2017-12-15, 16:26
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
det är båda olika samhällens kritik av mansnormer...och utfall av patriarkat.

men du kanske tycker att man ska sitta i kongo ex. och "bröla" över hur kvinnor tilltalar andra ex. som det allvarligaste problemet, samtidigt som flickbebis nr x. får sitt underliv förstört för resten av hennes ev. liv som återstår?

Kvinnor och män finns inte någon annanstans..någonstans....utan de lever i direkt samverkan med varandra över hela vårt klot, där har du mitt svar.

Nä i kongo tycker jag gott att de kan prata lite mer om könsstympning. Nu pratar vi dock om kvinnas toxiska natur i västvärlden. Har man tid att prata om manspreading förstår jag inte varför kvinnans manipulativa och falska naturs effekter på samhället inte kan diskuteras.
Citera
2017-12-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Nä i kongo tycker jag gott att de kan prata lite mer om könsstympning. Nu pratar vi dock om kvinnas toxiska natur i västvärlden. Har man tid att prata om manspreading förstår jag inte varför kvinnans manipulativa och falska naturs effekter på samhället inte kan diskuteras.

nej vi skulle diskutera om "feminin" toxitet finns...
finns inget krav att det enbart ska röra sig m västvärlden i TS.

"falska natur"????

ok, berätta tack exakt hur specifikt kvinnor skulle vara "falska"....men inte män?

Jag antar att med falsk så syftas:

opålitlig, bakslug, ohederlig, oärlig, bedräglig, oredlig, sviklig, trolös, lömsk, lögnaktig, svekfull

berätta tack...hur just kvinnor skulle vara mer av ovan
Citera
2017-12-15, 16:44
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
nej vi skulle diskutera om "feminin" toxitet finns...
finns inget krav att det enbart ska röra sig m västvärlden i TS.

"falska natur"????

ok, berätta tack exakt hur specifikt kvinnor skulle vara "falska"....men inte män?

Jag antar att med falsk så syftas:

opålitlig, bakslug, ohederlig, oärlig, bedräglig, oredlig, sviklig, trolös, lömsk, lögnaktig, svekfull

berätta tack...hur just kvinnor skulle vara mer av ovan

Ja, tråden är till för att diskutera kvinnlig giftighet. Då kan du ju göra så istället för att säga att män också är giftiga och därför kan man inte prata om kvinnor.

Haha, du har ju själv skrivit att där män tar till våld för att lösa situationer tar kvinnor till lögner, tårar och emotionell manipulation. Där pojkar slåss fryser istället flickor ut varandra och psykiskt försöker knäcka en klasskamrat. Dessa mönster går givetvis igen i vuxenvärlden på arbetsplatser och liknande. Däremot har våldsutövande på arbetsplatser blivit såpass tabu att det sällan längre förekommer. Däremot är det psykiska våldet betydligt svårare att reda ut.

Det finns en anledning att kvinnligt dominerade arbetsplatser rapporterar skyhöga sjukskrivningstal för psykisk ohälsa och vuxenmobbning. T.ex i min hemkommun där kulturnämnden och en massa bibliotekarier etc fick ta in psykologer att utreda på deras arbetsplats eftersom det var så dålig moral och stämning.

Sådant påverkar ett samhälle extremt mycket men är nästan helt nedtystat och tabu att prata om. Och det är till stor del ett kvinnoproblem som skulle behöva lyftas. Men sådana som du har inga intressen av att syna sina egna brister. Det är inte det man kan få bidrag för.
Citera
2017-12-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ja, tråden är till för att diskutera kvinnlig giftighet. Då kan du ju göra så istället för att säga att män också är giftiga och därför kan man inte prata om kvinnor.

Haha, du har ju själv skrivit att där män tar till våld för att lösa situationer tar kvinnor till lögner, tårar och emotionell manipulation. Där pojkar slåss fryser istället flickor ut varandra och psykiskt försöker knäcka en klasskamrat. Dessa mönster går givetvis igen i vuxenvärlden på arbetsplatser och liknande. Däremot har våldsutövande på arbetsplatser blivit såpass tabu att det sällan längre förekommer. Däremot är det psykiska våldet betydligt svårare att reda ut.

