull om man försöker sig på att förutspå hur en person kommer att agera i framtiden; Jag menar bara för att en viss person med bipolär sjukdom begår ett brott som detta, säger det ingenting om sannolikheten för att andra med samma diagnos ska göra detsamma.
Citera
2017-12-15, 17:09
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vad vi lärt i tråden är att hans pappa var gammal. Jag har för mej att Madsen fick börja vårda honom en del redan som tonåring. Nånstans har jag snappat upp att äldre pappor har sämre kvalitet på sina spermier och därför ibland får autistiska barn.

...

Nja, jag tror inte att det har gått att särskilja äldre fäders spermier i sig, utan att ta hänsyn till att de som fortplantar sig vid en högre ålder har haft större svårigheter med det sociala samspelet och därför tar längre tid på sig.
Citera
2017-12-15, 17:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där är ju alldeles riktigt.

En diagnos är ju egentligen inte intressant, i ett fall som det här.

Diagnosystemet är ju egentligen bara ett verktyg vi använder för att sätta in rätt åtgärder, för patienten.

Inte ens då man skall avgöra påföljd är diagnosen, egentligen intressant. Inte i Sverige och ännu mindre vad jag förstår, i Danmark.

En diagnos är ännu mindre värdefull om man försöker sig på att förutspå hur en person kommer att agera i framtiden; Jag menar bara för att en viss person med bipolär sjukdom begår ett brott som detta, säger det ingenting om sannolikheten för att andra med samma diagnos ska göra detsamma.

Nej, det är ju helt riktigt att en diagnos inte påverkar fallet på något vis men jag är i alla fall djävligt nyfiken på vad de kom fram till i den RPU som genomförts, mest för att jag verkligen skulle vilja få reda på vad som fattas Madsen.

I Sverige är det ju nuförtiden ovanligt med RPV, det är min uppfattning i alla fall, Ida-mördaren och dagispedofilen är de som jag kommer på i en hast, undrar hur det är i Danmark egentligen?
Citera
2017-12-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det är ju helt riktigt att en diagnos inte påverkar fallet på något vis men jag är i alla fall djävligt nyfiken på vad de kom fram till i den RPU som genomförts, mest för att jag verkligen skulle vilja få reda på vad som fattas Madsen.

I Sverige är det ju nuförtiden ovanligt med RPV, det är min uppfattning i alla fall, Ida-mördaren och dagispedofilen är de som jag kommer på i en hast, undrar hur det är i Danmark egentligen?
Det kan ju vara så att den symtombild en person företer i samband med ett brott kan föranleda §7-undersökning och efterföljande RPU men för det behövs ingen, på förhand, ställd diagnos.

Det är väl så att man allteftersom, har stramat upp regelverket så att allt färre kommer i fråga.

(Vill bara påminna om Flink-fallet där man vrängde lag och dömde till fängelse, trots att det dåvarande regelverket föreskrev fängelseförbud.)
Citera
2017-12-15, 17:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det kan ju vara så att den symtombild en person företer i samband med ett brott kan föranleda §7-undersökning och efterföljande RPU men för det behövs ingen, på förhand, ställd diagnos.

Det är väl så att man allteftersom, har stramat upp regelverket så att allt färre kommer i fråga.

(Vill bara påminna om Flink-fallet där man vrängde lag och dömde till fängelse, trots att det dåvarande regelverket föreskrev fängelseförbud.)

Ja, i Sverige har vi stramat upp alldeles för mycket anser jag, båda de jag nämde i mitt inlägg fick ju RPV först när Rättsliga rådet sagt sitt trots att båda var väl kvalificerade, fängelse är ju vad åklagarna vill ha i alla lägen.

Flink-fallet är ju unikt i det hänseendet och inget juristerna kan yvas över, vränga lag när man inte klarar trycket från allmänheten.
Citera
2017-12-15, 19:17
Medlem
Sjukaste är att Madsen säkert översvämmas av beundrarbrev från kvinnor. Trots att han är sexualsadist och typ psykopat.

Tänk bara på Ted Bundy som gifte sig och avlade fram ett barn i fängelset.

Vad är grejen liksom?
Citera
2017-12-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han är mycket mer aspig på särskilt äldre videos som har tagits utan att han är medveten om det, eller utan att han ansträngt sig. Jag tror att han har lagt ner massor av tid på att lära in ett - inte bara neurotypiskt, utan aktivt förtroendeingivande och charmigt - sätt, att ta fram vid intervjuer och föreläsningar. Och förförelsesituationer, gissningsvis.

Kolla här t.ex., här är han avgjort aspig:

https://www.youtube.com/watch?v=km0gfHvkbts

Oh ja, aspig är han

Han saknar liksom charm och dynamik, talar ganska entonigt, låter alltid lite gnällig och ger ett alltför envist intryck, och det här är ingen man debatterar med. Antingen flyttar du in i Peters kubformade hjärna eller så får du nog dra. Usch.

