2017-12-14, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
NF har ju en typisk 80-tals jacka på bilden i tråden, kragen når något högre än en exempelvis en 60-talare från Moncler, 60-talaren är också lite rakare i modellen och når en bit på höften. Vissa skulle kanske beskriva modellen som ålderdomlig (särskilt på 80-talet med markerade midjor och korta jackor med breda axlar) medan andra skulle benämna den "klassisk" eller "stilsäker".

http://blogs.nordstrom.com/men/moncler/

bradgardsindianen, citat;

Vad är specifika för "äldre modell"?

Du verkar vara duktig på 80-tals jackor men har noll koll på täckjackor äldre än så, googla lite till så finner du nog svaret på din fråga. Jag tänker inte låta mig luras in i en detaljdiskussion om jackor.

Det intressanta är vad LP sade om jackan, min slutsats är att den jacka som hon observerade inte var vanlig i Sverige vid tidpunkten för mordet, totalt ointressant vad som är specifikt för den jackan. Det är LP:s uppfattning att jackan var avvikande som är intressant, samt att den person som LP ser vid mordplatsen enligt hennes uppfattning är samma person som hon efter ett par minuter iakttar vid baracken.

LJ:s jacka ser inte ut som till exempel AB och NF:s jackor, bara för att ta ett exempel. AB och NF:s jackor var vanligare än LJ:s jacka i Sverige vid tiden för mordet, och alldeles säkert var de vanligare invid mordplatsen än vad LJ:s jacka var.
Citera
2017-12-14, 22:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
bradgardsindianen, citat;

Vad är specifika för "äldre modell"?

Du verkar vara duktig på 80-tals jackor men har noll koll på täckjackor äldre än så, googla lite till så finner du nog svaret på din fråga. Jag tänker inte låta mig luras in i en detaljdiskussion om jackor.

Det intressanta är vad LP sade om jackan, min slutsats är att den jacka som hon observerade inte var vanlig i Sverige vid tidpunkten för mordet, totalt ointressant vad som är specifikt för den jackan. Det är LP:s uppfattning att jackan var avvikande som är intressant, samt att den person som LP ser vid mordplatsen enligt hennes uppfattning är samma person som hon efter ett par minuter iakttar vid baracken.

LJ:s jacka ser inte ut som till exempel AB och NF:s jackor, bara för att ta ett exempel. AB och NF:s jackor var vanligare än LJ:s jacka i Sverige vid tiden för mordet, och alldeles säkert var de vanligare invid mordplatsen än vad LJ:s jacka var.

Jag behöver inte googla på jackor äldre än 80talet, jag har haft några i min ägo själv, inte Moncler dock.
Det är väl detaljerna som utgör det specifika, dvs vad hon finner ovanlig vid tiden?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-14 kl. 22:54.
Citera
2017-12-14, 22:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Om bankomaten låg där vi hela tiden antagit. På Sveavägen 42, så håller jag det för högst sannolikt att mannen som IM observerat är AB. Det skulle i så fall innebära att hela mordutredningen vilar på ett gigantiskt missförstånd.
Det tycks vara så.

Kolla denna bild http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=31086766

Jag är osäker om Morelius såg norr om reklampelaren. Att han nämner reklampelaren vet vi, men om AB irrade runt där så skulle väl Morelius ha sagt att han såg GM där?

Han säger att han såg honom framför Dekorima. Där befann sig inte AB förrän då skotten föll.

Men jag håller med dig om att vi står inför ett läge där Morelius kan ha blandat ihop figurerna på andra sidan gatan eftersom han inte tittade dit hela tiden utan bara ibland.

Dock hade AB utan tvekan en ljus mössa och en midjekort täckjacka på sig - inte en mörk mössa och en täckrock/parkas som räckte till knähöjd.
Citera
2017-12-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Jag är osäker om Morelius såg norr om reklampelaren. Att han nämner reklampelaren vet vi, men om AB irrade runt där så skulle väl Morelius ha sagt att han såg GM där?

Han säger att han såg honom framför Dekorima. Där befann sig inte AB förrän då skotten föll.

