Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Att AB "stod och funderade en stund" efter det att arbetskamraterna gått norrut är väl helt klarlagt? Annars fungerar ingenting. Om han gick direkt, dvs ca 23.19, bör han ju ha befunnit sig vid Kungsgatan eller ännu längre söderut när gärningsmannen sköt skotten.

Arbetskamraterna gick alltså i drygt två minuter innan skotten föll. Jag vet inte hur långt man kommer på två minuter. Det finns det andra i tråden som kan berätta.
Men stod han kvar och funderade i nästan två minuter innan han gav sig av???
Några sekunder kan jag gå med på. Det är någt som är fullständigt uppåt väggarna här...
Citera
2017-12-15, 16:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Att AB "stod och funderade en stund" efter det att arbetskamraterna gått norrut är väl helt klarlagt? Annars fungerar ingenting. Om han gick direkt, dvs ca 23.19, bör han ju ha befunnit sig vid Kungsgatan eller ännu längre söderut när gärningsmannen sköt skotten.

Arbetskamraterna gick alltså i drygt två minuter innan skotten föll. Jag vet inte hur långt man kommer på två minuter. Det finns det andra i tråden som kan berätta.
Det finns tre möjligheter tycker jag:

1. att bankomatklockorna inte går helt galet och att AB väntar i långa minuter innan han börjar gå söderut.

2. att tiderna på kvittona är lite fel och att kamraterna förvinner snabbt.

3. att tiderna är irrelevanta och att det är AB & Co som möter LOP vid reklampelaren, enligt IM.
Citera
2017-12-15, 17:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inge Morelius uppgifter styrks av flickvännen Helena Lähdes bankomatkvitto . Just dessa dokument är viktiga då de tillsammans med LAC-bandet ger den enda någorlunda säkra angivelsen för en kronologi för händelserna runt mordplatsen.

I detta i inlägg utgår jag ifrån att bankomatklockorna är synkade och ser var vi hamnar då. Visst stöd finns i Grk för att så var måhända inte det är entydigt. Samtidigt är vittnesmålen från platsen inte heller entydiga.

Bankomatklockan registrerar Hls uttag 2318 då hon håller på med när hon hör skotten 232130. Detta ser jag som fastslagna fakta .Väljer att avrunda till minuter då sekundangivelserna ändå bara blir osäkra skattningar.

Om Anders Björkmans arbetskamraters bankomatuttag vet vi att Åsa Gustafsson 2315 och Claes Nyberg 2316. Med utgångspunkten att klockorna är synkade sker dessa uttag därmed 2318 resp 2319.

Då hamnar vi i det läge att AB befinner sig på utanför bankomaten i minsta fall i dryga minuten innan han upptäcker det småpratande sällskapet framför sig.

Vad gör han så länge? I förhöret 870325 anger han visserligen att han står och tittar söderut efter den sladdande trion arbetskamrater. Men det verkar vara innan de andra jobbkompisarna kommer ut från bankomaten. AB inblandad som ibland antytts? För egen del tycker jag hans agerande efter MOP talar starkt mot detta. Som jag gett uttryck för tidigare ser jag vare sig belägg eller logik i en BOFORS operation mot OP med AB inblandad. En sådan måste beläggas med åtminstone en tillstymmelse av fakta, bara önsketänkande räcker inte .

Den enkla förklaringen av lite berusad ambivalens som gav ett stillastående under någon minut är inte osannolikt.

Andra kända vittnen som passerar Dekorimahörnan är Nicola Fauzzi ca 231907 enligt egen rekonstruktion. Ser ingen person på platsen.

Hellgren 2320, som besvärande lite är känt om .

Ami Rolder m sällskap 2317-19 , då man stått vid mordplatsen

Scheffer m sällskap någon gång 2316-17

Inga Ålenius och Anja Landgre, skådespelare som varit på Grand , sett Palmes där, och vid 2315 funderat på om de skulle gå in på den mörka Tunnelgatan men istället valt mera upplysta Sveavägen Kungsgatan.

