Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Jag har egen erfarenhet av att leva i en relation som speglas av våld och hot om våld och jag kan säga att det är väldigt svårt att "välja" att lämna.

I mitt fall var jag ingen, jag fanns inte utan honom, allt jag tänkte var ur hans synvinkel.
Vad jag inte såg var att det redan satte igång i början av relationen, så när första slaget kom var jag redan så kraftigt hjärntvättad att jag inte var någon. Han hade redan lyckats få mig att "välja" bort släkt och vänner, så jag var dessutom ganska ensam.
För mig var det barnen som var räddningen, om han slog ihäl mig skulle de vara utlämnade till honom.

Jag har hört många berätta liknande historier, så jag är inte ensam.

Tova inledde deras relation när hon var ung och hade förmodligen inte byggt upp hela sin identitet än och var därför ett lätt offer.

Det finns en bok som tar upp ämnet och den kan jag rekommendera dig att läsa. "Varför går hon" av Carin Holmberg och Viveka Enander

https://www.adlibris.com/se/bok/varfor-gar-hon-9789144074948

Men Tovas föräldrar var ju vuxna människor med färdiga identiteter. Ändå påstås det i tråden att MGM kunde manipulera även dem (och brodern). Ingen "vågade" göra något. Alla tassade och hoppades - men tordes inget.

Jag hävdar att detta inte är hela sanningen. Man lägger skulden på MGM om precis allt. Till och med barnuppfostran..
Senast redigerad av sno 2017-12-15 kl. 01:29.
Citera
2017-12-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle mer än gärna vilja enas om att detta handlar om extremt duktiga manipulatorer OM det inte samtidigt vore så att den förklaringen inte ger svar på mina frågor.

Du tog upp jämförelsen med sekter och min omedelbara fråga lyder: vilken normal människa närmar sig en sekt och vill bli dess medlem? Det är en sak att födas i en sekt – men en helt annan att aktivt söka sig i en.

Det finns kvinnor som själva aktivt tar kontakt med livstidsdömda. De kan väl rimligen inte påstå att de är ”manipulerade” innan de ens ha träffat mannen eller brevväxlat med honom? Ändå av alla män i världen väljer dessa kvinnor kriminella våldsverkare som sina livskamrater. Frivilligt.

I tidningsartikeln du länkade till nämndes Lotta Rudholm. Hon accepterade Martin som sin facebook-kompis TROTS att killen på sin facebook öppet skrev om ”muckarfester” och kallade sitt ex för en ”polsk slampa”. Detta kunde Lotta läsa – om hon ville – ändå väcktes hennes intresse att bilda familj med denna missbrukande och våldsamma man som såg ut som ett ganster.

I Tovas fall påstår man att hela Tovas familj var ”manipulerade” av denna tablettknaprande snorunge. Trots att ingen av dem var ekonomisk beroende av honom – tvärtom. Och trots att deras sociala situation på inget sätt var avhängig av snorungen. Tvärtom.

Victoria Örnberg visste när hon inledde relationen att pojkvännen hade mångåriga aggressions- och missbruksproblem. Men enligt Victorias mamma ”hjälpte hon ofta de som hade svårt, mådde dåligt eller var annorlunda.

Det låter ju hedervärt, men samtidigt: man inleder väl inte SEXUELLA relationer med dem man ”hjälper”? :-o (Eller jo, det finns kvinnor som vill ”hjälpa” våra nyanlända..)

Lena Tigerholm ville göra slut, men samtidigt ville hon dra ekonomisk nytta av gärningsmannen plus använda hans advokatkontakter till sin fördel i en tvist gentemot sina styvbarn. Det låter inte som en hyvens kvinna.. Hon hade sina baktankar vad beträffar relationen. Gärningsmannen behövde inte ”manipulera henne” för att stanna kvar.

Tova och Lotta å ena sina lånade pengar åt sina gärningsmän – men sen å andra sidan fick droger serverade på en fat. De slapp smutsa sina egna händer..

Och till sist apropå sekter så finns det massor av unga killar som frivilligt har sökt sig till organisationer som Hells Angels och liknande. Sen sitter de fast pga av dödshotet gentemot avhoppare (många dödas också årligen).

Ändå finns det inga snyfthistorier om dessa unga män i kvällspressen. Inga miljarder satsas för att ”hjälpa” dem. Kvällstidningarna anklagar inte polisen som ”inte för tillräckligt” eftersom de dödshotade unga män inte vågar polisanmäla. På något sätt verkar det som om de ”får skylla sig själva” i och med att de har valt sitt umgänge frivilligt.

