Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 10:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag känner till den pistolen och håller med om att scenariot kring MOP kan vara komplicerat (om skytten kunde spåras till ledning, uppdragsgivare etc), men Palme dog uppenbarligen av att han förblödde så vad skulle vara vitsen med att använda ett sånt exklusivt vapen i sammanhanget?

Nä som sagt jag tror inte den använts. Jag menar bara att man skall höja blicken ibland och våga spåna om möjligheter som kan låta galna.
Som ett exempel (som bara är ett exempel) det är möjligt att OP sköts med en exklusiv ammunition som inte lämnar lika mycket spår som en vanlig kula. Därav utplacerade kulor. (Det finns projektiler som löser upp sig utanför sin mantling tex)
Nu tror jag inte just detta, mitt budskap är bara att det skall vara möjligt att höja blicken och inte nödvändigtvis vara svenskt lagom i allt som diskuteras kring MOP.
Citera
2017-12-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
If you had a completely unknown S & W in Sweden in the 1980's - why would you "register" it. Seriously, who the heck would do that.
Why would you use a "registered" weapon to assassinate the PM of a country.

Just my point - there are very, very few unknown S & W's - in 1980's Sweden..what do you think Geparden?

It must be very difficult to know , how many unknown S & W's there was in Sweden at that time.
The reason is quite obvious.
Senast redigerad av Sumer 2017-12-15 kl. 11:00.
Citera
2017-12-15, 10:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
It must be very diifficult to know , how many unknown S & W's there was in Sweden at that time.
The reason is quite obvious.

Ja, det finns tex rykten om att Mossad innan MOP beslagtog en stor leverans 357er på Cypern av Palestinier, som letade sig till Bryssel i diplotmatpost och enligt uppgift smugglades in i sverige.
Citera
2017-12-15, 12:53
Medlem
hehehos avatar
Intressant men lite vinklad sammanställning av Revall:
http://utsikterinsikter.blogg.se/2017/december/bla-ogon-och-intensiv-angestfylld-blick.html
Citera
2017-12-15, 13:54
Medlem
ieshos avatar
Bra att veta:

"We'll know our disinformation program is complete when everything the American public believes is false."
Sagt av CIA-chefen William Casey apropå att 80 procent av allt underrättelsematerial kommer från öppna källor. Underrättelseorganisationerna har alltså ett behov av att alla, inklusive egna befolkningen, blir felunderrättade i syfte att desinformera främmande underrättelsetjänster.

Fundamentally, the founding fathers of U.S. intelligence were liars. The better you lied and the more you betrayed, the more likely you would be promoted. (...) Outside of their duplicity, the only thing they had in common was desire for absolute power.”
Sagt av James Jesus Angleton, chef för CIA:s kontraspionage åtminstone fram till 1974. Om man vågar tro på detta så fungerar underrättelsetjänster så att mängder av information av hög kvalitet sammanställs för att presenteras för personer som i sin tur ljuger när de ska presentera uppgifterna för politiker och allmänhet - om de tror att det lönar sig.
Citera
2017-12-15, 14:08
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bra att veta:

"We'll know our disinformation program is complete when everything the American public believes is false."
Sagt av CIA-chefen William Casey apropå att 80 procent av allt underrättelsematerial kommer från öppna källor. Underrättelseorganisationerna har alltså ett behov av att alla, inklusive egna befolkningen, blir felunderrättade i syfte att desinformera främmande underrättelsetjänster.

Fundamentally, the founding fathers of U.S. intelligence were liars. The better you lied and the more you betrayed, the more likely you would be promoted. (...) Outside of their duplicity, the only thing they had in common was desire for absolute power.”
Sagt av James Jesus Angleton, chef för CIA:s kontraspionage åtminstone fram till 1974. Om man vågar tro på detta så fungerar underrättelsetjänster så att mängder av information av hög kvalitet sammanställs för att presenteras för personer som i sin tur ljuger när de ska presentera uppgifterna för politiker och allmänhet - om de tror att det lönar sig.
Alla underrättelsetjänster spelar 'undercover'. Det allmänheten tror sig veta om underrättelsetjänstens verksamhet är således inte sant.

