2017-12-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
#jagärhär har aldrig "massanmält" något och kommer inte att göra det. Däremot är det upp till var och en att anmäla sådant som den enskilde kan tyckas gått över gränsen för vad som är lagligt. Det borde alla göra så att vi blir av med olaterna. Det är min egen åsikt.
Ni har aldrig massanmält, säger du? Här är ett axplock av de bevis som hittills framkommit i tråden och på andra ställen (se källhänvisningar, skärmdumpar etc. i resp. inlägg). Det finns betydligt mer - använd sökfunktionen.

Skärmdumpar, #jagärhärs massanmälningsattack mot Ann Heberlein ledd av Maria Robsahm:

https://www.facebook.com/erik.vanderheeg/posts/10155044199311824?pnref=story

Citat:
Karin Stubbergaard
@livilund
Snälla! Hjälp till att massanmäla detta hemska kont
https://imgur.com/sGq8zY7
https://imgur.com/UEh9uaY

Citat:
Ursprungligen postat av Mina Dennert
Jag är här är en grupp för aktion på nätet. Om du ser hat när du surfar på nätet så dela länken i gruppen. I ditt inlägg skriver du vad du vill att vi ska göra till exempel hjälpa till att kommentera eller anmäla.
(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Citat:
Facebook har vid flera tillfällen gått ut och lovat krafttag mot näthatet och gett löften om att ta bort allt hat inom 24 timmar från publicering. Men ni förlitar er på oss användare att hålla hatet borta. Och visst är det genom samarbete som de bästa resultaten nås.
https://twitter.com/SweKek/status/932620181909770247

Citat:
Varje hatiskt inlägg, varje hatisk grupp, kräver hundratals anmälningar för att noteras av Facebook. Det finns tusentals sidor bara på vårt språk, och miljoner och åter miljoner kommentarer.

Vi kan inte anmäla dem allihop.

Citat:
Laila Forslund
Yepp! Sidan nedstängd!

Inger Johansson
perfekt, vilken tar vi nu`?

Laila Forslund
Egentligen SUPS men det lär väl ta tid.

Laila Forslund
Avpixlat o fria tider kanske! De bör stängas ner.

Inger Johansson
SUPS .... menar du SUFS ?

Inger Johansson
Avpixlat heter Samhällsnytt. nu.

Lenita Strandberg
Svårt med Samhällsnytt, vi blir blockade vid minsta kommentar. Men vi kanske kan anmäla hela sidan igen och igen..

Lotta Lundbäck
Det går väl att anmäla även om man är blockad?

Anja Nordstrand
Ja det går att anmäla även fast man är blockad.

Joakim Ahlstrand
Väck med alla nazister!!!

Citat:
Vi verkar nu anmält bort alla tre länkade bilder på "Jerry gillar". Bra jobbat! Se om ni hittar fler än vi gjort.]

https://www.facebook.com/jerrygil…/p...072036717681:0

https://www.facebook.com/jerrygil…/p...068727692681:0

https://www.facebook.com/jerrygil…/p...066206392681:0

Länkar till sidan med internationell spridning:

https://www.facebook.com/taggingfriendslol/

Tack till er som tipsat!

Nu kör vi.

PS. Vi kör favorit i repris på att testa att jag lägger en första kommentar med "ANMÄLT" och ni som anmäler kan klicka gilla på denna kommentaren istället för att kommentera med "A". Osv för "KOMMENTERAT" och "GILLAT". Ds.