Oklarheter finns men är ändå intressanta att skärskåda. Inte minst med tanke på att den viktiga frågan om hur GM kommer till mordplatsen dissekeras. Ovanstående vittneskavalkad visar hur omöjliga Dekorimannen och Christer Pettersson blir som GM.

Ok, jag tror på det du säger. Du är mycket mer påläst än mig vad gäller bankomaterna vid mordplatsen.
Ett par frågor då bara.
CN och ÅG tar ut pengar i en bankomat tillhörande Götabanken, medan HL med sällskap tar ut pengar ur en automat tillhörande posten.
Är det en extern verksamhet som tillhandahåller bankomaterna till dessa? Är det samma då till båda eftersom man antar att bankomaternas klockor är synkade, det vill säga att båda bankomaterna visar lika mycket fel i förhållande till "Fröken Ur"?
Eller vad är det som styr synkningen automaterna emellan?

LOP, om man räknar bakåt från skottögonblicket, och enligt LPs version, att de har gått raskt, 6 km/h, så får man att LOP börjar korsa Sveavägen 23.20.00, dvs 90 sekunder före mordet.

Om man då lägger till att ABs kamrater, i kylan denna kväll, vill vidare men kanske pga alkoholpåverkan inte har alltför bråttom, kan man utgå att de går från banken i en normal hastighet, 5 km/h.
Kamraterna har till AB uppgett att de inte mötte någon, vilket betyder att de går förbi AFs kyrkogata innan LOP kommer in på Sveavägens östra trottoar där.

Här får man en absolut senaste tid som ABs kamrater når AFs kyrkogata till 23.20.00, vilket i sin tur betyder att kamraterna lämnar banken som senast möjligt till 23.18.50, då det är ganska exakt 100 meter mellan banken och AF, den sträckan i 5 km/h gås på ca 70 sekunder.

Om man räknar så här så får man att AB då har stått ensam på trottoaren utanför bankens kontor i MINST 2 minuter och 40 sekunder, vilket man absolut inte får uppfattningen av i det han säger i förhören.
Det är en anmärkningsvärd lång tid.
Jag håller med dig, jag har oerhört svårt att se AB som inblandad i mordet. Dock är det anmärkningsvärt att han inte ser någonting eller någon, dessutom då, att om nu klockorna i automaterna var synkade, vilket en hel del verkar tyda på, ingen som passerar mordplatsen på östra sidan före mordet har sett vare sig GM, ELLER AB

Jämför man då detta med vad hela den tid det som IM med sällskap gör kan man sannolikt påstå att ABs kamrater går från banken samtidigt som IM ställer sig i position.

I förlängningen får man, att om kamraterna går från bankomaten som senast 23.18.50, och går östra sidan norrut i förmodad hastighet utan avbrott befinner sig näst intill på exakt den plats där NF påstår sig vara när skotten faller. Anmärkningsvärt.

Det hade varit mycket intressant att läsa förhören med ABs kamrater.
Citera
2017-12-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns tre möjligheter tycker jag:

1. att bankomatklockorna inte går helt galet och att AB väntar i långa minuter innan han börjar gå söderut.

2. att tiderna på kvittona är lite fel och att kamraterna förvinner snabbt.

3. att tiderna är irrelevanta och att det är AB & Co som möter LOP vid reklampelaren, enligt IM.
1. Om inte bankomatklockorna går galet så innebär ju det att mordet skedde någon gång under 23.18 eftersom det small när Lähde gjorde sitt uttag.

2. Om kvittotiderna är fel så vet vi egentligen bara under vilken felaktig minut personen startade sitt uttag. 23.16.01 eller 23.16.59 i värsta fall. Skillnad nästan en minut. Den ende vi har sekunduppgifter på är Lähde 23.18.15 - 23.18.56.