Vidare dör det i trafiken årligen ca 250personer och ca 1500 tar livet av sig årligen. Inga miljardsatsningar där inte.

Varför ska miljarderna satsas på just dessa 13st kvinnor är min stora fråga?

Den ”hjälp” som efterfrågas av samhället t.ex. i form av botboja (på gärningsmannen) kommer inte att fungera. Och det beror på att man har varit oärlig i sin problembeskrivning. När man inte vet hur situationen ser ut – då kan man inte hjälpa heller.
Enda sättet att hjälpa sådana som Tova, Lotta, Victoria, Lena etc. är att införa ömsesidigt kontaktförbud.

Det jag ser när jag läser dina inlägg är att du tycker att det är Tovas och hennes familjs fel att hon blev mördad.

Sparka inte på dem som redan ligger, de har nog nu utan att du ska lägga tyngre börda på deras axlar. Skuld känner de förmodligen alldeles för mycket ändå.

Dina funderingar kring dessa frågor kan du diskutera i andra forum, rent allmänt.
Citera
2017-12-15, 01:25
Medlem
Citat:
Men varför får manliga brottsoffer som söker sig till våldsamma "sekter" skylla sig själva?

Det har jag aldrig påstått. Inget brottsoffer får skylla sig själv, när någon ser sig ha rätten att slå, förnedra, våldta och döda.

Här handlar det om Tova och hennes mördare, andra diskussioner kan du ta i andra forum.
Senast redigerad av Budare123 2017-12-15 kl. 01:28.
Citera
2017-12-15, 01:28
Medlem
Citat:
Jag skulle mer än gärna vilja enas om att detta handlar om extremt duktiga manipulatorer OM det inte samtidigt vore så att den förklaringen inte ger svar på mina frågor.

Du tog upp jämförelsen med sekter och min omedelbara fråga lyder: vilken normal människa närmar sig en sekt och vill bli dess medlem? Det är en sak att födas i en sekt – men en helt annan att aktivt söka sig i en.

Det finns kvinnor som själva aktivt tar kontakt med livstidsdömda. De kan väl rimligen inte påstå att de är ”manipulerade” innan de ens ha träffat mannen eller brevväxlat med honom? Ändå av alla män i världen väljer dessa kvinnor kriminella våldsverkare som sina livskamrater. Frivilligt.

I tidningsartikeln du länkade till nämndes Lotta Rudholm. Hon accepterade Martin som sin facebook-kompis TROTS att killen på sin facebook öppet skrev om ”muckarfester” och kallade sitt ex för en ”polsk slampa”. Detta kunde Lotta läsa – om hon ville – ändå väcktes hennes intresse att bilda familj med denna missbrukande och våldsamma man som såg ut som ett ganster.

I Tovas fall påstår man att hela Tovas familj var ”manipulerade” av denna tablettknaprande snorunge. Trots att ingen av dem var ekonomisk beroende av honom – tvärtom. Och trots att deras sociala situation på inget sätt var avhängig av snorungen. Tvärtom.

Victoria Örnberg visste när hon inledde relationen att pojkvännen hade mångåriga aggressions- och missbruksproblem. Men enligt Victorias mamma ”hjälpte hon ofta de som hade svårt, mådde dåligt eller var annorlunda.

Det låter ju hedervärt, men samtidigt: man inleder väl inte SEXUELLA relationer med dem man ”hjälper”? :-o (Eller jo, det finns kvinnor som vill ”hjälpa” våra nyanlända..)

Lena Tigerholm ville göra slut, men samtidigt ville hon dra ekonomisk nytta av gärningsmannen plus använda hans advokatkontakter till sin fördel i en tvist gentemot sina styvbarn. Det låter inte som en hyvens kvinna.. Hon hade sina baktankar vad beträffar relationen. Gärningsmannen behövde inte ”manipulera henne” för att stanna kvar.

Tova och Lotta å ena sina lånade pengar åt sina gärningsmän – men sen å andra sidan fick droger serverade på en fat. De slapp smutsa sina egna händer..

Och till sist apropå sekter så finns det massor av unga killar som frivilligt har sökt sig till organisationer som Hells Angels och liknande. Sen sitter de fast pga av dödshotet gentemot avhoppare (många dödas också årligen).