Citat:
Fredagens frivilliga insats:
----------------------------------------
Lyssna. Hjälp behövs.
Två av mina käraste FB-vänner ( jag nämner dom inte vid namn, inte ni
heller) är under en otrolig press och attack nu från brunhögerns fotsoldater
som kämpar under hatets baner. Vidrigheterna känner inga som helst
gränser.
I det propagandakrig som de facto pågår, och som vi alla är en del av, så
står dessa två längst fram i frontlinjen och får ta smäll efter smäll. Det får inte
fortgå på det viset.
Då förlorar vi några av de bästa.
Så idag anmäler vi sönder Politikfakta, en av de värsta hatkloakerna på
nätet.
Anmäl sidan, anmäl inlägg, anmäl bilder, Facebook måste ta sitt ansvar.
Länk:
https://www.facebook.com/politikfakta/

Citat:
Nätaktivisterna är en av de organisationer som tar upp kampen mot hat och hot på sociala medier. För att Facebook ska följa sina egna regler krävs ofta massanmälningar.
Citat:
Nycklen till att få bort hatet är att anmäla om och om igen. Det är botar som kollar anmälningar i början, så när tillräckligt många anmält flera gånger, tar en människa över. Så det är bara att fortsätta! När man får svaret att det inte bryter mot FBs regler kan man klicka i ”nej, jag är inte nöjd” och skriva en motivering. Man kan också vända sig direkt till FB.

[- - -] Du kan anmäla kommentarer såhär:
På mobilen: Tryck på kommentaren så kommer alternativet anmäl upp.
Du kan anmäla sidor/grupper/inlägg såhär:
På datorn: Längst upp på sidan till höger om meddelande-knappen är det 3 prickar. Tryck på dem så kommer alternativet anmäl upp!
På mobilen: Gå in på gruppinfo (alltså, du behöver inte gå med i gruppen etc) där längst ner finns en knapp Anmäl grupp!
.
Och vill du vända dig direkt till Facebook och citera lagar och motivera varför de bör stänga vissa sidor och grupper, så kan du vända dig hit: https://www.facebook.com/help/263149623790594/ https://www.facebook.com/help/contact/243225585752893

Till sist, vill du få Facebook jurister att läsa ditt brev, så mailar du till: legal@facebook.com eller legal@fb.com
https://www.flashback.org

Citat:
Anmäla

För att anmäla sida/grupp: Tryck på länken för att komma till sidan/gruppen. Väl inne på deras sida trycker du antingen på de 3 prickarna längst upp till höger som leder till anmäl osv. Eller på "information om gruppen" el "visa gruppinfo" och sedan Anmäl längst ner.

För att anmäla ett inlägg: Tryck på den lilla pilen som pekar nedåt i högra hörnet av inlägget så kommer alternativet anmäl upp.

För att anmäla en kommentar på mobilen: Där trycker man på kommentaren och så kommer alternativet anmäl upp. Via datorn: Trycker man på krysset till höger i hörnet. (heter "dölj") Och väl efter att ha tryckt där kommer alternativ anmäl upp.

Om du sedan får avslag av FB (det kan dröja några timmar) så tryck på den suraste gubben för att överklaga. Då kommer en liten textruta upp där det är bra om du skriver på engelska! En vän uttrycker sig så här i en överklagan,

kopiera eller använd gärna den här texten för inspiration:

The page in question (which is entirely in Swedish, including comments) is in violation with Swedish law as the admins allows hatespeech and death threats in the comments sections and does nothing to erase them. According to Swedish law, if a website, web page, digital bulletin board, web forum or anything similar to that allows comments and/or posts that breach the law the owner of the site is to be held liable. In this and other similar cases the owner should be assumed to be Facebook as a company, as it has implemented a system for its users to report illegal content.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva Burman
1000-tals anmälningar mot Facebook-gruppen Granskning Sverige, GS, har till slut fått den sociala mediejätten Facebook att agera. Sent i torsdags kväll stängdes gruppen ner.

Citat:
Malin Johansson Är det någon som vet hur FBs granskningar går till? Jag pratade med en vän om detta nyligen och eftersom man får svar så snabbt på en anmälan så känns det som att det är automatiserat, dvs de går endast på hur många anmälningar inlägget fått - många an...Visa mer
Gilla · Svara · 35 min
Caroline Sandberg
Caroline Sandberg Ja det är automatiskt. Sen om en överklagar kan det granskas, men den personen talar oftast inte svenska. Om fler anmäler samma grej är chansen större att det tas bort
Gilla · Svara · 23 min
Caroline Sandberg
Caroline Sandberg Så, tryck på arga gubben och skriv på engelska (svårt att komma ihåg när en anmält mycket...)

Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTjafs
Vi uppmanar att anmäla direkta hot samt riktigt otäcka hatkommentarer. Eftersom vi är många blir det således en hel del anmälningar. Kalla det massanmälningar om du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Joy_Surrender
Eftersom jag varit med i gruppen i över ett år och är mycket aktiv så skulle jag ha märkt om det fanns några massanmälningar.
Har förekommit tidigare, men det sker inte nu. Garanterat.

Bevis för att massanmälning fungerar (annan kontext):

Citera
2017-12-15, 18:59
Medlem
Intressant att det verkar finnas ett centralt beslut att inte skriva på Flashback, förresten. Inte är väl vi så elaka?

Citat:
Jag kan också säga att #jagärhär bestämt att inte skriva på Flashback på grund av anonymiteten här. Diskussioner där man tillåts vara anonym blir aldrig bra eftersom vissa slänger ur sig vad som helst utan tanke.
Citera
2017-12-15, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Det upplevs uppenbarligen olika av olika människor, inte sant? Vissa tycker det är saklig kritik, andra tycker det är att när man är överens. Då är just saklig diskussion ett bra sätt att förstå varandra och komma överens.

Så, kosto - vad är "det goda samtalet" för dig?
Det goda samtalet är när man talar med en god vän. Men vi tycker det är ok att bli arg osv men det är inte ett gott samtal om man börjar ge sig på motståndaren i en diskussion med en massa beskyllningar att man är handikappad eller utpekad som tillhörig i ett politiskt läger. Förtal, uthängningar och uppladdning av dokument som pekar ut enskilda går fett bort.
Citera
2017-12-15, 19:42
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Intressant att det verkar finnas ett centralt beslut att inte skriva på Flashback, förresten. Inte är väl vi så elaka?

Hur i all sin dar ska man kunna diskutera sakfrågan utan personummer på sin meningsmotståndare?

Citat:
Diskussioner där man tillåts vara anonym blir aldrig bra eftersom vissa slänger ur sig vad som helst utan tanke.

Eftersom vissa slänger ur sig vad som helst utan tanke när de är anonyma blir anonyma diskussioner ALDRIG bra?

Märkligt resonemang. Eftersom vissa får psykbryt av sprit och börjar veva borde ingen tillåtas alkohol?

Krogen har dörrvakter. Anonyma fora har moderatorer.
Citera
2017-12-15, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du angav anonymitet som ett skäl för #jagärhär att inte diskutera på Flashback. Hur ska du ha det?
Vi är inte emot anonymitet men #jagärhär är inte här som grupp för de vill inte diskutera med anonyma.

Citat:
Nå, resten av det du skrev är rätt så avslöjande för jag tror att många aktiva i #jagärhär är på din linje. De vill ha hårdare tag. De vill anmäla, de vill tysta. De vill som du antyder "skrämma bort folk". Det rör sig om människor som inte nödvändigtvis ser skillnad på "hat" och i deras ögon, fel åsikt. Det rör sig om människor som identifierar "det goda sättet att diskutera" som ett samtal där alla har samma värdegrundskorrekta åsikt.
Den åsikten får du ha.

Citat:
Jag tror dessa människor redan gör det du beskriver - de är inga bomullstussar. De anmäler, de kontaktar arbetsgivare och de hotar. Det behöver inte röra sig om en stor andel, men även en liten andel av 75 000 människor utgör en stor grupp.
också bara en åsikt!

Citat:
Jag tror att du är mycket medveten om detta.
Jag är mycket medveten om vad de sagt att vi som grupp får göra och inte göra. I det ryms bara att visa det goda samtalet.