3. Om bankomattiderna visade fel så var det samma fel på samtliga bankomater.
ABs polare startade uttaget 23.15 och Inges polare startade 23.17.
Det kan således inte vara AB och hans sällskap som passerar, eftersom bankomaten låg norr om Inges synfält och dom fortsatte norrut. Dom var på bankomaten innan Inge kom till platsen.
AB har uppenbarligen stannat kvar 1-2 min efter att kompisarna gått iväg.
Citera
2017-12-15, 17:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Ja, men det finns ingen som sett att han bytt huvudbonad. Att LJ säger keps är faktiskt knepigt. Han verkar säker dessutom.
Kan det ha varit en annan person helt enkelt.
Vad AB sagt i sitt vittnesmål väljer jag att bortse ifrån fullständigt. Det mesta talat för att han minns totalt fel.
Bara en sak som detta:
Han lämnar bankomaten och går söderut samtidigt som vännerna går norrut. Då är AB redan ett antal meter söder om bankomaten enl honom själv. Från den positionen har han 10-12 m till dekorimaporten där han gömde sig. Då har han nyss blivit passerad av LOP utan att han märkt det. Om vi säger att vännerna som samtidigt går norrut går mycket fortare så har dom hunnit 20-25 m norr om bankomaten. De har knappt hunnit fram till skandias huvudentré på Sveavägen 44, och befinner sig på sin höjd 50m från mordplatsen när skotten smäller.
Hur kan detta gå ihop?
Det verkar som om vännerna hunnit bra mycket längre norrut an som vore möjligt om ABs historia är sann. De är uppenbart utom hörhåll för skotten.
Därför är det högst troligt att AB stått kvar och väntat någon minut innan han började gå. Något annat finns inte.

Det verkar vara så. Det som tyder på det är ju tiderna på uttagskvittona, om man tar det som fastställt att klockorna var synkade.

Det man får ut av det då är att AB står kvar mycket längre än vad man får uppfattning om.
Citera
2017-12-15, 17:27
Medlem
Citat:
1. Om inte bankomatklockorna går galet så innebär ju det att mordet skedde någon gång under 23.18 eftersom det small när Lähde gjorde sitt uttag.

2. Om kvittotiderna är fel så vet vi egentligen bara under vilken felaktig minut personen startade sitt uttag. 23.16.01 eller 23.16.59 i värsta fall. Skillnad nästan en minut. Den ende vi har sekunduppgifter på är Lähde 23.18.15 - 23.18.56.

Det kan således inte vara AB och hans sällskap som passerar, eftersom bankomaten låg norr om Inges synfält och dom fortsatte norrut. Dom var på bankomaten innan Inge kom till platsen.
Och om AB av någon outgrundlig anledning stannat kvar, vilket han inte hävdar, men som det mesta tyder på, då vet vi bara att han befunnit sig någonstans norr om mordplatsen. Då borde sannolikheten vara stor att han är den man som Inge observerat.
Själv avhåller jag mig från att ha åsikter om ABs eventuella inblandning. Jag känner inte karln, utan vill bara ha lite ordning på vad han pysslat med.
Citera
2017-12-15, 17:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Ja, det blir mer märkligt ju mer man sätter sig in i detaljerna här.

Men, jag välkomnar denna fördjupande analys av tiden närmast mordet.
Citera
2017-12-15, 17:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Och om AB av någon outgrundlig anledning stannat kvar, vilket han inte hävdar, men som det mesta tyder på, då vet vi bara att han befunnit sig någonstans norr om mordplatsen. Då borde sannolikheten vara stor att han är den man som Inge observerat.
Själv avhåller jag mig från att ha åsikter om ABs eventuella inblandning. Jag känner inte karln, utan vill bara ha lite ordning på vad han pysslat med.

Nej, det förefaller helt obegripligt att AB, om han verkligen har stått på alldeles intill den plats där IM placerar GM, utan att ha sett denne, är ju 5-10 meter emellan dem.

Matematiskt får man ju att den tid AB rimligen står på platsen väl motsvarar den tid IM rimligen står i position.
Citera
2017-12-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, det förefaller helt obegripligt att AB, om han verkligen har stått på alldeles intill den plats där IM placerar GM, utan att ha sett denne, är ju 5-10 meter emellan dem.

