Citat:
Det där är ju alldeles riktigt.Så sent som i slutet av 1800-talet användes sju olika diagnoser i den psykiatriska klassifikationen. Hundra år senare kan ca 300 olika diagnoser med tusen underdiagnoser användas. Innehållet i diagnoserna överlappar varandra och psykiska sjukdomar bottnar i olika orsaksförhållanden men den största svårigheten för att förstå en människa är att vi till naturen ändå är så olika att det inte finns personer med identiska psykiska avvikelser.
En diagnos kan ge en viss förklaring till en persons beteende då det utmärkande beteendet i sig gör det möjligt att diagnostisera, men personen har ju mycket mer i sig än detta. Även om det går att diagnostisera Madsen kan vi efter det ändå bara göra antaganden om hur sannolikt det är att han tex har begått tidigare brott. Någon gång är ju alltid den första och på det sätt som Madsen har levt kan väl inte ens med det vi vet (tex filmer på hans dator) anses vara att ligga på noll om det han nu har gjort kan anses som hundra.
Det är bara Madsen som kan förklara varför det här hände och det tror jag inte han är intresserad av, men det är också bara ett antagande.
En diagnos kan ge en viss förklaring till en persons beteende då det utmärkande beteendet i sig gör det möjligt att diagnostisera, men personen har ju mycket mer i sig än detta. Även om det går att diagnostisera Madsen kan vi efter det ändå bara göra antaganden om hur sannolikt det är att han tex har begått tidigare brott. Någon gång är ju alltid den första och på det sätt som Madsen har levt kan väl inte ens med det vi vet (tex filmer på hans dator) anses vara att ligga på noll om det han nu har gjort kan anses som hundra.
Det är bara Madsen som kan förklara varför det här hände och det tror jag inte han är intresserad av, men det är också bara ett antagande.
En diagnos är ju egentligen inte intressant, i ett fall som det här.
Diagnosystemet är ju egentligen bara ett verktyg vi använder för att sätta in rätt åtgärder, för patienten.
Inte ens då man skall avgöra påföljd är diagnosen, egentligen intressant. Inte i Sverige och ännu mindre vad jag förstår, i Danmark.
En diagnos är ännu mindre värdefull om man försöker sig på att förutspå hur en person kommer att agera i framtiden; Jag menar bara för att en viss person med bipolär sjukdom begår ett brott som detta, säger det ingenting om sannolikheten för att andra med samma diagnos ska göra detsamma.