Citat:
Så när du talar i termer om "vi" så är det en omskrivningen för vad ledningen för #jagärhär officiellt uttalar att ni ägnar er åt. Inte nödvändigtvis hur delar av er aktivistgrupp agerar i realiteten.
Det är vanligt med konspirationsteorier mot #jagärhär.
Citat:
För oss som granskar er är detta intet nytt - men tack för att du illustrerade den järnnäve som döljer sig innanför silkesvanten.
Nej, jag har inte visat min järnnäve ännu. Den är många gånger värre än du kan ana. Men så länge jag är med i #jagärhär kommer den inte att visas.
Citera
2017-12-15, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Som jag förväntade mig, som att diskutera med en vägg. Inga motargument från en grupp som ska bemöta debatter sakligt.

Ingen åsikt, fakta. Att man i grupp kan manipulera vart andras röster befinner sig på väggen eller i inlägg är ett sätt att tysta ned röster eller lyfta upp andra. Dåligt svar från en yttrandefrihetsrörelse.

Anonymitet är till för att skydda sig från majoritetens tyranner. -John Paul Stevens
Utan anonymitet så skulle bara överklassen få rätten till ordet. Det är grunden till att kunna bryta sig loss från fascism. Anonymitet är antifascism.

Kanske inte är så kul att upplysa sina vänner vilken typ av person man är. Du har en poäng där, man vill inte ha sitt skit synligt för andra. Hur är det frasen går? "What's mine is mine, what's theirs should be taken away." eller dylikt.

Inget svar på min fråga.

Så alla skärmdumpar är otroligt genomförda photoshops? Man verkar få samma svar oavsett vem från #jäh som dyker upp, men ingen har falsklappat skärmdumparna.

Mordhot, är olagliga. Hatbrott, är olagliga. Att ordleka R2#metoo är olagligt?
Jag skulle tycka det vore bra att du inte ändrar på mina svar till något det inte är på samma sätt som de skärmdumpar och andra falska beskrivningar om #jagärhär.
Citera
2017-12-15, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Men herregud. Vem ska bestämma vad som är en accepterad (sic) nivå? Er grupp som leds av halvutbildade småpåvar och rekommenderar kommunistapologetisk smörja som "faktakollad"?
Det här var ett dåligt sätt att argumentera på. Än så länge tycker jag de flesta diskuterat mycket bra med ett vårdat språk här men att kalla oss som till största delen är borgare för kommunister är nog änd lågvatten.

Citat:
Vem är "ni"? Alla som inte tycker som #jagärhär?
Här är ett sådant där fråga_o_svar fråga som inte går att svara på. Eller, jag har ett svar men det vill du inte se.

Citat:
Du har siffror på det förstår jag? För övrigt kan konstateras att vänsterväljare är betydligt fattigare och sämre utbildade än högerdito (siffror finns). Jag antar att det innebär att deras åsikter är hat och smörja?
Ja, jag har siffror på det.
Vänsterväljare ser man oerhört sällan som näthatare eller ordvrängare även om de finns.
Citera
2017-12-15, 19:54
Bannlyst
Citat:
Kom ihåg: inga hatfulla kommentarer, inga kränkningar, påhopp eller nedlåtande kommentarer. Inga kommentarer om den andras intelligensnivå, utbildning eller liknande.
Exakt!
Citera
2017-12-15, 19:55
Medlem
ristolainens avatar
Citat:
Ni har aldrig massanmält, säger du? Här är ett axplock av de bevis som hittills framkommit i tråden och på andra ställen (se källhänvisningar, skärmdumpar etc. i resp. inlägg). Det finns betydligt mer - använd sökfunktionen.