Jag begärde i nov i år att från Säpo få ta del av allmän handling om min person. Svaret säger allt om hur underrättelsetjänster inklusive Säpo jobbar 'undercover'.

Beslut: Säkerhetspolisen avslår din begäran.
Undertecknat av Verksjurist Fredrik Hug* och Handläggare Lars Petterss*n
*=o
Senast redigerad av MossTrums 2017-12-15 kl. 14:21.
Citera
2017-12-15, 14:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
ABs jacka når till höften, inte midjekort. Men om det finns huva till jackan så är det väl vad som brukar kallas "parkas" modell? En parkas behöver inte vara lång.

Men kan Morelius blandat ihop tidsföljden till när han ser AB?

Jo, poängen med jackorna är att GM:s mer raka jacka/rock var uppenbart längre än AB:s klart bulliga och kortare täckjacka.

Tror IM med rätt stor säkerhet säger att GM:s jacka/rock saknade kapuschong.

Däremot finns det, som sagt, en uppenbar risk att IM sett både AB och GM och tolkat dem som en enda person.

Därmed kan det alltså ha varit så att den kringvandrande personen 1-2 minuter före mordet var AB medan GM anlände mycket sent, kanske t o m samtidigt som paret Palme.

Det kan ju vara möjligt eftersom NF 1 minut före mordet såg en annan man än AB bakom paret Palme, en man med en längre mörkblå Tensonliknande jacka. En man som var "lite äldre", dvs över 44 år, och som gick lite underligt.

Han kanske helt enkelt följde efter dem ända fram till reklampelaren och Dekorima.
Citera
2017-12-15, 14:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Morelius ser aldrig när GM avlossar skott 2, Anders D och Leif L skymmer sikten för Inge M.
http://www.itdemokrati.nu/page31.html

Han ser, enligt förhöret, eldsflammorna från revolvern och uppfattar det som att båda skotten avlossas i ryggen på Palme.
Citera
2017-12-15, 14:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Nej Morelius såg inte norr om reklampelaren, AB sa väl att han var en bit söder om bankomaten, men hans exakta rörelser runt bankomaten och pelaren kommer vi aldrig att få veta.
Täckjackan är INTE midjekort utan går ner till grenen. Mer mörkblå än ljusblå är den också.
Inge M kunde inte urskilja färgen på mössan i motljuset. Han sa väl även senare att den kunde varit beige? Osäker, måste kolla.

Vill inte heller antyda nåt skumt med AB, men jag tror ändå att den personen IM såg var han.
Att GM dök upp ur skuggorna är ett gångbart alternativ.

GM:s mer raka jacka/rock var längre än AB:s bulliga täckjacka. Det var poängen med det jag skrev.

Sedan finns det, som sagt, en uppenbar risk att IM såg både AB och GM och tolkade dem som en enda person.

IM är klar över att den stickade mössan med uppvikt kant (Gökboetmössan) var mörk men kan inte avgöra om den var blå, grå eller beige men landar väl till sist i att den förmodligen var mörkblå har jag för mig.

AB - som stod endast några meter bakom GM - är säker på att det var en mörkblå grovt stickad mössa med uppvikt kant. Han kan inte ha sett fel.

Det intressanta är att LJ ett 50-tal meter längre bort hävdar att huvudbonaden var en mörk keps. Skiftade GM huvudbonader eller var det en slags mörk stickad keps - en sådan som Mårten P beskriver på mannen han ser vid möbelaffären ca 23.15?
Citera
2017-12-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
GM:s mer raka jacka/rock var längre än AB:s bulliga täckjacka. Det var poängen med det jag skrev.

Sedan finns det, som sagt, en uppenbar risk att IM såg både AB och GM och tolkade dem som en enda person.

IM är klar över att den stickade mössan med uppvikt kant (Gökboetmössan) var mörk men kan inte avgöra om den var blå, grå eller beige men landar väl till sist i att den förmodligen var mörkblå har jag för mig.

AB - som stod endast några meter bakom GM - är säker på att det var en mörkblå grovt stickad mössa med uppvikt kant. Han kan inte ha sett fel.