Det finns en anledning att kvinnligt dominerade arbetsplatser rapporterar skyhöga sjukskrivningstal för psykisk ohälsa och vuxenmobbning. T.ex i min hemkommun där kulturnämnden och en massa bibliotekarier etc fick ta in psykologer att utreda på deras arbetsplats eftersom det var så dålig moral och stämning.

Sådant påverkar ett samhälle extremt mycket men är nästan helt nedtystat och tabu att prata om. Och det är till stor del ett kvinnoproblem som skulle behöva lyftas. Men sådana som du har inga intressen av att syna sina egna brister. Det är inte det man kan få bidrag för.

jag tycker kanske man först ska bevisa (på samma sätt som man kan bevisa dominansen av grovt våld och kriminalitet ex hos män) att "falskhet" är något som dominerar hos just kvinnor.

För annars kan man ju likaväl diskutera falskhet generellt.

Ja anledningen till att klassiska kvinnliga arbetsplatser domineras av sjukfrånfälle stavas: stress, dåliga arbetsvillkor, dåliga arbetstider, dubbelarbete och dåliga löner ex.

och vänligen citera där jag skrivit att kvinnor tar till lögner tack.
Citera
2017-12-15, 17:02
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
jag tycker kanske man först ska bevisa (på samma sätt som man kan bevisa dominansen av grovt våld och kriminalitet ex hos män) att "falskhet" är något som dominerar hos just kvinnor.

För annars kan man ju likaväl diskutera falskhet generellt.

Ja anledningen till att klassiska kvinnliga arbetsplatser domineras av sjukfrånfälle stavas: stress, dåliga arbetsvillkor, dåliga arbetstider, dubbelarbete och dåliga löner ex.

och vänligen citera där jag skrivit att kvinnor tar till lögner tack.

Både du och jag vet att statistik bara förs på sådant som som går att bevisa. Fysiskt våld är lätt att föra statistik på. Medan lögnare och psykiskt vålds påverkan på samhället bara kan märkas hos de som utsätts. Fördomar kommer alltid ur en sanning. Men det är dumt att använda fördomen för att peka ut en enskild person. Fördomen säger att män misshandlar och kvinnan psykiskt utpressar. Men det finns män som gör det senare också precis som det finns kvinnor som slåss. Att psykisk mobba är en kvinnlig stereotyp och något ni borde vara intresserade av att vädra inom feminismen om er trovärdighet om att kämpa för jämställdhet skulle vara något att ta på allvar.

Det skulle vara ett ämne som passar tråden alldeles utmärkt. Men eftersom du för könskamp och försöker mörka kvinnors dåliga beteenden så kommer även denna tråd att bli helt menlös då du inte ens kan erkänna att kvinnors beteenden skapar en hel del skit för samhället.
Citera
2017-12-15, 17:18
Medlem
Citat:
Både du och jag vet att statistik bara förs på sådant som som går att bevisa. Fysiskt våld är lätt att föra statistik på. Medan lögnare och psykiskt vålds påverkan på samhället bara kan märkas hos de som utsätts. Fördomar kommer alltid ur en sanning. Men det är dumt att använda fördomen för att peka ut en enskild person. Fördomen säger att män misshandlar och kvinnan psykiskt utpressar. Men det finns män som gör det senare också precis som det finns kvinnor som slåss. Att psykisk mobba är en kvinnlig stereotyp och något ni borde vara intresserade av att vädra inom feminismen om er trovärdighet om att kämpa för jämställdhet skulle vara något att ta på allvar.

Det skulle vara ett ämne som passar tråden alldeles utmärkt. Men eftersom du för könskamp och försöker mörka kvinnors dåliga beteenden så kommer även denna tråd att bli helt menlös då du inte ens kan erkänna att kvinnors beteenden skapar en hel del skit för samhället.