Alla aspies är inte såhär ska åxo sägas. Peter är nog ett sällsynt tydligt exempel.

Jag har vårdat många aspies, och jag har åxo haft två aspiga kollegor, som betedde sig helt absurt.

Aspies är inte subtila. Deras udda drag märks kan jag säga.
Citera
2017-12-15, 19:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oh ja, aspig är han

Han saknar liksom charm och dynamik, talar ganska entonigt, låter alltid lite gnällig och ger ett alltför envist intryck, och det här är ingen man debatterar med. Antingen flyttar du in i Peters kubformade hjärna eller så får du nog dra. Usch.

Alla aspies är inte såhär ska åxo sägas. Peter är nog ett sällsynt tydligt exempel.

Jag har vårdat många aspies, och jag har åxo haft två aspiga kollegor, som betedde sig helt absurt.

Aspies är inte subtila. Deras udda drag märks kan jag säga.

Ja, men grejen är ju att han har lärt sig. På de nyare videorna han har gjort i reklamsyfte, märks det ju inte alls. Tvärtom, han är en superförsäljare ju:

https://www.youtube.com/watch?v=ZbS6_awOxPw
Citera
2017-12-15, 19:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte bara äldre pappor utan även då när åldersskillnaden är hög mellan föräldrarna ökar risken för autism:

http://ki.se/nyheter/aldersskillnad-mellan-foraldrarna-okar-risk-for-autism-hos-barnet

Men visst har du rätt i det att endast en äldre pappa är en risk för sig för barnets hälsa:

"Barn till äldre pappor löper större risk att drabbas av autism, adhd, bipolär sjukdom och schizofreni än man tidigare trott"

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aldre-pappa-da-okar-risken-for-barnets-halsa/

Jag läste studien och det bör vara vattentätt att hänvisa till en publikation som ligger på Karolinska Institutet. Men forskare är folk som lägger mycket tid på sitt jobb, och alla som lägger tid vill ha resultat. Om man efter studier inte kan vederlägga något är det också ett resultat – men det ger färre publikationer och definitivt färre inlägg i dagstidningen.

Det finns flera bias förutom ”We cannot rule out the possibility that other factors associated with parental age (for example, length of marriage or partnership, obstetric complications, gestational age and birth weight) have an important role in explaining our results.”

Vi vill så gärna tugga i oss rön via löpsedlar, kanske mer gärna än vi vill se dem belagda. Vi tycker om förklaringar till allt som stör oss och vi vill kunna förstå varför folk är som dom är och blir som dom blir.

Vi ska inte tro att vi idag är i facit av någonting. Vi är i backspegeln kanske precis som vi ser på 1960 idag (eller 1790). Det vetenskapliga uppsvinget idag är inte en säkerhet för att sanningsenliga rön når medborgarna eller får oss att förändra något. I avseendet människa så kan vi i alla fall anta att det är de som har lyckats få ett stabilt referenssystem är de som kommer att klara sig bäst.
Citera
2017-12-15, 19:46
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ja, men grejen är ju att han har lärt sig. På de nyare videorna han har gjort i reklamsyfte, märks det ju inte alls. Tvärtom, han är en superförsäljare ju:

Wow, vilken mästercharmör! Trodde jag var hetero, men om han skulle riktat den där charmen mot mig hade jag blivit ett viljelöst våp direkt. Plötsligt förstår jag din kärlek!

Mästercharmör, mästermanipulatör, superförsäljare. Skulle vilja addera 'smärtsamt snygg' till dina superlativ.
Citera
2017-12-15, 21:08
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Kan han vara medicinerad?
Citera
2017-12-15, 21:22
Medlem
Allt fler har börjat inse att PM förmodligen skulle pricka tillräckligt för Asperger's, om han blev utredd för det. Den ideen hade jag redan för två månader sedan, men blev ganska nedröstad då ( det går att läsa långt tillbaka i tråden).

Hans naivitet, kombinerad med egocentricitet, och grandiositeten ( i vissa fall), passar mycket bra på egenskaper i det autistiska spektrat). Det blir allt mer viktigt hur personer med svaga sociala färdigheter fungerar, jag möter dagligen tonåringar diagnostiserade inom AST, och det finns absolut ingen gemensam nämnare, individuella egenskaper slår ut en generell syn. Det gemensamma är möjligtvis svårigheter i sociala kontakter och koder. Utöver det finns svårigheter, att klara kraven i gymnasiet, och i förlängningen ett självständigt liv.

Men flera av ungdomarna driver fritt med sin "diagnos", är mycket medvetna om sina svårigheter, och de flesta utomstående skulle inte märka någon större avvikelse/svårighet om de var med ett par dagar bland flertalet.

Det talar för att PM kunde leva på, sannolikt med autistiska drag, och den genomklappning som kom, blev en bekräftelse på att han länge burit på och försökt hantera sin svaga sociala kompetens. Han kanske fann sig själv i sado-svängen, och prövade vingarna den där torsdagen i augusti.......
Senast redigerad av Whyback 2017-12-15 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in