Ändå finns det inga snyfthistorier om dessa unga män i kvällspressen. Inga miljarder satsas för att ”hjälpa” dem. Kvällstidningarna anklagar inte polisen som ”inte för tillräckligt” eftersom de dödshotade unga män inte vågar polisanmäla. På något sätt verkar det som om de ”får skylla sig själva” i och med att de har valt sitt umgänge frivilligt.

Vidare dör det i trafiken årligen ca 250personer och ca 1500 tar livet av sig årligen. Inga miljardsatsningar där inte.

Varför ska miljarderna satsas på just dessa 13st kvinnor är min stora fråga?

Den ”hjälp” som efterfrågas av samhället t.ex. i form av botboja (på gärningsmannen) kommer inte att fungera. Och det beror på att man har varit oärlig i sin problembeskrivning. När man inte vet hur situationen ser ut – då kan man inte hjälpa heller.
Enda sättet att hjälpa sådana som Tova, Lotta, Victoria, Lena etc. är att införa ömsesidigt kontaktförbud.

Håller med till 100%.

Och nåt jädra personligt ansvar för sitt eget välbefinnande får man faktiskt ta, när man i åratal haft svart på vitt vilket rötägg någon är. Och är man för ung för att förstå, som en tonåring ju ofta är, så ligger ansvaret på föräldrarna att hålla parterna åtskilda.
Citera
2017-12-15, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weegminister
Tjejen var ju omöjlig att hjälpa.
Är hon inte klok nog att fråga om hjälp hos närstående så får det fan vara.
Förstår inte hur någon av dom ens hade kompisar att umgås med. Verkade som att alla visste hur killen behandlade henne?
Vem fan umgås med en sån människa?
Och vad gör föräldrarna, ingenting?
Är dom också rädda för honom eller?
Har svårt att känna sympati när det är ren idioti som hindrar rättvisan.

Asså vafan skriver du? Efterblivna felvaggning!?
Du lägger alltså all del på Tova och hennes nära? Och alla som inte gör något. Gör nåt du din fega
Citera
2017-12-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Håller med till 100%.

Och nåt jädra personligt ansvar för sitt eget välbefinnande får man faktiskt ta, när man i åratal haft svart på vitt vilket rötägg någon är. Och är man för ung för att förstå, som en tonåring ju ofta är, så ligger ansvaret på föräldrarna att hålla parterna åtskilda.

Delmålet att mäns våld mot kvinnor ska upphöra har varit ett prioriterat område för regeringen under flera mandatperioder. Regeringens styrning mot delmålet har inkluderat ett stort antal uppdrag till flera myndigheter. Mellan 2007 och 2014 beslutade regeringen om sammanlagt 120 uppdrag kopplade till delmålet och avsatte totalt 1,2 miljarder kronor för att genomföra dem.
Under den här tiden har antalet kvinnor som dödats per år av en man som de har eller haft en nära relation till varit konstant i genomsnitt 17 stycken (Brottsförebyggande rådet 2014:8 Brott i nära relationer – En nationell kartläggning).

Nu ska regeringen satsa ytterligare 900miljoner kr 2017-2020 för att förebygga detta våld.

Det HAR redan utretts så in i förbannelsen. Ett oändligt antal rapporter och förslag till bl.a.lagändringar har presenterats. Förslag till att inrätta nya myndigheter (bl.a.en jämställdhetsmyndighet) har presenterats. Likaså ett förslag om en särskild statsrådsgrupp mot våld i nära relationer.

Det är många som ser chanser till att göra karriär samt eska anslag till ny forskning kring frågan.

Själv undrar jag hur många med mig ser att kejsaren är naken? (Bara du?) Hur många miljarder till ska satsas och hur många särskilda statsrådsgrupper ska bildas innan man inser den enklaste och billigaste metoden att närma sig nollvisionen när det gäller antalet dödade kvinnor i nära relationer?

Den enklaste och absolut billigaste metoden är att hålla BO och GM isär. Inte forska ytterligare kring ämnet utan helt enkelt se till (med tvångsåtgärder) att dessa två inte möts. Om det kräver en fotboja för BÅDA då ska det ske. Men man ska inte göra som föräldrarna till dessa tonåringar: låta dem hållas.

Gärningsmän som hilly-Billy ger fullständigt fan i jämställdhetsutredningens slutbetänkande. Det enda sättet att ”prata” med den här sortens våldsamma missbrukare är att ta till tvångsåtgärder. Men samma sak gäller även BO som Tova. De som vill ”rädda” och ”skydda” dessa våldsamma missbrukare ska helt enkelt förhindras att träffa dem.

