2017-12-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad tror du dessa kvinnor "lägger vikt" på under burkan?
och vilket är argumenten för att kvinnor just tvingas "skyla sig"??

Burka eller inte burka är bara kulturella/ religiösa olika uttryck för exakt samma "kvinnoroll"
Nämligen att enbart värderas efter hur attraktiv det andra könet ser en.

och ja! män är definitivt vackra (eller kan vara vackra) men det finns få kulturer ( oftast de med stark ställning för kvinnor eller acceptabel homosexualitet) där man fokuserar på mäns skönhet/ sexuella attraktion, på samma sätt som man är fixerad vid kvinnors världen över.

Jag vet inte vad kvinnor lägger vikt på under burkan. Tanken med burka är väl just att jag inte ska veta det.

Undersökningar idag visar att män har mer komplex för sitt utseende än vad kvinnor har:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/jan/06/body-image-concerns-men-more-than-women

Och amerikanska män lägger ner mer tid och pengar på mode än vad amerikanska kvinnor gör:

http://www.slate.com/blogs/xx_factor/2016/02/04/men_spend_more_money_and_time_on_clothes_shopping_ than_women.html

De flesta samhällen fokuserar på mäns sexuella attraktion. En man som kan attrahera många kvinnor sexuellt är en statusmarkör.

Sedan har du inte kommenterat på det faktum att synen på kvinnors förvärvsarbete utanför hemmet skiljer sig radikalt mellan olika kulturer.
Citera
2017-12-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2000-talet
Jag vet inte vad kvinnor lägger vikt på under burkan. Tanken med burka är väl just att jag inte ska veta det.

Undersökningar idag visar att män har mer komplex för sitt utseende än vad kvinnor har:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/jan/06/body-image-concerns-men-more-than-women

Och amerikanska män lägger ner mer tid och pengar på mode än vad amerikanska kvinnor gör:

http://www.slate.com/blogs/xx_factor/2016/02/04/men_spend_more_money_and_time_on_clothes_shopping_ than_women.html
De flesta samhällen fokuserar på mäns sexuella attraktion. En man som kan attrahera många kvinnor sexuellt är en statusmarkör.

Tanken med burka är att kvinnors skönhet endast ska finnas till för hennes man.
och att män inte klarar hantera kvinnors skönhet/ sexappeal...och att det är kvinnors ansvar att "skydda" män från deras egen sexualitet.

Citat:
Sedan har du inte kommenterat på det faktum att synen på kvinnors förvärvsarbete utanför hemmet skiljer sig radikalt mellan olika kulturer.

Nej det skiljer radikalt möjligen i vår nutid...Förr i världen i vår del av världen var det lika förbjudet för kvinnor att arbeta med något klassiskt manligt eller socialt högt värderat/ kodat. Kvinnor ansågs inte "dugliga".
Kvinnor var bara "dugliga" då det gällde hushållsarbete och barn.

Vi diskuterar den klassiska kvinnorollen och den klassiska synen på vad det är att var kvinna.
( inte vår egen jämställda syn Sverige 2017)
och den är rätt samstämmig över hela den patriarkala världen. Att du finner kulturella olika uttryck/ utfall av samma syn, gör ingen skillnad.

jag slutar här...Jag ser inget värde i att sitta och argumentera uppenbara självklarheter mot dig, då du inte verkar klara hålla röda trådar i en diskussion.
Inte värt tiden helt enkelt.
Senast redigerad av Merapi 2017-12-11 kl. 14:01.
Citera
2017-12-11, 14:43
Medlem
Citat:
letat runt lite, kan inte hitta ett pip av forskning kring kvinnliga pedofiler.

Deras inventering näms under avsnittet om kvinnliga sexförbrytare/pedofiler under avsnittet forskning.