Nå då så...tillbaka till pudelns kärna...vad "skapar" då kvinnors beteenden för "skit för samhället"
berätta.

För jag har redan svarat på TS rätt vettiga (ovanligt på detta forum) frågeställning,
nämligen att den traditionella rollen för kvinnor självklart har toxiska drag..men det är mer riktat mot kvinnor själva och inte "utåt" mot andra eller samhället på samma sätt som den manliga rollen.

Klassiskt är ju att när en man mår dåligt så ger han sig på andra....
när en kvinna mår dåligt så ger hon sig på sig själv.
Senast redigerad av Merapi 2017-12-15 kl. 17:25.
Citera
2017-12-15, 17:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nå då så...tillbaka till pudelns kärna...vad "skapar" då kvinnors beteenden för "skit för samhället" berätta.
Svenska feminister gör Sverige till åtlöje om och om igen.

http://cdn.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/730195/85533737.jpg
Citat:
Jaså, det är därför överväldigande majoritet av alla självmord begås av män.

När ni feminister skriker "hata män" så betyder det att ni mår bra, antar jag.
Citera
2017-12-15, 17:43
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Nå då så...tillbaka till pudelns kärna...vad "skapar" då kvinnors beteenden för "skit för samhället"
berätta.

För jag har redan svarat på TS rätt vettiga (ovanligt på detta forum) frågeställning,
nämligen att den traditionella rollen för kvinnor självklart har toxiska drag..men det är mer riktat mot kvinnor själva och inte "utåt" mot andra eller samhället på samma sätt som den manliga rollen.

När en man mår dåligt begår han självmord i betydligt högre utsträckning. Den ultimata formen av att göra våld på sig själv. Dåligt mående kvinnor ger sig ofta på andra kvinnor. Därför vuxenmobbning är så vanligt på kvinnliga arbetsplatser. Nu menar jag inte fysiskt. Men det är kvinnor som anmärker på andra kvinnors klädsel, gardiner, hus, barn etc. Det är kvinnor som sätter press på andra kvinnor att leva upp till någon slags idyll. Det är där ert ständiga tjafs om dubbelarbete är sprunget ur. Ni ser inte er egen del i strukturen. Och detta tar sig också uttryck inom relationer där många män som inte har machoattityden i sig blir någon slags menlöst mähä som stryker sig utmed vägarna och blir utskälld offentligt utav frugan när han hämtade fel fling-paket när de handlar. Sådana män som senare när hon tar ut skilsmässa är de som spenderar resten av livet helt ensamma utan vänner. Får barn och hela sin ekonomi tagen ifrån sig.

Nu säger jag inte att dessa män som jag beskrev på slutet saknar all egen makt att ta tag i situationen. Men har man i ett helt äktenskap varit den som fått anpassa sig efter frugans standard på hur ett liv ska levas är det inte lätt att återskapa någon slags egen personlighet när alla gamla vänner sakta men säkert försvunnit.

Kvinnor i Sverige har väldigt mycket social makt över familj och barn. Och är hon inte medveten om det eller skiter i andras välmående påverkar det många runt henne mycket illa. Både män och andra kvinnor.

Detta är typisk kvinnlig giftighet. Som förmodligen skulle behöva diskuteras långt före triviala saker som manspreading och liknande. Men jag antar att det ger samma motstånd inom dig som för män som knappt kysst en kvinna i hela sitt liv, får läsa i #metoo-taggar om vilka jävla svin de är i egenskap av att vara man. Kanske du skulle få lite mer empati för den stora massan gråa, tråkiga män i samhället som bara försöker sköta sitt.
Citera
2017-12-15, 18:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Du menar kvinnor generellt ska inte vara vana vid att deras kön konstant nedvärderats?

Jämför du faktiska beteendemönster mellan män och kvinnor, så ja då skulle jag säga att män överväger i skadligt beteende mot andra.