Matematiskt får man ju att den tid AB rimligen står på platsen väl motsvarar den tid IM rimligen står i position.
Ja, och den neddragna mössan stämmer ganska bra med Inges beskrivning. Borde inte vara helt enkelt att avgöra färgen på mössan mot det upplysta skyltfönstret i bakgrunden.
Det kan ju vara så att AB stannat lite extra för att se om de andra gänget dyker upp? Men varför sa han då inte detta i förhöret?
Citera
2017-12-15, 17:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Oklarheter finns men är ändå intressanta att skärskåda. Inte minst med tanke på att den viktiga frågan om hur GM kommer till mordplatsen dissekeras. Ovanstående vittneskavalkad visar hur omöjliga Dekorimannen och Christer Pettersson blir som GM.

Det hela förefaller vara helt obegripligt: Något är uppenbart fel i den samlade bilden.

Just nu förefaller det vara att IM tar fel på GM och AB?

Sett utefter dessa analyser, var kan man rimligen anta att GM kom ifrån och när?

Om ser till mordförsöket på BL i Rom, där GM mötte BO, varvid GM direkt efter mötet vände sig om för att skjuta, så skulle GM kanske ha kommit söderifrån? Men inget stöd finns för det.

Det som IM ser är att LOP strax innan mordet "går förbi" någon, som IM vill ha till det avfasade hörnet. Detta stämmer dock inte med det AB ser. Här kommer GM in tidigare i bilden.

Med det som AB säger förefaller det rimligt att GM har följt LOP åtminstone sen Dekorimas port, dvs där AB sedan gömmer sig.

GM kan ha kommit norrifrån bakom LOP, men det finns inget direkt stöd för det.

Den sista möjligheten är ju då att GM kom från Tunnelgatan strax innan mordet och ställde sig i Dekorimas port, utan att AB såg det?
Citera
2017-12-15, 17:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja, och den neddragna mössan stämmer ganska bra med Inges beskrivning. Borde inte vara helt enkelt att avgöra färgen på mössan mot det upplysta skyltfönstret i bakgrunden.
Det kan ju vara så att AB stannat lite extra för att se om de andra gänget dyker upp? Men varför sa han då inte detta i förhöret?

Han säger i ett förhör att han står där "en bra stund" men det är ett väldigt diffust uttryck, kan betyda vad som helst egentligen, beroende vad man har för perspektiv på närområdet.
Citera
2017-12-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det hela förefaller vara helt obegripligt: Något är uppenbart fel i den samlade bilden.

Just nu förefaller det vara att IM tar fel på GM och AB?

Sett utefter dessa analyser, var kan man rimligen anta att GM kom ifrån och när?

Om ser till mordförsöket på BL i Rom, där GM mötte BO, varvid GM direkt efter mötet vände sig om för att skjuta, så skulle GM kanske ha kommit söderifrån? Men inget stöd finns för det.

Det som IM ser är att LOP strax innan mordet "går förbi" någon, som IM vill ha till det avfasade hörnet. Detta stämmer dock inte med det AB ser. Här kommer GM in tidigare i bilden.

Med det som AB säger förefaller det rimligt att GM har följt LOP åtminstone sen Dekorimas port, dvs där AB sedan gömmer sig.

GM kan ha kommit norrifrån bakom LOP, men det finns inget direkt stöd för det.

Den sista möjligheten är ju då att GM kom från Tunnelgatan strax innan mordet och ställde sig i Dekorimas port, utan att AB såg det?

Om det är AB som IM ser hela tiden så kan GM vara den person som setts med WT på andra sidan gatan tidigare. Om han han korsar gatan när han ser OP på Dekorima sidan så blir det klargörande varför annonspelaren stör IM. Men allt blir hopplöst spekulativt när inte PU gjort sitt jobb från början. Stora frågan är ändå varför WT är något som PU ej utreder, oavsett spaningsledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in