Men det här är ett allmänt problem som jag skulle vilja klassa som jag skulle vilja klassa som toxisk feminitet. Det finns en kultur att kanske inte skydda andra, utan att snarare skydda den egna identiteten som får katastrofala effekter.
Senast redigerad av Dolche 2017-12-11 kl. 14:52.
Citera
2017-12-14, 12:57
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Ja.
Inom spelbranschen t ex tycker jag att det finns ett rätt så uppenbart exempel på det.
Hela den här '' mean girl '' mentaliteten.
Hur hatiska och extremt dömande och ytliga kvinnor är emot andra kvinnor som de anser vara mer attraktiva och ett '' hot ''. Gång på gång så ser man hur favorit karaktärer som är kvinnor döms ut enbart för hur dom ser ut av stora grupper utav Feminister ( män ingår här också ). Och gång på gång så påstår de att de talar för alla kvinnor.
'' Detta är vad kvinnor vill se, ingen vill se det här. Detta är karaktärerna som kvinnor vill spela etc etc ''.
'' Vilken jävla hora, kolla som hon klär sig. Hon klär sig som en sperma hink för män, fyfan kolla på hennes stora bröst vad äcklig hon är etc etc ''.

Spelbranschen är där jag ser det mest öppet, men det är också något som finns överallt. Varför tror du att tidningar som riktar sig till kvinnor består till typ 90% utav att klanka ner på andra människor och skvaller?
Ett exempel på '' Toxic Femininity '' är helt enkelt det oerhört hatiska och extrema tävlingsinriktade mentaliteten bland oerhört många kvinnor, och jag tror ärligt talat inte ens att de flesta kvinnor är medvetna om det själv. Jag tror inte att de ens förstår hur vidriga de kan va mot varandra.

Det som stör mig mest med det också är att de ofta påstår sig själva tala för alla kvinnor. Som om alla kvinnor tycker och tänker precis likadant om allting. Som om inga kvinnor t ex antingen känner att det är helt oviktigt eller faktiskt tycker om sexualiserade karaktärer t ex och som om att det inte finns något annat sätt att se på dom förutom som '' objektifierade ''. Sedan så går de själva ut och total dehumaniserar och objektifierar kvinnor både irl och inom olika media själva medans de helt utan att vara ironiska pekar finger på skaparna eller kvinnorna själva och anklagar dom för att vara sexister som objektifierar kvinnor/ sig själva.

Tyvärr så har en del utav misstolkade Feministiska teorier använts för att förvärra detta och ge en sköld åt dessa vidriga idioter. Både bland män och kvinnor ( även män påstår sig själva tala för vad alla kvinnor tycker och tänker ).
Hela teorin om sexuell objektifiering t ex har blivit helt totalt misstolkad utav mainstream Feminism och sedan så var hela teorin utvecklad för film och funkar inte alls när man applicerar den överallt ( t ex inom spel som är interaktivt ).
Feminism används ofta som sköld för ohyggliga människor, och de Feminister med sina huvud påskruvade korrekt får ej komma till tals.
Citera
2017-12-14, 14:04
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Offermentaliteten skulle jag också säga är en form utav '' Toxic Femininity ''.
Och kvinnor är mycket väl medvetna om att män leker riddare som vill rädda kvinnor och beskydda deras heder, vilket man kan säga har o göra med '' Toxic Masculinity ''.
Men ja... Och hur folk är helt inkapabla att se andra sidan också och att män också kan vara offer. Det är ALLTID kvinnor som ses som offer, medans män anses vara det förbrukningsbara könet som folk rent generellt inte verkar bry sig om.
Även ifall män är den största delen utav offren gällandes något så blir det alltid ändå enbart kvinnorna man talar om.
Och självklart är det många vidriga personer som utnyttjar det här politiskt, både män och kvinnor.

Hela näthat grejen är något på senaste.
Även fast män har visats sig utstå MER näthat än kvinnor så blir det hela en kvinno fråga ändå. Eller att vi ser kvinnlig sexualitet som något svagt och passivt och manlig sexualitet som något starkt och aggressivt.
En kvinna är halvnaken, och hon ses som ett svagt offer.
En man är halvnaken, och han ses som en stark macho man.