Finns alltså inga större behov kritisera specifikt kvinnliga beeteenden i samhällen världen över, när problemen med mäns våld, kriminalitet, maktutövande över andra överväger.
I den offentliga debatten är kvinnor ej vana att få ta skit. Så är det.
Kvinnor kanske får ta emot lite skit på sociala medier från individer, män får storsläggan på sig av hela det mediala etablissemanget. Skulle den släggan riktas mot kvinnor skulle ni lägga er under täcket och gråta er till söms.

Sen handlar tråden om kvinnors negativa beteenden, så det finns alltså ingen anledning för dig att dra upp dina vanföreställningar om patriarkatet. Du avslöjar din fjantiga offerkofta när du direkt vill härleda alla kvinnors beteenden till att det är mäns fel.

Märk väl att jag inte lägger in några värderingar när jag analyserar kvinnliga beteendemönster, utan jag försöker bara konstatera vad som faktiskt är. Försök hålla dig till ämnet, vi pratar inte patriarkat här.
Citera
2017-12-15, 18:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
I den offentliga debatten är kvinnor ej vana att få ta skit. Så är det.
Kvinnor kanske får ta emot lite skit på sociala medier från individer, män får storsläggan på sig av hela det mediala etablissemanget. Skulle den släggan riktas mot kvinnor skulle ni lägga er under täcket och gråta er till söms.

Sen handlar tråden om kvinnors negativa beteenden, så det finns alltså ingen anledning för dig att dra upp dina vanföreställningar om patriarkatet. Du avslöjar din fjantiga offerkofta när du direkt vill härleda alla kvinnors beteenden till att det är mäns fel.

Märk väl att jag inte lägger in några värderingar när jag analyserar kvinnliga beteendemönster, utan jag försöker bara konstatera vad som faktiskt är. Försök hålla dig till ämnet, vi pratar inte patriarkat här.
Det är fascinerande det här egentligen. Att man själv alltid är ett offer på omständigheterna (läs: män) och att det sällan eller aldrig ens eget fel att man hamnade i en viss situation. Dagens moderna feminister verkar ju anse att kvinnor är menlösa våp som egentligen inte klarar sig själva.
Citera
2017-12-15, 20:38
Medlem
Laertess avatar
Jag vet inte om det var så att jag var väldigt otydlig i trådstarten men jag hade inte för avsikt att vi skulle diskutera grundlösa påståenden om hur kvinnor är dåliga. Vad jag har förstått så är en central del i konceptet om toxisk maskulinitet att det är beteenden och attityder som är skadliga för män själva. Ett sådant exempel är att män är mindre benägna att söka vård, vilket givetvis har negativa konsekvenser.

Jag vill alltså diskutera huruvida det finns motsvarande skadliga beteenden hos kvinnor och om det makes sense att tala om "toxisk femininitet" som motsvarande koncept. Ett exempel som lyfts upp i tråden är den traditionella kvinnorollen. Det är förvisso inget enskilt beteende utan snarare en samling förväntningar, normer och beteenden som vi historiskt tilldelat kvinnor. Några av de beteenden som ingår i den traditionella kvinnorollen kan möjligtvis klassificeras som toxiska.

Jag har hittat några saker som stödjer föreställningen om att kvinnor är mer illvilliga mot andra kvinnor än motsvarande för män, men det verkar som rätt vaga resultat och jag kan inte svära på att jag inte skulle kunna hitta studier som visar på annat. En relaterad läsning från 2011 finns här.
Senast redigerad av Laertes 2017-12-15 kl. 20:45.
Citera
2017-12-15, 21:14
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Om män slutar med sin toxiska manlighet ( som för övrigt mest skadar dem själva) så kan där ju finnas incitament för kvinnor att sluta med detta, men så länge som kvinnor världen över ligger i underläge maktmässigt, så lär det ju inte hända.

Men om kvinnor lever manligt och själv använder "giftig manlighet", då är plötsligt kvinnor starka, självständiga, tar ingen skit och är tuffa osv osv.

"Giftig manlighet" är inte farlig alls när kvinnor själva anammar denna typen av "manliga beteenden".

Hur kommer detta sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in