Det intressanta är att LJ ett 50-tal meter längre bort hävdar att huvudbonaden var en mörk keps. Skiftade GM huvudbonader eller var det en slags mörk stickad keps - en sådan som Mårten P beskriver på mannen han ser vid möbelaffären ca 23.15?
Ja, men det finns ingen som sett att han bytt huvudbonad. Att LJ säger keps är faktiskt knepigt. Han verkar säker dessutom.
Kan det ha varit en annan person helt enkelt.
Vad AB sagt i sitt vittnesmål väljer jag att bortse ifrån fullständigt. Det mesta talat för att han minns totalt fel.
Bara en sak som detta:
Han lämnar bankomaten och går söderut samtidigt som vännerna går norrut. Då är AB redan ett antal meter söder om bankomaten enl honom själv. Från den positionen har han 10-12 m till dekorimaporten där han gömde sig. Då har han nyss blivit passerad av LOP utan att han märkt det. Om vi säger att vännerna som samtidigt går norrut går mycket fortare så har dom hunnit 20-25 m norr om bankomaten. De har knappt hunnit fram till skandias huvudentré på Sveavägen 44, och befinner sig på sin höjd 50m från mordplatsen när skotten smäller.
Hur kan detta gå ihop?
Det verkar som om vännerna hunnit bra mycket längre norrut an som vore möjligt om ABs historia är sann. De är uppenbart utom hörhåll för skotten.
Därför är det högst troligt att AB stått kvar och väntat någon minut innan han började gå. Något annat finns inte.
Senast redigerad av gida 2017-12-15 kl. 16:09.
Citera
2017-12-15, 16:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, men det finns ingen som sett att han bytt huvudbonad. Att LJ säger keps är faktiskt knepigt. Han verkar säker dessutom.
Vad AB sagt i sitt vittnesmål väljer jag att bortse ifrån fullständigt. Det mesta talat för att han minns totalt fel.
Bara en sak som detta:
Han lämnar bankomaten och går söderut samtidigt som vännerna går norrut. Då är AB redan ett antal meter söder om bankomaten enl honom själv. Från den positionen har han 10-12 m till dekorimaporten där han gömde sig. Då har han nyss blivit passerad av LOP utan att han märkt det. Om vi säger att vännerna som samtidigt går norrut går mycket fortare så har dom hunnit 20-25 m norr om bankomaten. De har knappt hunnit fram till skandias huvudentré på Sveavägen 44, och befinner sig på sin höjd 50m från mordplatsen när skotten smäller.
Hur kan detta gå ihop?
Det verkar som om vännerna hunnit bra mycket längre norrut an som vore möjligt om ABs historia är sann. De är uppenbart utom hörhåll för skotten.
Därför är det högst troligt att AB stått kvar och väntat någon minut innan han började gå. Något annat finns inte.

Att AB "stod och funderade en stund" efter det att arbetskamraterna gått norrut är väl helt klarlagt? Annars fungerar ingenting. Om han gick direkt, dvs ca 23.19, bör han ju ha befunnit sig vid Kungsgatan eller ännu längre söderut när gärningsmannen sköt skotten.

Arbetskamraterna gick alltså i drygt två minuter innan skotten föll. Jag vet inte hur långt man kommer på två minuter. Det finns det andra i tråden som kan berätta.
Citera
2017-12-15, 16:31
Medlem
Citat:
Bara en sak som detta:
Hur kan detta gå ihop?
AB har ju också stått och trampat där utanför under tiden vännerna var på bankomaten, och under hela tiden som Inge stått och väntat. Alldeles nära den man som Inge sett. AB kan inte erinra sig någon sådan person och Inge har inte observerat AB.
Den enda gångbara förklaringen på detta fenomen är att det är AB som Inge ser.
Jag försöker att undvika att fastna i stelbenta föreställningar om längder och nyanser på klädesplagg som är observerade på långt avstånd i dåliga ljusförhållanden. Det kan vara en vägledning naturligtvis, men det kan också få motsatt effekt, och bli direkt försvårande eftersom observationerna är så motsägelsefulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in