Skärmdumpar, #jagärhärs massanmälningsattack mot Ann Heberlein ledd av Maria Robsahm:

https://www.facebook.com/erik.vanderheeg/posts/10155044199311824?pnref=story

https://imgur.com/sGq8zY7
https://imgur.com/UEh9uaY

https://www.flashback.org[/email]/sp62283971

Bevis för att massanmälning fungerar (annan kontext):

Tack så mycket för bra sammanställning, jag såg den på Twitter nyss.
Citera
2017-12-15, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns ingen motsägelse i detta. Du är givetvis välkommen även om du maler på med samma floskler om och om igen.
ja, jag måste ju det för ni maler på med samma felaktigheter om #jagärhär .

Citat:
Du bekräftar det som redan bekräftats så många gånger: #jagärhär klarar inte en saklig debatt. Det beror på att ni saknar substans – ni kan bara upprepa floskler, mobba och trakassera.
Det beror på frågan.
Var mobbar jag osv?
Att skriva att jag mobbar är mobbing.

Citat:
I skrivande stund har du gjort 93 inlägg i denna tråd: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1034826&threadid=278 3785
Alla dina inlägg är tomma på substans och upprepar bara sådant som sedan länge är avslöjat som lögner. Du visar tydligt din oförmåga att debattera sakfrågor, vilken i sin tur är symtomatisk för #jagärhär. Det är fascinerande att du inte själv förstår hur osaklig, tom och löjlig du är.
Nej, det är fel. Jag överglänser er i sättet att diskutera. Kanske beror det på att ni är ovana vid att inte slänga ur er vad som helst.
Citat:
Men jag är som sagt tålmodig, du får ett tillfälle till att visa saklighet. I mitt inlägg 14/12 har jag skrivit om Mats Leijons blogginlägg om ”Hatkampanjen mot #jagärhär”. Vad anser du I SAK om det jag skriver, kosto?
Jag får titta på det sedan, hinner inte nu.
Citera
2017-12-15, 20:08
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Det goda samtalet är när man talar med en god vän. Men vi tycker det är ok att bli arg osv men det är inte ett gott samtal om man börjar ge sig på motståndaren i en diskussion med en massa beskyllningar att man är handikappad eller utpekad som tillhörig i ett politiskt läger. Förtal, uthängningar och uppladdning av dokument som pekar ut enskilda går fett bort.

Själv tycker jag det goda samtalet sammanfattas av stringens, intellektuell hederlighet och valet av sak framför person.

Men om meningsmotståndaren själv använder sina politiska åsikter och ideologi som argument, som om det räckte, eftersom dennes åsikter och ideologi ju är överlägsna - ja då finner jag det svårt att tycka synd om vederbörande när någon med rätta påpekar skillnaden mellan politisk tillhörighet/åsikter och argument.

Och om jag misstänker någon medvetet och med vilje inte vill förstå något i en diskussion som hade motbevisat denne, är det mest kärleksfulla att dela med sig av sin observation och fråga vederbörande om denne verkligen har ett mentalt handikapp jag i fortsättningen borde ta hänsyn till?

Förtal och uthängningar är knappast del av ett samtal, utan enkelriktade anfall. Däremot är avslöjande av någons lögner under samtal genom presenterandet av bevis varken det ena eller det andra.
Citera
2017-12-15, 20:13
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Nej, jag har inte visat min järnnäve ännu. Den är många gånger värre än du kan ana. Men så länge jag är med i #jagärhär kommer den inte att visas.

Citat:
Det här var ett dåligt sätt att argumentera på. Än så länge tycker jag de flesta diskuterat mycket bra med ett vårdat språk här men att kalla oss som till största delen är borgare för kommunister är nog änd lågvatten.

Frågan var varför just er grupp -som leds av halvutbildade småpåvar och rekommenderar kommunistapologetisk smörja som "faktakollad"- ska få lägga ribban för vad som är acceptabelt.

Eller: varför de som har svårt att diskutera och förstå argument känner att de ska få stänga ner diskussionen för andra. Det var det som var frågan. Det är alltså inte du personligen som blir kallad kommunist.

Och berätta mer om din "järnnäve".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in