Ett steg åt rätt håll har redan tagits när en myndighet för en gångs skull har vågat sätta ner foten och gett fan i tokiga kvinnors och våldsamma missbrukares ”mänskliga rättigheter”:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/MxMrE/livstidsdomd-vill-ha-besok-av-kriminalvardarflickvan--nekas
Citera
2017-12-15, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Jag har egen erfarenhet av att leva i en relation som speglas av våld och hot om våld och jag kan säga att det är väldigt svårt att "välja" att lämna.

I mitt fall var jag ingen, jag fanns inte utan honom, allt jag tänkte var ur hans synvinkel.
Vad jag inte såg var att det redan satte igång i början av relationen, så när första slaget kom var jag redan så kraftigt hjärntvättad att jag inte var någon. Han hade redan lyckats få mig att "välja" bort släkt och vänner, så jag var dessutom ganska ensam.
För mig var det barnen som var räddningen, om han slog ihäl mig skulle de vara utlämnade till honom.

Jag har hört många berätta liknande historier, så jag är inte ensam.

Tova inledde deras relation när hon var ung och hade förmodligen inte byggt upp hela sin identitet än och var därför ett lätt offer.

Det finns en bok som tar upp ämnet och den kan jag rekommendera dig att läsa. "Varför går hon" av Carin Holmberg och Viveka Enander

https://www.adlibris.com/se/bok/varfor-gar-hon-9789144074948

Eftersom du själv inte var kapabel att fatta det enda rätta beslutet - att lämna - då skulle du ha fått hjälp att myndigheterna att göra det. Du skulle ha presenterats alternativet att lämna frivilligt - eller med tvång (och fotboja). Utöver detta skulle du ha blivit informerad om att ifall du inte lämnar frivilligt kommer du att förlora vårdnaden över dina barn.

Inget daltande åt något håll. Inget hänsynstagande av "era svåra känslor" hit och dit.

När det gäller tonåringar som Tova respekterar ju föräldrarna inte deras vilja i andra frågor heller ifall de fattar felaktiga beslut. Åtminstone inte om de är normala föräldrar.. Om tonåringen väljer att strunta i skolan och dricka sprit hemma istället då agerar inte föräldrar så att de köper alkohol åt sina barn "eftersom de i vilket fall som helst skulle välja att dricka". Istället straffar man den ungen som agerar mot sitt egna bästa.

Märkligt nog gäller inte samma regler när det gäller destruktiva förhållanden som strider mot barnets bästa. DÅ ska man konstigt nog ha förståelse för barnets val.

Det är HELT FEL enligt mig. Tassandet skickar signaler för dessa omogna tonårstjejer att de har rätt att bestämma själva vem de umgås med. Våldsamma missbrukare, livstidsdömda eller sektledare.

Så är det naturligtvis inte. Det är fortfarande föräldrarna som bestämmer - och ser till att reglerna följs.
Citera
2017-12-15, 08:47
Medlem
Citat:
Men varför får manliga brottsoffer som söker sig till våldsamma "sekter" skylla sig själva?

Tova blev inte kär i en våldsam kille!
Billy blev våldsam eftersom svartsjukan blev mer å mer sjuklig.
Du skrev förut att Tova kunde välja själv, att aldrig mer träffa Billy.
Vi har ju läst i FUPen att han dyker upp helt oväntad för att "snacka" med Tova.
Näe, har man aldrig själv suttit i en sån sits, så kan man inte tala om "hur man ska göra".
Eftersom det finns 1000-tals liknande händelser, så måste det finnas en "logisk" psykologisk förklaring. Att påstå att "just den tjejen" är svag å inte tar eget ansvar, är jävligt lätt.
Citera
2017-12-15, 09:08
Medlem
Citat:
Trots att Tova var ung när hon träffade sin gärningsman var hon ändå inte ett litet barn.
Rimligtvis borde hon ha lärt sig hemifrån redan att hon inte behövde sitta vid pinnen utan var fri att gå.

Jag anser att man går ut med fel budskap när man säger att dessa kvinnor inte hade något annat val. Då förstärker man det sjuka. Istället för att betona att en individ alltid har ett val. Såväl gärningsmannen som dess offer.

Det är som att säga till en alkoholist att han inte hade något annat val än att dricka..