Kvinnliga journalister kör nästan HELA TIDEN med det här också i snyftartiklar o tweets om hur synd det är dom och hur elaka män trakasserar dom.
Även ifall många som trakasserar dom o skriver elaka saker är kvinnor. Vilket också är något som studier har visat på...
Att kvinnor näthatar och hatar på varandra irl MER än vad män gör och att män gör samma sak.
Men ändå så beskylls män. Ändå så blir det till att '' män är elaka mot de stackars så oskyldiga små blommorna ''.

Men det är något jag kritiserar båda könen för...
Hur inkapabla båda könen rent generellt verkar vara när det gäller att erkänna att män inte är ondskefulla djur som alltid är skurkarna och aldrig är de som är offer.
Och att kvinnor inte är oskyldiga små blommor som aldrig skulle kunna göra en fluga förnär.
Senast redigerad av kolsyratkaffe123 2017-12-14 kl. 14:08.
Citera
2017-12-14, 17:47
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
om man med feminitet och maskulinitet syftar på våra könsnormer.

så ja, hela den trad. kvinnorollen har ju varit "toxisk" för kvinnor själva. Men knappast mot andra.
Nej här menas nog inte normer utan snarare generella beteenden hos kvinnor som har evolutionspsykologiska orsaker. Psykologisk krigföring, utfrysning, och emotionell instabilitet/sårbarhet kan nog sägas tillhöra negativ feminitet.
Citera
2017-12-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej här menas nog inte normer utan snarare generella beteenden hos kvinnor som har evolutionspsykologiska orsaker. Psykologisk krigföring, utfrysning, och emotionell instabilitet/sårbarhet kan nog sägas tillhöra negativ feminitet.

Mobbning är knappast något som enbart kvinnor sysslat eller sysslar med.
emtionell sårbarhet är verkligen heller inget klassiskt "kvinnligt", utan snarare tvärtom.

Det kvinnor kan (och är empiriskt bevisat bättre på) är just emtionell kommunikation, och i "kriget" mellan könen, där män tagit ( och tar) till våld och förtryck av olika slag, så har kvinnors "vapen" varit emotionell manipulation.

Om män slutar med sin toxiska manlighet ( som för övrigt mest skadar dem själva) så kan där ju finnas incitament för kvinnor att sluta med detta, men så länge som kvinnor världen över ligger i underläge maktmässigt, så lär det ju inte hända.
Citera
2017-12-15, 15:39
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Mobbning är knappast något som enbart kvinnor sysslat eller sysslar med.
emtionell sårbarhet är verkligen heller inget klassiskt "kvinnligt", utan snarare tvärtom.

Det kvinnor kan (och är empiriskt bevisat bättre på) är just emtionell kommunikation, och i "kriget" mellan könen, där män tagit ( och tar) till våld och förtryck av olika slag, så har kvinnors "vapen" varit emotionell manipulation.

Om män slutar med sin toxiska manlighet ( som för övrigt mest skadar dem själva) så kan där ju finnas incitament för kvinnor att sluta med detta, men så länge som kvinnor världen över ligger i underläge maktmässigt, så lär det ju inte hända.
Haha självklart är det männens fel och kvinnan är fortsatt oskyldigt offer som bara reagerar på den hemska mannen, i Merapis värld. Jag förstår att det kan vara jobbigt för dig när kvinnor som grupp kritiseras for diverse generella beteenden, du är ju inte van att samhällsdebatten pratar om sådana saker. Men tyvärr lilla fröken, kvinnor har sina egenheter som knappast är smickrande, precis som män, och det är inte mäns fel utan kvinnor får helt enkelt ta sitt eget ansvar, precis som män. Ta av dig din löjliga offerkofta, sluta skylla på patriarkat, och väx upp.
Citera
2017-12-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Haha självklart är det männens fel och kvinnan är fortsatt oskyldigt offer som bara reagerar på den hemska mannen, i Merapis värld. Jag förstår att det kan vara jobbigt för dig när kvinnor som grupp kritiseras for diverse generella beteenden, du är ju inte van att samhällsdebatten pratar om sådana saker. Men tyvärr lilla fröken, kvinnor har sina egenheter som knappast är smickrande, precis som män, och det är inte mäns fel utan kvinnor får helt enkelt ta sitt eget ansvar, precis som män. Ta av dig din löjliga offerkofta, sluta skylla på patriarkat, och väx upp.

