Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Inge Morelius uppgifter styrks av flickvännen Helena Lähdes bankomatkvitto . Just dessa dokument är viktiga då de tillsammans med LAC-bandet ger den enda någorlunda säkra angivelsen för en kronologi för händelserna runt mordplatsen.
I detta i inlägg utgår jag ifrån att bankomatklockorna är synkade och ser var vi hamnar då. Visst stöd finns i Grk för att så var måhända inte det är entydigt. Samtidigt är vittnesmålen från platsen inte heller entydiga.
Bankomatklockan registrerar Hls uttag 2318 då hon håller på med när hon hör skotten 232130. Detta ser jag som fastslagna fakta .Väljer att avrunda till minuter då sekundangivelserna ändå bara blir osäkra skattningar.
Om Anders Björkmans arbetskamraters bankomatuttag vet vi att Åsa Gustafsson 2315 och Claes Nyberg 2316. Med utgångspunkten att klockorna är synkade sker dessa uttag därmed 2318 resp 2319.
Då hamnar vi i det läge att AB befinner sig på utanför bankomaten i minsta fall i dryga minuten innan han upptäcker det småpratande sällskapet framför sig.
Vad gör han så länge? I förhöret 870325 anger han visserligen att han står och tittar söderut efter den sladdande trion arbetskamrater. Men det verkar vara innan de andra jobbkompisarna kommer ut från bankomaten. AB inblandad som ibland antytts? För egen del tycker jag hans agerande efter MOP talar starkt mot detta. Som jag gett uttryck för tidigare ser jag vare sig belägg eller logik i en BOFORS operation mot OP med AB inblandad. En sådan måste beläggas med åtminstone en tillstymmelse av fakta, bara önsketänkande räcker inte .
Den enkla förklaringen av lite berusad ambivalens som gav ett stillastående under någon minut är inte osannolikt.
Andra kända vittnen som passerar Dekorimahörnan är Nicola Fauzzi ca 231907 enligt egen rekonstruktion. Ser ingen person på platsen.
Hellgren 2320, som besvärande lite är känt om .
Ami Rolder m sällskap 2317-19 , då man stått vid mordplatsen
Scheffer m sällskap någon gång 2316-17
Inga Ålenius och Anja Landgre, skådespelare som varit på Grand , sett Palmes där, och vid 2315 funderat på om de skulle gå in på den mörka Tunnelgatan men istället valt mera upplysta Sveavägen Kungsgatan.
Oklarheter finns men är ändå intressanta att skärskåda. Inte minst med tanke på att den viktiga frågan om hur GM kommer till mordplatsen dissekeras. Ovanstående vittneskavalkad visar hur omöjliga Dekorimannen och Christer Pettersson blir som GM.
Ok, jag tror på det du säger. Du är mycket mer påläst än mig vad gäller bankomaterna vid mordplatsen.
Ett par frågor då bara.
CN och ÅG tar ut pengar i en bankomat tillhörande Götabanken, medan HL med sällskap tar ut pengar ur en automat tillhörande posten.
Är det en extern verksamhet som tillhandahåller bankomaterna till dessa? Är det samma då till båda eftersom man antar att bankomaternas klockor är synkade, det vill säga att båda bankomaterna visar lika mycket fel i förhållande till "Fröken Ur"?
Eller vad är det som styr synkningen automaterna emellan?
LOP, om man räknar bakåt från skottögonblicket, och enligt LPs version, att de har gått raskt, 6 km/h, så får man att LOP börjar korsa Sveavägen 23.20.00, dvs 90 sekunder före mordet.
Om man då lägger till att ABs kamrater, i kylan denna kväll, vill vidare men kanske pga alkoholpåverkan inte har alltför bråttom, kan man utgå att de går från banken i en normal hastighet, 5 km/h.
Kamraterna har till AB uppgett att de inte mötte någon, vilket betyder att de går förbi AFs kyrkogata innan LOP kommer in på Sveavägens östra trottoar där.
Här får man en absolut senaste tid som ABs kamrater når AFs kyrkogata till 23.20.00, vilket i sin tur betyder att kamraterna lämnar banken som senast möjligt till 23.18.50, då det är ganska exakt 100 meter mellan banken och AF, den sträckan i 5 km/h gås på ca 70 sekunder.
Om man räknar så här så får man att AB då har stått ensam på trottoaren utanför bankens kontor i
MINST 2 minuter och 40 sekunder, vilket man absolut inte får uppfattningen av i det han säger i förhören.
Det är en anmärkningsvärd lång tid.
Jag håller med dig, jag har oerhört svårt att se AB som inblandad i mordet. Dock är det anmärkningsvärt att han inte ser någonting eller någon, dessutom då, att om nu klockorna i automaterna var synkade, vilket en hel del verkar tyda på, ingen som passerar mordplatsen på östra sidan före mordet har sett vare sig GM,
ELLER AB
Jämför man då detta med vad hela den tid det som IM med sällskap gör kan man sannolikt påstå att ABs kamrater går från banken samtidigt som IM ställer sig i position.
I förlängningen får man, att om kamraterna går från bankomaten som senast 23.18.50, och går östra sidan norrut i förmodad hastighet utan avbrott befinner sig näst intill på exakt den plats där NF påstår sig vara när skotten faller. Anmärkningsvärt.
Det hade varit mycket intressant att läsa förhören med ABs kamrater.