Du har aldrig träffat en psykopat?
Tror du att man märker att en människa är galen?
De är charmiga och hjälpsamma men de behöver inte vara smart. De kan helt enkelt vara emotionellt trovärdiga fast de saknar empati

En alkoholist har inget annat val men människan bakom alkoholen har det
Citera
2017-12-15, 09:11
Medlem
weegministers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2old2dieyoung
Asså vafan skriver du? Efterblivna felvaggning!?
Du lägger alltså all del på Tova och hennes nära? Och alla som inte gör något. Gör nåt du din fega

Nej jag lägger inte all skuld på henne. Men är man så passiv i sitt motstånd så får man ta lite ansvar själv.
Förvånande om hon nu ville lämna honom att hon inte kunde ta skydd hos föräldrar, syskon, kompisar eller myndigheter.
I en sund umgängeskrets hade en sådan passiv hållning inte varat särskilt länge.
Alla inblandade, kompisar till GM, offer och föräldrar, borde granskas ordentligt.
Citera
2017-12-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Tova blev inte kär i en våldsam kille!
Billy blev våldsam eftersom svartsjukan blev mer å mer sjuklig.
Du skrev förut att Tova kunde välja själv, att aldrig mer träffa Billy.
Vi har ju läst i FUPen att han dyker upp helt oväntad för att "snacka" med Tova.
Näe, har man aldrig själv suttit i en sån sits, så kan man inte tala om "hur man ska göra".
Eftersom det finns 1000-tals liknande händelser, så måste det finnas en "logisk" psykologisk förklaring. Att påstå att "just den tjejen" är svag å inte tar eget ansvar, är jävligt lätt.

Att man är ”kär” (läs medberoende) är ingen ursäkt för självdestruktivt beteende. Lika lite som att vara ”kär och svartsjuk” kan ursäkta misshandeln av en annan människa.
Billys missbruk eskalerade. Det var då hans beteende förändrades till det sämre. Det har även hans vänner vittnat om. Missbruk medför allt som oftast även paranoia. De män som dödar sina kvinnor är till 95% missbrukare eller psykiskt sjuka – eller båda delarna. Att missbruka är dock ingen ursäkt för dåligt beteende – trots att vi då ”vet” den bakomliggande orsaken till det dåliga beteendet. Gärningsmannen är fortfarande trots missbruket fullt ansvarig för sina handlingar.

Tova behövde inte ”snacka” med Billy när han dök upp oväntat. Det var bara att polisanmäla honom och ansöka om kontaktförbud. Respekterade han inte detta förbud då skulle han ha straffats med fängelsestraff. Respekterade inte Tova kontaktförbudet då skulle även hon ha straffats.
Inget daltande och ”förståelse” för hur ”svårt det måste vara att göra slut och avstå från umgänget med missbrukaren”.

Man ska få samhällets hjälp – men man ska inte missbruka den hjälpen samhället erbjuder (som många liknande par gör). Kvinnan anmäler men vägrar att medverka. Anmäler igen - men vägrar likaväl att medverka. Ansöker om kontaktförbud – men träffar sen gärningsmannen i smyg för att ha sex..

Man behöver inte ha suttit i samma sits för att kunna uttala sig i frågan. Likaväl som man inte ha behövt genomgå en lobotomi för att kunna uttala sig i lobotomi-frågan.

Det spelar ingen roll vilken ”psykologisk förklaring” det sen än råkar vara bakom detta självskadebeteende hos kvinnorna och detta misshandelsbeteende hos männen. Frågan har utretts redan för MILJARDER under flera år utan någon som helst resultat när det gäller antalet döda kvinnor per år.

Nu är det dags att tvisa handling istället.
Citera
2017-12-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Du har aldrig träffat en psykopat?
Tror du att man märker att en människa är galen?
De är charmiga och hjälpsamma men de behöver inte vara smart. De kan helt enkelt vara emotionellt trovärdiga fast de saknar empati

En alkoholist har inget annat val men människan bakom alkoholen har det

Vilket skitsnack. Alla i hilly-Billys omgivning visste att han var galen. Till och med hans egna kompisar. Han var inte charmig och vältalig. Han var en våldsam missbrukare som inte klarade av något. Bodde mitt i skogen och stoppade i sig piller. Lånade pengar av sin tonårsflickvän.. En nolla.

En alkoholist har visst ett val - precis som en rökare. Han kan sluta missbruka. Det har hänt flera gånger och kommer att hända fler gånger till i framtiden.
Senast redigerad av sno 2017-12-15 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in