Du menar kvinnor generellt ska inte vara vana vid att deras kön konstant nedvärderats?

Jämför du faktiska beteendemönster mellan män och kvinnor, så ja då skulle jag säga att män överväger i skadligt beteende mot andra.

Finns alltså inga större behov kritisera specifikt kvinnliga beeteenden i samhällen världen över, när problemen med mäns våld, kriminalitet, maktutövande över andra överväger.
Citera
2017-12-15, 15:54
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Du menar kvinnor generellt ska inte vara vana vid att deras kön konstant nedvärderats?

Jämför du faktiska beteendemönster mellan män och kvinnor, så ja då skulle jag säga att män överväger i skadligt beteende mot andra.

Finns alltså inga större behov kritisera specifikt kvinnliga beeteenden i samhällen världen över, när problemen med mäns våld, kriminalitet, maktutövande över andra överväger.

Intressant sista mening. Vad tycker du om att bröla om manspreading och mansplaining t.ex när det finns kulturer som skär i fittan på småflickor eller kastar ut dem från balkonger? Det brukar heta att bara för att det finns stora problem någon annanstans så ska man inte undvika att lyfta problem här. Stämmer inte detta när det kommer till kvinnors toxiska natur?
Citera
2017-12-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Intressant sista mening. Vad tycker du om att bröla om manspreading och mansplaining t.ex när det finns kulturer som skär i fittan på småflickor eller kastar ut dem från balkonger? Det brukar heta att bara för att det finns stora problem någon annanstans så ska man inte undvika att lyfta problem här. Stämmer inte detta när det kommer till kvinnors toxiska natur?

det är båda olika samhällens kritik av mansnormer...och utfall av patriarkat.

men du kanske tycker att man ska sitta i kongo ex. och "bröla" över hur kvinnor tilltalar andra ex. som det allvarligaste problemet, samtidigt som flickbebis nr x. får sitt underliv förstört för resten av hennes ev. liv som återstår? flicka nr X blir grovt våldtagen och får sitt underliv förstört...kivnna nr x blir våldtagen och........?

Kvinnor och män finns inte någon annanstans..någonstans....utan de lever i direkt samverkan med varandra över hela vårt klot, och överallt så är det mäns beteende som skapar de största problemen, just! för att de besitter den största makten, där har du mitt svar.

HADE kvinnor besuttit den mesta makten genom vår senaste historia och nutid, så är det möjligt vi suttit med samma eller andra problem...men ingen som vet eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2017-12-15 kl. 16:26.
Citera
2017-12-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
De flesta av oss är förmodligen bekanta med konceptet om toxisk maskulinitet - den uppsättning av beteenden och attityder som återfinns hos män som är direkt skadliga för de själva samt övriga i deras omgivning, men finns det en motsvarighet hos kvinnor?

Dessa beteenden ska givetvis tolkas i någon generell mening, i.e. enstaka exempel på kvinnor som misshandlar sina män kan inte användas för att göra caset att det är ett exempel på toxisk femininitet. Jag tycker heller inte att beteenden som är ungefär lika förekommande för båda könen hör hit.

Typiska exempel som skulle kunna kvalificera in riskerar dock även att enbart vara ovetenskapliga vanföreställningar, e.g. föreställningen om att kvinnor inte är lojala vänner mot varandra.

Att diskutera:

Finns det en motsvarighet för toxisk maskulinitet hos kvinnor?

Om ja, vilka exempel finns? Hur ser ni feminister på detta?

Om nej, beror det på att konceptet är vanskligt till att börja med eller beror det på det helt enkelt inte finns såna beteenden hos kvinnor som grupp?

Tror du måste ställa dig fråga: Finns det något med feminismen i dag som inte är toxisk?!?

Om du inte är totalt fördärvad ultrafeminist blir det nog en jobbig insikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in