Men jag håller med dig om att vi står inför ett läge där Morelius kan ha blandat ihop figurerna på andra sidan gatan eftersom han inte tittade dit hela tiden utan bara ibland.

Dock hade AB utan tvekan en ljus mössa och en midjekort täckjacka på sig - inte en mörk mössa och en täckrock/parkas som räckte till knähöjd.

ABs jacka når till höften, inte midjekort. Men om det finns huva till jackan så är det väl vad som brukar kallas "parkas" modell? En parkas behöver inte vara lång.

Men kan Morelius blandat ihop tidsföljden till när han ser AB?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-14 kl. 23:13.
Citera
2017-12-14, 23:17
Medlem
Citat:

Nej Morelius såg inte norr om reklampelaren, AB sa väl att han var en bit söder om bankomaten, men hans exakta rörelser runt bankomaten och pelaren kommer vi aldrig att få veta.
Täckjackan är INTE midjekort utan går ner till grenen. Mer mörkblå än ljusblå är den också.
Inge M kunde inte urskilja färgen på mössan i motljuset. Han sa väl även senare att den kunde varit beige? Osäker, måste kolla.

Vill inte heller antyda nåt skumt med AB, men jag tror ändå att den personen IM såg var han.
Att GM dök upp ur skuggorna är ett gångbart alternativ.
Senast redigerad av gida 2017-12-14 kl. 23:20.
Citera
2017-12-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lite kuriosa om 357:an , klippet är på engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=uic7QXbz8pE

Vet man vilken 357-Magnum det var som var inblandad? Hur många sådana var registrerade i Svea Rike år 1986?
Citera
2017-12-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TangentbordsNisse
Vet man vilken 357-Magnum det var som var inblandad? Hur många sådana var registrerade i Svea Rike år 1986?
Nej.
Citera
2017-12-14, 23:41
Medlem
Citat:

Morelius ser aldrig när GM avlossar skott 2, Anders D och Leif L skymmer sikten för Inge M.
http://www.itdemokrati.nu/page31.html
Citera
2017-12-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Morelius ser aldrig när GM avlossar skott 2, Anders D och Leif L skymmer sikten för Inge M.

Fast i förhörsprotokollet framgår att IM sagt att han såg när GM sköt. Och AD uppger att han såg andra skottet.
Citera
2017-12-15, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Just exakt! Andra skottet avlossas precis efter att trafiksignalen slagit om till grönt. Sen stannar dom till. Börjar larma taxiväxel och SOS. Gör U sväng. Inge har missat många dyrbara sekunder här och får förlita dig på det han ser mellan bilarna i den skumma belysningen och på närmare 40 m. Inges observationer innan allt detta hände kan man lägga större vikt vid.
Anders D och Leif L har inte uppmärksamheten riktad mot platsen. Mycket kan ha hänt under dessa kritiska sekunder då inget vittne sett.
Senast redigerad av gida 2017-12-15 kl. 00:50.
Citera
2017-12-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast i förhörsprotokollet framgår att IM sagt att han såg när GM sköt. Och AD uppger att han såg andra skottet.
IM ser också att GM tar upp handen ut höger ficka, och efter skotten stoppar ner handen i höger ficka. Om han inte var trollkonstnär så hade han sannolikt också vapnet i den högra handen.
Vem har så stora fickor?
AB hade det definitivt. Kan GM haft en likadan jacka?
Senast redigerad av gida 2017-12-15 kl. 00:42.
Citera
2017-12-15, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
IM ser också att GM tar upp handen ut höger ficka, och efter skotten stoppar ner handen i höger ficka. Om han inte var trollkonstnär så hade han sannolikt också vapnet i den högra handen.
Vem har så stora fickor?
AB hade det definitivt. Kan GM haft en likadan jacka?

Den typen av jacka har gjorts av många tillverkare och det är nog inte helt ovanligt med så stora fickor heller. Ofta hade de även ett slags innerfickor som syns på den jacka LJ bär.

Men AB är nog i så fall den person som Svensson ser bakom de tre personerna LOP och GM?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-15 kl. 01:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in